2016-01-13, 16:37
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Alla media gör ett urval av vad de rapporterar och hur de rapporterar, inte minst media som Nyheter Idag.

Visst, men de och övriga alternativsajter är små nischmedier med tydliga agendor och väldigt begränsade resurser. Det säger sig själv att de sorterar, och det räknar läsaren också med. DN är helt annorlunda.

Angående Arpis folietweets verkar det som jag hade fel, eller så är de tillbaka igen. Bra hursomhelst.
Citera
2016-01-13, 16:43
Medlem
zala's avatar
Har inte riktigt hängt med så mycket i hela grejen men varför betyder smset att dn ljuger? Smset visar väl bara att HK har kontaktat polisen för att ha försökt bekräfta det men inte att polisen faktiskt har bekräftat det?
Citera
2016-01-13, 16:45
Medlem
Jag anser att det finns tre grupper av offer i denna saken.

1. De unga flickorna som blev sexuellt kränkta under dessa händelser.

2. Alla tjejer och kvinnor som kommer att bli sexuellt kränkta i närmaste framtid eftersom det inte kommer att göras nog för att stoppa denna grupporganiserade trakasseringen eftersom man fortfarande tycks prova låtsas som att denna typ av beteende hör till ovanligheterna bland de kulturer som utför de, när det i själva verket är ett problem just med kulturen i fråga. Inkludera här även de människor som skadas eller hotas när de förgäves provar att gå emellan.

3. Polisen, som på grund av medias extrema jagande efter att prova raciststämpla polisen, i senare tid inte vågat rapportera om olika grupperingars tendenser, oavsett om de så är exceptionellt överrepresenterade. Polisens försiktighet är ju skapad av media själva, ingen tvekan där. Att DN och stora delar av gammelmedia provar att vrida detta till att de var polisen som mörkade är ett hån mot svenska medborgares intellekt. Hur dumma tror de att vi är?
Citera
2016-01-13, 16:46
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Har inte riktigt hängt med så mycket i hela grejen men varför betyder smset att dn ljuger? Smset visar väl bara att HK har kontaktat polisen för att ha försökt bekräfta det men inte att polisen faktiskt har bekräftat det?

Läste du allt som fanns i den här artikeln? http://nyheteridag.se/smset-avslojar...exovergreppen/

Citat:
Ja, nu har jag läst igenom den igen. Att dn har valt att inte rapportera om detta pga ett bisarrt politiskt ställningstagande är uppenbart, men jag undrar vad själva smset bevisar om man väljer att tro vad dn säger? Kan man inte bara då hävda att "jo, vi skickade ett sms för att kunna bekräfta men lyckades aldrig göra det."?

Bra fråga, har inget vettigt svar dock. DN föll i Nyheter Idags fälla som dom nu med andra etablerade medier försöker fäkta sig ur med att skylla på alla andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Frågan är hur många som faktiskt fortfarande är i "masspsykosen" som media skapat. Det är nog lätt att överskatta detta antal. En stor andel av de som verkar att köpa allt media säger agerar nog så bara utåt för att de helt enkelt inte orkar ta dialogen eller är rädda för att bli stämplade som halv-tokiga eller liknande.

Min gissning är det numera är fler registrerade medlemmar på Flashback än antal personer i Sverige som har ett högt förtroende för gammelmedia som opartisk nyhetsförmedlare. Det visas bara inte så tydligt än då många fortfarande tror att det är tabu att ifrågasätta detta.

Intressant och träffsäkert inlägg.

Det journalister har till sin fördel är den lilla skara människor som på ett eller annat sätt har ett känslomässigt band till personerna ifråga, det är inte rationella slutsatser många drar just eftersom dom har detta i bagaget när åtanken ska summeras i informationen som tilldelas. Sverige är ett litet land och att detta undermedvetet skulle uppstå är logiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Vem det än är som är polismannen som DN kontaktade så är det enbart denna person som just nu kan bekräfta en av de största skandalerna i Sverige någonsin. Troligtvis så kommer det aldrig att ske men man kan hoppas.

På ytan kommer dom låtsats som ingenting, men vi vet att dom kallsvettas eftersom vi vet att dom vet att vi vet. "media" som fenomen är inte längre stora ekonomiska organisationer som Bonnier etc, flashback och internet har större makt än som erkänns. Det enda som håller dom vid liv är tidigare generationer som inte riktigt integrerat sig på forum likt denna, än.

Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
hahah.... Den största skandalen?

I valfri SDs hjärna kommer en vält stol i bromölla vara "den största skandalen"....

Det finns rejält mycket värre skandaler.... Eftersom det inte är nån skandal.
DN avslöjade skiten. Nyheter Idag försöker få det till att DN mörkade eftersom de inte avslöjade det från början. Men eftersom Polisen själva inte gjorde nån stor grej av det, droppade DN och resten av sverige inkl Avpixlat och Nyheter idag.
De enda som skrev om det är ETC, vänstertidningen som vill göra en feministisk vinkling på det. Men då var det fan tyst överallt.

Sen kommer Köln och då djävlar händer det grejer över hela Europa och alla tidningar skriver om det.
Då kommer rasistbloggarna, som är TVÅA på bollen.
Och för att visa att de inte var tvåa på bollen fabricerar de ihop en "skandal" om att DN försökte dölja det...

Jag dör så genomskinligt.

Rasist-trams

Din läsförståelse verkar vara det enda som är trams.

Och försök inte få detta drev till något som Sverigedemokraterna skulle orkestrerat, du låter som den där bensotorsken i SVD som trodde Putin och Ryssland iscensatt en kampanj mot DN för att NATO´s proxykrigare i Syrien fick stryk av BRICS

DN valde att inte rapportera av opinionsmässiga skäl, punkt slut.
Senast redigerad av raxmouse 2016-01-13 kl. 17:34.
Citera
2016-01-13, 16:57
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse
Läste du allt som fanns i den här artikeln? http://nyheteridag.se/smset-avslojar...exovergreppen/
Ja, nu har jag läst igenom den igen. Att dn har valt att inte rapportera om detta pga ett bisarrt politiskt ställningstagande är uppenbart, men jag undrar vad själva smset bevisar om man väljer att tro vad dn säger? Kan man inte bara då hävda att "jo, vi skickade ett sms för att kunna bekräfta men lyckades aldrig göra det."?
Citera
2016-01-13, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Alla utomstående är säkert eniga om att sexuella trakasserier ska straffas enligt lag och många känner sympati med Merkels attityd att flyktingar som missköter sig så illa genast ska skickas tillbaka. Men brott och straff är inte en mediefråga. Alla media gör ett urval av vad de rapporterar och hur de rapporterar, inte minst media som Nyheter Idag.

Att underlåta att hindra ett brott, samt underlåta att anmäla ett brott finns i Sveriges lagstiftning. Om DN hade information eller indikation om att det pågick sexuella brott mot barn, så borde det med andra ord vara ett lagstadgat brott som DN gjort sig skyldig till.
Citera
2016-01-13, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Jobbar du på DN eller är du bara hjärntvättad och mitt inne i masspsykosen som så många andra i det här förlorade landet.

Frågan är hur många som faktiskt fortfarande är i "masspsykosen" som media skapat. Det är nog lätt att överskatta detta antal. En stor andel av de som verkar att köpa allt media säger agerar nog så bara utåt för att de helt enkelt inte orkar ta dialogen eller är rädda för att bli stämplade som halv-tokiga eller liknande.

Media har nog helt enkelt agerat för naivt och drygt i för lång tid nu för att den genomsnittliga svensken ska fortsätta att svälja allt, om ens något, av det som sägs.

Min gissning är det numera är fler registrerade medlemmar på Flashback än antal personer i Sverige som har ett högt förtroende för gammelmedia som opartisk nyhetsförmedlare. Det visas bara inte så tydligt än då många fortfarande tror att det är tabu att ifrågasätta detta.

Media har skjutit sig själva i foten varenda vecka i flera år nu och varje gång hoppas de att det inte ska göra ont.
Senast redigerad av Kanelgas 2016-01-13 kl. 17:12.
Citera
2016-01-13, 17:02
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Nej, något bevis är det nog inte, men det går nog inte att komma längre än så här. DN är som OJ Simpson som blir frikänd trots allt att alla vet att han är skyldig. Men det viktigaste i den här frågan är trots att alla vet att DN är skyldiga och att hela medie-Sverige ställt upp på DN:s sida. Detta har Chang och hans kollega åstadkommit helt på egen hand och det är stort.
Citera
2016-01-13, 17:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
...

Du resonerar precis som DN. Rapportera inte om sådant som gynnar Sverigedemokraterna, även om unga tjejer och barn far illa på kuppen.

Köln: invandrade gärningsmän
Hamburg: invandrade gärningsmän
Frankfurt: invandrade gärningsmän
Düsseldorf: invandrade gärningsmän
Berlin: invandrade gärningsmän
Bielefeld: invandrade gärningsmän
Helsingfors: invandrade gärningsmän
Stockholm:invandrade gärningsmän
Kalmar: invandrade gärningsmän
Malmö: invandrade gärningsmän
Karlstad: invandrade gärningsmän

Jag gissar att det var en ren slump att dessa gärningsmän inte tillhörde respektive lands ursprungsbefolkning.
Nej det är förstås ingen slump utan en ny sorts sexuella trakasserier som politikerna och polisen borde ta itu med och försöka stävja. Att skicka tillbaka alla som överbevisas är ett hårt och rättvist straff som borde få andra att tänka sig för.

Men de tjejer som råkar ut för denna nya typ av övergrepp får väl ingen upprättelse genom massmedia? Upprättelse kan de få genom rättsväsendet. Det är sverigedemokrater som vill ha upprättelse, som vill att deras attityder ska spridas i massmedia.

Men det är en illusion att tro att DN någonsin rapporterat allt som sker. DN har en ganska utarbetad kod för vad som rapporteras och vad som inte rapporteras.
Citera
2016-01-13, 17:03
Medlem
philz93s avatar
För att sammanfatta DN:s lögn väldigt kort för er som inte är så insatta;

DN har sagt att man bara har haft kontakt med en anonym källa (psykologen) och att uppgifterna inte var bekräftade. Men igår kom NI med information om att psykologen också hade hänvisat DN till en polisinspektör som kunde bekräfta alltihop. Han hade nämligen varit på plats i Kungsträdgården. DN kontaktar denna polis via ett sms, och om jag har uppfattat det rätt så för man en dialog med denna polisinspektör. Men efter ett tag tappar DN helt plötsligt intresse för polisinspektörens information.

Lögnen ligger alltså i att DN påstår att man bara haft en anonym källa, vilket nu inte verkar stämma.
Citera
2016-01-13, 17:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutkungen
Att underlåta att hindra ett brott, samt underlåta att anmäla ett brott finns i Sveriges lagstiftning. Om DN hade information eller indikation om att det pågick sexuella brott mot barn, så borde det med andra ord vara ett lagstadgat brott som DN gjort sig skyldig till.
Men brottet var redan en polisfråga och många blev gripna, främst ensamkommande afghaner.
Citera
2016-01-13, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas

Enligt en undersökning från SIFO 2015 är det färre än 30% som har "mycket eller ganska stort förtroende" för dagspressen. Det är inte så mycket även om det borde vara mindre tycker jag.

Jag hoppas det kommer någon undersökning igen efter denna historia, det vore intressant att se om det fått något genomslag.

edit: Jag ser att vissa i denna undersökning redovisas separat. Förtroendet för DN ligger tydligen på 47%.
länk: http://medieakademien.se/wp-content/...ometer2015.pdf
Senast redigerad av Abengoa 2016-01-13 kl. 17:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in