Citat:
Ursprungligen postat av
whateverx111
Om det är något jag har lärt mig av att följa den här tråden och SDs opinionssiffror så är det att opinionen är trögrörlig och att det finns en fördröjning i reaktionstiden bland folket.
Ta exempelvis i somras när vi ibörjan av sommaren fortfarande låg och skvalpade kring valresultatet trots att det vällde in invandrare. Sedan fick vi höga siffror som höll i sig medelst en extrem propagandakampanj från medierna, för att sedan få en dipp efter ett par månader och sedan tillväxt igen.
Jag vill hävda att händelser sätter ordentliga avtryck i svensk opinion först efter 1-2månader. Så jag tror att övergreppen i Köln och medias mörkläggning av Stockholmsfestivalen kommer ge ett ordentligt uppryck i opinionen men först i februari-mars.
Jag gissar på att SD ökar med omkring +0.5 den här månaden i mätningarna för att sedan få 30+ procent i sentio och yougov senast i mars.
Jag är i stort enig med dig. De flesta är inte så politiskt intresserade att de kan tänka sig byta parti från en dag till en annan på grund av en händelse. Dock skulle möjligtvis härvan med sexuella trakasserierna kunna vara annorlunda för är det en sak som väcker folks, särskilt mäns, vrede är det sexualbrott, men jag är tveksam.
Dock tror jag att opinionen generellt är ännu mer trögrörig än vad du uppger och att vi pratar om ett spann på två till fyra, kanske till och med sex, månader innan alla nyheter sipprat ned till de politiskt icke-intresserade och att de då byter parti.
Tänk på DÖ och spekulationerna i tråden direkt efter den uppgörelsen.