Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-11, 19:54
  #121
Avstängd
Faceboknejtacks avatar
Det känns jätte fel att spekulera i varför cancern blev hans död men som jag skrev tidigare. När man såg honom i den s.k comebacken med chinese girl osv så blev vi glada över att han klarat sig så bra?

Jag minns bara en från 70 -Talet som var lika mager som Bowie och det var Bon Scott i AC-DC. Nu har jag läst i dagens tidningar att han är hyllad av homosexuella och bara det att jag använder det ordet och inte bögar tyder på min distans till dom.

Man tyckte att Bowie var androgyn men det var det flera som var, det var inte samma sak som att man packade bajs.
Det var snarare pinsamt att läsa när han förklarade sig när han fick barn med Iman och att han inte var homo?

Den allmänna uppfattningen när det gällde glamourrockare på mitten av 70 - Talet var att dom sköt Horse och denna åsikten var väldigt stark runt Bowie.

Jag läste en intervju i Melody Maker 1975 där han valde att inte svara på frågor som gällde tunga droger.
Citera
2016-01-11, 20:11
  #122
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Blackstra är ju super men visst käns den väldigt mycket sjukdom och slut särskilt nu när man vet. Har lyssnat på hans gamla album nu och det är bara så bra och man blir så lessen att han inte fick fortsätta.

/ Cykel-Ingemar
Citera
2016-01-11, 20:11
  #123
Medlem
Jag har inte så bra koll på honom, men jag gillar skivan Ziggy Stardust och speciellt
Moonage daydream . Men han sysslade med så mycket olika musik så det är svårt
att hitta någon röd tråd tycker då jag. Tråkigt för 69 är inte så gammalt i dag
Citera
2016-01-11, 20:24
  #124
Avstängd
Tatturerad.m.Tofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faceboknejtack
Det känns jätte fel att spekulera i varför cancern blev hans död men som jag skrev tidigare. När man såg honom i den s.k comebacken med chinese girl osv så blev vi glada över att han klarat sig så bra?

Jag minns bara en från 70 -Talet som var lika mager som Bowie och det var Bon Scott i AC-DC. Nu har jag läst i dagens tidningar att han är hyllad av homosexuella och bara det att jag använder det ordet och inte bögar tyder på min distans till dom.

Man tyckte att Bowie var androgyn men det var det flera som var, det var inte samma sak som att man packade bajs.
Det var snarare pinsamt att läsa när han förklarade sig när han fick barn med Iman och att han inte var homo?

Den allmänna uppfattningen när det gällde glamourrockare på mitten av 70 - Talet var att dom sköt Horse och denna åsikten var väldigt stark runt Bowie.

Jag läste en intervju i Melody Maker 1975 där han valde att inte svara på frågor som gällde tunga droger.

Jag gillar Starman alla dagar i veckan när man hade musik och jag gick i högstadiet 76 -79 så fick vi lyssna på Lp skivor och våran majje måste Älskat Bowie och Bob Dylan??

Gillade Bowie Horse/ Heroin så kan det förklara hans identitetskris med olika musikstilar och homo och inte homo.

För mig är det en gigant som har gått bort men det är minst 30 år sedan han gjorde något bra förutom att vara med på alla galor för svältande och fattiga? SE You Tube
Citera
2016-01-11, 20:32
  #125
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faceboknejtack
David Bowie död RIP och synd och allt det där jag har haft honom som Avatar en jag började skriva här så jag kan sälla mig till alla som saknar honom.

Men ska jag vara ärlig så började jag sakna honom redan 1980. Den David Bowie som jag beundrade var en Superstar lika glödande het som M. Jackson men likt Michael Jackson så brann han som starkast under några få år.

Jag gillade honom under den tid han var Ziggy. När han gjorde sin sista comeback med Lets Dance (1984)så var man mest förundrad över ur pigg han såg ut?

Sen kom det inget mer han var mest känd för att han gifte sig med en flicka född 1955 i Mogadishu i fattiga Etiopien.

Jag kan räkna upp flera "kändisar" som hyllas än fast dom brann bäst i början och är sedan dess skuggor av sig själva.

U2 Rolling Stones, Queen, Pink Floyd. Jag snackade med en kvinna som är född 1954 i dag på jobbet hon sade jag var 16 år 1970 jag gillade aldrig David Bowie han var svår och spelade en musik som var konstig.


Jag tycker att han var som bäst 1969 -1973 men just då på den tiden så gillade jag Black Sabbath, Led Zeppelin och Jimmy Hendrix. Är född 1962.

Ground control to Major Tom - David Bowie har flugit vidare....................

Mogadishu ligger i Somalia annars.
Citera
2016-01-11, 20:34
  #126
Medlem
Jag tyckte de senaste skivorna Reality och The Next Day och de låtar jag hört från Blackstar var ett steg i rätt riktning.

Jag har ju ännu inte lyssnat Blackstar i sin helhet, för jag överväger att spara det och kanske ta en liten diskret fylla samtidigt. Jag menar: jag får ju inga fler chanser att lyssna på en ny Bowieskiva för första gången igen.

Inte många artister kan få mig att känna vemod och sorg då de går bort men Bowie är ett undantag. Speciellt hans tidiga 70-talsperiod d.v.s skivorna han gjorde med Mick Ronson, som inkluderar Ziggy förstås, är väldigt viktiga för mig. Djupare och mer meningsfull musik, som ändå aldrig blir överpretentiös och seg, har aldrig skapats enligt mig. Mystik, humor och bara perfekta låtar både musikaliskt och textmässigt.
__________________
Senast redigerad av EugeneSandberg 2016-01-11 kl. 20:38.
Citera
2016-01-11, 20:35
  #127
Medlem
Softis...s avatar
Jag ägnade mitt lilla halvstående unga musikliv med att repa skivor med Beatles, Simon & Garfunkel och Bowie. B&O hade väldigt tåliga nålar.

Faen vad jag kommer att sakna Bowie. Jag lyssnar ju egentligen bara på hans äldre låtar, men uppskattade så mycket när han dök upp med nya saker. 69 år, det är ju knappt 3/4-dels livstid i vår nya tid.

Du är saknad av oss alla.

Kram.

Två minuter och förtiosju sekunder av David Bowie.
David Bowie - Speed of Life

Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
...
Inte många artister kan få mig att känna vemod och sorg då de går bort men Bowie är ett undantag. Speciellt hans tidiga 70-talsperiod d.v.s skivorna han gjorde med Mick Ronson, som inkluderar Ziggy förstås, är väldigt viktiga för mig. Djupare och mer meningsfull musik, som ändå aldrig blir överpretentiös och seg, har aldrig skapats enligt mig. Mystik, humor och bara perfekta låtar både musikaliskt och textmässigt.
Bra formulerat.
__________________
Senast redigerad av Softis... 2016-01-11 kl. 20:41.
Citera
2016-01-11, 20:44
  #128
Medlem
arakas avatar
Vår tids Mozart, den största rockikonen världen skådat och soundtracket till mitt och många andras liv. Det kommer antagligen att dröja minst 300 år innan det föds någon med samma genialitet som honom. Antagligen kommer det aldrig någonsin att skapas lika bra låtar som "Ashes to Ashes, Ziggy stardust och Station to station. RIP hero.
Citera
2016-01-11, 20:56
  #129
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Som vanligt brukar jag börja lyssna på artister när de väl har dött. Jag har aldrig lyssnat mycket på honom och tycker att radio har spelat sönder de vanliga låtarna. Men nu ska jag börja lyssna mera på honom.
Kör igenom hans skivor från The Man Who Sold the World (1970) till och med Scary Monsters (And Super Creeps) (1980). Där har du 10år och 11 kanonalbum (räknar inte med Pin Ups), höjdpunkten är i mitt tycke Station to Station, "Heroes" och Low. Men det är givetvis svårt att inte vilja inkludera övriga 8.
Citera
2016-01-11, 21:14
  #130
Medlem
patrikgbgs avatar
Finns få artister som är så överskattade som Bowie. Visst, stilen androgyn knarkare var väl lite nyskapande men musiken låter ju därefter också. Konstigt att han inte dog av överdos tidigare eller så kanske hans knarkande är överskattat?
Citera
2016-01-11, 21:42
  #131
Medlem
Mrs.Smegmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Vår tids Mozart, den största rockikonen världen skådat och soundtracket till mitt och många andras liv. Det kommer antagligen att dröja minst 300 år innan det föds någon med samma genialitet som honom. Antagligen kommer det aldrig någonsin att skapas lika bra låtar som "Ashes to Ashes, Ziggy stardust och Station to station. RIP hero.

Det ligger en hel del i det.
DB var Inte bara en av världens bästa kompositörer över två decennier, utan även en av världens bästa manliga sångar
Det hade räckt med att komponera och framföra 'Life On Mars' för att ta båda titlarna i min bok, men den borträknad var han ändå störst.

Hoppas det inte dröjer 300 år tills vi får uppleva någon i som kommer i närheten i klass.
Det kommer att komma nytt som är bra, men tyvärr kommer det att komma ännu mer dynga.
Ny teknik gör att man inte ens behöver kunna stämma en gitarr innan man blir insläppt i en inspelningsstudio.
Numera räknas timmar hos frisören mer än timmar i replokalen.
DB var musikant på riktigt.
Det här är en riktigt dålig dag.
Citera
2016-01-11, 21:48
  #132
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
Jag brukar aldrig slänga in mig i trådar som hyllar döda men eftersom jag gillar Faceboknejtack gör jag ett undantag .
Den här kvällen så träffade jag den första jag förlovade mig med då var denna låt populär obs detta skedde på ett Disco. https://www.youtube.com/watch?v=fRc2_-BCljQ

David Bowie musik för överklassen och för dom rökt på .. // Bejrut
Bowie har såklart ett ofantligt hov av beundrare sen det begav sig, men gör man en utanförbetraktelse som man ju såklart kan göra då man vet vad han gjorde i sin krafts dagar och nu tittar in blir det tyvärr lite uppenbart att han slutade som en karikatyr av sig själv. Teatraliskt och utstuderat för en del, en svanesång helt säkert för många.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback