Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-07, 09:26
  #13
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brogamla
Vive verkar ju sjukt mycket bättre också
Vad är så mycket bättre?
Tittar man ex.vis här ser alla spec lika ut. Enda skillnaden är att rift-kontrollerna har touchpad (kasst) istället för riktiga stickor.

Jag var för övrigt med och kickstartade dev kit 1 (350$) så i mars får man en gratis Oculus Rift
Citera
2016-01-07, 09:28
  #14
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wikars
Priset lär ju nog ha en del att göra med också: 742€ inklusive frakt är ju inte billigt, under vad som hände med ''lite över 350$''. Tyvärr kommer väl HTC Vive att bli lika dyrt.
Ja, en hutlös ökning från vad de sade i det tidigare beta-stadiet.
Citera
2016-01-10, 17:19
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Det har pratats mycket om virtual reality de senaste åren. Tack vare ny teknik så hoppas många att VR äntligen kan få sitt genombrott och bli spelvärldens nästa riktigt stora grej. Både Oculus Rift och Vive (utvecklat av Valve) kommer att lanseras under 2016, och tekniken ser väldigt lovande ut för gaming-världen.

Men jag tycker ändå att intresset för den nya generationen av Virtual Reality är ganska låg. Eller misstolkar jag?

Tvärtom är väl intressent enormt med tanke på att det just nu handlar om en lyxkonsumtionsvara, Oculus är redan utsåld och har flera månader lång leveranstid. Att det inte är superhypat i mainstreammedia beror snarare på att det ännu saknas aplikationer som verkligen utnyttjar styrkorna hos VR.

Just nu är det i princip bara ploj som visats men i framtiden när man kommer att kunna använda sin VR hjälm till allt möjligt, från att se sportevenenmang/konserter/månlandningar/you name it, in situ från fotöljen i vardagsrummet, så ser jag det som en självklar hemelektronikpryl som alla kommer ha.

VR kommer även att höja levnadsstandarden för personer med begränsad inkomst, föräldrar kommer inte att behöva köpa dyra leksaker till ungarna utan de kan ladda ner aplikationer som räcker mycket längre än riktiga fysiska leksaker. De som inte har råd med dyra resor kommer att kunna besöka hela världen från sofan i hemmet, man kommer att kunna klättra i Himalaya, bergsvandra i Alperna och dyka i Karibien utan att gå ur sängen.

Om max 15-20 år kommer VR att efterlikna verkligheten så pass nära att Matrix filmen kommer att framstå som teknologiskt gammalmodig.
__________________
Senast redigerad av Gincan 2016-01-10 kl. 17:23.
Citera
2016-01-11, 04:12
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
De som inte har råd med dyra resor kommer att kunna besöka hela världen från sofan i hemmet, man kommer att kunna klättra i Himalaya, bergsvandra i Alperna och dyka i Karibien utan att gå ur sängen.

Nja. Tror inte riktigt på det där.
Ungefär som att säga att man hellre kollar naturprogram på tv än en resa till Afrika.

Det är en grej att sitta ner på en stol framför datorn eller i soffan än att kunna röra sig fritt i ett rum utan att slå i väggarna. Man skulle behöva specialdesignade "holodecks" i hemmet. Ett tomt rum utan prylar. Men vem vet hur det ser ut om 10 år.
Citera
2016-01-11, 04:52
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sane?
Vad är så mycket bättre?
Tittar man ex.vis här ser alla spec lika ut. Enda skillnaden är att rift-kontrollerna har touchpad (kasst) istället för riktiga stickor.

Jag var för övrigt med och kickstartade dev kit 1 (350$) så i mars får man en gratis Oculus Rift

nej det får du inte.
Citera
2016-01-11, 12:09
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Nja. Tror inte riktigt på det där.
Ungefär som att säga att man hellre kollar naturprogram på tv än en resa till Afrika.

Med haptisk teknologi kommer du att kunna röra dig fritt i den virtuella världen utan att lämna soffan, tekniken är idag väldigt enkel men det kommer att investeras enormt stora summor i utveckling av haptisk teknologi i samband med att VR blir en vardagspryl i alla hem.

Matrix är inte så lång borta som de flesta tror, jag är fullt övertygad om att din Afrika resa kommer att kunna ersättas med VR teknologi inom max 2 till 3 årtionden.
Citera
2016-01-11, 12:17
  #19
Medlem
Phoenix Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sane?
Jag var för övrigt med och kickstartade dev kit 1 (350$) så i mars får man en gratis Oculus Rift

Fast gratis är den ju inte om du nu betalat 350$?
Citera
2016-01-11, 12:28
  #20
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phoenix Wright
Fast gratis är den ju inte om du nu betalat 350$?
Jo, jag betalade 350 för DK1. Den jag får nu är gratis.
Citera
2016-03-16, 17:14
  #21
Medlem
annanmedlems avatar
$399 för Sony VR.
http://digital.di.se/artikel/svenska...ys-nya-headset

(Rätt väntat IMHO.)
Citera
2016-03-16, 18:13
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
$399 för Sony VR.
http://digital.di.se/artikel/svenska...ys-nya-headset

(Rätt väntat IMHO.)

Vet inte var di fått sin info från men
https://blog.eu.playstation.com/2016...349-99-399-99/
"PlayStation VR launches this October, priced £349.99/€399.99"

Webhallen har satt priset till 4790 kr
Citera
2016-03-16, 18:28
  #23
Medlem
Zephyreuss avatar
Själv är jag mycket nyfiken, men skulle förutom själva enheten också behöva köpa ny processor, och kanske även då nytt moderkort, vilket blir jävligt dyrt

Kommer spela mycket racingsimulatorer som Assetto Corsa o dyl, så vill definitivt ha en. Istället för tre skärmar som många har behövs nu bara en VR-enhet, vilket är trevligt.

Men lugnar mig lite, och kollar för och nackdelar med de olika lägren när de faktiskt har släppts. Vive känns som lite mer "stå upp och vifta" och kräver mer plats, medans Rift verkar vara mer för sittande, t.ex upplevelser och div. simulatorer, där man sitter i en cockpit av något slag.
Citera
2016-03-16, 18:35
  #24
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
$399 för Sony VR.
http://digital.di.se/artikel/svenska...ys-nya-headset

(Rätt väntat IMHO.)

Är Playstation tillräckligt kraftfull för att driva VR för spel på ett bra sätt? Man hör ju så mycket om hur krävande det ska vara
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback