2016-01-10, 12:42
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggestaden
Ska du kör royal ulduz i Sverige? Det står ju "Can be grown at 55*N", ligger du på det? Problemet är ju att det är en sativa och det brukar ta en rejäl tid för sativor att bli helt färdiga och det är ju ett problem när det finns stor risk för mögel i detta land fram mot hösten.

Jag skulle inte ta så väldigt bokstavligt på 55N. Med rätt spot och prepp kan man utan problem köra många early +60N. Det är alltid en liten chansning med early men med is i magen/kunskap/prepp går det oftast.
Citera
2016-01-10, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Jag skulle inte ta så väldigt bokstavligt på 55N. Med rätt spot och prepp kan man utan problem köra många early +60N. Det är alltid en liten chansning med early men med is i magen/kunskap/prepp går det oftast.
Ja du tänker så Det där med 55 grader nord måste ju varit för att de inte har testat den något högre.

Edit: Hehe var tvungen att kolla var 55*N är, och strecket landar mitt i Danmark i höjd med Köpenhamn
Senast redigerad av oggestaden 2016-01-10 kl. 13:04.
Citera
2016-01-10, 15:39
Medlem
Shitbrakes avatar
Har bestämt mig för att prova på en utomhusodling senare i år.

Det är första gången så ser det mer som att "testa på" och räknar inte med att få ut 1500 g per planta som vissa verkar drömma om.

Hur som helst hade jag tänkt att prova 2 olika "10Lbäddar" på olika spots. Tänkte förvegga autos på ena. Kollat lite på Nordenseeds, deras tropical och ak47 ser mysiga ut.

Den andra tänkte jag köra från frö direkt och inget förvegg. Kollat seedheaven och deras Nepal, vilken skillnad på pris. läst hela 2015tråden men kommer fan inte ihåg allt. Hur många frön är lämpligt till detta ?

Brukar ni fylla på med annan näring under tiden med ?

57N

Ska bli roligt att pröva iallafall!
Citera
2016-01-14, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggestaden
Ska du kör royal ulduz i Sverige? Det står ju "Can be grown at 55*N", ligger du på det? Problemet är ju att det är en sativa och det brukar ta en rejäl tid för sativor att bli helt färdiga och det är ju ett problem när det finns stor risk för mögel i detta land fram mot hösten.

Ca 60n blir det.
Om jag nu tar och kör den kan jag posta lite bilder i tråden och ge den en recension.

En liten fråga som någon kanske kan svara på, om man ska odla fram frön från tex: thyphoon och så spar man bara frön från den bästa phenotypen, borde inte % chansen bli större att fröna blir som sin mamma?
Senast redigerad av alivebyapril 2016-01-14 kl. 18:44.
Citera
2016-01-17, 13:58
Medlem
Vad tror ni om 20-30 sticklingar från AK-48, kommer blanda till egen jord. Vågar man tänka 2 kg? Kommer köra i zon-1
Citera
2016-01-17, 14:01
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koksalt2
Vad tror ni om 20-30 sticklingar från AK-48, kommer blanda till egen jord. Vågar man tänka 2 kg? Kommer köra i zon-1

Är det auto? Hur tar du då sticklingar?
0kg tror jag för du inte gillar att läsa.
Citera
2016-01-17, 14:43
Medlem
Citat:
Är det auto? Hur tar du då sticklingar?
0kg tror jag för du inte gillar att läsa.

AK-48 är inte auto. Och varför skulle jag inte kunna ta sticklingar???
Citera
2016-01-17, 14:52
Medlem
10Ls avatar
Citat:
AK-48 är inte auto. Och varför skulle jag inte kunna ta sticklingar???
Snarare varför har du inte läst på mer. De hinner inte klart om det är helt vanliga 12/12 inne plantor ( och ta nu och läs lite innan du säger färdiga på 8v, ja från 12/12 och när får du det i Skåne).
Citera
2016-01-17, 14:57
Medlem
Citat:
Snarare varför har du inte läst på mer. De hinner inte klart om det är helt vanliga 12/12 inne plantor ( och ta nu och läs lite innan du säger färdiga på 8v, ja från 12/12 och när får du det i Skåne).

Jag har läst tro mig. Då vet jag att AK-48 inte hinner. Men varför skulle jag inte kunna ta stocklingar?
Citera
2016-01-17, 15:05
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Jag har läst tro mig. Då vet jag att AK-48 inte hinner. Men varför skulle jag inte kunna ta stocklingar?

24 sep har du 12/12 i Lund.
Klart du kan ta sticklingar men det är helt enkelt en sort som inte funkar ute. Nej jag tror inte du läst tillräckligt. Då hade strainförslaget varit ett helt annat.
Du behöver köpa en early/photo sensitive eller auto.
Cannaseeds.dk har ett fint utesortiment.
Citera
2016-01-17, 16:08
Medlem
Pulchras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alivebyapril
Vilka sorter kommer ni köra i år?

Själv funderar jag på Royal Ulduz, Thyphoon och caramellow från http://www.cannaseeds.dk

Testade royal ulduz 2015. Från cannaseeds, killen är grym att ha att göra med förövrigt, fick extra frön gratis av en helt annan strain.
Den går att odla på latitud 56º om man börjar tidigt. Lycka till och se till att skydda era plantor från rådjuren och sniglarna bara. Dom hittar plantorna vart man än har dom verkar det som.

Även blåfolk bör hållas ett öga efter såklart, lämna aldrig verktyg eller annat på odlingsplatsen, eller använd handskar hela tiden. Räkna ej på för mycket, det är så mycket som kan gå fel när man odlar på obevakad plats.

Kan inte säga annat än gott om typhoonen heller såklart, den är riktigt rolig att odla och minst lika rolig att röka utan tvekan.
Citera
2016-01-17, 17:52
Medlem
Tjena.

Tänkte testa ute i år, frön från cannaseeds.dk som 10l rekommenderat. Vilka autostrains rekommenderar ni för mig runt lat 64? Tänkte förgro inne. 4-5 bäddar kanske ge dom något växthuslilnande av byggplast i början för att skydda dom.

Tror ni ens att jag kan lyckas här uppe?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in