2016-01-06, 19:31
Medlem
Tjippmunks avatar
coop medmera mer
"Inget valutapåslag eller uttagsavgifter i automat"

https://www.coop.se/Betalkort-och-ba...ch-kreditkort/
Citera
2016-01-06, 21:31
Medlem
Attacherads avatar
Jag har ICA Banken och deras Mastercard. Framöver kommer jag byta från ICA Banken. Inför jul blev det en del julklappar och vid inte mindre än tre tillfällen mellan början av november till slutet av december så får jag upplysningen av kassören (tänk mindre nichade butiker) att mitt kort medför en högre avgift för butiken än andra kort. Vid första och andra tillfället så tänkte jag att de inte hade koll men efter tredje tillfället tog jag kontakt med ICA Banken. De i sin tur hävdade att de tar samma avgift som alla andra.

Vet med handen på hjärtat inte vad som gäller här. Men när tre affärsinnehavare oberoende av varandra säger samma sak så blir man ju fundersam.

Precis som många andra skaffade jag ICA Banken för att slippa avgifter och påslag utomlands. Ser dock inte samma behov nu då resorna ofta är kortare än två veckor. Ni som reser mycket bör kika på Forex Bank som har bra villkor för uttag utomlands (än så länge)

Enligt hemsidan är det:

Inget valutaväxlingspåslag vid köp i utländsk valuta.
Gratis att ta ut kontanter i uttagsautomater utanför EU.

Dock en årsavgift på 225 kronor.
Citera
2016-01-06, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attacherad
Jag har ICA Banken och deras Mastercard. Framöver kommer jag byta från ICA Banken. Inför jul blev det en del julklappar och vid inte mindre än tre tillfällen mellan början av november till slutet av december så får jag upplysningen av kassören (tänk mindre nichade butiker) att mitt kort medför en högre avgift för butiken än andra kort. Vid första och andra tillfället så tänkte jag att de inte hade koll men efter tredje tillfället tog jag kontakt med ICA Banken. De i sin tur hävdade att de tar samma avgift som alla andra.

Vet med handen på hjärtat inte vad som gäller här. Men när tre affärsinnehavare oberoende av varandra säger samma sak så blir man ju fundersam.

Precis som många andra skaffade jag ICA Banken för att slippa avgifter och påslag utomlands. Ser dock inte samma behov nu då resorna ofta är kortare än två veckor. Ni som reser mycket bör kika på Forex Bank som har bra villkor för uttag utomlands (än så länge)

Enligt hemsidan är det:

Det var väl inte särskilt bra villkor. Som dessutom inte stämmer. Kortet är gratis. Ingen uttagsavgift inom EU, utanför kostar det.

Bäst villkor har just nu Norwegian Bank.
Citera
2016-01-06, 23:25
Medlem
Jag var helt inne på att lämna ICA-banken i samband med att de inför valutaväxlingsavgift men det verkar som att fler banker ökar avgiften under våren. OKQ8 försämrar också sina villkor och det skulle inte förvåna mig om vi ser justerade priser även hos Forex, Norwegian och övriga aktörer.

Jag kommer avvakta ett tag och se hur det ser ut i april-maj.
Citera
2016-01-07, 08:55
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det var väl inte särskilt bra villkor. Som dessutom inte stämmer. Kortet är gratis. Ingen uttagsavgift inom EU, utanför kostar det.

Det är villkoren för Forex kreditkort som Attacherad tar upp

Kan inte riktigt hålla med då Norwegian har hela 1,75% i valutapåslag!
Citera
2016-01-07, 09:14
Medlem
nexss avatar
Tror inte det finns något kvar... jag sitter med ett företagsförhandlat kreditkort som får användas privat och har noll i avgifter på verkligen allt. Kommer aldrig att släppa det.
Citera
2016-01-07, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Det kostar visst. Fick följande sms från ICA:

"Hej! Vi vill påminna om att månadsavgiften för ditt ICA Bankkort kommer att börja dras från ditt konto på ICA Banken första gången nu i februari. Mer information....."

Har inte kostat mig heller tidigare, så det verkar vara något nytt påfund. Kommer säga upp mitt ICA-kort.
Citera
2016-01-08, 22:50
Medlem
offas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det kostar visst. Fick följande sms från ICA:

"Hej! Vi vill påminna om att månadsavgiften för ditt ICA Bankkort kommer att börja dras från ditt konto på ICA Banken första gången nu i februari. Mer information....."

Har inte kostat mig heller tidigare, så det verkar vara något nytt påfund. Kommer säga upp mitt ICA-kort.

Årsavgift eller månadsavgift är väl knappast något nytt hos ICA? Däremot har ju den där förbaskadade valutaväxlingsavgiften tillkommit, men fortfarande utan någon fast avgift.
Hur som helst, jag är inte lika övertygad om att behållad deras tjänster så jag kommer avsluta det.
Citera
2016-01-08, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offa
Årsavgift eller månadsavgift är väl knappast något nytt hos ICA? Däremot har ju den där förbaskadade valutaväxlingsavgiften tillkommit, men fortfarande utan någon fast avgift.
Hur som helst, jag är inte lika övertygad om att behållad deras tjänster så jag kommer avsluta det.
Jag har då inte betalat någon kortavgift tidigare. Har dock kanske att göra med att jag är ICA Student, men det är jag ju även efter februari då de börjar dra kortavgift.
Citera
2016-01-09, 18:42
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag har då inte betalat någon kortavgift tidigare. Har dock kanske att göra med att jag är ICA Student, men det är jag ju även efter februari då de börjar dra kortavgift.
Då har det nog blivit fel. Jag skaffade ICA student nu och då ska man få kortet gratis under studierna och ett helt år efter man slutat. Om jag var du skulle jag ringa och kolla med dom vad som gäller.
Citera
2016-01-09, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Då har det nog blivit fel. Jag skaffade ICA student nu och då ska man få kortet gratis under studierna och ett helt år efter man slutat. Om jag var du skulle jag ringa och kolla med dom vad som gäller.
Ja, kom på att jag för länge sedan angav att jag skulle sluta studera för ett år sedan, och glömt uppdatera detta när jag fortsatt i skolan. Får kontakta dem och ordna det.
Citera
2016-01-09, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The moonman
På grund av att EU ändrar reglerna för kortersättning så inför ICA Banken ett valutaväxlingspåslag den 1/3 på 1,25%. Frågan är nu om man ska skaffa ett annat kort för resor.

Vad är det för EU-regler som tvingar fram en växlingsavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Attacherad
Ni som reser mycket bör kika på Forex Bank som har bra villkor för uttag utomlands (än så länge)

Enligt hemsidan är det:

Man bör vara skeptisk mot Forex så länge man kallar sin försäljning av valuta till 5% sämre kurs för "avgiftsfri". Litar därför inte på Forex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in