Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-21, 14:40
  #13
Medlem
Hade också förväntat mig mycket mer smutskastning och ad hominem då detta kommer från DN. Det enda som var riktigt galet var hur han som journalist ringer runt till armémuseum och polisen i syfte att göra det omöjligt för nationella att hyra lokaler. Den gamla vanliga demokratin...
Citera
2015-12-21, 19:32
  #14
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordrogue
Hade också förväntat mig mycket mer smutskastning och ad hominem då detta kommer från DN. Det enda som var riktigt galet var hur han som journalist ringer runt till armémuseum och polisen i syfte att göra det omöjligt för nationella att hyra lokaler. Den gamla vanliga demokratin...

Förringa inte att de karaktärsmördar Jan Olof Bengtsson. Dessa journalister har ingen heder. De är smuts.

Det mest positiva i artikeln är väl att de beskriver SD's närmast totala brist på intellektualism. Och att de så uppenbart skräms av "den nya högern". Bra jobbat Motpol, et al.
Citera
2015-12-21, 20:08
  #15
Medlem
http://www.motpol.nu/oskorei/2015/12...an-1930-talet/
Joakim "Oskorei" Andersen har skrivit en väldigt bra text som bemöter denna så kallade journalistik.
Citera
2015-12-22, 16:14
  #16
Medlem
MAC14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-ex-poo
Ordförande för "Svenska" europarörelsen reagerar på Twitter:
Jag tänkte faktiskt precis samma sak medan jag läste. För att komma från "agendasättande" DN blev jag positivt överraskad av vad som fick komma med i texten. Till exempel:
Citat:
I William Hahnes styrelseförslag till SD Stockholm ingick idé- och lärdomshistoriker Jan Olof Bengtsson, som skrivit på sin blogg att ”judiska vänsterorganisationer och individer” ligger ”bakom den politiska korrektheten, multikulturalismen och massinvandringen i västerlandet”.

Det spelar ingen roll om detta citat var ryckt ur sitt sammanhang eller om DN försöker förlöjliga det. Att detta, som är sant, skrivs rakt ut i en artikel som delats över 11 000 gånger är inget annat än positivt. En förment "tung" och intellektuell människa påstår detta och de som inte hört talas om denna "konspirationsteori" har gjort det nu.

Rent allmänt var denna artikel bra reklam, trots DN:s vanliga fulspel. Judens kvetchande på Twitter får anses bekräfta detta.
Citera
2015-12-22, 17:14
  #17
Medlem
Onanizts avatar
Knappast neutral artikel som vissa hävdar. Annars får man ju hålla med MAC14 ovan. Att judiska vänsterorganisationer associeras med åsiktsförtryck och massinvandring sår onekligen ett litet antisemitiskt frö.
Citera
2015-12-22, 20:00
  #18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
informativt och intressant och ovinklad. För en gångs skull gör inte journalisten värderingar och SDU Hahne framställs positivt. Det negativa var att Armémuseum tyckte sig blivit förda bakom ljuset vid en lokaluthyrning och gamla uppgifter kring Klas Lund och ND och de brott de begått, samt att Ungern börjar likna en diktatur.

Motpol framställs som en mindre grupp skribenter utan vare sig läsare eller betydelse.

Jag instämmer att artikeln var mycket informativ.
Citera
2015-12-22, 20:14
  #19
Medlem
Tycker att artikeln var under all kritik och en slags orgie i osakligheter och journalistiska fulknep på ffa på Jan Olof Begtsson, vilket förmodligen innebär att den var ovanligt objektiv och saklig sett till svenska journaliststandard med tanke på ämnet som avhandlades
Citera
2015-12-31, 16:11
  #20
Medlem
Tjyvass avatar
Asylsvenskan har knåpat ihop en alldeles egen pekoral om Motpol och den nya högern.

Citat:
Högerextremismen kom i ett land som Sverige att associeras med luggslitna patetiska farbröder och än mer patetiska brölande unga män vars ideologiska halt kunde anges i promille.

Nu ser det, tyvärr, plötsligt annorlunda ut. För kanske första gången sedan Molins tid är en intellektuell högerextremism på väg att etablera sig i Sverige.

När jag går in på sajten Motpol.nu möts jag av en artikel om den ryske neoreaktionäre ideologen Alexander Dugin, vars idéer kopplas samman med den tyske filosofen och nazisten Martin Heideggers centrala begrepp Dasein. Jag kan också om jag vill ta del av poddar på teman som ”Ungern och den europeiska högerns återkomst” eller ”Den amerikanska universalismen och det liberala världsherraväldet”.

Citat:
Som så många andra högextremister i dag svärmar Motpol för den ”konservativa revolutionen”, det vill säga för författare och ideologer som i det tidiga 1900-talets Tyskland artikulerade ett aristokratiskt och elitistiskt motstånd mot demokrati och liberalism. Den andra stora inspirationskällan för Motpol-gruppen är fransk högerextremism med tonvikt på de ”identitära” idéerna, det vill säga föreställningen att varje ”folk” har en egen ”identitet” som hotas av högerextremismens ständiga fiende, det nivellerande och degenererande liberala marknadssamhället.

Citat:
Varför är detta intressant? Varför platsar en pojkrumsnördig nätportal, med vidhängande postorderförlag, i en kultursidesserie med ambitionen att summera det gångna året?

Därför att 2015 var året då det på allvar stod klart att den liberala demokratin inte är osårbar, ens i sina nord- och västeuropeiska kärnsamhällen.

http://www.sydsvenskan.se/kultur--no...krivbordskamp/
Citera
2015-12-31, 17:00
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Asylsvenskan har knåpat ihop en alldeles egen pekoral om Motpol och den nya högern.







http://www.sydsvenskan.se/kultur--no...krivbordskamp/

Saxat från Fribers facebook:

"En särskild nyårshälsning och stort tack till Sydsvenskan för den fina reklamen. Förutom de allmänt positiva omdömena gjorde de även rikligt med reklam för min bok och tipsade om att man får 20 % rabatt om man köper "Nya högern-startpaketet" på www.arktos.com - med följden att vi tämligen omgående efter publiceringen fick in ett 50-tal beställningar på just detta paket. Följ Sydsvenskans råd och införskaffa detta förmånliga paket du också!"
Citera
2016-01-09, 02:41
  #22
Medlem
Deweys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Förringa inte att de karaktärsmördar Jan Olof Bengtsson. Dessa journalister har ingen heder. De är smuts.

På vilket sätt handlar det om ett "karaktärsmord" menar du?

Citat:
Det mest positiva i artikeln är väl att de beskriver SD's närmast totala brist på intellektualism. Och att de så uppenbart skräms av "den nya högern". Bra jobbat Motpol, et al.

Ja delvis det. Men det kan också läsas som en beskrivning av en klassrelaterad motsättning mellan en å ena sidan borgerligt orienterad överklass-(extrem)höger som värderar ideal av typen klassisk bildning/intellektualism som ser ned på "pöbeln" med ett drypande klassförakt (lite som många konservativa i Tyskland såg ner på de plebejiska, osofistikerade nazisterna). Och å andra sidan en mer folkhemsnostalgisk, gammal-sossig och arbetarklassbaserad (extrem)höger som betonar sin "folklighet" och där ovannämnda ideal möts med skepsis och misstro (vilket utmynnar i anti-intellektualism och rent kunskapsförakt till förmån för magkänslan). Jag tycker den utvecklingen är intressant - även om de förstnämnda kan få svårt att växa till något annat än ett marginalfenomen då det ej finns en social bas för en sådan rörelse i någon större utsträckning - eftersom en hel del av SD:s framgång beror just på deras anti-etablissemangs image (om än en förfalskad sådan när det gäller partiet centralt) och att man är en "folkets röst". Det rimmar illa med den nedlåtande elitism som gamla SDU m.fl. ger uttryck för där dessa snarare talar i termer av att de redan tillhör eliten i samhället. Detta borde om det får större inflytande innebära att många arbetarväljare drar sig undan då dessa knappast attraheras av ett gäng brats i kostym och backslick som talar om hur korkade och vulgära "småfolket" är. Däremot kan det möjligen innebära ett uppsving i stödet från gammal-moderater och andra konservativa från överklassen/övre-medelklassen om de lyckas formalisera sig som politisk kraft.
Citera
2016-01-10, 19:43
  #23
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dewey
På vilket sätt handlar det om ett "karaktärsmord" menar du?



Ja delvis det. Men det kan också läsas som en beskrivning av en klassrelaterad motsättning mellan en å ena sidan borgerligt orienterad överklass-(extrem)höger som värderar ideal av typen klassisk bildning/intellektualism som ser ned på "pöbeln" med ett drypande klassförakt (lite som många konservativa i Tyskland såg ner på de plebejiska, osofistikerade nazisterna). Och å andra sidan en mer folkhemsnostalgisk, gammal-sossig och arbetarklassbaserad (extrem)höger som betonar sin "folklighet" och där ovannämnda ideal möts med skepsis och misstro (vilket utmynnar i anti-intellektualism och rent kunskapsförakt till förmån för magkänslan). Jag tycker den utvecklingen är intressant - även om de förstnämnda kan få svårt att växa till något annat än ett marginalfenomen då det ej finns en social bas för en sådan rörelse i någon större utsträckning - eftersom en hel del av SD:s framgång beror just på deras anti-etablissemangs image (om än en förfalskad sådan när det gäller partiet centralt) och att man är en "folkets röst". Det rimmar illa med den nedlåtande elitism som gamla SDU m.fl. ger uttryck för där dessa snarare talar i termer av att de redan tillhör eliten i samhället. Detta borde om det får större inflytande innebära att många arbetarväljare drar sig undan då dessa knappast attraheras av ett gäng brats i kostym och backslick som talar om hur korkade och vulgära "småfolket" är. Däremot kan det möjligen innebära ett uppsving i stödet från gammal-moderater och andra konservativa från överklassen/övre-medelklassen om de lyckas formalisera sig som politisk kraft.

Karaktärsmord, därför att han beskylls för att vara antisemit utan att vara det. Detta är beskyllningar som får allvarliga konsekvenser för den drabbade.

Angående det andra; för mig innebär en god bildning inte att ta avstånd från t.ex. arbetarklassen. Tvärtom, att vara kulturellt och historiskt bevandrad är något som alla bör och kan sträva efter.

Vad gäller svenska arbetare, så är de nog införstådda med att den mot deras intressen verkande elitismen, den finns i extrem grad hos övriga partier. De kommer därför inte att klandra SD då dessa lyfter fram ett bildningsideal som också partiets egna representanter (förhoppningsvis!) i en framtid kan komma ge uttryck för.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback