• 1
  • 2
2016-01-07, 13:34
Medlem
Hur kan man räkna ut självrisken på bilen?

T.ex Om vi säger att skadan kostar 100.000kr
med en vanlig hel försäkring hos folksam, vad skulle priset bli då?

täcker ens försäkringen skadan och vad är det som gäller?
Citera
2016-01-07, 13:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Självrisken varierar inte med skadan utan är ett fast belopp. Du kan hitta beloppet i dina försäkringspapper. Om skadan täcks beror förstås på hur den uppkommit, vad som skadats och vad dina försäkringsvillkor säger.

Se allmänna villkor och självrisker här: http://www.folksam.se/forsakringar/b...akring/villkor
Du kan ha andra villkor och belopp.
Citera
2016-01-07, 13:41
Medlem
Självrisken är fast. Är det du som orsakat skadan, står du för självrisken. Har du blivit påkörd, så betalar den andra förarens försäkringsbolag din självrisk.
Citera
2016-01-07, 13:51
Medlem
Okej, om vi går in i "fantasi" värld och säger att jag t.ex har orsakat en skada på min egen bil. och har inte vart inblandad i någon olycka. Och säger att priset blir 100.000kr

Får jag då punga ut det själv?

Jag tycker att försäkringen borde betala något även om jag har gjort skadan?
Citera
2016-01-07, 14:04
Medlem
zoombos avatar
Beror nog på hur skadan uppkommit. Är det uppenbart att det gjorts enbart för att utnyttja försäkringen så får du ingen ersättning alls samt en anmälan för försäkringsbedrägeri som även Pekka får ta del av.
Citera
2016-01-07, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Självrisken är fast. Är det du som orsakat skadan, står du för självrisken. Har du blivit påkörd, så betalar den andra förarens försäkringsbolag din självrisk.

Undantaget är glasförsäkring som är i procent av skadekostnaden med ett lägsta belopp som ofta är 1000 eller 1500 kronor.
Citera
2016-01-07, 14:52
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrillehagen
Okej, om vi går in i "fantasi" värld och säger att jag t.ex har orsakat en skada på min egen bil. och har inte vart inblandad i någon olycka. Och säger att priset blir 100.000kr

Får jag då punga ut det själv?

Jag tycker att försäkringen borde betala något även om jag har gjort skadan?
Svaret bli med det scenariot, NEJ.
Utan olycka så har du själv slagit sönder din bil o då täcker inga försäkringar i världen.

Men något säger mig att du är en smart person med mkt pengar. Så du har köpt en bil för många av dessa pengar o insett att du bara hade råd med trafikförsäkring hos Aktsam. Nu har du smällt din bil o griper efter halmstrå.
En olycka man är vållande till är en olycka o ersätts av bilens vagnskadeförsäkring. Dvs helförsäkring.
Skadegörelse är jag mer osäker på då jag fått på pälsen förr på detta forum. Men förr gick skadegörelse på delkasko. Dvs halvförsäkring som även innefattar stöld o brand.
Trafikförsäkringen som är lagstadgad att ha ersätter skada som du orsakar på annans egendom/kropp med din bil.
Citera
2016-01-07, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Svaret bli med det scenariot, NEJ.
Utan olycka så har du själv slagit sönder din bil o då täcker inga försäkringar i världen.

Men något säger mig att du är en smart person med mkt pengar. Så du har köpt en bil för många av dessa pengar o insett att du bara hade råd med trafikförsäkring hos Aktsam. Nu har du smällt din bil o griper efter halmstrå.
En olycka man är vållande till är en olycka o ersätts av bilens vagnskadeförsäkring. Dvs helförsäkring.
Skadegörelse är jag mer osäker på då jag fått på pälsen förr på detta forum. Men förr gick skadegörelse på delkasko. Dvs halvförsäkring som även innefattar stöld o brand.
Trafikförsäkringen som är lagstadgad att ha ersätter skada som du orsakar på annans egendom/kropp med din bil.

Förmodligen är det ett maskin fel och om man har jävligt tur så är det bara en givare som har gått. Försöker inte göra nåt bedrägeri. Men om det är något som måste lagas på fyrhjulsdriften då kan de bli dyrt!
Citera
2016-01-07, 15:19
Medlem
zoombos avatar
Är det ett maskinellt fel eller om du t ex har kört på nåt så att nåt har skadats så bör det täckas av försäkringen. Vid maskinella fel så måste FB bevisa att försäkringstagaren uppenbarligen orsakat skadan och det blir väldigt svårt för dem. Säg att du kört med däck som haft olik rullningskrets så att fördelningslådan havererat. Vem känner till att sånt är viktigt? Sånt ersätter man, förutsätt att man har en sån försäkring. Kör du på nåt så gäller vanliga vagnskadan, även om maskinella följdfel har uppstått.
Citera
2016-01-07, 15:40
Medlem
zepofans avatar
Är det ett maskinfel så är det maskinskadedelen som gäller. Oftast är den begränsad till ett antal år (8-10 är ganska vanligt) eller antal km (runt 80-100 000 km) beroende på vilket som uppnås först.
Citera
2016-01-07, 16:19
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrillehagen
Förmodligen är det ett maskin fel och om man har jävligt tur så är det bara en givare som har gått. Försöker inte göra nåt bedrägeri. Men om det är något som måste lagas på fyrhjulsdriften då kan de bli dyrt!
Ok.
Börja om.
Vad har du för försäkringsbolag? Vilken omfattning på försäkringen? Årsmodell samt antal mil på bilen?
Utan det blir svaret, kanske.
Sedan börjar man i rätt ände o tar reda på vad som är fel. Motorbyte på en standardbil landar inte på 100 000kr o en givare kräver inte heller det en lottovinst för att fixa.
Citera
2016-01-07, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ok.
Börja om.
Vad har du för försäkringsbolag? Vilken omfattning på försäkringen? Årsmodell samt antal mil på bilen?
Utan det blir svaret, kanske.
Sedan börjar man i rätt ände o tar reda på vad som är fel. Motorbyte på en standardbil landar inte på 100 000kr o en givare kräver inte heller det en lottovinst för att fixa.

Range Rover HSE 2012 har gått 96 000km. Vanlig hel försäkring hos Folksam.
Har inte fått svar på vad som är fel på bilen än. Men det har med fyrhjulsdriften att göra.
Maskin och vagnskada ingår i försäkringen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in