Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-05, 21:43
  #23029
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Angående det fetade så är det mest märkliga med GW:s gärningsmannaprofil att han överhuvudtaget hade misstänkta personer i den. Tanken med en profil är att bland annat genom statistik ta fram karaktäristika hos en gärningsman som kan hjälpa till i jakten på densamme. Det bästa är om den som gör profilen inte har koll på vem eller vilka som är misstänkta eftersom det då lätt blir så att profilen pekar mot eller ifrån någon beroende på skaparens subjektiva uppfattning i skuldfrågan.

Det är betydligt bättre att ha fak ta och bilda en teori utifrån det än att ha en teori och passa in fakta i den. Tyvärr gjorde GW det senare, och det är i min mening det som gör hans gärningsmannaprofil ganska värdelös. Att jag sedan är överens med GW om att läkarna är oskyldiga är en annan femma.

Angående de fetade.
Hade han det? Nu vet inte jag om det finns fler gärningsmannaprofiler gjorda av GW i det här fallet? I den jag har hittat från november 1998 finns inga direkt misstänkta personer.
http://s1033.photobucket.com/user/da...b8ba6.jpg.html
Citera
2016-01-05, 22:26
  #23030
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Angående de fetade.
Hade han det? Nu vet inte jag om det finns fler gärningsmannaprofiler gjorda av GW i det här fallet? I den jag har hittat från november 1998 finns inga direkt misstänkta personer.
http://s1033.photobucket.com/user/da...b8ba6.jpg.html

Det jag tror Justice menar, och som jag också tolkat det, så skrevs profilen utifrån Jörgen, eller "Solnamannen", dvs ca 40 år, bor ensam i hyreslägenhet, tidigare ostraffad, bott i området länge, möjligen hundägare (JO hade katt), har bil och körkort, GM skulle troligen bo i Jungfrudansen enligt GW, allt detta stämde lite för väl in på Jörgen. GW kan ha läst Lindebergs manuskript i slutet av 98 och börjat läsa förundersökningen och då fastnat för JO, eller så påbörjades vissa delar av dokumentet 98. Både GW och BÅ studerade förhör från hösten 84 och missade då Vincent som förhördes i januari 1985.
__________________
Senast redigerad av echoesofglory 2016-01-05 kl. 22:34.
Citera
2016-01-05, 22:33
  #23031
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det jag tror Justice menar, och som jag också tolkat det, så skrevs profilen utifrån Jörgen, eller "Solnamannen", dvs ca 40 år, bor ensam i hyreslägenhet, tidigare ostraffad, bott i området länge, möjligen hundägare (JO hade katt), har bil och körkort, allt detta stämde lite för väl in på Jörgen. GW kan ha läst Lindebergs manuskript i slutet av 98 och börjat läsa förundersökningen och då fastnat för JO, eller så påbörjades vissa delar av dokumentet 98. Både GW och BÅ studerade förhör från hösten 84 och missade då Vincent som förhördes i januari 1985.

Ok, tack då förstår jag. Blev lite förvirrad av "Lawns" inlägg om att GW inte hade tagit upp Arkitekten i gärningsmannaprofilen.
Citera
2016-01-06, 03:47
  #23032
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Slutligen så brukar inte styckmördare lämna kroppsdelar i närheten av sina bostäder. Din teori spricker på flera punkter.

Det gör de faktiskt påfallande ofta - och i vilket fall som helst färdas de inte särskilt långt, och färdas de ändå långt kännetecknas deras brott av påfallande dumhet och klumpighet, och ingenting säger att vår brottsling i detta fall skulle avvika från det kända mönstret, och brottet var antagligen (i teorin) inte svårlöst alls

Och det är faktiskt ingen spektakulär teori jag har. Hittar man flera vänner till offret nära (100 m till 5 km) från offrets dumpade kroppsdelar, och delar dessa vänner offrets beteende och geografi (missbruk brottslighet Malmskillnadsgatan Kungsträdgården osv) och finns nära offret kort innan döden, då är det ju själva fan om inte polisen kommer och knackar på hos samtliga

Att Nils K snurrade runt i Sabas bostadsområde i juni 1984 borde inte förvåna någon, och det förvånar inte heller att polaren Vinof och hans sladdriga, brottsliga polare var på Eugeniavägen på sommaren 1984.

Ditt påstående om Arkitekten är f.ö. väldigt underligt. Det finns ingen anledning att betona honom som slutlig tidsmarkör. Han släppte enligt egen utsago av CdC vid Kungsträdgården (hennes favoritställe och favoritställe för massor av pundare) i början av juni, och det bör alltså ha funnits massor av polare som såg offret och talade med henne, efter Arkitekten.

Det finns självklart massor av namnlösa, okända vittnen, och vad de såg är av största intresse.

De såg nämligen offret strax innan hon dog, vilket Arkitekten säkerligen inte gjorde, och Sabas (och andra vänners) trovärdighet är verkligen inte lägre än Arkitektens, och det är högst troligt att CdC levde i mitten av juni, och det intressanta vittnesklustret känner du ju väl till, efter all din lååååååånga, långtråkiga, tröstlösa tid här i tråden
Citera
2016-01-06, 23:58
  #23033
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Angående de fetade.
Hade han det? Nu vet inte jag om det finns fler gärningsmannaprofiler gjorda av GW i det här fallet? I den jag har hittat från november 1998 finns inga direkt misstänkta personer.
http://s1033.photobucket.com/user/da...b8ba6.jpg.html

Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det jag tror Justice menar, och som jag också tolkat det, så skrevs profilen utifrån Jörgen, eller "Solnamannen", dvs ca 40 år, bor ensam i hyreslägenhet, tidigare ostraffad, bott i området länge, möjligen hundägare (JO hade katt), har bil och körkort, GM skulle troligen bo i Jungfrudansen enligt GW, allt detta stämde lite för väl in på Jörgen. GW kan ha läst Lindebergs manuskript i slutet av 98 och börjat läsa förundersökningen och då fastnat för JO, eller så påbörjades vissa delar av dokumentet 98. Både GW och BÅ studerade förhör från hösten 84 och missade då Vincent som förhördes i januari 1985.

Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ok, tack då förstår jag. Blev lite förvirrad av "Lawns" inlägg om att GW inte hade tagit upp Arkitekten i gärningsmannaprofilen.
Tack för klargörandet Echoes! Precis så menade jag.
Citera
2016-01-07, 11:38
  #23034
Avstängd
Cold case-gruppens och GW Perssons arbete är intressant, och det vore mycket intressant att veta vilka papper de hade tillgång till.

Jag betvivlar att de hade tillgång till spaningsuppslagen från hösten 1984 (polisen studerade Vinof och Eugenivägen).

Solnamannen och Uffe/Väktaren går inte ens att jämföra med Vinof & Co, och det är också intressant att notera att Catrines väninnan VO hjälpte polisen i slutet på 90-talet. VO kände Catrine mkt väl, och man kan undra om hon medvetet ledde polisen fel, eftersom man rotade fram två osannolika gärningsmän/nyckelpersoner.

Uffe/väktaren och Solnamannen är inte alls typiska dråpare/mördare/likstyckare, men klientelet på Eugeniavägen är däremot intressant på flera sätt.

GW:s offentliga uttalanden om fallet är f.ö. underliga och föga användbara.

Han har bl.a. sagt att Solna skulle innehålla den sortens personer som kan vara knutna till brottet ("klientelet" bor där), men en krimexpert borde ju veta att mördare, psykfall, socfall och knarkare fanns överallt på 80-talet, både i innerstan och i förtorterna.

På 80-talet var S-holms innerstad inte lyxsanerad och utread, och det fanns tusentals andrahandslyor, och det fanns knarkarkvartar osv.

Och att Gw & Co inte kände till Monika och hennes knarkarkvart, det kan vi vara helt säkra på
Citera
2016-01-07, 13:35
  #23035
Avstängd
Det är också intressant att fundera på vad folk inte sa 1984 Jag tänker nu särskilt på Saba, CB, Vinof och NK.

Att Nils K, CB, Saba och Vinof på något sätt kände till varandra eller varandras kretsar är sannolikt.

Nils K var i Hjorthagen i juni, och Vinof, CB och Saba hittar vi påfallande nära fyndplatserna.

Både Catrine och Saba var knutna till Malmskillnadsgatan (där Vinof var välkänd), och Nils K sa själv att han träffade Saba (i juni), och Catrine och Saba hängde båda i Kungsträdgården i juni, där ett av Vinofs favoritställen fanns (Café Opera), och Saba mörkade inte alls CB:s existens - hon sa själv att han kände Catrine, och hans visitkort hittades bland Catrines kvarlämnade grejer.

Vinof sa också att han och Catrine träffades på Röda rummet (säkerligen vis Norra bantorget), och de här båda knäppgökarnas vänskap borde knappast vara okänd för allmänheten.
Citera
2016-01-08, 18:18
  #23036
Avstängd
GW:s profil innehåller en intressant anmärkning - CdC ska ha ska pratat med polisen och sökt vård strax innan sitt "försvinnande" (som kan ha berott på att hon dött, att hon avvikit från S-holm eller att polarna höll käften om vad hon gjorde). Att hon pratade med två väktare (i Sergelkabinettet, mötespunkt för prostituerade kvinnor) vet vi, men var och när hon sökte vård vet vi inte. Jag har ingen aning om vilken vård GW syftar på. Hon hamnade förvisso på SÖS (maj 1984), men avvek snabbt. Kanske har GW blandat ihop olika uppgifter. Det är lätt hänt. P Lindeberg påstår i DÄEM att Catrine hittades förvirrad och misshandlad i tunnelbanan (Gullmarsplan), och det stämmer tex inte ... hon överdoserade, och omhändertogs av väktare, och skickades senare till SÖS, ett stenkast från Gullmarsplan.
Citera
2016-01-08, 19:24
  #23037
Medlem
Citat:
Cold case-gruppens och GW Perssons arbete är intressant, och det vore mycket intressant att veta vilka papper de hade tillgång till.

Cold Case-gruppen har inget med ärendet eller GW att göra, ärendet utreddes av Västerortspolisen.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
GW:s profil innehåller en intressant anmärkning - CdC ska ha ska pratat med polisen och sökt vård strax innan sitt "försvinnande" (som kan ha berott på att hon dött, att hon avvikit från S-holm eller att polarna höll käften om vad hon gjorde). Att hon pratade med två väktare (i Sergelkabinettet, mötespunkt för prostituerade kvinnor) vet vi, men var och när hon sökte vård vet vi inte. Jag har ingen aning om vilken vård GW syftar på. Hon hamnade förvisso på SÖS (maj 1984), men avvek snabbt. Kanske har GW blandat ihop olika uppgifter. Det är lätt hänt. P Lindeberg påstår i DÄEM att Catrine hittades förvirrad och misshandlad i tunnelbanan (Gullmarsplan), och det stämmer tex inte ... hon överdoserade, och omhändertogs av väktare, och skickades senare till SÖS, ett stenkast från Gullmarsplan.

Enligt spaningsuppslag omhändertogs Catrine på Gullmarsplans t-banestation kl 23.15 den 7:e juni 1984, kanske det GW syftade på, C hävdade själv att hon ramlat och blivit inlagd på sjukhus. Samma dag hotades hon f.ö av en drogleverantör i Kungsträdgården.
__________________
Senast redigerad av echoesofglory 2016-01-08 kl. 19:29.
Citera
2016-01-09, 02:51
  #23038
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Cold Case-gruppen har inget med ärendet eller GW att göra, ärendet utreddes av Västerortspolisen.

Enligt spaningsuppslag omhändertogs Catrine på Gullmarsplans t-banestation kl 23.15 den 7:e juni 1984, kanske det GW syftade på, C hävdade själv att hon ramlat och blivit inlagd på sjukhus. Samma dag hotades hon f.ö av en drogleverantör i Kungsträdgården.

Men cold case-gruppen och GW satt ju ihop på nåt sätt. Det var ju tjafs, och GW kritiserades för att han satt med när personer förhördes eller hur fan det var ...

Nej, det datumet stämmer inte. Den 7/6 hittades Catrine i Sergelkabinettet, blåslagen, med smärtor i ryggen, yrande om en hund. Hon hade varit i slagsmål, och hennes "kille" (antagligen NK) hade visst dragit. (spaningsuppslaget finns postat i tråden).

Catrine kollapsade i T-banan i maj.

Var hittar du uppgiften om langaren i Kungsträdgården?
Jag har hört det där många ggr, och har aldrig sett källan. Intressant, onekligen, inte minst för att djurhår hittades på handduken (fyndplats 1).

Är det TÅ som pratat om misshandel i Kungsträdgården?
Citera
2016-01-09, 09:12
  #23039
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Men cold case-gruppen och GW satt ju ihop på nåt sätt. Det var ju tjafs, och GW kritiserades för att han satt med när personer förhördes eller hur fan det var ...

Nej, det datumet stämmer inte. Den 7/6 hittades Catrine i Sergelkabinettet, blåslagen, med smärtor i ryggen, yrande om en hund. Hon hade varit i slagsmål, och hennes "kille" (antagligen NK) hade visst dragit. (spaningsuppslaget finns postat i tråden).

Catrine kollapsade i T-banan i maj.

Var hittar du uppgiften om langaren i Kungsträdgården?
Jag har hört det där många ggr, och har aldrig sett källan. Intressant, onekligen, inte minst för att djurhår hittades på handduken (fyndplats 1).

Är det TÅ som pratat om misshandel i Kungsträdgården?

Cold Case-gruppen existerade inte när den nya förundersökningen inleddes, GW kritiserades av chefsåklagaren Bjarne Rosén. https://dacostarkivet.wordpress.com/...-av-aklagaren/

Hotet mot Catrine i Kungaträdgården, inte misshandel, nämns bla i Styrlin/Nybergs uppsats s 295
http://s1033.photobucket.com/user/da...9c6ce.jpg.html
Det är BM som nämner detta.

Uppgiften om Gullmarsplan finns sidan innan, jag tror inte Per Lindeberg som också nämner omhändertagandet på t-banestationen har fel. Att Catrine skulle hänvisa till Korsvall som den kille som dragit är tveksamt då Korsvall inte träffar Catrine överhuvudtaget den 7 juni. Incidenten i Sergelkabinettet är kanske en annan händelse, samma dag eller en annan.
__________________
Senast redigerad av echoesofglory 2016-01-09 kl. 09:53.
Citera
2016-01-09, 17:31
  #23040
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Cold Case-gruppen existerade inte när den nya förundersökningen inleddes, GW kritiserades av chefsåklagaren Bjarne Rosén. https://dacostarkivet.wordpress.com/...-av-aklagaren/

Hotet mot Catrine i Kungaträdgården, inte misshandel, nämns bla i Styrlin/Nybergs uppsats s 295
http://s1033.photobucket.com/user/da...9c6ce.jpg.html
Det är BM som nämner detta.

Uppgiften om Gullmarsplan finns sidan innan, jag tror inte Per Lindeberg som också nämner omhändertagandet på t-banestationen har fel. Att Catrine skulle hänvisa till Korsvall som den kille som dragit är tveksamt då Korsvall inte träffar Catrine överhuvudtaget den 7 juni. Incidenten i Sergelkabinettet är kanske en annan händelse, samma dag eller en annan.

Tack för vettigt svar, igen

Okej ... nu blir det lite konstigt, för jag har plöjt igenom utredningen själv, och förstår inte hur jag skulle kunna missa att Catrine blev slagen i tunnelbanan ... jag ska titta på detta.

Men Nils Korsvall - som var aktiv missbrukare 1984 och hamnade på behandlingshem på hösten - nämner säkerligen inte alla detaljer, men man kan notera att han är den pundare som snackar absolut mest 1984, vilket kanske beror på att han dragit från S-holm och sitter rel skyddad.

Om Catrine hade en kille den 7/6 så finns det nog bara två personer att välja på: NK och mannen som själv har uppgett att han hade en intim relation med Catrine ...

Den senare mannen kommer vi inte att få något mer ur, men det lilla han har sagt är ju intressant, liksom hans långvariga tystnad.

Som Catrines boyfriend och pundarpolare visste han säkert en hel del om hennes liv.

Korsvall nämnde ju också två incidenter, en i Kungsan (eller i närheten) och en på vägen till Sergelstorg (från Kungsan) ... det verkar mest ha varit pundartjafs ...
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-01-09 kl. 17:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback