2015-10-02, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur räknar man ut det? Du förstår nog att någon bara har slängt ur sig "ett dygn för Gud kan ju vara 1000 år" , och du köpte det....?

(2 Petrus 3:8) Men en sak får inte undgå er uppmärksamhet, ni älskade, att en dag för Jehova är som tusen år och tusen år som en dag.
Citera
2015-10-02, 01:20
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
(2 Petrus 3:8) Men en sak får inte undgå er uppmärksamhet, ni älskade, att en dag för Jehova är som tusen år och tusen år som en dag.
Så du ger ett av den stora majoriteten akademiker och teologer
ansett förfalskat brev av Petrus som källa*.
Hur resonerade du här rent teologiskt och retoriskt?

Att en obildad fiskarson för 2000 år sedan ens skulle vara i närheten av att kunna leda något sådant i bevis utan att det är en ren fantasi/fabulering behöver vi inte ens beröra.

Citat:
* For example, textual critic Daniel Wallace (who maintains that Peter was the author) writes that, for most experts, "the issue of authorship is already settled, at least negatively: the apostle Peter did not write this letter" and that "the vast bulk of NT scholars adopts this perspective without much discussion
https://en.wikipedia.org/wiki/Authorship_of_the_Petrine_epistles
Citera
2015-10-02, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Så du ger ett av den stora majoriteten akademiker och teologer
ansett förfalskat brev av Petrus som källa*.
Hur resonerade du här rent teologiskt och retoriskt?

Att en obildad fiskarson för 2000 år sedan ens skulle vara i närheten av att kunna leda något sådant i bevis utan att det är en ren fantasi/fabulering behöver vi inte ens beröra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Authorship_of_the_Petrine_epistles

Bildning, menar du att t ex teologer är bildade.
2 Petrus 1:21
"Ty aldrig har en profetia framförts av en människas vilja, utan människor talade ord från Gud, under det att de drevs av helig ande."
Citera
2015-10-02, 18:28
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Bildning, menar du att t ex teologer är bildade.
2 Petrus 1:21
"Ty aldrig har en profetia framförts av en människas vilja, utan människor talade ord från Gud, under det att de drevs av helig ande."
Ja med teologer menar man till exempel präster eller rena teologer utan prästexamen.
De brukar ses som rätt kunniga i den bibel de undervisar ur.

Och igen väljer du att citera något som är förfalskad text.
Citera
2015-10-03, 09:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon-Ivraren
Det där med gorillor menade jag inte bokstavligt. Dessutom tog det ju lite mer än sex dagar för Herren att skapa jorden och allt levande i och med att tiden inte fungerar på samma sätt för oss som för Gud. Jag läste nånstans att ett dygn för Gud motsvarar ungefär 1000 år för oss människor.

Så det är dom nya ad hoc premisser du lägger på topen av dom tidigare, Einstein?
Citera
2015-12-29, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
tidigare, Einstein?

Väntar på dig ...
Citera
2015-12-30, 07:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så det är dom nya ad hoc premisser du lägger på topen av dom tidigare, Einstein?

Citat:
Väntar på dig ...

Jag är här.

Vill du börja med att demonstrera bibelns "sanning" eller skall jag ta bevisbördan för att motbevisa bibeln?
Citera
2015-12-30, 14:26
Medlem
Citat:

Vad hånfull du är, var lite ödmjuk
Citera
2015-12-30, 14:36
Medlem
Citat:
Jag är här.

Vill du börja med att demonstrera bibelns "sanning" eller skall jag ta bevisbördan för att motbevisa bibeln?

Bibeln sanna budskap är:

(1 Moseboken 3:15)
15 Och jag skall sätta fiendskap mellan dig och kvinnan och mellan din avkomma och hennes avkomma. Han skall krossa huvudet på dig, och du skall krossa hälen på honom.”

(Uppenbarelseboken 21:3-5)
3 Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk. Och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”

Sedan är det upp till dig att ta emot Skaparens erbjudande
Citera
2015-12-30, 15:11
Medlem
Citat:
Bibeln sanna budskap är:

15 Och jag skall sätta fiendskap mellan dig och kvinnan och mellan din avkomma och hennes avkomma. Han skall krossa huvudet på dig, och du skall krossa hälen på honom.”

3 Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk. Och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”

Vilken Skapare? Och när får man dennes erbjudande?
Citera
2015-12-30, 15:56
Medlem
Citat:
Citat:
Jag är här.

Citat:
Bibeln sanna budskap är:

Och när kommer bevisen för att detta är sant?
Predikan är irrelevant i det här sammanhanget.

Eller är bibeln sann, eftersom bibeln är sann? Det är nämligen det du egentligen säger när du citerar bibelverser när bevis efterfrågas. Du cirkelargumenterar med andra ord.
Citera
2015-12-30, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilken Skapare? Och när får man dennes erbjudande?

Bibelns Gud, Skaparn med namnetJHWH.

Här får du en inbjudan:

Upp 22:
16 ’Jag, Jesus, har sänt min ängel till att vittna för er om dessa ting för församlingarna. Jag är Davids rot och ättling och den glänsande morgonstjärnan.’” 17 Och anden och bruden säger ständigt: ”Kom!” Och den som hör det skall säga: ”Kom!” Och den som törstar skall komma; den som vill skall fritt få ta av livets vatten

(Johannes 17:3)
Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.

https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/gratis-bibelkurs/
Senast redigerad av Benon 2015-12-30 kl. 20:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in