2015-12-28, 14:20
Medlem
popparens avatar
jag och en kompis tänkte göra en vandring i sommar och har beslutat oss tillfälligt för sarek. grejen är att varken han eller jag har gjort något liknande förut och har absolut ingen aning om vad vi ska förvänta oss. så jag undrar helt sonika: vad är det vi behöver tänka på? vi är relativt otränade båda två så borde vi börja gymma nu till våren för att klara av det eller är det bara att dra upp och köra på? båda är dessutom fattiga studenter så varken han eller jag vill väl lägga ut några större summor på utrystning. vad är det absolut viktigaste på den fronten? att det är just sarek är inte det absolut viktigaste. om det finns några bättre alternativ så är vi helt klart öppna för förslag. vi är ju som sagt nybörjare..

och tro mig när jag säger att vi är nybörjare på det här. i våra huvuden är det liksom sommar och allting är bara frid och fröjd, fjärilar som drar förbi och glada blommor. man sätter sig på en filt efter en lång vandringsdag, tar av sig skorna och öppnar en öl för att slappna av. kanske skriver lite dagbok, lyssnar på sorlet från en bäck och... ja, lite i det stuket liksom. vi diskuterade möjligheten om en bar också. vi såg framför oss någon skön bar i trä med lite goa skogshuggarealkisar med mycket att berätta. så det känns som att vi måste sluta romantisera kerouac och ta det här på allvar om det ska bli av. lära oss vad det faktiskt innebär att göra en sådan här vandring.

som om någon vill hjälpa två vilsna själar om vad vi bör tänka på så är jag otroligt tacksam. vi har, som ni märker, absolut ingen aning om vad vi ger oss in på...
Citera
2015-12-28, 15:30
Medlem
popparens avatar
den här tråden kanske ligger fel inser jag nu. det är bara att flytta den i så fall.
Citera
2015-12-28, 16:03
Medlem
Baalzamons avatar
Sarek är vildmark, där finns inga barer. Vill du ha öl får du ta med dig den själv, och det är tungt att bära på hela dagen. Satsa på neskaffe istället.

Vidare är där mycket mygg på sommaren, antingen får man vandra efter första frosten i augusti eller hålla sig ovan trädgränsen där det ständigt blåser men då blir det ju kallt istället.

Mitt tips är att kolla på youtube, där borde finnas många videoklipp från Sarek eller de andra nationalparkerna.
Citera
2015-12-28, 16:12
Medlem
popparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Sarek är vildmark, där finns inga barer. Vill du ha öl får du ta med dig den själv, och det är tungt att bära på hela dagen. Satsa på neskaffe istället.

Vidare är där mycket mygg på sommaren, antingen får man vandra efter första frosten i augusti eller hålla sig ovan trädgränsen där det ständigt blåser men då blir det ju kallt istället.

Mitt tips är att kolla på youtube, där borde finnas många videoklipp från Sarek eller de andra nationalparkerna.

vi skojade naturligtvis angående baren. det är inte riktigt det vi är ute efter.

så det är rekommenderat att vandra efter augusti någon gång? ska definitivt kolla upp lite klipp. tack för tipset!
Citera
2015-12-28, 16:46
Medlem
Starobrnos avatar
Finns en j-a massa packlistor här på fb redan.

En uppförsbacke i fjällen handlar om en timmes hårt jobb och öl är inte realistiskt. Men ett hekto marijuana är ett lättburet alternativ.

I augusti blir det kalla nätter, och mörkt. Jag skulle absolut rekommendera försommaren (midsommar - 10e juli), myggen har inte kläckts och ljust dygnet runt. Nackdelar med mitt förslag är att det kan finnas snödrivor och högt vattenstånd och att badtempen är +2. Snöstorm kan hända både runt midsommar och i augusti, dock inte i slutet av juli. Fast då är ju myggen på hugget.
Citera
2015-12-28, 17:11
Medlem
Sarek är vildmark. Även om de flesta normalt fysiskt tränade personer kan genomföra en vandring i Sarek betyder inte det att det är lämpligaste alternativet.

Jag tillhör den kategorin som anser att man bör ha vandrat lite enklare fjäll innan man går i Sarek. I mitt tycke är det direkt olämpligt att börja i Sarek. Har ni ingen erfarenhet alls gör en tur till Helags eller motsv.

Jag går var och vartannat år i fjällen, ofta i Sarek. Har haft 25 grader och strålande sol, andra turer 2-4 grader m. snöblandat regn, blåst m.m. I år var det t.ex. väldigt mycket snö ända till mitten av Juli.

Men om ni har bestämt er så kan jag rekommendera att ni läser trådarna på Utsidan om Sarek.
Citera
2015-12-29, 22:14
Medlem
gniff754s avatar
Hur mycket strapatser vill ni ha och hur säkra är ni på att navigera efter karta? Har ni inte varit i fjällen innan rekommenderar jag snällare områden där det oftast finns stigar/rösen att följa, broar/spänger över bäckar och jokkar och annat som gör livet bekvämare och mindre riskfyllt. Kungsleden söderut från Abisko är en klassiker, vill ni inte se så mycket folk finns andra färdvägar där man bara möter ett fåtal per dag, till exempel från Riksgränsen till Nikkaluokta via Vistasvaggi.

Det närmsta man kommer era pubönskemål är att bo på STFs stugor, där är det inte ovanligt att stöta på pratsjuka gäster och stugvärdar, speciellt på de stugor som ligger utanför kungsleden och därför inte är så välbesökta.
Citera
2016-01-02, 10:06
Medlem
Gå Kungsleden eller Jämtlandstriangeln innan ni går Sarek.
Citera
2016-01-04, 11:06
Medlem
tastass avatar
Jag korsade Sarek med en kompis för några år sedan. Då hade vi genomfört 3-4 fjällvandringar tidigare (tältturer på rösad led).
Vi hade över lag tur med vädret. Ett stilla duggregn från Ritsem till Kisuris för att sedan få ett strålande sommarväder genom Routesvagge och ner till Pielaslätten. Sedan vände det och vi hade kallt och ganska kraftigt regn genom Patsvagge ner till Sitojaure. Det var ganska låga vattennivåer vilket underlättade vadningen.

Det vi, i efterhand, gemensamt kom fram till var att vi hade för lite erfarenhet om vi hade haft lite sämre tur.

Som andra har sagt, har ni ingen erfarenhet sedan tidigare råder jag er att kika på ett säkrare alternativ.

Vill ni ändå ge er på Sarek är mitt tips att lägga pengar på bra kängor och ett bra tält. Är det bra väder klarar ni er med ett tält från Rusta. Blir det lite otrevligare väder kommer ni vara tacksamma för ett tält som håller tätt och som inte kapsejsar i vindbyarna.

Ni kommer inte ha täckning på någon telefon vilket är bra att ha i beaktning när man gör en riskanalys för turen.
Citera
2016-02-15, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Gå Kungsleden eller Jämtlandstriangeln innan ni går Sarek.
Instämmer, framförallt Kungsleden är ett bra nybörjaralternativ.
Citera
2016-02-16, 12:06
Medlem
erijaks avatar
Sarek är inget dåligt nybörjaralternativ någonstans. Jag skulle dock välja abisko i förstahand, vackrare i min mening. Sommaren är definitivt mest behaglig för en nybörjare, går något fel så dör ingen av kyla, man känner sig mänsklig och kan bete sig lite som man vill. Det finns mindre saker man behöver tänka än de övriga årstiderna helt enkelt. Mygg kan bli problem om man inte förbereder sig. Det är viktigt att veta att det här är inga stockholmsmygg vi snackar om, dessa jävlar vet precis vad de håller på med så förbered er ordentligt för ett flertal attacker.

Bra utrustning är givetvis alltid positivt men budgeten regerar utbudet. Tillbehör i kvalitet underlättar livet men är inget måste. En tålig pressenning, några meter lina/rep och eldstål klarar man sig långt på. Bra kängor är inget ni ska spara in på, extraskor eller liknande för vadning över vattendrag eller genom en myr är ofta bra att ha till hands.
Köper ni tält så bör ni se till att det är vattentätt och vindtåligt. Tält är inget man ska spara pengar på, där är den extra tusenlappen mer än ofta värt det.
Behaglig ryggsäck är viktigt för egen komfort om ni planerar att gå långt. Skavsår på axlar och tryckpunkter på ryggen är inget som är roligt efter ett antal mil, denna bör användas vid ett par helgturer innan ni gör en större tur för att känna efter.
tändstål/tändare och någon sorts material som är lättantänt är väldigt bekvämt att ha med sig hela tiden. Ex. tamponger, fireup etc. finns i vanliga livsmedelsaffärer, lägg sånt i ryggan så har ni brasan säkrad i de flesta tillfällen. En bra kniv lär komma till användning.

Mycket träning och fysisk förberedelse är viktigt om ni vill sätta något rekord eller stanna i nationalparken en längre period. Annars är detta överskattat och endast för folk som tycker detta är en stor grej och har högre föväntningar på vandringen än vad som borde sättas. De inser ofta att de inte hade behövt träna så seriöst innan när de väl är där. Det är inte mount everest ni ska bestiga här, ni ska gå runt i en svensk nationalpark och med tanke på att ni är "nybörjare" så borde ni inte sikta på att slå rekord i något vad än det skulle vara.

Öl går definitivt att ta med, det är simpla prioriteringar som man måste göra precis som alltid annars. Ett glas whiskey med en cigarr är inte heller helt fel vid en bra lägerplats. Barer på de höjderna i landet är få och bör försväntas bestå av deprimerade samer och tysta norrlänningar, har man tur hittar man någon som vet vad socialt umgänge innebär. Ha inget hopp om att hitta en bar.
Citera
2016-02-22, 21:18
Medlem
Nja, Sarek måste nog ses som ett synnerligen dåligt nybörjar-alternativ för fjällvandring, särskilt om det är så att man inte har den mest gedigna erfarenheten av att vistas i naturen. Anledningarna är flera:

1. Sarek är vilt

Det finns inga vägar, inga telefoner (och i allmänhet ingen mottagning), inga stugor (nja en lite raststuga centralt i parken och ett antal stängda renvaktarstugor finns faktiskt) och med några få undantag inga broar. Händer något (stukning, benbrott etc.) får ni klara av det själva.

2. Sarek är blött

Sarek hör till de områden i landet där det regnar mest. Eftersom det inte finns broar över (de många) bäckarna behöver man vada. Ofta. Svårigheten på vaden varierar från plask i vattnet till mer eller mindre livsfarligt om man inte vet vad man gör.

3. Sarek är stort

En vandring där man korsar området tar minst en vecka. Eftersom det är såpass blött kan man räkna med att det då och då regnar. Att gå blöt och kall i några dagar kan knäcka den bäste.

Med detta sagt så är en mindre Sarek-vandring inget en normalbegåvad (och därför påläst) och normaltränad ung person inte klarar av. Om det går bra så att säga. Och det riktigt tråkiga är ju om man med en mindre trevlig premiärupplevelse blir avskräckt från det fantastiska som finns att uppleva i fjällvärlden. Därför får man nog rekommendera en vandring längs led (där man har möjlighet att retirera in i stugor om något fallerar) som första erfarenhet - Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta eller mellan Hemavan och Ammarnäs till exempel. Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in