Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-25, 12:27
  #1945
Medlem
Mulla Krekars avatar
Sultanen av Åhnei...
Citera
2016-02-16, 19:22
  #1946
Medlem
Mulla Krekars avatar
Långben spelar kortspelet "puger":

http://i.imgur.com/Y8O1zJC.jpg
Citera
2016-02-28, 07:26
  #1947
Medlem
Namn
Tut-Ank-Amon
Bill Jardär
Magnus Magnat
Illistige Ilmar
Micke B Kymmer
Stellan T Bråk
Professor Tanke Spriddén
Anka McNärig

Uttryck:
Milda Mammon
Kvackar och Kverulerar
"Kan han vara vid sunda vätskor" "knappast"
Citera
2016-02-28, 08:10
  #1948
Medlem
Från min barndom minns jag också en specifik kalleserie, den kan nog ligga i nån kartong hemma hos mina gamla föräldrar, som jag läste om och om igen, och innehöll mängder av onomatopoetiska uttryck och namn.

Kalle bor på någon fridful och tyst plats dit det flyttar in en annan tystlåten man. Jag minns inte hur, men de kommer i luven på varandra för att de tycker den andre stör, och det blir ett race av att störa varandra, Kalle öser på med Larmikovskys "Vesuvius i utbrott", får en katt att hojta Skriål och spelar hartsfiol. Det finns en underbart tecknad bild då hans granne, rosenrasande, har knutit fast två gammaldags biltutor på fötterna och står och hoppar under ett tut-tut. Det hela avslutas med att grannen hittar ett enormt alphorn, sätter det på något outgrundligt sätt några decimeter från Kalles huvud och blåser ett UUmp, så att Kalles fjädrar ryker. Kan det vara en Barks-klassiker? Var för liten för att ha en aning om tecknare, men tycker mig svagt minnas att jag tänkte på den här serien då Barks hamnade i min begreppsvärld, lite den stilen.
Citera
2016-02-28, 11:28
  #1949
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Från min barndom minns jag också en specifik kalleserie, den kan nog ligga i nån kartong hemma hos mina gamla föräldrar, som jag läste om och om igen, och innehöll mängder av onomatopoetiska uttryck och namn.

Kalle bor på någon fridful och tyst plats dit det flyttar in en annan tystlåten man. Jag minns inte hur, men de kommer i luven på varandra för att de tycker den andre stör, och det blir ett race av att störa varandra, Kalle öser på med Larmikovskys "Vesuvius i utbrott", får en katt att hojta Skriål och spelar hartsfiol. Det finns en underbart tecknad bild då hans granne, rosenrasande, har knutit fast två gammaldags biltutor på fötterna och står och hoppar under ett tut-tut. Det hela avslutas med att grannen hittar ett enormt alphorn, sätter det på något outgrundligt sätt några decimeter från Kalles huvud och blåser ett UUmp, så att Kalles fjädrar ryker. Kan det vara en Barks-klassiker? Var för liten för att ha en aning om tecknare, men tycker mig svagt minnas att jag tänkte på den här serien då Barks hamnade i min begreppsvärld, lite den stilen.
Haha, vet vilken serie du menar. Ganska säker på att det är en Barks.
Citera
2016-02-29, 08:49
  #1950
Medlem
Har inte bekymrat mig om, eller knappt tänkt på serier sen mina ungar var små. Men den här tråden, som jag halkade på av en slump, fick igång mig lite. Var tvungen att helggoogla lite om Kalle Anka. De som slår en lite med alla namn i den svenska Kalle Anka jämfört med andra översättningar är att de inte är raka översättningar som de flesta andra språk, det har istället kommits på namn som ligger bra i den svenska munnen, Kalle, Musse Pigg, Alexander Lukas, oppfinnarjocke, Knatte, Fnatte, Tjatte. Anade ett översättargeni någongång för länge sen och hittade faktiskt snabbt den lite överraskande namngurun här:
http://www.oversattarlexikon.se/artiklar/Axel_Norbeck
Kanske en självklar ikon för seriefreakar, men jag tyckte att han var lite överraskande.
Edit:
Och här de lika genialiska efterföljarna
http://www.oversattarlexikon.se/artiklar/P_A_Westrin
__________________
Senast redigerad av Kokoluring 2016-02-29 kl. 09:24.
Citera
2016-02-29, 13:32
  #1951
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
... Det hela avslutas med att grannen hittar ett enormt alphorn, sätter det på något outgrundligt sätt några decimeter från Kalles huvud och blåser ett UUmp, så att Kalles fjädrar ryker...

Jag minns den episoden från min barndom, men det var inte grannen från konflikten som drog till med alphornet, utan det var en tredje part, nämligen personen som bodde ovanför Kalle som till slut fick nog och sågade hål i golvet samt stack ned alphornet. I sista rutan så försöker knattarna förklara läget för Kalle som liggandes i sin sjuksäng lakoniskt fäller kommentaren "Ni får tala högre ungar, jag hör inget alls längre".
Citera
2016-02-29, 16:50
  #1952
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
Jag minns den episoden från min barndom, men det var inte grannen från konflikten som drog till med alphornet, utan det var en tredje part, nämligen personen som bodde ovanför Kalle som till slut fick nog och sågade hål i golvet samt stack ned alphornet. I sista rutan så försöker knattarna förklara läget för Kalle som liggandes i sin sjuksäng lakoniskt fäller kommentaren "Ni får tala högre ungar, jag hör inget alls längre".

Orginalserien som denna är baserad på?

http://www.kalletarknark.com/serie.php?id=100
Citera
2016-03-08, 19:16
  #1953
Medlem
Guldvaskarns avatar
Jag har ett namn på hjärnan som jag inte kan placera någonstans. Det är namnet Svammel-Sam, känner ni igen det från någon tidning?
Citera
2016-03-08, 20:04
  #1954
Medlem
Calogeros avatar
Jag har länge tänkt på uttrycket "Sgrunt!" som ofta förekom i Kalle Anka & Co. Vad kan det betyda egentligen?
Citera
2016-03-08, 20:05
  #1955
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero


Sgrunt...
Uppenbarligen gick jag i samma tankebanor för ett år sedan. Hmm...
Citera
2016-03-08, 20:07
  #1956
Medlem
Calogeros avatar
Är det förresten någon som minns ifrån vilket årtionde serien kommer där Kalle och knattarna reser till Trallala? Och minns jag rätt ifall det i samma serie även gick under namnet Xanadu?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback