Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-23, 01:46
  #1
Medlem
Rickuzs avatar
Det har pratats mycket om virtual reality de senaste åren. Tack vare ny teknik så hoppas många att VR äntligen kan få sitt genombrott och bli spelvärldens nästa riktigt stora grej. Både Oculus Rift och Vive (utvecklat av Valve) kommer att lanseras under 2016, och tekniken ser väldigt lovande ut för gaming-världen.

Men jag tycker ändå att intresset för den nya generationen av Virtual Reality är ganska låg. Eller misstolkar jag?

Kan det svala intresset bero på att alla spel som hittills visats upp, bara är teknikdemos som visar hur ballt det är att joxa omkring i VR? Har kollat på olika videoklipp, och det enda som visas är t.ex matlagning, måla i luften, kasta bollar i en korg, prickskytte, bygga hus, samt en del halvsunkiga indie-skräckspel.

När kommer vi att få se 'riktiga spel' anpassade till VR? Spel som liknar Witcher, Dragon Age, Fallout, Battlefield, The Last Of Us, Elder Scrolls, m.m?.. Eller varför inte ett fullfjädrat MMO? Ni som sett tv-serien Sword Art Online förstår nog.
__________________
Senast redigerad av Rickuz 2015-12-23 kl. 02:06.
Citera
2015-12-23, 02:42
  #2
Medlem
iDunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Det har pratats mycket om virtual reality de senaste åren. Tack vare ny teknik så hoppas många att VR äntligen kan få sitt genombrott och bli spelvärldens nästa riktigt stora grej. Både Oculus Rift och Vive (utvecklat av Valve) kommer att lanseras under 2016, och tekniken ser väldigt lovande ut för gaming-världen.

Men jag tycker ändå att intresset för den nya generationen av Virtual Reality är ganska låg. Eller misstolkar jag?

Kan det svala intresset bero på att alla spel som hittills visats upp, bara är teknikdemos som visar hur ballt det är att joxa omkring i VR? Har kollat på olika videoklipp, och det enda som visas är t.ex matlagning, måla i luften, kasta bollar i en korg, prickskytte, bygga hus, samt en del halvsunkiga indie-skräckspel.

När kommer vi att få se 'riktiga spel' anpassade till VR? Spel som liknar Witcher, Dragon Age, Fallout, Battlefield, The Last Of Us, Elder Scrolls, m.m?.. Eller varför inte ett fullfjädrat MMO? Ni som sett tv-serien Sword Art Online förstår nog.
Youtuba "VR game" kommer upp flera spel.. GTA tex verkar skit coolt.
Här är Skyrim. https://www.youtube.com/watch?v=k7n5kRRHDpw
__________________
Senast redigerad av iDuno 2015-12-23 kl. 02:49.
Citera
2015-12-23, 04:19
  #3
Medlem
Flaskhalsats avatar
Visst ser det coolt ut men vad pratar vi för upplösning och uppdateringsfrekvens? Jag vet själv att jag aldrig kommer orkar SPRINGA mig genom skyrim.
Citera
2015-12-23, 09:11
  #4
Medlem
svalt??

Morpheus till PS4 verkar ju allt annat än svalt om man läser förväntningarna..
Citera
2015-12-23, 09:15
  #5
Medlem
YP4XQs avatar
För att mus och tangentbord samt kontrollers till konsoler fortfarande är så jävla exakta? Enkelhet, snabbhet och precision.
Citera
2015-12-23, 12:56
  #6
Medlem
För egen del:

1) Priserna är för höga generellt. Särskilt som VR till ps4 kostar som en egen konsol men säljs som ett tillbehör.

2) Jag gillar att spela längre sittningar åt gången och är orolig för hur VR headset påverkar ögonen och nacken.

3) VR kan bara säljas in genom att jag själv får testa. Ingen reklam, film eller bild kan ju göra konceptet rättvisa. Inget VR-material ser speciellt imponerande eller märkvärdigt ut på en vanlig 2D skärm.

4) Den sociala aspekten. Jag som har sambo och vill kunna se henne och umgås även när jag spelar och hon vill gärna se mig och vad jag spelar. Trots att jag inte är särskilt social ändå är det en helt ny nivå att helt bokstavligen avskärma sig från verkligheten runt omkring.
Kan tänka mig denna anledning som den främsta om man dessutom har små barn man måste ha koll på i hemmet.

5) Mat och dryck osv i samband med spelande. Kommer inte kunna se glaset, snusdosan eller godisskålen. Icke bra!

Det var väl min topp 5 det.
Citera
2015-12-23, 13:08
  #7
Medlem
PUSClFERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
För att mus och tangentbord samt kontrollers till konsoler fortfarande är så jävla exakta? Enkelhet, snabbhet och precision.
Fast den VR som är aktuell just nu och som TS nämner (Oculus Rift och Vive) är ju enbart glasögon. Du använder fortfarande traditionella kontroller, bara det att skärmen sitter i ansiktet istället för på väggen eller skrivbordet.
Citera
2015-12-23, 13:22
  #8
Medlem
MartinStLouiss avatar
Det känns ganska mycket som en gimmick känner jag. Wii var också coolt när det först kom men man tröttnade ganska snabbt på att stå och vifta med armarna. Känner att det kommer bli samma sak med VR. När jag spelar spel vill jag kunna sitta ner bekvämt med en handkontroll eller ett tangentbord och mus.
Citera
2016-01-06, 16:26
  #9
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Det känns ganska mycket som en gimmick känner jag. Wii var också coolt när det först kom men man tröttnade ganska snabbt på att stå och vifta med armarna. Känner att det kommer bli samma sak med VR. När jag spelar spel vill jag kunna sitta ner bekvämt med en handkontroll eller ett tangentbord och mus.

Förutsätter att du aldrig provat. Känsla av höjd och te.x att sitta inne i en bil eller rymdskepp blir oerhört verkligt, faktiskt så verkligt att det till en början är ganska obehagligt. De som står ut är ju såklart känslan av rymd, en känsla du HELT missar ifall du tittar på en skärm eller tittar på 3D film.

Sen är styrningen mycket bättre, du tittar med huvudet istället för med musen. Handen(musen) använder du istället att sikta med, så du kan te.x titta åt sidan samtidigt som du håller vapnet framåt, detta kan du inte göra i vanliga fall.

Kan säga att man inte vill gå tillbaka till "robot"känslan som finns i vanliga shooters efter du testat te.x HL2 med OR support..
Citera
2016-01-06, 16:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
Förutsätter att du aldrig provat. Känsla av höjd och te.x att sitta inne i en bil eller rymdskepp blir oerhört verkligt, faktiskt så verkligt att det till en början är ganska obehagligt. De som står ut är ju såklart känslan av rymd, en känsla du HELT missar ifall du tittar på en skärm eller tittar på 3D film.

Sen är styrningen mycket bättre, du tittar med huvudet istället för med musen. Handen(musen) använder du istället att sikta med, så du kan te.x titta åt sidan samtidigt som du håller vapnet framåt, detta kan du inte göra i vanliga fall.

Kan säga att man inte vill gå tillbaka till "robot"känslan som finns i vanliga shooters efter du testat te.x HL2 med OR support..

Nu vet jag inte om vi har olika spelstilar men att spela något snabbare shootemup på någon högre nivå skulle iaf ofrånkomligen få mig att vrida nacken ur led med en vr hatt på skallen! Klart hälsovådligt!
Citera
2016-01-06, 22:03
  #11
Medlem
wikarss avatar
Priset lär ju nog ha en del att göra med också: 742€ inklusive frakt är ju inte billigt, under vad som hände med ''lite över 350$''. Tyvärr kommer väl HTC Vive att bli lika dyrt.
__________________
Senast redigerad av wikars 2016-01-06 kl. 22:56.
Citera
2016-01-07, 06:28
  #12
Medlem
Brogamlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wikars
Priset lär ju nog ha en del att göra med också: 742€ inklusive frakt är ju inte billigt, under vad som hände med ''lite över 350$''. Tyvärr kommer väl HTC Vive att bli lika dyrt.
Vive verkar ju sjukt mycket bättre också
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback