2015-12-18, 22:40
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
Just hämndscenen i stugan hade jag själv väldigt svårt för när jag såg Jungfrukällan. Det är så mycket blandade känslor att det mest blir jobbigt att genomlida. Samtidigt som man vill att de naiva vallarna ska straffas för mordet och våldtäkten på den stackars Karin så känns hämnden aldrig bra och vi vet att ingen kommer må bättre när de tre slutligen är döda vilket kanske främst säger någonting om Bergmans talang i att framföra det hela under någon slags gråzon.

Du nämner symbolik lite snabbt i din recension och jag undrar vad du har för tankar kring huset som Ingeri besöker, när hon hamnar i knät på vad som känns som en nästan övernaturlig varelse, om inte en homage till någon form av sagoväsen. Den scenen sticker ut väldigt mycket från resten av filmen, även om den är obetydlig i det stora hela egentligen.

Svarar i spoiler.

Ju mer jag läser efteråt om filmen i Mikael Timms Lusten och dämonerna så verkar det som att symbolik kanske är ett starkt ord. Den är väldigt enkel men i mitt tycke samtidigt stark i sitt bildspråk. Det är stramt och avskalat, inget överdådigt eller överflödigt. Kanske läser jag in för mycket men jag tycker att filmen säger en hel del utan att det sägs rakt ut. Systrarnas relation till varandra och Ingeris skuldkänsla är ju något att suga på också mitt i alltihopa när jag tänker efter.
Citera
2015-12-18, 23:42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Mannen på taket (1976)

Den första Beckfilmen som inleds med ett ovanligt smetigt mord på en sjukhusliggande polis, och som senare barrikarderar sig på ett tak i centrala Stockholm.

Har sett den ett par gånger tidigare, ovanligt med svenska actionfilmer från den tiden.
Thomas Hellberg gör en makalös Gunvald, härligt arrogant.
Inte alls oäven 4/5
Citera
2015-12-19, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Jungfrukällan (1960)

http://www.imdb.com/title/tt0053976/?ref_=ttfc_fc_tt

Karin (Birgitta Pettersson) ska åka till kyrkan med Marialjusen inför ottesången. Med sig har hon pigan Ingeri (Gunnel Lindblom). På vägen dit stöter de på tre vallare som våldför sig på Karin. Mot natten söker sig våldsmännen skydd hos Töre (Max von Sydow), den intet ont anande fadern till den våldtagna och mördade Karin.

Det här är stark filmkonst när den är som bäst. När jag var yngre brukade jag lyfta fram Jungfrukällan av Bergman som en av hans mest lättillgängliga filmer eftersom den innehåller action. När jag nu ser om den flera år senare så märker jag att det som är mer intressant är hur Bergman byggt upp det hela fram till hämnden samt all symbolik som går att läsa in före och efter hämnden, hur skulden och hämnden påverkar karaktärerna mer än bara actionscenerna.

Men jag ska även vara kritisk och säga att det ändå inte är en helt igenom perfekt film, även om jag tycker att dess styrka överväger de små bristerna. Första halvan lider litegrand av skådespeleriet av Gunnel Lindblom och Birgitta Pettersson. Ingen verkar ha sagt till Karin vad uttrycket ”Stranger Danger!” betyder utan hon bara naivt och oskuldsfullt pratar och charmar alla hon möter. Det blir lätt att hon uppfattas som något barnsligt i sitt uppträdande. Där utmärker sig också Gunnel Lindblom fast mer extremt åt det andra hållet. Hon spelar en havande oäkta tjej/ung kvinna som trotsigt och med en vildsint blick är misstänksam mot alla hon möter. Hennes uppträdande är ibland svår att förstå men antar att det är något man får ha överseende med. Hon verkar bära inom sig stor avundsjuka och hat mot den vackrare och bortskämda Ingeri.

En annan kritik man kan framföra är den tydligt religiösa och kristna symboliken som särskilt framträder mot slutet. Är man inte troende kan det vara svårt att ta till sig de scenerna och replikerna. Men Jungfrukällan ska utspela sig i brytningstiden mellan kristendom och asatron, något som filmen också visar upp. Det är inte en protestantisk kristendom utan en medeltida, strängare kristendom med späkning och stark botgöringsdisciplin. Om man var troende så var det hårda bud som gällde, vilket karaktärerna (främst modern och fadern) försöker leva efter.

Efter våldtäkten och mordet på ungmön så blir filmen en storstilad studie i skuld, hämnd och just botgöring. Det sägs inte så mycket i filmen utan Bergman låter bilderna få tala. Och vilket foto! Helt jäkla magnifikt med ljuset, skuggorna, kompositionen och närbilderna signerat Sven Nykvist. Så jäkla snyggt och vackert vissa scener att jag ryser. Och när det väl talas så är det välskrivet. Allan Edwalls monolog till den lilla pojken med samvetskval är filmmagi och förebådar vad som väntar gärningsmännen.

Det som sätter sig fast hos en är att man känner med föräldrarna så jäkla starkt, hur de älskar sin dotter och moderns vånda när Ingeri inte kommer hem till kvällen. När vallarna senare försöker sälja guldklänningen som hennes dotter bar har vi dramaturgiskt sett fått det som krävs för att hämnden ska börja. Vi vill att de ska straffas, nu! Men Bergman drar ut på det! Max von Sydow får gestalta kontrollerat raseri och ger sig på en björk som i min mening är bland det snyggaste/vackraste som visats i svensk film. Scenen i sig är ganska vacker men om man lägger till allting som byggts upp till den scenen, hur han nyss fått bekräftat att hans enda dotter blivit våldtagen och mördad, att han låtit gärningsmännen fått komma in i hans hem och äta av hans mat, så blir det med ens oerhört tungt och laddat. Så jäkla starkt utan att behöva visa någon överdrivet blodig slakt eller massaker. Det behöver inte sägas någonting rakt ut, vi tittare läser in och känner hans raseri och frustration, oförmögna att hjälpa till eller ingripa i det hela.

Det är en tung film som jag sparat och väntat med att se tills jag känt mig mogen för en omtitt. Bildspråket, fotot och Max von Sydows skådespeleri tillsammans med Edwalls monolog, det tidlösa temat om onda handlingar som begås mot de vackra och oskuldsfulla, en faders hämnd och Guds likgiltighet inför alltihopa. Jag känner mig urlakad och lite skakad när jag efteråt skriver den här recensionen. Den är helt klart ett mästerverk och fortsätter att vara min favoritfilm av Bergman. En film som alla bör ha sett minst en gång i sitt liv.

Betyg: 5/5!

även min
bergman
favorit.

/HA
Citera
2015-12-19, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Mannen på taket (1976)

Den första Beckfilmen som inleds med ett ovanligt smetigt mord på en sjukhusliggande polis, och som senare barrikarderar sig på ett tak i centrala Stockholm.

Har sett den ett par gånger tidigare, ovanligt med svenska actionfilmer från den tiden.
Thomas Hellberg gör en makalös Gunvald, härligt arrogant.
Inte alls oäven 4/5

som inte är
den första
beckfilmen..

men lätt den
bästa.

/HA
Citera
2015-12-19, 00:13
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tha-a.prod.
som inte är
den första
beckfilmen..

men lätt den
bästa.

/HA
Nej, det är så sant, en av de första
Citera
2015-12-19, 00:29
Medlem
HejAntons avatar
Daisies [1966] dir. V. Chytilova

Troligtvis den mest omtalade när det kommer till Chytilova och troligtvis även den som man hör mest om när det talas om den Tjeckiska Nya Vågen. Intressant film om..., ja, vad var det nu den handlade om? Någon form av samhällskritik? En kritik mot överklassen? Mot den kommunistiska regeringen? Sovjets inflytande på västvärlden? Jag vågar inte ge någon egen tolkning av filmens djupare teman efter att bara ha sett den en gång men även att ta Daisies vid "face-value" så finns det väldigt mycket positivt att hämta hem.

Jag älskar filmer som är lite smått obegripliga, filmer med osammanhängande dialog ("Dina ben är krokiga", "Vet du inte att det är just det jag baserat hela min personlighet på?"), karaktärer som beter sig på oförklarliga sätt och läckert kameratrams är väl ändå i stil med vad jag går igång på (ibland tas det dock för långt, till exempel som i Godards Goodbye To Language).

Däremot är jag smått kluven till vad jag ska sätta för betyg på filmen så jag håller det till mig själv och rekommenderar den istället starkt till alla nyfikna.
Citera
2015-12-19, 01:48
Bannlyst
Jag har precis tittat på Bad Santa, en komedi som handlar om Willie (Billy Bob Thornton) och Marcus (Tony Cox). De tar jobb som jultomte och tomtenisse på ett varuhus för att kunna råna stället på julafton. Att Willie blir vän med en jobbig unge (Brett Kelly) och att en säkerhetsvakt (Bernie Mac) är dem på spåren försvårar det hela.

Filmen är regisserad av Terry Zwigoff som även gav oss Ghost World. Den är både rolig, underhållande och spännande och julstämningen infinner sig ju till slut. 7/10.
Citera
2015-12-19, 02:01
Medlem
chessjamts avatar
Sånger från andra våningen (2000)

http://www.imdb.com/title/tt0120263/?ref_=tt_rec_tt

En man bränner ner sin möbelbutik för att få ut försäkringspengar, men han ångrar sig efteråt. Hans äldsta son är på ett mentalsjukhus och den yngre kör taxi men han verkar lika vilsen och ledsen som sin storebror.

Nja, alltså jag kan på ett sätt förstå och faktiskt respektera Roy Anderssons konstnärliga ambition i den här filmen men när man redan efter 20-30 minuter har tappat intresset och börjar fundera på att slösurfa på nätet istället så är filmen inget vidare. Den är fin och vacker, varje scen är som en tavla med kompositionen och djupet i bakgrunden, men utan en drivande handling är det svårt att fortsätta behålla fokus på filmen.

Jag stör mig också på att alla är så satans likblekt sminkade i ansiktet. Självklart så ska det väl symbolisera någonting, att alla är gråa och trista människor som redan är döda inombords. De existerar men lever egentligen inte, så tolkar i alla fall jag det som. Tyvärr så skapas det i och med det en väldigt deprimerande stämning filmen igenom. Gråa och stela och trista människor som går runt med ledsna ansiktsuttryck. Vad är meningen med filmen? Att vi ska inse det absurda med vår tillvaro, hur komiskt och löjlig det är att vara människa? Några scener skrattar man till och tycker de är lite lustiga, andra känns som att poängen går en över huvudet och att det förutom lite visuellt ögongodis tyvärr bara är slöseri med tid, imo.

Jag såg att jag gett filmen en trea på FT men det var ett kanske mesigt snällt betyg. Det sänks till en stark tvåa istället. Jag låter bitter nu men det finns en inbygd potential för filmen att lyfta och skapa något stort under andra halvan men det fortsätter i samma stil och jag känner att halva filmens budskap går mig förbi. Konstnärligt sett är den väldigt välgjord film men den tappar mig och jag känner mig distanserad när jag inte förstår meningen bakom de enskilda scenerna och de i mitt tycke malplacerade replikerna som säkert tjänar något syfte.

Jag får intrycket att det är en film man måste läsa på i förhand eller kanske efteråt i olika recensioner och se hur andra tolkat den för att förstå vad den handlar om. Kollade som hastigast nu på Imdb och en person där ser filmen som Dante’s helvetet eller skärselden där alla karaktärerna redan är döda och vilsna och inte vet vad de ska ta sig till. Det låter intressant men i så fall är det som sagt en väldigt deprimerande film att titta på, i alla fall upplever jag det så.

Betyg: 2.5/5
Citera
2015-12-19, 02:18
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
Daisies [1966] dir. V. Chytilova

Troligtvis den mest omtalade när det kommer till Chytilova och troligtvis även den som man hör mest om när det talas om den Tjeckiska Nya Vågen. Intressant film om..., ja, vad var det nu den handlade om? Någon form av samhällskritik? En kritik mot överklassen? Mot den kommunistiska regeringen? Sovjets inflytande på västvärlden? Jag vågar inte ge någon egen tolkning av filmens djupare teman efter att bara ha sett den en gång men även att ta Daisies vid "face-value" så finns det väldigt mycket positivt att hämta hem.

Jag älskar filmer som är lite smått obegripliga, filmer med osammanhängande dialog ("Dina ben är krokiga", "Vet du inte att det är just det jag baserat hela min personlighet på?"), karaktärer som beter sig på oförklarliga sätt och läckert kameratrams är väl ändå i stil med vad jag går igång på (ibland tas det dock för långt, till exempel som i Godards Goodbye To Language).

Däremot är jag smått kluven till vad jag ska sätta för betyg på filmen så jag håller det till mig själv och rekommenderar den istället starkt till alla nyfikna.
Kul att du gillade den. Tycker den är både riktigt rolig och en fröjd för ögat med, som du säger, en mängd samhällskritik man kan gotta sig i om man skulle vilja.
Citera
2015-12-19, 10:15
Bannlyst
300 (2006)

Filmen 300 gillar jag, coola fighter och riktigt snyggt gjord film verkligen. De har verkligen tänkt på bildkvalitén i filmen. Jag är verkligen imponerande. Det är en cool film hela tiden och brutala strider. Spektakulärt, minst sagt och man blir aldrig riktigt uttråkad av filmen, den håller en jämn nivå. Många slag och som sagt banbrytande bildkvalité och mycket snygg film. Du som gillar filmer likt Gladiator och Braveheart ska se denna filmen omedelbart. Själv förstår jag inte varför jag väntade i snart 10 år för att se 300, vad gjorde jag alla år och varför brydde jag mig inte om den? Kanske har jag hängt upp mig på kommentaren "THIS IS SPARTA" och det var egentligen det enda jag visste om om filmen. Men nu har jag sett filmen äntligen och man fattar nu hur seriös och grym filmen är. Striderna är klockrena i filmen.

Jag ger filmen en stark 8/10
Citera
2015-12-19, 10:49
Medlem
Harry-Greys avatar
a Christmas Story (1983, BRD, 94 min)

Kortrecension

Jag tror jag förstår varför denna film verkar gå hem i så pass många hem i Nord-Amerika men inte hos mig. Troligtvis så är a Christmas Story för 20-50-talister vad Home Alone är för 70-90-talister. En något fånig men kärleksfull beskrivning hur det kunde vara/var att växa upp som barn under en viss tidsperiod. Och av förklarliga skäl så har jag mer gemensamt med John Hughes historia och kan relatera till vad som händer i den berättelsen på ett helt annat sätt än med Sheperd's. Men han lyckas ändå väcka mitt intresse kring honom (efter att läst på efteråt) även om jag många gånger sitter och stör mig på det överdrivna sätt han väljer att beskriva filmens händelser. Det finns ändock mycket fint i filmen, till exempel Billingsley's skådespel, men a Christmas Story lever tyvärr inte upp till de tunga julstämnings-förväntningar man fick i och med den oväntade hypen som omgav filmen.

Betyg : 2 (Söt film som säkert tilltalar många, men som heller inte tilltalar alla, därav mig.)

Läs mer om filmen på min blogg the Shinbone Post
Citera
2015-12-19, 15:08
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry-Grey
a Christmas Story (1983, BRD, 94 min)

Kortrecension

Jag tror jag förstår varför denna film verkar gå hem i så pass många hem i Nord-Amerika men inte hos mig. Troligtvis så är a Christmas Story för 20-50-talister vad Home Alone är för 70-90-talister. En något fånig men kärleksfull beskrivning hur det kunde vara/var att växa upp som barn under en viss tidsperiod. Och av förklarliga skäl så har jag mer gemensamt med John Hughes historia och kan relatera till vad som händer i den berättelsen på ett helt annat sätt än med Sheperd's. Men han lyckas ändå väcka mitt intresse kring honom (efter att läst på efteråt) även om jag många gånger sitter och stör mig på det överdrivna sätt han väljer att beskriva filmens händelser. Det finns ändock mycket fint i filmen, till exempel Billingsley's skådespel, men a Christmas Story lever tyvärr inte upp till de tunga julstämnings-förväntningar man fick i och med den oväntade hypen som omgav filmen.

Betyg : 2 (Söt film som säkert tilltalar många, men som heller inte tilltalar alla, därav mig.)

Läs mer om filmen på min blogg the Shinbone Post

Ska man se en julfilm av Bob Clark så är det ju såklart Black Christmas man ska se.

Såg Eyes Wide Shut igår. Längesen jag såg den sist! Den har något hypnotiskt över sig, och stundtals så är den äckligt obehaglig. Tom Cruise storspelar och Nicole Kidman är urjobbig (men trovärdig). På det stora hela känns filmen ganska meningslös, men den är en skön upplevelse ändå.
Senast redigerad av FugitiveDuck 2015-12-19 kl. 15:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in