Citat:
Just hämndscenen i stugan hade jag själv väldigt svårt för när jag såg Jungfrukällan. Det är så mycket blandade känslor att det mest blir jobbigt att genomlida. Samtidigt som man vill att de naiva vallarna ska straffas för mordet och våldtäkten på den stackars Karin så känns hämnden aldrig bra och vi vet att ingen kommer må bättre när de tre slutligen är döda vilket kanske främst säger någonting om Bergmans talang i att framföra det hela under någon slags gråzon.
Du nämner symbolik lite snabbt i din recension och jag undrar vad du har för tankar kring huset som Ingeri besöker, när hon hamnar i knät på vad som känns som en nästan övernaturlig varelse, om inte en homage till någon form av sagoväsen. Den scenen sticker ut väldigt mycket från resten av filmen, även om den är obetydlig i det stora hela egentligen.
Du nämner symbolik lite snabbt i din recension och jag undrar vad du har för tankar kring huset som Ingeri besöker, när hon hamnar i knät på vad som känns som en nästan övernaturlig varelse, om inte en homage till någon form av sagoväsen. Den scenen sticker ut väldigt mycket från resten av filmen, även om den är obetydlig i det stora hela egentligen.
Svarar i spoiler.
Ja, hämnden blir aldrig av det där tillfredställande slaget utan det dras ut på tiden. Von Sydow spelar å ena sidan återhållet, stramt och kontrollerat, men det brister även för honom och i sin blinda raseri så dödar han även den lilla pojken. Kanske var det en dramaturgisk förutsättning för att han som karaktär måste ångra sig och botgöra en blodig skuld, att han blivit lika brottslig som vallarna. Det blir ingen hollywoodsk hjältestil över det hela, bara tung ångestladdad uppgörelse.
Den gamle gubben verkar stå för det gamla trosättet, det hedniska med blotoffer och magiska besvärjelser. Jag tror det talar till Ingeri då hon verkar stå närmare det vilda, icke-kristna. Dels på grund av hennes utseende och personlighet och att hon tillber både Gud och Oden inledningsvis. Han, gubben, verkar också nämna förebådande om tre dömda män som rider när ingen hör eller ser dem. En varnande profetia för att vi tittare ska förstå att någonting farligt är på gång och som mer eller mindre bekräftar Ingeris farhågor. Något speciellt är det väl också med att det är en älv som rinner genom huset, en tydlig skiljelinje eller gräns men jag har inte analyseras det något djupare tyvärr.
Den gamle gubben verkar stå för det gamla trosättet, det hedniska med blotoffer och magiska besvärjelser. Jag tror det talar till Ingeri då hon verkar stå närmare det vilda, icke-kristna. Dels på grund av hennes utseende och personlighet och att hon tillber både Gud och Oden inledningsvis. Han, gubben, verkar också nämna förebådande om tre dömda män som rider när ingen hör eller ser dem. En varnande profetia för att vi tittare ska förstå att någonting farligt är på gång och som mer eller mindre bekräftar Ingeris farhågor. Något speciellt är det väl också med att det är en älv som rinner genom huset, en tydlig skiljelinje eller gräns men jag har inte analyseras det något djupare tyvärr.
Ju mer jag läser efteråt om filmen i Mikael Timms Lusten och dämonerna så verkar det som att symbolik kanske är ett starkt ord. Den är väldigt enkel men i mitt tycke samtidigt stark i sitt bildspråk. Det är stramt och avskalat, inget överdådigt eller överflödigt. Kanske läser jag in för mycket men jag tycker att filmen säger en hel del utan att det sägs rakt ut. Systrarnas relation till varandra och Ingeris skuldkänsla är ju något att suga på också mitt i alltihopa när jag tänker efter.