Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-07, 12:11
  #1
Medlem
Jag har byggt en gäststuga c:a 20 m från bostadshuset. Finns det teknik för att föra över TV-signalen trådlöst från min DRG eller router?
Jag har CanalDigital via fibernätet.
Citera
2015-12-07, 21:30
  #2
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> TV-, bild- och mediautrustning
/Moderator
Citera
2015-12-08, 21:11
  #3
Medlem
Kabeltattarens avatar
Nej, inte om du har tv-signalen via en F-kontakt på DRG. Är det IPTV så går det givetvis att köra trådlöst.
Citera
2015-12-09, 11:46
  #4
Medlem
Det är IP-TV. Jag har en box från CanalDigital så det räcker väl inte bara med att få över signalen trådlöst? Man måste väl avkoda vid TV nr 2 också? Finns det inte nåt som heter CardSplitter?
Citera
2015-12-09, 21:09
  #5
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Det är IP-TV. Jag har en box från CanalDigital så det räcker väl inte bara med att få över signalen trådlöst? Man måste väl avkoda vid TV nr 2 också?

Ja, men det frågade du inte om.

Det räcker inte med en cardsplitter, mac-adressen på boxen du ska användas måste registreras hos Canal Digital annars kommer den inte att få någon IP-adress. Troligtvis godkänner de bara sina egna boxar. Bättre att fixa med abonnemanget hos dom, ta ett tvillingkort så kostar det inte så mycket.
Citera
2015-12-09, 21:31
  #6
Medlem
Har du öppet nät, byt till IPsweden, kostar 19:- spänn för box 2....
__________________
Senast redigerad av islander 2015-12-09 kl. 22:13.
Citera
2015-12-10, 12:41
  #7
Medlem
Jag har open net, menar du 19 kr /mån?
Citera
2015-12-17, 15:59
  #8
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Ja, men det frågade du inte om.

Det räcker inte med en cardsplitter, mac-adressen på boxen du ska användas måste registreras hos Canal Digital annars kommer den inte att få någon IP-adress. Troligtvis godkänner de bara sina egna boxar. Bättre att fixa med abonnemanget hos dom, ta ett tvillingkort så kostar det inte så mycket.
Det är snarare så MACen måste gå mot abonnemanget, IP adress kommer den få ändå om den är kopplad mot routern eller Fiberomvandlaren. Men bäst är att köpa en extra box samt köra trådlösa bryggor.
Citera
2015-12-17, 21:46
  #9
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Det är snarare så MACen måste gå mot abonnemanget, IP adress kommer den få ändå om den är kopplad mot routern eller Fiberomvandlaren.

Nu vet jag ju inte exakt hur deras system ser ut men normalt så använder man ett speciellt VLAN med enskild DHCP-server för IPTV-boxarna, den kontrollerar om MAC-adressen är inlagd i systemet, annars nekas man IP-adress-tilldelning. På detta sätt kan man inte koppla in tex en dator och komma åt okrypterade strömmar eller helt enkelt för att försöka hacka systemet. Sen finns det givetvis andra sätt för att öka säkerheten också. Nog om det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback