2015-09-30, 09:59
Medlem
macys avatar
Apropå katoliken Gunnel Vallquist. Hon är nu 97 år, samma ålder som A. Österling uppnådde.
Vem har egentligen varit äldst i Sv. Akademien genom tiderna?
Citera
2015-09-30, 10:37
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Jag tycker inte det behövs någon religiös person! Speciellt inte en som skriver såhär dåligt:
" Barndomens långa obegripliga predikningar med dess sällsamma ord och arkaiska syntax programmerade min känsla för svenska språket."
Vadå "programmerade min känsla", va, programmera en känsla? Är det något slags modeuttryck?
Fy tusan!
Det har inte diskuterats att det finns ett syftningsfel här. Det borde stå deras, inte dess. Kanske fel avskrivet?
Citera
2015-09-30, 15:20
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Det har inte diskuterats att det finns ett syftningsfel här. Det borde stå deras, inte dess. Kanske fel avskrivet?

Såvitt jag kan se är din anmärkning korrekt.
Antagligen användes "dess" på detta i sätt i de gamla predikningarna? Det är ju därifrån han har sin språkuppfattning.
Citera
2015-09-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Apropå katoliken Gunnel Vallquist. Hon är nu 97 år, samma ålder som A. Österling uppnådde.
Vem har egentligen varit äldst i Sv. Akademien genom tiderna?

Efter att ha ögnat igenom ledamotsregistret får jag det till att Bo Bergman (1869-1967) ska ha varit äldst genom tiderna med 98 år. (56 år gammal vid inval och därefter 42 år i akademin)
Citera
2015-12-15, 21:35
Avslutad
Den oförlikneligt produktive professorn i filosofi vid Söderntörns högskola, Sven-Olov Wallenstein (1960-) är kanske en tungviktare att räkna med. Wallenstein är en mångförslagen man med estetik, arkitektur och moderna maktteorier som särskilda intressen. Han har översatt filosofisk litteratur ifrån en rad olika språkområden. Bland annat Hegel, Kant, Derrida, Deleuze, Heidegger, Agamben med flera. Det är sagt att hans båda översättningar av Adornos två stor verk Negativ dialektik (1966) och Estetisk teori (1970) skall komma snart - möjligen nästa år. Man begriper inte riktigt hur en ensam människan kan hinna med att översätta såpass mycket och samtidigt ha ett heltidsjobb som universitetslärare. Wallenstein är, förutom dessa akademiska meriter, också en fantastiskt rolig människa vad jag sett efter medverkan i TV och på nätet. Enligt uppgift skall han också vara en intensivt engagerad lärare.
Citera
2015-12-15, 22:47
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Den oförlikneligt produktive professorn i filosofi vid Söderntörns högskola, Sven-Olov Wallenstein (1960-) är kanske en tungviktare att räkna med. Wallenstein är en mångförslagen man med estetik, arkitektur och moderna maktteorier som särskilda intressen. Han har översatt filosofisk litteratur ifrån en rad olika språkområden. Bland annat Hegel, Kant, Derrida, Deleuze, Heidegger, Agamben med flera. Det är sagt att hans båda översättningar av Adornos två stor verk Negativ dialektik (1966) och Estetisk teori (1970) skall komma snart - möjligen nästa år. Man begriper inte riktigt hur en ensam människan kan hinna med att översätta såpass mycket och samtidigt ha ett heltidsjobb som universitetslärare. Wallenstein är, förutom dessa akademiska meriter, också en fantastiskt rolig människa vad jag sett efter medverkan i TV och på nätet. Enligt uppgift skall han också vara en intensivt engagerad lärare.

Kanske räcker med dom gamla stofilerna från KRIS som redan finns där?
Citera
2015-12-16, 09:11
Avslutad
Citat:
Kanske räcker med dom gamla stofilerna från KRIS som redan finns där?

Tja, om Wallenstein är rätt man för jobbet vore det ju snålt att inte välja honom enbart på grund av att han också arbetat med Kris. Med det sagt kan det givetvis vara så att Wallenstein inte är rätt man för jobbet. Han satt väl i redaktionen för Kris efter det att Engdahl och Olsson lämnat i alla fall. Tror det står så på wikipedia i alla fall. "Walle" är bäst! -
Citera
2015-12-16, 16:48
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Tja, om Wallenstein är rätt man för jobbet vore det ju snålt att inte välja honom enbart på grund av att han också arbetat med Kris. Med det sagt kan det givetvis vara så att Wallenstein inte är rätt man för jobbet. Han satt väl i redaktionen för Kris efter det att Engdahl och Olsson lämnat i alla fall. Tror det står så på wikipedia i alla fall. "Walle" är bäst! -

Ja, han kom in lite senare på KRIS, men det är samma skrot och korn! I akademien är den kvoten fylld. Hans sittfläsk verkar vara av det härdigare slaget.
Citera
2015-12-16, 18:32
Avslutad
Citat:
Ja, han kom in lite senare på KRIS, men det är samma skrot och korn! I akademien är den kvoten fylld. Hans sittfläsk verkar vara av det härdigare slaget.

Jag är lite för ung för att ha upplevt Kris. Vad är det enligt dig som gör att medverkan i den tidskriften sänker dessa människors rykten? Bara nyfiken.
Citera
2015-12-17, 16:37
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Jag är lite för ung för att ha upplevt Kris. Vad är det enligt dig som gör att medverkan i den tidskriften sänker dessa människors rykten? Bara nyfiken.

Det kommer väl snart någon maktteoretisk historieskrivning om den där perioden runt 1980, när det då "nya gardet" formerade styrkorna bl. a. runt KRIS. Här är ett urval av redaktionsmedlemmarna:

Larsson, Engdahl och Olsson, Sven-Olov Wallenstein, Aris Fioretos, Hans Ruin och Daniel Birnbaum.
Kom ihåg att det rör sig om perioden runt 1980.
Citera
2015-12-19, 01:11
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Det kommer väl snart någon maktteoretisk historieskrivning om den där perioden runt 1980, när det då "nya gardet" formerade styrkorna bl. a. runt KRIS. Här är ett urval av redaktionsmedlemmarna:

Larsson, Engdahl och Olsson, Sven-Olov Wallenstein, Aris Fioretos, Hans Ruin och Daniel Birnbaum.
Kom ihåg att det rör sig om perioden runt 1980.
Ett bidrag till just den historieskrivningen har jag själv för avsikt att skriva! Fast inte med någon maktteoretisk twist då.

Aris Fioretos har jag alltid trott ska sluta i Akademien förr eller senare.
Mycket mer trolig än Wallenstein i alla fall.
Citera
2015-12-19, 11:18
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Ett bidrag till just den historieskrivningen har jag själv för avsikt att skriva! Fast inte med någon maktteoretisk twist då.

Aris Fioretos har jag alltid trott ska sluta i Akademien förr eller senare.
Mycket mer trolig än Wallenstein i alla fall.

Det bidraget ser vi fram emot! Visst är väl Fioretos den mest trolige kandidaten av de ovan nämnda.
Akademien får nog äta sin soppa utan att Larsson piggar upp sällskapet med ngn anekdot om Fassbinder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in