2015-12-05, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Om man lägger in alla dementerade matcher i trådstarten kanske vi slipper fler onödiga kommentarer?
Jag tänkte på samma sak, orkar någon lista vilka sidospår som redan diskuterats? Så slipper vi kanske samma teorier om och om igen.
Citera
2015-12-05, 20:54
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Jo, jag håller med dig. Men vem kommer att göra det?

Till och med moderatorn vf kommer in sent i tråden och påstår att det skedde 1994, utan några som helst bevis.

Om man lägger in alla dementerade matcher i trådstarten kanske vi slipper fler onödiga kommentarer?

VF är väl dum i huvudet? Trådstarten ska faen i mig innehålla en uppmaning om att man måste presentera bevis pro "....kamerun".
Citera
2015-12-05, 21:01
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
VF är väl dum i huvudet? Trådstarten ska faen i mig innehålla en uppmaning om att man måste presentera bevis pro "....kamerun".
Då är vi väl överens.
Skulle man inte också kunna sätta in i trådstarten vilka matcher Arne inte har kommenterat, matcher som är dementerade samt VM-krönikor som också är dementerade.
Citera
2015-12-05, 21:15
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Om det stämmer att Hägerfors aldrig sa detta, vem var det som hittade på det? Och varför?

Vem som tipsade Anrell får vi aldrig veta, han har knappast kvar 20 år gamla tipsbrev.

På frågan varför så kan man åtminstone spekulera. Någon kläckte säkert lustigheten i något kompisgäng när de såg på matchen. Alla garvade åt det och berättade det sedan för sina kompisar. Någon plockar sedan upp att Anrell vill ha tips till sin spalt och minns inte vem som sa citatet hans kompis berättade. Han tänker att det säkert va Arne Hegerfors och skickar in tipset.

Citatet låter ju verkligen som om det skulle kunnat komma från Arne. Så mycket så att Arne tror det själv.
Citera
2015-12-05, 21:46
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Vem som tipsade Anrell får vi aldrig veta, han har knappast kvar 20 år gamla tipsbrev.

På frågan varför så kan man åtminstone spekulera. Någon kläckte säkert lustigheten i något kompisgäng när de såg på matchen. Alla garvade åt det och berättade det sedan för sina kompisar. Någon plockar sedan upp att Anrell vill ha tips till sin spalt och minns inte vem som sa citatet hans kompis berättade. Han tänker att det säkert va Arne Hegerfors och skickar in tipset.

Citatet låter ju verkligen som om det skulle kunnat komma från Arne. Så mycket så att Arne tror det själv.
Att det blivit som det blivit är att en hel kedja klaffat helt enkelt "rätt" för att den här eventuella myten skulle hålla.

Tipsaren..Tja..Det vet vi ju inte mycket om..och det må vara hur det vill med den saken..Det är hur det skötts efteråt som är det stora dilemmat och dom som är "ansvariga"..

Anrell..som inte kollade upp tipset..utan bara publicerade det för att det lät "kul"...Trots alltså att tipsaren sa att det kom från Sverige-Kamerun..av Arne Hegerfors..som inte kommenterade den matchen..

Hegerfors som har bekräftat citatet...men att det kommer från England-Kamerun i VM1990...

Och vi som minns..och var med..Ja..visst fan började det snackas om det först efter VM94..eller hur? Så minns jag det. Sen verkar många..inkl. mig själv..tycka sig ha minnesbilder av att Arne har sagt det..men ingen verkar egentligen ha en klar uppfattning när och var.

Jag..vad ska man säga?
Citera
2015-12-05, 21:46
Bannlyst
SVT är ju garanterat medvetna om den här tråden. Annars hade de inte raderat den frågan.
Citera
2015-12-05, 21:50
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
SVT är ju garanterat medvetna om den här tråden. Annars hade de inte raderat den frågan.
Ja..Frågan är..Varför är detta så känsligt?
Citera
2015-12-05, 22:19
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja..Frågan är..Varför är detta så känsligt?
En teori i alla fall:

SVT inser att förtroendet till media kommer minska ännu mer om det kommer fram att journalister inte ens lyckades gräva fram myten så fort de fick höra talas om citatet. De har haft 20 år på sig också.
Tjänstefel av SVT/AB/Expressen osv. att inte finna en förstahandskälla, de kan ingenting om källkritik helt enkelt (vilket är ganska pinsamt då källkritik är prio 1 inom journalistik).
Detta misstaget vill de absolut inte att svenska folket ska få reda på så de håller käft.

Är jag för konspiratorisk?
Senast redigerad av Nivovic 2015-12-05 kl. 22:21.
Citera
2015-12-05, 22:27
Medlem
Vad utesluter att SVT raderat/censurerat kommentaren innan KB fått inspelningen? Låter kanske långsökt?

Vet ej hur de tekniska möjligheterna såg ut 1990 för detta och hur KB får materialet.
Personen som sett delar av matchen pratade om att materialet fanns i VHS-kvalitet men som en fil på en dator. Vad som hänt på vägen mellan direktsändning>bandning>kopia till KB>digitalisering (?) vet vi ju inte.
Citera
2015-12-05, 22:32
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
En teori i alla fall:

SVT inser att förtroendet till media kommer minska ännu mer om det kommer fram att journalister inte ens lyckades gräva fram myten så fort de fick höra talas om citatet. De har haft 20 år på sig också.
Tjänstefel av SVT/AB/Expressen osv. att inte finna en förstahandskälla, de kan ingenting om källkritik helt enkelt (vilket är ganska pinsamt då källkritik är prio 1 inom journalistik).
Detta misstaget vill de absolut inte att svenska folket ska få reda på så de håller käft.

Inte alls..Jag tror också att media är väldigt känsligt för att tappa ansiktet..Det är enklare att sopa under mattan helt enkelt. Har säkert med det att göra än innehållet i citatet som sådant. Av olika dåliga möjligheter för dom själva..så är att hålla liv i myten den minst dåliga...Typ så kanske.
Citera
2015-12-05, 22:36
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Vad utesluter att SVT raderat/censurerat kommentaren innan KB fått inspelningen? Låter kanske långsökt?

Vet ej hur de tekniska möjligheterna såg ut 1990 för detta och hur KB får materialet.
Personen som sett delar av matchen pratade om att materialet fanns i VHS-kvalitet men som en fil på en dator. Vad som hänt på vägen mellan direktsändning>bandning>kopia till KB>digitalisering (?) vet vi ju inte.
Vet själv inte hur processen går till, men det känns konstigt att man skulle ta bort citatet men fortfarande prata om det som om det vore det roligaste citatet i svensk historia.

Sveriges radio har tagit upp citatet två gånger --> länk1 och länk2
Varför skulle man först radera det, och sedan prata öppet om det?
Citera
2015-12-05, 22:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
En teori i alla fall:

Högst troligt: ja. På sin höjd är det en enskild SVT-medarbetare som fattat ett beslut, om nu inlägget är raderat. Detta är ingen nig deal-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in