Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-02, 09:03
  #337
Medlem
En tanke som slagit mig under seriens gång är varför man plomberar alla dessa bunkrar och bergrum? Lär ju ha kostat många många miljoner att bygga alla dessa, och sedan låter man dem bara förfalla. Varför inte hyra ut dem gratis till företag som behöver lagerbyggnader, serverhallar etc. och enda kravet är att dessa företag ska hålla utrymmena fräscha. I utbyte mot att man underhåller dem så får man alltså utnyttja dem gratis, och om det skulle bli krig så har vi kvar alla dessa bunkrar.

Även om det är en helt annan typ av krigsföring idag jämfört med under kalla kriget så har väl en bunker alltid ett värde? Inte minst som skyddsrum för allmänheten eller vapenförråd etc. Någon mer insatt som kan berätta hur Försvarsmakten resonerar?
Citera
2015-12-02, 09:05
  #338
Medlem
UEMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerpung
Jädrigt coolt bergrum från sista avsnittet. Någon som vet var det ligger?
Ja men är idag stängt med ca 3 meter betong
Citera
2015-12-02, 17:16
  #339
Medlem
Pilsnerpungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UEM
Ja men är idag stängt med ca 3 meter betong
Ja detr vet jag men kul att veta iallafall, men skit i att ge info då
Citera
2015-12-02, 21:34
  #340
Medlem
Roddarens avatar
Ser ut som LGC L131 (O14) Krickan

Den marina verksamheten bestod av en kustbevakningscentral (lednings- o stabsplats) för BO 11, underställd C ÖrlBO. Stabsplatsen hade kodnamnet MARIANA. Idag är allt plomberat och motfyllt.
Citera
2015-12-02, 22:22
  #341
Medlem
hehejadus avatar
Om det är någon som vet vilket bergrum han är i på del 7, snällla PM:a mig! Vi kan säkert byta information med varandra, eller något annat...
Citera
2015-12-03, 00:14
  #342
Medlem
nimrod7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hehejadu
Om det är någon som vet vilket bergrum han är i på del 7, snällla PM:a mig! Vi kan säkert byta information med varandra, eller något annat...
Du håller väl på med vandalism?
Jag hoppas ingen är så korkad att den ger dig platsen på nämnda bergrummet.
Citera
2015-12-03, 17:32
  #343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
En tanke som slagit mig under seriens gång är varför man plomberar alla dessa bunkrar och bergrum? Lär ju ha kostat många många miljoner att bygga alla dessa, och sedan låter man dem bara förfalla. Varför inte hyra ut dem gratis till företag som behöver lagerbyggnader, serverhallar etc. och enda kravet är att dessa företag ska hålla utrymmena fräscha. I utbyte mot att man underhåller dem så får man alltså utnyttja dem gratis, och om det skulle bli krig så har vi kvar alla dessa bunkrar.

Även om det är en helt annan typ av krigsföring idag jämfört med under kalla kriget så har väl en bunker alltid ett värde? Inte minst som skyddsrum för allmänheten eller vapenförråd etc. Någon mer insatt som kan berätta hur Försvarsmakten resonerar?

Min tanke med. Men många av dessa är för små för många och i "för dåligt skick" då de har varit eftersatt underhåll på 80-90 talet då många började planeras för plombering eller att säljas.
Sen så kostar det ganska mycket att hålla i gång ventilationen. Utrymningsvägar är en annan sak som sätter käppar i hjulet. Sen är det ju bara på senare år som Serverhallar mm har upptäckt att det är ett bra ställe att ha grejorna på. Att ha det som lager är för otympligt på många ställen pga att det inte går att köra in och lossa med lastbil.
Sen finns det ju frågan om Svensson ska ha tillgång till försvarets lokaler eller inte.
Men jag håller med i det du skriver. Men det finns tyvärr hinder på vägen.
Vet bara när de satte sista spiken i Byholma då de bytte varenda port som fanns på hela stället. ett halvår senare såldes det med "uppriven landningsbana" idag används det som timmerupplag och de finna maskinhallarna och allting köptes loss för en skitsumma nästan så att en dödlig person hade kunnat köpa det.
Vid plomberingen så ska de mer eller mindre ha rivit upp var enda bunker och kabel som legat i backen. Men det finns fortfarande spår och "vilande" delar eller om det bara inte blev rensat.
Citera
2015-12-03, 18:43
  #344
Medlem
Pilsnerpungs avatar
lite OT men men..
Tror inte de stora utgifterna vid att köpa bergrum är just själva köpet(då är de väldigt billiga faktiskt), utan det är nog mer underhållskostnaderna som är mer än äckligt höga.
Citera
2015-12-03, 20:02
  #345
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerpung
lite OT men men..
Tror inte de stora utgifterna vid att köpa bergrum är just själva köpet(då är de väldigt billiga faktiskt), utan det är nog mer underhållskostnaderna som är mer än äckligt höga.
Tja, man kan ju undra varför de inte hyser "nyanlända Svenskar" i dessa bergrum. Hellre det än tält om det ska vara humant.
Citera
2015-12-06, 23:43
  #346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerpung
Jädrigt coolt bergrum från sista avsnittet. Någon som vet var det ligger?

Jag chansar på Kvarsebo, med lite google så ser ingången väldigt lik ut när de bilat fram den och man får upp lite nyhetsartiklar med bilder som verkar bekräfta det..
Citera
2016-02-11, 15:01
  #347
Medlem
Col.Ostrovskys avatar
Varför är han så fruktansvärt seg i sin framtoning, Melker Becker? Och varför ödslar de typ två minuter på vinjetter och skit istället för att prioritera själva innehållet. Programmen kunde dessutom vara en halvtimma. Nu hinns ju bara en kort glimt med.

Tycker inte hemliga rum är så bra. Kass faktiskt.
Citera
2016-06-01, 22:55
  #348
Medlem
Kaptenkirks avatar
Var kan jag hitta sista avsnittet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback