Citat:
Sammanlagd skuldbörda i Sverige var tidigare i år 293% (and counting). Tvåa i världen efter Japan, som ligger strax över 400%.
Japan har mest lånat av sin egen befolkning, och sitter därför ganska säkert.
Svenska banker har lånat från utlandet, för att finansiera bolånevansinnet, så vi sitter väldigt illa till, så snart som de stora för får sig att sänka vårt kreditbetyg.
Just nu stiger bolånevansinnet - ökningstakten är enligt rapport idag 7,2%. Det är alltså ökningstakten, hur mycket lånetakten ökar.
Regeringen lånar som besatta för att finansiera massinvandringen, och mottagningskostnaden är f ö inte den största kostnaden i det sammanhanget. Den prislappen kommer att stiga, vartefter de kommer in i systemet.
Kort sagt: vi har inga ljus framtidsutsikter här.
Japan har mest lånat av sin egen befolkning, och sitter därför ganska säkert.
Svenska banker har lånat från utlandet, för att finansiera bolånevansinnet, så vi sitter väldigt illa till, så snart som de stora för får sig att sänka vårt kreditbetyg.
Just nu stiger bolånevansinnet - ökningstakten är enligt rapport idag 7,2%. Det är alltså ökningstakten, hur mycket lånetakten ökar.
Regeringen lånar som besatta för att finansiera massinvandringen, och mottagningskostnaden är f ö inte den största kostnaden i det sammanhanget. Den prislappen kommer att stiga, vartefter de kommer in i systemet.
Kort sagt: vi har inga ljus framtidsutsikter här.
Jag talade om statsskulden, de privata skulderna är en annan sak. Visst finns fog för oro när det gäller de privata skulderna, men jag har stor tilltro till våra myndigheter och politiker. Jag litar för övrigt mer på finansiella institut som Moodys än random person på flashback. Kostnaden för flyktinginvandring betalas av staten, staten kan i sin tur låna billigare än någonsin. Majoriteten av pengarna som läggs på flyktinginvandring stannar inom landet, således kan man se det som klassisk stimulanspolitik. Bussbolagen tjänar mer och kan anställa fler, de som bygger modulhus likaså, Migrationsverket anställer fler, flyktingförläggningar, tolkar osv. Riksbanken och ESV har reviderat upp BNP-tillväxten för nästa år. Givetvis ska allt detta betalas tillbaka, men med 10-årig ränta på under 1 % så behöver långt ifrån alla nyinvandrade anställning för att flyktingpolitiken ska gå jämt upp.