2015-12-01, 15:51
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Sammanlagd skuldbörda i Sverige var tidigare i år 293% (and counting). Tvåa i världen efter Japan, som ligger strax över 400%.

Japan har mest lånat av sin egen befolkning, och sitter därför ganska säkert.

Svenska banker har lånat från utlandet, för att finansiera bolånevansinnet, så vi sitter väldigt illa till, så snart som de stora för får sig att sänka vårt kreditbetyg.

Just nu stiger bolånevansinnet - ökningstakten är enligt rapport idag 7,2%. Det är alltså ökningstakten, hur mycket lånetakten ökar.

Regeringen lånar som besatta för att finansiera massinvandringen, och mottagningskostnaden är f ö inte den största kostnaden i det sammanhanget. Den prislappen kommer att stiga, vartefter de kommer in i systemet.

Kort sagt: vi har inga ljus framtidsutsikter här.

Jag talade om statsskulden, de privata skulderna är en annan sak. Visst finns fog för oro när det gäller de privata skulderna, men jag har stor tilltro till våra myndigheter och politiker. Jag litar för övrigt mer på finansiella institut som Moodys än random person på flashback. Kostnaden för flyktinginvandring betalas av staten, staten kan i sin tur låna billigare än någonsin. Majoriteten av pengarna som läggs på flyktinginvandring stannar inom landet, således kan man se det som klassisk stimulanspolitik. Bussbolagen tjänar mer och kan anställa fler, de som bygger modulhus likaså, Migrationsverket anställer fler, flyktingförläggningar, tolkar osv. Riksbanken och ESV har reviderat upp BNP-tillväxten för nästa år. Givetvis ska allt detta betalas tillbaka, men med 10-årig ränta på under 1 % så behöver långt ifrån alla nyinvandrade anställning för att flyktingpolitiken ska gå jämt upp.
Citera
2015-12-01, 16:15
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Jag talade om statsskulden, de privata skulderna är en annan sak. Visst finns fog för oro när det gäller de privata skulderna, men jag har stor tilltro till våra myndigheter och politiker. Jag litar för övrigt mer på finansiella institut som Moodys än random person på flashback. Kostnaden för flyktinginvandring betalas av staten, staten kan i sin tur låna billigare än någonsin. Majoriteten av pengarna som läggs på flyktinginvandring stannar inom landet, således kan man se det som klassisk stimulanspolitik. Bussbolagen tjänar mer och kan anställa fler, de som bygger modulhus likaså, Migrationsverket anställer fler, flyktingförläggningar, tolkar osv. Riksbanken och ESV har reviderat upp BNP-tillväxten för nästa år. Givetvis ska allt detta betalas tillbaka, men med 10-årig ränta på under 1 % så behöver långt ifrån alla nyinvandrade anställning för att flyktingpolitiken ska gå jämt upp.

Visst, fortsätt att ha stor tilltro på Råttfångaren från Hameln.

Hmm... få se här... har något av de stora institutet någonsin förvarnat när t ex Lehman Brothers kraschar? Nej, men den här gången har de nog koll på Sverige.

Vad sägs om lite krönikor från affärstidningar?

"Förbered er på en riktig käftsmäll"

http://www.affarsvarlden.se/tidningen/article3948592.ece

"Det växande svarta hålet i statsbudgeten"

http://www.affarsvarlden.se/tidningen/article3941715.ece

"Lugnet före stormen i lala-landet Sverige"

http://www.svd.se/lugnet-fore-stormen-i-lala-landet-sverige

Klassisk stimulanspolitik är f ö att man investerar i infrastruktur. Inte att man investerar i konstant mer ökande kostnader, no go-zoner och segregation. Precis som att det inte är positivt när kreditexpansionen driver bostadspriserna uppåt. Ska privata sektorn låna, så ska det vara till produktiva företagsidéer.
Citera
2015-12-02, 10:14
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Visst, fortsätt att ha stor tilltro på Råttfångaren från Hameln.

Hmm... få se här... har något av de stora institutet någonsin förvarnat när t ex Lehman Brothers kraschar? Nej, men den här gången har de nog koll på Sverige.

Vad sägs om lite krönikor från affärstidningar?

"Förbered er på en riktig käftsmäll"

http://www.affarsvarlden.se/tidningen/article3948592.ece

"Det växande svarta hålet i statsbudgeten"

http://www.affarsvarlden.se/tidningen/article3941715.ece

"Lugnet före stormen i lala-landet Sverige"

http://www.svd.se/lugnet-fore-stormen-i-lala-landet-sverige

Klassisk stimulanspolitik är f ö att man investerar i infrastruktur. Inte att man investerar i konstant mer ökande kostnader, no go-zoner och segregation. Precis som att det inte är positivt när kreditexpansionen driver bostadspriserna uppåt. Ska privata sektorn låna, så ska det vara till produktiva företagsidéer.

Krönikor från enskilda journalister har knappast samma dignitet som Morgan Stanley eller Moodys. Om du har en seriös inställning till statistik och prognostisering kan du inte använda enskilda misstag för att avfärda prognosmakare. Alla prognoser och analyser är behäftade med en osäkerhetsmarginal och ibland kommer således framtiden att vara annorlunda än den man prognostiserade. Det betyder inte att man aldrig kan lita på prognoser. Majoriteten av de analyser och prognoser som görs stämmer väl överens med den framtid som kommer. Jag är inte särskilt intresserad av att fortsätta denna diskussion, den tar för mycket tid och jag har inget behov av att omvända dig. Ville främst balansera synen på framtiden för alla andra som läser denna tråd. Jag fortsätter att spara på börsen, i svenska bolag och utländska. Jag tror inte 2016 blir ett toppenår, men ej heller någon katastrof.
Citera
2015-12-02, 13:48
Medlem
Tammers avatar
Det enda man säkert kan säga om prognoser är att de aldrig slår in. Särskilt i sådana här fall, just själva medvetenheten om att risken finns gör att risken är eliminerad. Alla är lyhörda för symtomen, och kurserna balanseras i tid.
Den hejdlösa spekulationens tid är över, den tid när alla trodde att Börsen bara kunde gå upp. Vi har redan haft bolånekrascher, fastighetskriser och spekulationshärvor, vi har lärt oss känna igen tecknen.
Lika lite som det finns risk för ett tredje världskrig, finns det risk för en total börskollaps.
Citera
2015-12-02, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det enda man säkert kan säga om prognoser är att de aldrig slår in. Särskilt i sådana här fall, just själva medvetenheten om att risken finns gör att risken är eliminerad. Alla är lyhörda för symtomen, och kurserna balanseras i tid.
Den hejdlösa spekulationens tid är över, den tid när alla trodde att Börsen bara kunde gå upp. Vi har redan haft bolånekrascher, fastighetskriser och spekulationshärvor, vi har lärt oss känna igen tecknen.
Lika lite som det finns risk för ett tredje världskrig, finns det risk för en total börskollaps.

Man får anta att du är ett troll. Men du menar alltså att vi lärde oss den sista återstående läxan 2008?
Citera
2015-12-02, 18:48
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrplbnkdbnk
Man får anta att du är ett troll. Men du menar alltså att vi lärde oss den sista återstående läxan 2008?
Precis. Eftersom alla är medvetna om riskerna, kommer inte Börsen bli övervärderad på samma sätt som tidigare. Alla vet att "inga träd kan växa upp i himlen", och risken för spekulation försvinner. Det här året började t ex med ett riktigt börsrace, men investerare och vanliga köpare sansade sig efter ett tag och kurserna återtog en mer rimlig nivå.

Man kan jämföra med världspolitiken: världen kommer aldrig med behöva uppleva en Hitler eller Stalin, eftersom alla känner igen tecknen på ett tidigt stadium. Vi har lärt av historien.
Citera
2015-12-02, 19:01
Medlem
Citat:
Precis. Eftersom alla är medvetna om riskerna, kommer inte Börsen bli övervärderad på samma sätt som tidigare. Alla vet att "inga träd kan växa upp i himlen", och risken för spekulation försvinner. Det här året började t ex med ett riktigt börsrace, men investerare och vanliga köpare sansade sig efter ett tag och kurserna återtog en mer rimlig nivå.

Man kan jämföra med världspolitiken: världen kommer aldrig med behöva uppleva en Hitler eller Stalin, eftersom alla känner igen tecknen på ett tidigt stadium. Vi har lärt av historien.

Förstår din poäng och håller med om att medvetenheten gällande risker har ökat. Däremot är det direkt livsfarligt om investerare anammar inställningen att det inte kommer hända igen, just för att vi lärt oss av vår ekonomiska historia. När vi på riktigt tror att vi förstår hur börsen fungerar kan vi börja bunkra upp med ravioli och invänta apolkalypsen.
Citera
2015-12-02, 20:25
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:

"This time is different"-mentaliteten återkommer vid varje bubbla, men det visar sig aldrig stämma. Dessutom så kommer det en massa nya människor till börsen vid varje uppgång som inte har varit med och som sitter och skrattar åt vilka idioter det var som värderade alla tech-bolag så galet 99/00 osv, men menar på att den här gången är det faktiskt annorlunda för xx fungerar faktiskt och KOMMER revolutionera världen.

Att alla skulle vara medvetna om riskerna stämmer inte. Egentligen vill jag ju inte ta upp Fingerprint så jag får inleda med att säga att det inte är eventuell skepsis mot bolaget eller aktien som gör att jag skriver det här. I Fingerprint är det väldigt många som aldrig har haft en enda aktie tidigare som inte vet något annat än kurser som exploderar med ny ATH praktiskt taget varje dag. Att de skulle vara lika medvetna om risker som någon som var med under it-bubblan är helt orimligt. En disclaimer bara så vi slipper onödiga påhopp: jag säger inte att det är en beskrivning som passar in på alla Fingerprintägare, men förmodligen är det fler där än i andra aktier.
Citera
2015-12-03, 16:16
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Krönikor från enskilda journalister har knappast samma dignitet som Morgan Stanley eller Moodys. Om du har en seriös inställning till statistik och prognostisering kan du inte använda enskilda misstag för att avfärda prognosmakare. Alla prognoser och analyser är behäftade med en osäkerhetsmarginal och ibland kommer således framtiden att vara annorlunda än den man prognostiserade. Det betyder inte att man aldrig kan lita på prognoser. Majoriteten av de analyser och prognoser som görs stämmer väl överens med den framtid som kommer. Jag är inte särskilt intresserad av att fortsätta denna diskussion, den tar för mycket tid och jag har inget behov av att omvända dig. Ville främst balansera synen på framtiden för alla andra som läser denna tråd. Jag fortsätter att spara på börsen, i svenska bolag och utländska. Jag tror inte 2016 blir ett toppenår, men ej heller någon katastrof.

De stora instituten har inte begått ett enstaka fel. De gör fel oavbrutet. Tog bara ett välkänt exempel. Kanske gör de oftare rätt bakom sina låsta dörrar, men prognoserna de släpper är alltid helt uppåt väggarna. Tigerekonomierna Island, Estland och Irland är andra kända exempel på vansinniga prognoser.

Var en gång på en rolig föreläsning (kanske hos Avanza?), där föreläsaren bevisade att meteorologer var otroligt pricksäkra, jämfört med ekonomiska prognosmakare.

Saken är också den att det är precis samma bubbla som alltid, som jag varnar för. Det är inget nytt. Alla tecken är där. Skulderna har vuxit så att de inte längre kan hanteras. Man skjuter upp det med krisräntor och QE-program (där man köper något för ingenting). Men skulderna finns kvar.

Ekonomijournalisterna var bara lite uppbackning, för att du inte skulle fortsätta tro att det bara var en enda trist debattör på Flashback som ser problemen.

Det är inte säkert att kraschen kommer 2016. Den kan dröja lite till. Men enda vägen ut är hyperinflation eller krig. En stor omfördelning av skulder som längre går att betala av.

Hur skulle du rimligen kunna "omvända" mig, när du inte har några som helst argument på din sida?
Citera
2015-12-03, 18:30
Medlem
Tammers avatar
Citat:
De stora instituten har inte begått ett enstaka fel. De gör fel oavbrutet. Tog bara ett välkänt exempel. Kanske gör de oftare rätt bakom sina låsta dörrar, men prognoserna de släpper är alltid helt uppåt väggarna. Tigerekonomierna Island, Estland och Irland är andra kända exempel på vansinniga prognoser.

Saken är också den att det är precis samma bubbla som alltid, som jag varnar för. Det är inget nytt. Alla tecken är där. Skulderna har vuxit så att de inte längre kan hanteras. Man skjuter upp det med krisräntor och QE-program (där man köper något för ingenting). Men skulderna finns kvar.

Det är inte säkert att kraschen kommer 2016. Den kan dröja lite till. Men enda vägen ut är hyperinflation eller krig. En stor omfördelning av skulder som längre går att betala av.
Men tänk så här: vilka tror du styr världsekonomin? De stora placerarna, storföretagen, IMF, Världsbanken tjänar på, och lever på, att börskurserna stiger och är stabila. Dessa storspelare kommer aldrig riskera eller acceptera en stor världsomfattande börskrasch. De sätter spelreglerna, och styr investeringar, lån och placeringar.
Vinsthemtagningar och oroligheter kommer få kurserna att fluktuera, men det hör till spelets regler. Något nytt 1929 kommer inte accepteras, alltför många skulle förlora alltför mycket på detta.
Citera
2015-12-03, 18:56
Medlem
jaha nu ska vi ner i helvetes skiten igen........... så jävla trött på att aldrig nå över en viss gräns!! återigen ligger jag på 0,19% plus, eller runt nollan.. ska det vara så jävla svårt att få 5% + på sitt jävla konto nån gång?
Citera
2015-12-03, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
jaha nu ska vi ner i helvetes skiten igen........... så jävla trött på att aldrig nå över en viss gräns!! återigen ligger jag på 0,19% plus, eller runt nollan.. ska det vara så jävla svårt att få 5% + på sitt jävla konto nån gång?
Köpläge! Imorrn upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in