Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-29, 00:26
  #35845
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Men vad har ledarskribenter för existensberättigande om deras feghet styr dem till att bli propagandaorgan? Det är deras yrke att inte vara fega. Varför förtjänar de framflyttade positioner i samhället om vi inte kan ställa högre krav än på en hobbyskribent på flashback som gör allt gratis utan att få mingla på Södermalm och dj-battla i Almedalen?

Styrs de av rädslan att få hatmejl behövs inte deras yrkesgrupp. Det gör mer skada än nytta.

Vi har en massa journalister som p.g.a sitt yrke tror att de står över alla andra som demokratins beskyddare. Vi ska aldrig glömma hur bra dessa journalister skyddade demokratin när de behövdes som mest. Journalister är helt enkelt en yrkesgrupp som inte längre behövs. De måste ersättas av någonting annat. Dessa dårar som försatte oss i denna situationen ska inte ha friheten att förstöra även i framtiden.
Som jag sa, Dahlberg har legat i ytterkanten av åsiktskorridoren inom MSM. Så har det varit ända sedan hon började lyfta den här frågan för 3 år sedan. Det som gällde då, 2012, var att man absolut inte fick problematisera invandring pga SD-spöket. Att hon hojtat i 3 år utan gehör är väl närmast ett bevis på att politiker skiter fullständigt i vad ledarskribenter tycker, vilket rimmar dåligt med idén om att politiker låter sig styras av media. Om media agerar propagandaorgan borde de väl ha svängt och börjat stötta regeringens politik, deras gröna favoritparti står ju bakom den dessutom. Men den största S-märkta tidningen dissar sossarnas åtgärder och SVT är skeptiska. Sossarna i sin tur kommer att köra på ändå, oavsett vad Aftonbladet eller andra gnällmedia säger.

Jag skulle önska att det vore så enkelt att de gick i varandras ledband, eftersom det skulle vara fantastiskt praktiskt nu när politiken går i önskad riktning för första gången sedan Tage Erlander. Tänk att kunna ligga på sofflocket och käka popcorn medan media och politiker jobbar dag och natt med att inpränta att massinvandring är dåligt. Men riktigt så kul kommer vi inte att få det.
Citera
2015-11-29, 00:38
  #35846
Medlem
Den allmänna känslan för rätt och ordning kräver faktiskt ansvar.
Kalla det moral,för det är exakt vad det är.
Kappvändare som AD kan nog vara okay i en precis nutid..men för trovärdighet krävs en syndernas förlåtelse som inte står henne fritt att kalla.

Personligen känner jag mycket mera respekt för Marteus som gjort just det via hennes åsiktskorridorsartikel.

Anna har det publika erkännandet kvar och i den moderna världen känns just som att erkänna fel så svårt.

Det är märkligt när förlåtandet ligger just bara de raderna bort.

Pröva Anna så skall du se.
Citera
2015-11-29, 00:49
  #35847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Som jag sa, Dahlberg har legat i ytterkanten av åsiktskorridoren inom MSM. Så har det varit ända sedan hon började lyfta den här frågan för 3 år sedan. Det som gällde då, 2012, var att man absolut inte fick problematisera invandring pga SD-spöket. Att hon hojtat i 3 år utan gehör är väl närmast ett bevis på att politiker skiter fullständigt i vad ledarskribenter tycker, vilket rimmar dåligt med idén om att politiker låter sig styras av media. Om media agerar propagandaorgan borde de väl ha svängt och börjat stötta regeringens politik, deras gröna favoritparti står ju bakom den dessutom. Men den största S-märkta tidningen dissar sossarnas åtgärder och SVT är skeptiska. Sossarna i sin tur kommer att köra på ändå, oavsett vad Aftonbladet eller andra gnällmedia säger.

Jag skulle önska att det vore så enkelt att de gick i varandras ledband, eftersom det skulle vara fantastiskt praktiskt nu när politiken går i önskad riktning för första gången sedan Tage Erlander. Tänk att kunna ligga på sofflocket och käka popcorn medan media och politiker jobbar dag och natt med att inpränta att massinvandring är dåligt. Men riktigt så kul kommer vi inte att få det.

Att vara ett propagandaorgan betyder inte att man automatiskt propagerar för regeringens politik. Svensk media har varit ett propagandaorgan för en viss politik. Någon koppling till regerings politik behöver inte finnas.

Att politiker skiter i vad ledarskribenter skriver bara för att de har skitit i vad en ledarskribent på ett väldigt mesigt sätt försökt få fram stämmer ju inte heller. Politiker har styrts av media under en lång tid. När det inte längre var möjligt att fortsätta och en betydande andel av medierna efterfrågat någon form av förändring vågade man till slut lägga om kursen liten.

En majoritet av gammelmedia styrs av radikalfeminister. Samma taktik används som när man införde radikal feminism som statsreligion. Försökte du på något sätt nyansera feminismdebatten var du en kvinnohatare. Försökte man nyansera mångkulturdebatten var man rasist. Det är psykiskt instabila feminister som tillåtits ta över de offentliga samtalet, och psykiskt instabila feminister argumenterar inte med logik och fakta.
Citera
2015-11-29, 01:05
  #35848
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Den allmänna känslan för rätt och ordning kräver faktiskt ansvar.
Kalla det moral,för det är exakt vad det är.
Kappvändare som AD kan nog vara okay i en precis nutid..men för trovärdighet krävs en syndernas förlåtelse som inte står henne fritt att kalla.

Personligen känner jag mycket mera respekt för Marteus som gjort just det via hennes åsiktskorridorsartikel.

Anna har det publika erkännandet kvar och i den moderna världen känns just som att erkänna fel så svårt.

Det är märkligt när förlåtandet ligger just bara de raderna bort.

Pröva Anna så skall du se.
Marteus må ha gjort avbön men hon är en mycket större kappvändare än Dahlberg. Marteus låg mer i framkant med att propagera för mångkulturens förträfflighet. Båda har propagerat hårt mot SD, men det är en annan fråga. Även i Dahlbergs fem år gamla ledare "rösta nej till hatet" skrev hon att det finns problem med det svenska flyktingmottagandet, men menade att SD inte är lösningen. Det tror hon naturligtvis inte nu heller. Man kan vara mot SD utan att vara för dagens invasion.
Citera
2015-11-29, 01:22
  #35849
Medlem
Det som hände var att en repressiv åsiktshegemoni satte demokratin ur spel. Inga folkstyrets checks and balances fanns, ingen byråkratisk yrkesheder, ingen akademisk sanningskärlek. Ingen nationell skyddsinstinkt eller partiernas eller medias organisatoriska självbevarelsedrift, ingen fri debatt, ingen arena där idéer och argument kunde vägas mot varandra.

Kort sagt - åsiktsmarknaden var satt ur spel, idékapitalismen reglerad.

Inte heller fanns omsorg och kärlek till medborgaren - bara ett förakt för undersåten. En stormakts narcissistiska adel som från sina höga hästar skickade andras barn att vara kanonmat på slagfält de själva aldrig beträdde.

Vad det handlar om nu är mänsklighet. Att ett sviket, glömt och hånat folks rätt till ilska, hat och sorg bejakas och även den förlåtelse som kanske aldrig kan förväntas, avtingas och efterfrågas. Att förlåta är ju gudomligt, men ingen ska någonsin begära mer av svensken än att vara människa.

Lika mänskligt orealistiskt är det att inte hävda rätten till ett förtroendekapital, vare sig det är ärligen förtjänat eller ej. Historien skrivs av vinnaren - och alla vill vara en vinnare. Alla upptänkliga historierevisioner och dolkstötslegender kommer att formuleras och få sin bärkraft testad.

Och i nätets cache kommer det letas och hittas citat, både att räkna upp det egna kapitalet med och devalvera andras valutor.
Citera
2015-11-29, 01:29
  #35850
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det som hände var att en repressiv åsiktshegemoni satte demokratin ur spel. Inga folkstyrets checks and balances fanns, ingen byråkratisk yrkesheder, ingen akademisk sanningskärlek. Ingen nationell skyddsinstinkt eller partiernas eller medias organisatoriska självbevarelsedrift, ingen fri debatt, ingen arena där idéer och argument kunde vägas mot varandra.

Kort sagt - åsiktsmarknaden var satt ur spel, idékapitalismen reglerad.

Det här stämmer. Någon skrev tidigare att detta är politikernas och medias fel. Det stämmer inte. Det är medias och befolkningens fel. Det finns ingenting som säger att man inte får vara kriminellt naiv som politiker. Tanken är att media ska granska och en upplyst befolkning ska se till att naiva idioter inte får någon makt. Detta sattes ur spel. Största boven i dramat är media, på andra plats kommer befolkningen. Man kan aldrig skylla på att politiker varit naiva när de har blivit framröstade av folket och "granskade" av media.

Media ska inte få komma undan med att skylla över detta på politikerna.
__________________
Senast redigerad av ManyMen 2015-11-29 kl. 01:41.
Citera
2015-11-29, 01:43
  #35851
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Även i Dahlbergs fem år gamla ledare "rösta nej till hatet" skrev hon att det finns problem med det svenska flyktingmottagandet, men menade att SD inte är lösningen.

I samma ledare skrev hon också:

Citat:
Livet blir också tuffare för Sveriges äldre, som SD säger sig måna om. Utan invandrare skulle stora delar av vården och äldreomsorgen stanna. Och värre blir det i framtiden. Sveriges demografi innebär nämligen att allt färre yrkesaktiva ska försörja alltfler pensionärer. Utan ett inflöde av arbetskraft utifrån kommer inte det gapet att kunna slutas.
Sverige skulle bli fattigare - en avkrok i norra Europa som skrumpnar både intellektuellt och fysiskt.
Tyvärr har det perspektivet helt kommit bort i debatten om SD. De etablerade partierna har hamnat på defensiven och börjat acceptera bilden av invandringen som ett problem när den i själva verket är en livlina.
Det är öppenheten som har byggt Sverige starkt. Utan ett fritt flöde av idéer, varor och människor skulle vårt exportberoende land ha stagnerat. Och den rikedomen kan inte bara räknas i kronor och ören. Vad vore det svenska musik- och idrottsundret utan invandringen? Forskningen och företagsamheten? Hur torftig vore inte gatubilden utan alla influenser utifrån?
Att det finns problem med det svenska flyktingmottagandet får inte skymma den stora bilden av invandringen som en välsignelse för Sverige.

Att efter detta ha mage att kräva självrannsakan hos journalister och politiker för att de har blundat för de negativa konsekvenserna av asylinvandringen, utan ett uns av någon egen självrannsakan. Jag förstår verkligen inte varför man ska förlåta en sån människa.
Citera
2015-11-29, 01:56
  #35852
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagring
Snarast, inom sex månader, skyndsamt, inom två år.

Så ser det ut i statsapparaten.

På sikt, aldrig.!

Vill bara lägga till detta om ni funderar eller har har en annan uppfattning. Alltså om man vill förändra något som är helt galet. Det är erat Sverige. Ni har skapat det.. .

Citat:
Ursprungligen postat av x5
I samma ledare skrev hon också:



Att efter detta ha mage att kräva självrannsakan hos journalister och politiker för att de har blundat för de negativa konsekvenserna av asylinvandringen, utan ett uns av någon egen självrannsakan. Jag förstår verkligen inte varför man ska förlåta en sån människa.

Som så många andra skall hon aldrig förlåtas. Hon och precis som vi kommer ständigt påminnas om detta.
__________________
Senast redigerad av Lagring 2015-11-29 kl. 02:00.
Citera
2015-11-29, 02:14
  #35853
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x5
Att efter detta ha mage att kräva självrannsakan hos journalister och politiker för att de har blundat för de negativa konsekvenserna av asylinvandringen, utan ett uns av någon egen självrannsakan. Jag förstår verkligen inte varför man ska förlåta en sån människa.

Citat:
Ursprungligen postat av Lagring
Som så många andra skall hon aldrig förlåtas. Hon och precis som vi kommer ständigt påminnas om detta.

Frågan är vad som finns att vinna på att "aldrig förlåta". Det kan förstås vara outhärdligt bittert att låta en sådan som Anna Dahlberg komma undan, men finns det inte mer att vinna på att välkomna omsvängningen eller t.o.m uppmuntra den, även om hon inte förtjänar det? Nu gör hon ju faktiskt nytta. Är det inte bra att visa att hennes nya väg är vad som ger en journalist respekt? Lägg poetiska rättviseideal åt sidan och fokusera på det praktiska.

Passa på att sparka på de som nu ligger, dvs. skribenter som lever kvar i det gamla debattklimatet som verkligheten håller på att springa lång ifrån.
Citera
2015-11-29, 02:19
  #35854
Medlem
hogerspokets avatar
Den sjätte mannen tar 'mediakriget om mångkulturen' till en ny, tämligen episk, dimension i sin recension av Kalifatets Återkomst:
Citat:
Det jag kan göra är att delge er vad jag skulle vilja göra med Kalifatets återkomst. Jag skulle vilja smyga in bredvid den nationella samordnaren Mona Sahlin på kvällskvisten, binda fast henne lite lätt i arbetsfåtöljen och sedan läsa Kalifatets återkomst högt för henne, med några egna infall och kommentarer här och där för att få Mona att ta till sig boken. Mona Sahlin skulle behöva läsa boken om och om om och om igen.

Jag skulle kunna tänka mig att trycka ner mitt breda arsle bredvid regeringens fascist/rasist-expert Henrik Arnstad när han är ute och flyger. Sedan skulle jag vilja bälta Arnstad och silvertejpa hans mun lite lagom för att undvika onödig svada. Sedan skulle jag läsa hela Kalifatets återkomst för Arnstad, för att hjälpa snubben att hitta en mer balanserad syn på vad terror är och vilka terrorister som Arnstad borde vara räddast för…

Jag skulle vilja klampa in på Mehmet Kaplans tjänsterum på regeringskansliet, bunta fast statsrådet vid en pinnstol med sådana där plastband och sedan gå loss på Norells bok Kalifatets återkomst med en hög och tydlig stämma. Kanske skulle Kaplans pollett trilla ner vid den femte eller sjätte genomläsningen. Kanske skulle Kaplan efter det förstå det kriminellt korkade att jämföra “terrorturismen” till Kalifatet och Raqqa med den Svenska Frivilligkåren i Finland under det Finska vinterkriget. Kanske, och för att öka på sannolikheten skulle jag nog vilja läsa boken femtioelva gånger för Kaplan.
http://www.6mannen.se/kalifatets-aterkomst/

Jag antar att vi fortfarande har ytterligare en bit kvar att vandra innan motsvarande står att finna på borgerliga ledarsidor - givet SmPs utveckling är det väl dock mest en tidsfråga...


Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
"Kunskapshus" är regeringens satsning mot jihadism. Svenska politiker är så jävla efterblivna att det är synd om dom.

Jepp. Men sjätte mannen tycks ha koll på lämplig kbt.
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2015-11-29 kl. 02:29.
Citera
2015-11-29, 04:51
  #35855
Medlem
Den principlöse, agendasättande juden Wolodarski bjuder på mischmasch:

En dyster vecka för svensk politik

Citat:
Den nuvarande regeringen, liksom tidigare Alliansen, har stått upp för öppenheten. Men efter en höst då flyktingmottagandet på kort tid motsvarade Migrationsverkets redan höga helårsprognos från i somras, slog verkligheten bakut.

Regeringen såg sig tvingad att agera. Sverige är långt ifrån fullt, vilket alla som vet något om svensk geografi kan intyga, men mottagningssystemet är övertecknat – om vi inte ska acceptera att krigsflyktingar bokstavligen får sova under svensk vinterhimmel.

Detta ”kapacitetstak” är förmodligen det moderna samhällets mest deprimerande paradox: ju rikare vi blivit, desto mindre misär orkar vi bevittna mitt i vårt eget samhälle.

Nej, det är ingen paradox. Eftersom människan aldrig blir nöjd. Vare sig medborgare eller anstormande "flyktingar". "flyktingarna" har nu råd och uppkoppling nog för att snabbt välja det göttaste ur plusmenyn.

Citat:
Låt inte nationalisterna blanda samman flyktingkrisen med terrorhotet, säger många som försvarar humaniteten.

Men en sådan sammanblandning är faktiskt nödvändig, fast inte på det sätt som nationalisterna tror.

Ty det IS vill, hellre än något annat, är att världen ska visa sig likgiltig inför muslimers lidande.

Då har de lyckats. Kanske har tsunamin bidragit till överexponeringen. Av dem som vägrar kliva av bussen, som klagar på boendet och/eller maten, som begår brott, utvisningar som inte exekveras mer än i sällsynta fall trots domstolsbeslut pga myndighetsimpotens. Und so weiter.

Citat:
Det krävs en omvänd strategi, som håller ihop samhällen i stället för att klyva dem, som inkluderar muslimer i stället för att åsiktsregistrera dem. Men bortsett från Tysklands Angela Merkel erbjuder den europeiska och amerikanska polititiken just nu ingen sådan väg.

Vad ska Sverige göra? Fortsätta att hjälpa till, så mycket som det bara går. Men utan draghjälp från fler EU-länder beskärs successivt handlingsutrymmet. En svensk regering måste också förhålla sig till såväl den europeiska som den svenska verkligheten. Den kan inte, om förtroendet för samhällets grundläggande institutioner ska upprätthållas, blunda när myndigheter och det politiska styret i exempelvis Malmö så tydligt larmar om akuta förhållanden. Den måste agera.

Juden Wolodarski erbjuder givetvis ingen lösning.

Sammanfattning av artikeln, med budskap och klargöranden:


Liberala Nyhetsbyrån tycks bo i själva Riksdagshuset, "Pressvåningen", och har säkert liberalt konforma samkväm i både skybar som kulvert; Lars Kriss läskar och läspar, harklar och hasplar:

Rikare än någonsin

Citat:
Skärgårdsbon sitter på sjökrogen med ett glas öl och beklagar sig efter att ha kört på en grynna med sin båt. Hans dryckesbroder gör sitt bästa för att trösta: ”Så farligt var det väl inte. När jag drog loss dig kunde jag gå runt båten utan att bli blöt om fötterna.” Vad anekdoten vill säga? Situationen kan upplevas som mycket värre än vad den faktiskt är, även om kursen måste förändras.

Sveriges självbild befinner sig på den där grynnan. Mer än halva befolkningen tycker att Sverige utvecklas åt fel håll. Sedan valet har siffran ökat från 50 till 56 procent. Män är mer pessimistiska än kvinnor, äldre mer molokna än yngre. Nio av tio SD-sympatisörer skriver under på att Sverige blir allt sämre. Motsvarande siffra för Alliansväljarna är sju av tio.

Citat:
När det blåser styv kuling prövas partiernas moraliska kompass. Det är inte välfärden som är sjuk. Vår lilla kobbe utmärks snarare av utbredd välfärdssjuka.

Den bräckta, liberala skräpfisken utövar mediala undanträngningseffekter.

För 70 år sen tog Andra världskriget slut. Det kalla kriget tog över. Nu har vi de anemiska skrivbordsredaktörerna på taburetterna, fredsskadade och ohämmade av hybris, med mänsklighetens historia som diorama. Förmodligen har de voodoodockor också.
__________________
Senast redigerad av Kinuski 2015-11-29 kl. 04:53.
Citera
2015-11-29, 06:42
  #35856
Medlem
Min-Jeddaks avatar
Låt mig bidra med en reflektion kring två i mediakriget förekommande kombattanter: pragmatikern och utopisten. De har naturligtvis redan uppmärksammats flertalet gånger av skribenter i tråden (och i sällsynta fall MSM) men jag tror att diskussionen kring dem ännu inte är uttömd.

Pragmatikern och utopisten har främst kunnat identifierats genom sina respektive tillvägagångssätt ställda inför ett problem.

Pragmatikern fokuserar på problemet för handen. Först och främst är han mån om att beskriva det så noggrant som möjligt. Han är också mån om att beskriva dess direkta orsaker och följder. Han är däremot tveksam till och ofta emot att gå för långt fram och tillbaka i orsakskedjorna eftersom detta riskerar att leda till förlorat fokus och vilseledande slutsatser. När det gäller att formge lösningar kommer även dessa främst vara riktade mot problemet självt och är vanligen inte ämnade att totalt eliminera detsamma utan snarare att reducera dess skadeverkningar. Hans verktyg brukar vara begränsade till justeringar och tillägg i lagar, regelverk, riktlinjer och protokoll, samt att förbättra och effektivisera kontrollen av att de efterlevs. En pragmatiker välkomnar i regel debatt kring problemet eftersom fler infallsvinklar förhoppningsvis leder till en mer detaljerad problembeskrivning och följaktligen till bättre formgivna lösningar.

Utopisten å sin sida vänder sig emot att fokusera på det omedelbara problemet. Han ser det som en dygd och nödvändighet att försöka följa orsakskedjorna till deras absoluta startpunkt och sedan ägna sin energi åt att formge lösningar riktade mot problemets ”grundorsak”. Utopisten har för det mesta hjälp häri av diverse teorier som andra före honom redan har formulerat. Medan pragmatikerns fokus på det direkta problemet brukar leda till problembeskrivningar och förslag till lösningar som är kontext-specifika så leder utopistens sökande efter en avlägsen grundorsak till att både problembeskrivningar och lösningar får en generell karaktär. Detta följer av att ju avlägsnare grundorsak, desto diffusare orsakssammanhang och desto mer utrymme för tolkningar, vilket passar utmärkt för den som redan har en färdig schablonteori att applicera på verkligheten. När det är dags att formge lösningar är utopisten inriktad på fullständig eliminering. Detta faller sig naturligtvis lockande för någon som tror sig ha identifierat själva grundorsaken till ett problem. Utopistens utmaning ligger i att denna grundorsak inte sällan är en så kallad samhällelig ”struktur” som är svår att komma åt med pragmatikerns verktyg. Utopistens åtgärdspaket brukar därför bestå av olika varianter av utbildning, fostran, informationsspridning och opinionsbildning. Utopisten är ofta misstänksamt inställd till en öppen debatt. Detta som en följd av den höga sannolikheten att han identifierat en samhällelig struktur som grundorsak till det aktuella problemet. Om opponenten i debatten sålunda uppvisar en attityd som uppfattas som ett stöd av denna struktur – då bidrar hans deltagande i sig till att strukturen upprätthålls. Utopisten ser det därför som en nödvändig del av problemets lösning att ur debatten utesluta de deltagare som har annorlunda uppfattningar, vilket naturligtvis gör debatten mindre öppen – om den ens kan kallas debatt.

Dessa två väsensskilda attityder och tillvägagångsätt torde grunda sig i hur pragmatikern och utopisten betraktar ondskan. I den mån pragmatikern är villig att erkänna existensen av ondska så ser han den som en beklaglig men dessvärre oskiljaktig del av den mänskliga tillvaron. Utopisten däremot ser ondskan som något som inte finns naturligt i det mänskliga samhället utan som har introducerats och behöver underhållas för att där förbli. De skyldiga för både introduktion och underhåll är grupper inom samhället som på ett eller annat sätt gynnas av ondskans närvaro. Beakta exemplet våld. Pragmatikern konstaterar att våld alltid varit närvarande i alla samhällsbildningar och kulturer sedan de första människoflockarnas tid och att det därför inte är en orimlig slutsats att själva impulsen till våld är med människonaturen så starkt förbunden att den i stort är omöjlig att komma åt. Däremot inte sagt att man inte med alla medel bör försöka begränsa våld i samhället och här har pragmatikern en hel radda lagar och förordningar till hands. Utopisten i sin tur vägrar godkänna en sådan cynisk och fatalistisk hållning. Självklart är inte människan predestinerad för våld. Våldets impuls måste ha introducerats i samhället av någon. Vem, hur och varför varierar mellan olika utopister men en inte helt ovanlig förklaringsmodell är den följande: Vissa grupper har lagt beslag på en oproportionerlig andel av den totala mängden tillgängliga resurser. Denna orättvisa fördelning har lett till ett rättfärdigat motstånd hos de förfördelade vilket i sin tur har tvingat fram ett system som med våld upprätthåller de besuttnas privilegier. Våld föder som bekant våld och på den vägen är det. En elegant förklaringsmodell i vilken roten till det onda är ojämlikhet. Om ojämlikheten försvinner, försvinner även våldet. Liknande tankebanor kan appliceras på valfri obekväm i samhället förekommande företeelse såsom rasism, sexism, brottslighet, heteronormativism osv.

Det är lätt att dra slutsatsen från exemplen och beskrivningarna ovan (som är valda ur en väldigt svensk kontemporär synvinkel) att utopisten automatiskt håller till i det politiska spektrumets vänsterkant, men det är inte sant. Den utopistiska idén om en av vissa grupper introducerad och underhållen ondska existerar i alla politiska grupperingar såväl som i alla samhällsschatteringar. Som exempel kan nämnas (ny)liberala utopister som identifierat statlig inblandning som roten till allt ont. Om bara staten håller sig borta med sina regler, gränser och förordningar kommer samhället automatiskt att organiseras på ett sätt som gynnar alla. Eller varför inte traditionalistiska utopister som anser att grundorsaken till alla problem är dekadent/modernt/främmande inflytande på den egna traditionella kulturen. Om detta inflytande elimineras kommer en glorifierad svunnen samhällsstadga att återupprättas och alla problem vara ett minne blott.

Det utopistiska tankesättet verkar sålunda vara en oskiljaktig del av och kanske ett grundläggande behov i den västerländska (och den mänskliga?) kulturen. Dessvärre brukar det gå dåligt när samhällen styrs enligt utopistiska principer. Ett system behöver därför etableras i vilket utopisterna tillåts leverera sina visioner samtidigt som pragmatiska politiker och byråkrater håller i rodret. Jag inbillar mig att uppdelningen stat och kyrka fyllde denna funktion åt västerlandet med förtjänst under många sekel, men sedan 1800-talets stora samhälleliga omvälvningar har nya system behövt utvecklas. Under den första oroliga halvan av 1900-talet ledde de rent utopistiska experimenten nazism, fascism och kommunism till katastrof för samtliga inblandade vilket delvis fick som konsekvens att efterkrigstidens två dominerande rörelser – Kristdemokratin och Socialdemokratin – var starkt pragmatiska. Trots att de kryddade sin retorik med väl avvägda doser av traditionalism respektive socialism så ledde deras praktiska (pragmatiska) politik till i stort sett identiska välfärdsstater. Den följande perioden blev en av de stabilaste, rikaste och fredligaste i västerlandets historia.

Nåväl. För den tålmodige läsaren som följt denna långa vandring off-topic kommer nu poängen: Mediakriget har på ett smärtsamt vis synliggjort att dagens Sverige helt kommit att domineras av utopister. I ett land med ett av Europas anrikaste socialdemokratiska partier, omgivet av uppenbart pragmatiska grannländer, i en period av fred, stabilitet och välstånd, lämnade plötsligt samtliga pragmatiska krafter i det politikomediala etablissemanget walk-over till utopisterna. Hur detta gick till kommer att sysselsätta historiska och samhällsvetenskapliga institutioner under åtskilliga decennier. Resultatet är vi emellertid alla alltför bekanta med: En debatt som präglas av världsfrånvändhet och pajkastning och där deltagarnas symboliska avståndstagande från ondskan är långt viktigare än att faktiskt diskutera sakfrågor. Där existensen av alternativa verklighetsbeskrivningar är mer bekymmersamt än verkligheten själv och där seriösa röster från både höger och vänster har börjat förespråka inskränkt yttrandefrihet. Ett politiskt klimat i vilket nödvändiga åtgärder förhalas tills marken brinner under fötterna men den stora utmaningen för dess aktörer snarare verkar vara att försvara sitt agerande inte utifrån verklighetens behov utan hur det passar in i ”narrativet”.

Det blir upp till diasporasvenskarnas barnbarn att skriva avhandlingar vad det var som föranledde utopisternas katastrofala machtübernahme. En viktigare fråga för dagen är om det överhuvudtaget är möjligt med ett pragmatismens återtåg i Sverige. Själv är jag pessimistisk. Det är ett totalt paradigmskifte som måste till och en hel generation av utopistiska nyliberaler och identitetsvänsters som måste städas ut ur riksdag, landsting, kommunfullmäktige, ämbetsverk, myndigheter, partiorganisationer och mediaredaktioner. Det jag personligen hoppas på är att Sveriges exempel kan ge upphov till självreflektion hos andra västländer som nu virrar runt på samma stigar där vi en gång började vår nedstigning till helvetet. Att vårt lands nesliga kollaps kan bidra till mobilisation av och sammanbiten dådkraft hos de tappra pragmatiker som annorstädes ännu håller stånd. Att vi kan skänka dem ett slagkraftigt stridsrop som effektivt kan skicka frammarscherande utopister tillbaka till de pojk- och flickrum där de hör hemma:

”Remember Sweden!”
__________________
Senast redigerad av Min-Jeddak 2015-11-29 kl. 07:14.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback