Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-18, 11:14
  #3289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcim2
http://breakit.se/artikel/1898/konku...hopp-om-pengar

Jaha, vad är det för jäkla muppar. Förstör ju för oss andra som vill få sålt våra lån så snabbt som möjligt. Kan de verkligen kräva det? Förstör ju värdet får oss andra om inte lånen säljs så snabbt som möjligt. Är det inte upp till konkursförvaltaren att fatta beslut om vad som är bäst?

Och varför går inte detta ut på mejlen? Förför måste man söka info via en tvivelaktig nyhetssida?

Ja Idioter är mitt omdöme om dem. De kan inte ha förstått att deras pengar är uppdelade hos massor av olika låntagare. Hur skall man bära sig åt för att kräva in 100 kr från 100 eller 1000 tals personer på ett kostnadseffektivt sätt?

Nä sälj skiten och låt oss avsluta detta smidigt....
Citera
2015-11-21, 21:48
  #3290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Ja Idioter är mitt omdöme om dem. De kan inte ha förstått att deras pengar är uppdelade hos massor av olika låntagare. Hur skall man bära sig åt för att kräva in 100 kr från 100 eller 1000 tals personer på ett kostnadseffektivt sätt?

Nä sälj skiten och låt oss avsluta detta smidigt....

Håller med om att det bara är att sälja lånestockarna.. Jag gjorde min exit ganska tidigt och hade aldrig några större pengar där, kvarstår väl cirka 75 kr fördelat på 60 personer. Inte en chans att man ens orkar tänka tanken att driva det där på egen hand, jag är nöjd om jag får 5 kr tillbaka :P
Citera
2015-11-26, 11:43
  #3291
Medlem
Kan man plocka ut pengar som ligger under "Belopp tillgängligt för uttag"? Hur?
Citera
2015-11-26, 12:41
  #3292
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rixma
Kan man plocka ut pengar som ligger under "Belopp tillgängligt för uttag"? Hur?

Nej alla pengar är låsta, man får vänta på konkursförvaltaren...
Citera
2015-11-26, 18:01
  #3293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rixma
Kan man plocka ut pengar som ligger under "Belopp tillgängligt för uttag"? Hur?

Frågan är vem som äger pengarna som ligger under "Belopp tillgängligt för uttag"?
Efter konkursen har det fortsatt att komma in pengar på mitt konto och jag undrar om dessa pengar är mina eller om de ingår i det som ska delas mellan alla långivare? Jag har några tusenlappar där som jag just nu inte kan komma åt.
Citera
2015-11-26, 18:57
  #3294
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Frågan är vem som äger pengarna som ligger under "Belopp tillgängligt för uttag"?
Efter konkursen har det fortsatt att komma in pengar på mitt konto och jag undrar om dessa pengar är mina eller om de ingår i det som ska delas mellan alla långivare? Jag har några tusenlappar där som jag just nu inte kan komma åt.
som jag förstått det tänker konkursförvaltaren dela allt lika och det känns extremt konstigt. För det första på vilka bedömningar det skall göras. Å andra sidan om "saldo tillgängligt" inte stämmer överens med bankkontot blir det svårt..
Citera
2015-11-27, 10:43
  #3295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritiken123
som jag förstått det tänker konkursförvaltaren dela allt lika och det känns extremt konstigt. För det första på vilka bedömningar det skall göras. Å andra sidan om "saldo tillgängligt" inte stämmer överens med bankkontot blir det svårt..

Belopp tillgängligt för uttag är vad som borde vara varje låntagares andel av vad som finns på klientmedelskontot. Men det saknades ett antal miljoner på det kontot. Vart de pengarna tagit vägen vete fåglarna.
Citera
2015-11-29, 00:44
  #3296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritiken123
som jag förstått det tänker konkursförvaltaren dela allt lika och det känns extremt konstigt. För det första på vilka bedömningar det skall göras. Å andra sidan om "saldo tillgängligt" inte stämmer överens med bankkontot blir det svårt..

Nej det är verkligen inte rättvist även om jag troligen är en av vinnarna av ett sådant förfarande. Men som du skriver om man inte kan lita på saldona är det kanske det enda man kan göra. Gissar att kostnaden att reda ut härvan skulle bli gigantiskt så det kanske är bäst att bara betala ut lika andelar annars äter väl kostnaderna upp allt. Men rättvist är det absolut inte.
Citera
2015-11-29, 01:04
  #3297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Nej det är verkligen inte rättvist även om jag troligen är en av vinnarna av ett sådant förfarande. Men som du skriver om man inte kan lita på saldona är det kanske det enda man kan göra. Gissar att kostnaden att reda ut härvan skulle bli gigantiskt så det kanske är bäst att bara betala ut lika andelar annars äter väl kostnaderna upp allt. Men rättvist är det absolut inte.

Jag uttryckte mig nog lite otydligt.
Ett nytt försök.

Summerar man ihop alla långivares 'Belopp tillgängligt för uttag' får man ett högre belopp än vad som fanns tillgängligt på klientmedelskontot.

Därför har Trustbuddy ansökt om konkurs.
Citera
2015-12-01, 18:44
  #3298
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritiken123
som jag förstått det tänker konkursförvaltaren dela allt lika och det känns extremt konstigt. För det första på vilka bedömningar det skall göras. Å andra sidan om "saldo tillgängligt" inte stämmer överens med bankkontot blir det svårt..

Det som finns på klientmedelskontona kommer inte att delas lika! Om jag har förstått det hela rätt kommer alla långivare att få ersättning i förhållande till vars och ens utlånade kapital. Det som finns under "Belopp tillgängligt för uttag" tillhör respektive långivare. Läs på konkursförvaltarens hemsida:

http://www.lindahl.se/media/1059467/...ngivare_sv.pdf
Citera
2015-12-01, 18:51
  #3299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Håller med om att det bara är att sälja lånestockarna.. Jag gjorde min exit ganska tidigt och hade aldrig några större pengar där, kvarstår väl cirka 75 kr fördelat på 60 personer. Inte en chans att man ens orkar tänka tanken att driva det där på egen hand, jag är nöjd om jag får 5 kr tillbaka :P

Tanken har aldrig varit att enskilda långivare ska försöka driva in sina egna fordringar. Det som har diskuterats är att i stället för att sälja hela lånestocken, ska indrivning ske av ett inkassoföretag för samtliga långivares räkning.
Om det alternativet skulle ge så mycket mer än om man säljer hela lånestocken har jag ingen aning om, det enda som torde vara säkert är att det nog skulle ta mycket mer tid.

Läs mer om detta:

http://www.lindahl.se/media/1059467/...ngivare_sv.pdf
Citera
2015-12-01, 22:24
  #3300
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Tanken har aldrig varit att enskilda långivare ska försöka driva in sina egna fordringar. Det som har diskuterats är att i stället för att sälja hela lånestocken, ska indrivning ske av ett inkassoföretag för samtliga långivares räkning.
Om det alternativet skulle ge så mycket mer än om man säljer hela lånestocken har jag ingen aning om, det enda som torde vara säkert är att det nog skulle ta mycket mer tid.

Läs mer om detta:

http://www.lindahl.se/media/1059467/...ngivare_sv.pdf


Yes hoppas man kan göra 2 alternativ som man får välja mellan tar 10-20% idag jämfört med kanske 50% om 5-10 år.... Dessutom lär avgifter äta upp allt som drivs in....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback