Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-26, 02:08
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kp1
Du har nog fått det lite om bakfoten. Det finns inga gratisversioner av Windows. Så hittar du någon version som du anser var gratis på nätet, ja då är den inte din att ladda ner från början. Tar du mat i butiken utan att betala också?

Poängen med inlägget du citerade var inte att "det finns gratisversioner av Windows" utan snarare att "det finns betalversioner av Linux" och iom det: "om du faktiskt betalar för din mjukvara lämnar tillverkaren av den mjukvaran garanti för att det ska fungera". Detta leder till att om du faktiskt betalar för Linux, genom att t.ex. köpa Red Hat, så får du också "riktig" support för alla dina problem. De flesta köper dock inte Linux, utan laddar ner en gratisdist, vilket är helt okej. Detta är dock inte alls, över huvud taget, på något vis alls, jämförbart med att köpa en Windows-version, eller ens en Linux-version. Det är ju för fan gratis.

Ber om ursäkt för eventuella syftnings- och grammatikfel, skyller på ölen
Citera
2015-10-26, 07:52
  #146
Medlem
kp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jooster
Poängen med inlägget du citerade var inte att "det finns gratisversioner av Windows" utan snarare att "det finns betalversioner av Linux" och iom det: "om du faktiskt betalar för din mjukvara lämnar tillverkaren av den mjukvaran garanti för att det ska fungera". Detta leder till att om du faktiskt betalar för Linux, genom att t.ex. köpa Red Hat, så får du också "riktig" support för alla dina problem. De flesta köper dock inte Linux, utan laddar ner en gratisdist, vilket är helt okej. Detta är dock inte alls, över huvud taget, på något vis alls, jämförbart med att köpa en Windows-version, eller ens en Linux-version. Det är ju för fan gratis.

Ber om ursäkt för eventuella syftnings- och grammatikfel, skyller på ölen

Det kan jag hålla med om.

Måste dock slänga in en reflektion. Att folk strular med piratkopior av Windows förstår jag inte. De flesta som gör det håller ändå på med datorn rätt mycket. Är OS'et man använder då inte värt de små slantar det kostar för den nyttjande grad det får? För mig som använder datorn dagligen så ser jag det som en minimal kostnad.
Citera
2015-11-20, 15:21
  #147
Medlem
Kernelpanics avatar
1995 eller 1996 köpte jag en nån IDG-tidning med en CD med Redhat. Sen dess har jag testat Slackware, CentOS, Mandrake, Mandriva, BeOS, Solaris, OpenSolaris, FreeBSD, PCBSD, Debian, Android X86 och ett par till. För närvarnade tycker jag Android och Linux Mint (XFCE) har bäst skrivbord
Citera
2015-11-20, 17:54
  #148
Medlem
kp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
1995 eller 1996 köpte jag en nån IDG-tidning med en CD med Redhat. Sen dess har jag testat Slackware, CentOS, Mandrake, Mandriva, BeOS, Solaris, OpenSolaris, FreeBSD, PCBSD, Debian, Android X86 och ett par till. För närvarnade tycker jag Android och Linux Mint (XFCE) har bäst skrivbord
Jag kan garantera att det inte var vid 95 eller 96 för då kostade fortfarande CD skivor allt för mycket och hela trenden med att skicka med CD skivor i tidningar hade inte kommit igång då. 97 beställde jag själv Red Hat Linux direkt ifrån dom efter att kört Yggdrasil i två år.
Citera
2015-11-20, 21:10
  #149
Medlem
Linux är verkligen framme redan.

Eller så är det Windows som är helt borta nu mera.
Windows borde man få betalt för att använda så uselt är det idag.
Citera
2015-11-21, 00:54
  #150
Medlem
Ända windows duger till är spel ...
Citera
2015-11-22, 12:16
  #151
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
1995 eller 1996 köpte jag en nån IDG-tidning med en CD med Redhat. Sen dess har jag testat Slackware, CentOS, Mandrake, Mandriva, BeOS, Solaris, OpenSolaris, FreeBSD, PCBSD, Debian, Android X86 och ett par till. För närvarnade tycker jag Android och Linux Mint (XFCE) har bäst skrivbord

Mikrodatorn va? Men så tidigt som 1996 känns inte rimligt. Måste vara senare.
Citera
2015-11-22, 13:19
  #152
Medlem
kp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter
Ända windows duger till är spel ...
Osant då majorieten av alla bolag/organisationer kör windows.
Citera
2015-11-22, 13:35
  #153
Medlem
BeppeTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
1995 eller 1996 köpte jag en nån IDG-tidning med en CD med Redhat. Sen dess har jag testat Slackware, CentOS, Mandrake, Mandriva, BeOS, Solaris, OpenSolaris, FreeBSD, PCBSD, Debian, Android X86 och ett par till. För närvarnade tycker jag Android och Linux Mint (XFCE) har bäst skrivbord

Om du kommer ihåg vilken Red Hat version du körde går det att ta reda på vilket år det bör ha varit. Om det var redan 1995 var det Red Hat 1.1 eller 2.0. Jag valde Slackware 7.0 före Red Hat 6.1 i december 1999.
Citera
2015-11-22, 21:41
  #154
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kp1
Jag kan garantera att det inte var vid 95 eller 96 för då kostade fortfarande CD skivor allt för mycket och hela trenden med att skicka med CD skivor i tidningar hade inte kommit igång då. 97 beställde jag själv Red Hat Linux direkt ifrån dom efter att kört Yggdrasil i två år.

Okej, har du sett dessa skivor som följde med PC Player/Games 1995?
http://www.betaarchive.com/imageuplo...5.or.52826.jpg
http://www.betaarchive.com/imageuplo...5.or.55698.jpg
Eller denna skiva från PC Magazine 1996?
https://archive.org/details/PCMagBenchmark
Citera
2015-11-22, 21:47
  #155
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Mikrodatorn va? Men så tidigt som 1996 känns inte rimligt. Måste vara senare.
Tror inte Mikrodatorn och det kan ha varit senare Kan kolla om jag har sparat tidningen på vinden...
Citera
2015-11-22, 23:26
  #156
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Tror inte Mikrodatorn och det kan ha varit senare Kan kolla om jag har sparat tidningen på vinden...

IDG var väldig Linux fientliga ett tag..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback