• 1
  • 2
2015-11-19, 01:43
Medlem
Vad tror ni är bäst av Valdoxan och Brintellix mot följande symtom?

Likgiltighet
Energilöshet
Ingen motivation
Nästintill inga känslor, sällan glad

Jag har inga sömnsvårigheter och ingen ångest.

Mediciner som främst ökar serotonin gör mig bara sämre. Senast åt jag Voxra utan resultat fast det funkat någorlunda tidigare.

(Jag är djurägare och djurallergiker och lite rädd att Brintellix påverkan på histaminet ska göra mig mer allergisk men har ingen aning om det finns några belägg för det.)
Senast redigerad av JagOchHon 2015-11-19 kl. 01:47. Anledning: Tillägg
Citera
2015-11-19, 03:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagOchHon
Vad tror ni är bäst av Valdoxan och Brintellix mot följande symtom?

Likgiltighet
Energilöshet
Ingen motivation
Nästintill inga känslor, sällan glad

Jag har inga sömnsvårigheter och ingen ångest.

Mediciner som främst ökar serotonin gör mig bara sämre. Senast åt jag Voxra utan resultat fast det funkat någorlunda tidigare.

(Jag är djurägare och djurallergiker och lite rädd att Brintellix påverkan på histaminet ska göra mig mer allergisk men har ingen aning om det finns några belägg för det.)

Det låter dopaminergt betingat, därför är Brintellix troligen inte ett bra val. Valdoxan ökar signalering av dopamin samt noradrenalin via hämning av 5HT2C och kan därför vara lämpligare för dig, dock är effekten ganska svag.

Annars kan en mycket liten dos av neuroleptikan amisulprid vara effektivt, dock får man cykla den för att förhindra tolerans. Stimulanter kan också vara något, eller lägre doser av dopaminagonister. MAO-hämmare med effekt för MAO-B kan också vara intressant, t.e.x. Parnate eller Selegiline.

Undvik mediciner som fungerar primärt genom att hämma återupptaget av serotonin (Brintellix och andra SSRI/SNRI-preparat), det kommer att förvärra dina symptom.
Senast redigerad av ARCALION 2015-11-19 kl. 03:15.
Citera
2015-11-19, 03:49
Medlem
Ninjor1987s avatar
Hmm... Vad stod du på för dos av Voxra? Kan hända att du helt enkelt skulle prova med en högre dos istället.

Annars skulle en kombo av Voxra (bupropion) och Valdoxan (agomelatin) kunna vara något - finns en del belägg för att dom verkar synergistiskt, och utan att störa varandra.

Se nedan:
------------
"Combination of agomelatine and bupropion for treatment-resistant depression: results from a chart review study including a matched control group"
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4356843/

Det är en liten studie, så det är inte direkt vattentäta resultat, men dom resultat dom fick var väldigt bra! =)

Prata med din läkare om att kombinera Voxra och Valdoxan, vetja.
Citera
2015-11-19, 10:06
Medlem
Hej och tack för era svar.

Mina drömmediciner är Elvanse och Parnate. Den första kommer jag inte få ut. Den andra kan jag inte få ut nu helt enkelt för att min läkare ska sluta och jag kommer nog få stafettläkare ett tag som inte kommer vilja ta ansvar för en dispensansökan. Några off label mediciner kommer jag inte få ut

Jag åt Voxra 600 mg och hade ingen effekt men extrema biverkningar. Därför slutade jag med den och kan inte tänka mig att testa igen. I den vevan hade jag kanske kunnat få min läkare att ansöka om Parnate men det tog mig månader att hämta mig efter Voxran. Jag och min terapeut kom överens om att jag skulle satsa på meditation, bra kost, träning och kosttillskott. Jag mådde relativt bra på kosttillskott men sedan började jag slarva med mat etc. Nu känns det som om jag skulle behöva något lagligt "fusk" för att ta mig upp på banan igen. Samtidigt som jag är osäker då medicin brukar ge mig mycket biverkningar.

Anledningen till att jag funderar på Brintellix är att jag tänker att serotoninverkan kanske inte blir så stark när det påverkar ex dopamin, histamin och acetylkolin också och det kanske kan hjälpa. Men jag har ingen aning så jag är glad att få er input
Citera
2015-11-19, 10:55
Bannlyst
Agomelatin + bupropion är som ovanstående skrivit en intressant kombination.
Börja med hård fysisk träning om du inte redan gör det. Drick stora mängder kaffe som höjer dopaminet.
Bli kär Höjer också dopaminet.

Brintellix kan du utesluta egentligen pga serotonerg verkan.
Arcalion nämde bra alternativ. Dopaminagonister däremot skrivs inte ut ofta med denna typ av depressioner tyvärr.
Citera
2015-11-19, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
Agomelatin + bupropion är som ovanstående skrivit en intressant kombination.
Börja med hård fysisk träning om du inte redan gör det. Drick stora mängder kaffe som höjer dopaminet.
Bli kär Höjer också dopaminet.

Brintellix kan du utesluta egentligen pga serotonerg verkan.
Arcalion nämde bra alternativ. Dopaminagonister däremot skrivs inte ut ofta med denna typ av depressioner tyvärr.

Psykiatrin ska börja följa med mig på gym :P

Kaffe dricker jag inte ännu men en del av mina kosttillskott sägs höja dopaminet. Dock tycker jag att Saframyl hjälper lite vilket är lite konstigt för det sägs ju öka serotonin. Men alla de vanliga medicinerna gör mig mer zombieaktig.

Voxra kommer jag tyvärr inte våga ta igen.

Tack för tips
Citera
2015-11-19, 12:04
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:

Voxra kommer jag tyvärr inte våga ta igen.

Tack för tips

Du var uppe i en väldigt hög dos Voxra där ett tag. I regel så är 400 mg maxdosen nu för tiden, eftersom att man noterat att dom obehagligare bieffekterna börjar framträda efter den dosen, så det är inte konstigt att du fick en otrevlig upplevelse där.

Du bör dock inte vara rädd för Voxra i lägre doser - du har ju trots allt haft bra effekt av den en gång förut. =)

Kom även ihåg att om synergin funkar, så ska du inte behöva högre doser av Voxra, utan det ska räcka med dom lägre doserna. (synergi = 2+2 = 5)
Citera
2015-11-19, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Du var uppe i en väldigt hög dos Voxra där ett tag. I regel så är 400 mg maxdosen nu för tiden, eftersom att man noterat att dom obehagligare bieffekterna börjar framträda efter den dosen, så det är inte konstigt att du fick en otrevlig upplevelse där.

Du bör dock inte vara rädd för Voxra i lägre doser - du har ju trots allt haft bra effekt av den en gång förut. =)

Kom även ihåg att om synergin funkar, så ska du inte behöva högre doser av Voxra, utan det ska räcka med dom lägre doserna. (synergi = 2+2 = 5)

Tack för svaret På 400 hade jag också en hel del biverkningar bla huvudvärk och att jag hade svårt att tänka. På 600 rasade min kropp ihop totalt. Så jag vågar mig inte på en normal dos heller för jag tycker att biverkningarna även där var för svåra
Citera
2015-11-19, 12:45
Bannlyst
Reboxetin skulle kunna vara ett alternativ.
Citera
2015-11-19, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
Reboxetin skulle kunna vara ett alternativ.

Häng med i matchen, Reboxetin saknar klinisk effekt.

http://www.bmj.com/content/341/bmj.c4737
Citera
2015-11-19, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987

Maxdos är 450 mg för bupropion med modifierad frisättning. Biverkningar så som kramprisk beror till stor del på frisättning och är alltså inte nödvändigtvis dosbetingat kring dessa doser.
Citera
2015-11-19, 23:50
Bannlyst
Citat:
Tack för svaret På 400 hade jag också en hel del biverkningar bla huvudvärk och att jag hade svårt att tänka. På 600 rasade min kropp ihop totalt. Så jag vågar mig inte på en normal dos heller för jag tycker att biverkningarna även där var för svåra

Voxra är inget bra alternativ eftersom att det snabbt uppreglerar dopaminreceptorer men hämningen av DAT är för klen vilket gör att effekt uteblir då signaleringen till dopaminreceptorerna blir otillräcklig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in