Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-15, 22:43
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-rafael
Vad skulle det brottet kallas???
Ärligt talat så kommer jag inte ihåg. Men det var uppe på tapeten för några år sedan då en blev dömd för det.
Finns säkert någon mer kunnig som kan hjälpa dig.

Själva brottet låg i att man drog fördel av att åberopa en lag som inte finns. Du hindrar då den personen på ett olagligt sett.
Det är samma som att hindra någon från att tälta i skogen då lagen säger att du får det. Då hindrar någon dig från att nyttja allemansrätten. Vilket är olagligt.
__________________
Senast redigerad av SnickeliSnack 2015-11-15 kl. 22:47.
Citera
2015-11-16, 11:42
  #14
Medlem
Tack för svaren (och åsikterna). Jag pratade med kommunen nu på morgonen, både med jurist och avdelningen för bygglov och stadsplanering. Frågan fick ett enkelt men tråkigt svar. Det är föreningens privata mark och den är inte markerad som allmän plats i detaljplanen så de kan faktiskt förbjuda oss att passera. Hade den varit markerad som allmän plats hade den juridiskt räknats som offentlig plats och då hade de inte kunnat neka oss att passera. Jag fick på kuppen lära mig skillnaden på allmän (används för stadsplanering) och offentlig plats (används i lagstiftningen) vilket var intressant.

Och nej, det är inte frågan om stojiga fotbollsspelare i tonåren utan en helt annan sport som brukar räknas som extremt skötsam på gränsen till menlös.
Citera
2015-11-16, 12:58
  #15
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Tack för svaren (och åsikterna). Jag pratade med kommunen nu på morgonen, både med jurist och avdelningen för bygglov och stadsplanering. Frågan fick ett enkelt men tråkigt svar. Det är föreningens privata mark och den är inte markerad som allmän plats i detaljplanen så de kan faktiskt förbjuda oss att passera. Hade den varit markerad som allmän plats hade den juridiskt räknats som offentlig plats och då hade de inte kunnat neka oss att passera. Jag fick på kuppen lära mig skillnaden på allmän (används för stadsplanering) och offentlig plats (används i lagstiftningen) vilket var intressant.

Och nej, det är inte frågan om stojiga fotbollsspelare i tonåren utan en helt annan sport som brukar räknas som extremt skötsam på gränsen till menlös.
Nu skall vi ta det här igen. Ja visst kan de förbjuda er från att passera, men ni har även rätt att ignorera deras förbud.

De kan inte göra någonting för att upprätthålla deras förbud. Om, de t.ex kommer och skriker efter er, så skulle det kunna vara så att de gör sig skyldiga till ofredande. Dessutom bör du hävda att du inte är ansvarig för andra människors agerande.

Sedan hade kommunen fel, allmän plats används visst i lagstiftningen. För exempel på detta så tittar vi i Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål
1 § 1 st
Citat:
Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.


Det finns ett brott i katalogen som heter Tagande av olovlig väg

12 kap BrB
Citat:
4 § Tager man olovlig väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas därav, dömes för tagande av olovlig väg till böter.

Men, det är absolut inte tillämpligt här.
Citera
2015-11-16, 13:03
  #16
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tomtmark på vilken finns bebyggelse med fler än två lägenheter klassas som allmän plats, där kan fastighetsägaren ej hindra gångtrafikanter att passera.
Nej, det stämmer väl ändå inte?

Allmän väg är väl sådan väg som anges i Väglagen som allmän?

Citat:
1 § Denna lag gäller allmän väg.
Allmän väg är, förutom väg som anläggs enligt denna lag eller enligt lagen förändras till allmän, sådan för allmän samfärdsel upplåten väg som av ålder ansetts som allmän eller enligt äldre bestämmelser anlagts som eller förändrats till allmän och som vid denna lags ikraftträdande hålls av staten eller en kommun.
En väg upphör att vara allmän, när vägen dras in. Om en kommun är väghållare, upphör vägen att vara allmän, när den enligt plan- och bygglagen (2010:900) upplåts eller ska vara upplåten till allmänt begagnande som gata. Om en väg har upplåtits till allmänt begagnande som gata medan staten är väghållare, upphör vägen att vara allmän, när kommunen övertar väghållningen. Lag (2010:904).

Och sedan §§21-23 i samma lag?
Citera
2015-11-16, 18:30
  #17
Medlem
ApolloGrekens avatar
Ta inte för givet att kommunens folk kan juridiken. Rätten till gångväg över bostadsrättsförenings tomt är ingen fråga som dom sysslar med dagligen. Min erfarenhet säger att det inte är dom skarpaste pappersknivarna som är kommunjurister.

Lantmäteriet har en juridisk avdelning som jag skulle lita mer på. Dom svarar gratis.

Det kan vara en idé att gräva fram köpekontraktet från när föreningen förvärvade tomten. Köpte man från kommunen kan det mycket väl finnas ett stadgande om att allmänheten får ta väg, en sådan klausul gäller även om den inte skrivits in som servitut.

Jag lurade på om man kan resonera utifrån allemansrätten. Jag laddade ner en skrift från Naturvårdsverket (googla Bertil Bengtsson Allemansrätten) B.B. är f.ö. professor o tidigare justitieråd o auktoritet på området.

jag tolkade hans skrift som att man får gå över tomtmark om man
a) håller sig på stigar, alltså inte går på gräset
b) respekterar hemfridszonen

Villkor b) uppfyller ni rimligtvis eftersom alla i bostadsrättsföreningen får gå där, alltså knappast någon hemfrid som sätts i fara.

Så även om man inte tänker "allemansrätt" när man diskuterar promenad genom en bostadsrättsförening så tycker jag att B.B. kan tillämpas för er och kanske ge er rätt att gå på gångarna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback