Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-13, 17:15
  #601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
http://www.expressen.se/gt/mordmisst...ot-hans-huvud/

Intressanta uppgifter om förhöret med den misstänkte.

"Det hände plötsligt", "nästa minnesbild", "Jag slår med basebollträet mot hans huvud och jag vet inte, jag vet inte hur många gånger, men det måste vara mer än en gång", "Han blir liggande på golvet i alla fall", "Jag har en bild framför mig att han blir liggande på golvet", "plötsligt stod hon där", "jag har ingen minnesbild att jag slår henne med ett basebollträ men det gör jag, det måste jag ha gjort", och "jag kommer inte ihåg vad jag tände med".

Det är flera meningar i detta som visar på att han haft god hjälp av advokaten Leif Silbersky som brukar vara värd varenda krona han arvoderar för besväret.

Advokaten har analyserat bevisningen och funnit att det är med råge bevis som kommer göra det enkelt för åklagaren att få sin talan styrkt. Så det blir ett halvhjärtat erkännande som ska rädda gärningsmannen från livstid och begränsa hans egen ekonomiska skada. Eller omsorg om den egna familjens framtida ekonomi.

Det är ett starkt sken av mördarens damagekontroll in i förhören, och att han har ett litet hopp om knäppskallerabatt eller någon förmildrande omständighet typ, tillfällig sinnesrubbning, eller vanföreställning där sinnena var tillfälligt väck. I syfte att få bort livstidsstraffet. Men det är för dåligt och för många offer för att det ska funka denna gång. Karln kommer få livstid.

Det finansmannen vill förneka är att han hade med tändvätskan eftersom inköpet visar på planering. Nu påstår han att han hittade tändvätskan på plats och att det inte var planerat att mörda och mordbränna. Han erkänner morden indirekt, för döda andra människor är nästan gratis när det blir skadestånd till anhöriga. Men mordbranden vill han ha bort helt, för skada på egendom måste ersättas fullt ut.

Hur eller med vad företagaren satte eld på huset säger han sig inte komma ihåg.
– Jag kommer inte ihåg vad jag tänder med. Det var inget jag hade med mig i alla fall. Jag är ingen rökare heller så jag har inte med mig sånt. Om det var tändare eller tändstickor, det vet jag inte.
Tror du fyra mord räcker till livstid? Två döda räckte inte till livstid för Rosenlundsmördaren.
Citera
2015-11-13, 17:22
  #602
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Tror du fyra mord räcker till livstid? Två döda räckte inte till livstid för Rosenlundsmördaren.
Rosenlundsmördaren var ung vid första mordet, och det gick tio år mellan morden.

Den du ska jämföra med är Pierre Karlsson från Öland, som dömdes för ett dubbelmord under liknande omständigheter. Han fick livstid.
Citera
2015-11-13, 17:35
  #603
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Tror du fyra mord räcker till livstid? Två döda räckte inte till livstid för Rosenlundsmördaren.

Det finns bara försvårande omständigheter här. Det är planerat. Det är i offrens hem. Det är våldsamt (han har drämt till I.D. så skalpen lossnade) och utdraget (A.D blir först synnerligen grovt misshandlad och lämnas att dö genom brand).

Så bara genom NHammar så finns inga andra påföljder än livstid.
Citera
2015-11-14, 00:16
  #604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Tror du fyra mord räcker till livstid? Två döda räckte inte till livstid för Rosenlundsmördaren.

Det blir garanterat livstid. Man kan inte ha en så rå och hänsynslös mördare lös ute bland folk. Det är två dubbelmord, unikt!

Det finns inget som skulle kunna ge ett lägre straff med tanke på den råhet han visat när han slagit ihjäl sina offer i deras egna hem, som han sen tänt på för att undanröja alla bevis. Det måste till en särdeles kallhamrad person att planera ett mord som utförs med egna händer. Att slå ihjäl folk med ett basebollträ, efter att ha inköpt tändvätska, champagne och räksmörgåsar är så vidrigt att det kan inte bli värre.

Det är en brutalitet som är skrämmande, särskilt när man ser bedragarens förpackning. Denne Zoran framstår som trovärdig, med ett trevligt utseende, fin kostym och i övrigt en helt vanlig familjefar. Som bedragare är hans framtoning lysande. Vem går inte på att han är hederlig och normal? Integrerad och allt omgivningen kan önska!

Motivet ger mig kalla kårar och än en gång har äldre människor blivit av med stora summor pengar till en bedragare med en snygg framtoning och hög trovärdighet. Det som utmärker detta brott är att de bestulna/bedragarna människorna blir också mördade.

I de flesta andra fall dör offren utblottade eftersom vi har ett rättsväsende som struntar i människor, när deras egendom avtalas bort till bedragare. Det blir sällan några åtal och folk dör av infarkter och hjärtesorg. Och då är beloppen större än i detta fall. Polisen ser på bedrägerier mot privatpersoner som civilrättsligt.

Det tål att påpekas hur många gånger som helst att dessa mord var helt meningslösa, och särskilt ur Zorans synvinkel, då de rättsliga konsekvenserna hade varit en skuld han inte hade behövt att betala om det är så att han är luspank.

Det är Zorans överjag, hans behov av att vara störst, bäst och märkvärdigast som är främsta motiven till dessa bestialiska mord. En skitstövel som är beroende av omgivningens beundran och av att strö tusenlappar omkring sig, Han vill vara finansman och det är hans relativt nya identitet som han trivdes med. Det går inte för sig i hans värld att vara en vanlig jugge eller blatte. Det var skräcken för avslöjandet som jag ser som det främsta motivet.

Som bedragare är han otroligt banal, han följer en mall med egenskaper som han delar med alla andra bedragare.
Citera
2015-11-14, 20:30
  #605
Medlem
MegaLomanis avatar
Har gått igenom FUP nu. Det är till stor del ganska tungt med mängder av ställvis ganska fadda vittnesmål.

Det som i mitt tycke ger bästa översikten och förståelsen av förloppen är de två tilläggsprotokollen K295528-15 och K650845-15. Där gör man också jämförelser mellan morden och motiv och tillvägagångssätt är sammanfattat.

I grunden finns ju ekonomiska brott med förskingring och trolöshet hos huvudman och sådana brott innebär ju ett voluminöst och tidsödande material att ta sig igenom.

I grunden är det väl inte svårbegripligt alls, men det tar sin tid att sätta sig in i allt.

Summorna det handlar om är ju jämförelsevis modesta, med tanke på vilka allvarliga brott de föranlett. Som någon ovan påpekat hade det väl gått att klara ut, men det handlar troligen mer om den prestigeförlust det skulle ha inneburit att behöva tillstå dåliga råd och oskicklighet. Självbilden var hotad.

Nu åker han med all säkerhet dit ordentligt för båda dubbelmorden och får livstid. Inte ens Leif Silbersky lär kunna göra mycket åt det.

Åndå slås man av att det inte skulle behövts så värst mycket mer av skicklighet och tur för att detta skulle ha kunnat förbli ouppklarat. Lite bättre lufttillförsel till branden i Norrahammar så hade där inte funnits många spår kvar.

Det är ju inte helt ovanligt att gamla människor blir innebrända, inte minst i villor och hus på landet. På sin höjd återfinns några tänder. Arvingar, gode män, förvaltare och liknande, blir vanligen med rätta aldrig misstänkta.

Om Hökensåsparet nu verkligen var de första offren, så verkade ju metoden fungera. Det sågs ju i förstone som en ren olycka. Z verkade kunna lösa sin ekonomiska och prestigemässiga knipa på detta sätt.

Då tog han till liknande koncept igen i Norrahammar, men han verkade kunna för lite om brandteknik. Han förstod inte att det behövdes lufttillförsel. Branden kom av sig. Offer och avslöjande dokument blev kvar. Han blev avslöjad och måste erkänna. Ja, det är bara Norrahammarmordet han erkänt hittills. Hökensås är ju "polisiärt uppklarat" så det vore ju märkligt om han inte bleve fälld för det också, trots nekande.
Citera
2015-11-16, 08:19
  #606
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Om Hökensåsparet nu verkligen var de första offren, så verkade ju metoden fungera. Det sågs ju i förstone som en ren olycka. Z verkade kunna lösa sin ekonomiska och prestigemässiga knipa på detta sätt.

men hur i helvete kunde han komma ur knipa ekonomiskt, ner barnen till första paret visste att det är 8-900 tkr som det handlade om och som tom börjades betalas ut till de. (320tkr)
jag tänkte det kanske rör sig om mkt mer pengar som inte ens barnet visste om.

en sak som jag stör mig på är att han inte blev misstänkt för 5 öre efter första mordet trotts att flera visste att han skulle dit på kvällen. vet inte om han blev ens förhörd?

bra sammanställning för övrigt
Citera
2015-11-16, 12:34
  #607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Har gått igenom FUP nu. Det är till stor del ganska tungt med mängder av ställvis ganska fadda vittnesmål.

Det som i mitt tycke ger bästa översikten och förståelsen av förloppen är de två tilläggsprotokollen K295528-15 och K650845-15. Där gör man också jämförelser mellan morden och motiv och tillvägagångssätt är sammanfattat.

I grunden finns ju ekonomiska brott med förskingring och trolöshet hos huvudman och sådana brott innebär ju ett voluminöst och tidsödande material att ta sig igenom.

I grunden är det väl inte svårbegripligt alls, men det tar sin tid att sätta sig in i allt.

Summorna det handlar om är ju jämförelsevis modesta, med tanke på vilka allvarliga brott de föranlett. Som någon ovan påpekat hade det väl gått att klara ut, men det handlar troligen mer om den prestigeförlust det skulle ha inneburit att behöva tillstå dåliga råd och oskicklighet. Självbilden var hotad.

Nu åker han med all säkerhet dit ordentligt för båda dubbelmorden och får livstid. Inte ens Leif Silbersky lär kunna göra mycket åt det.

Åndå slås man av att det inte skulle behövts så värst mycket mer av skicklighet och tur för att detta skulle ha kunnat förbli ouppklarat. Lite bättre lufttillförsel till branden i Norrahammar så hade där inte funnits många spår kvar.

Det är ju inte helt ovanligt att gamla människor blir innebrända, inte minst i villor och hus på landet. På sin höjd återfinns några tänder. Arvingar, gode män, förvaltare och liknande, blir vanligen med rätta aldrig misstänkta.

Om Hökensåsparet nu verkligen var de första offren, så verkade ju metoden fungera. Det sågs ju i förstone som en ren olycka. Z verkade kunna lösa sin ekonomiska och prestigemässiga knipa på detta sätt.

Då tog han till liknande koncept igen i Norrahammar, men han verkade kunna för lite om brandteknik. Han förstod inte att det behövdes lufttillförsel. Branden kom av sig. Offer och avslöjande dokument blev kvar. Han blev avslöjad och måste erkänna. Ja, det är bara Norrahammarmordet han erkänt hittills. Hökensås är ju "polisiärt uppklarat" så det vore ju märkligt om han inte bleve fälld för det också, trots nekande.

Det är just de modesta summorna i sammanhanget som gör brottet så vidrigt. Det visar hur lite han värdesatte andra människors liv i förhållande till sitt eget ego. Med tanke på summorna och de låga räntorna, som vi har nu så hade han kunnat låna pengarna, och berätta för sin familj och affärskompanjoner om spelmissbruket.

Det handlar om en macho och kriminell subkultur som integrerats in i finansvärlden!

Detta är bara början att polis och åklagare noterat att detta sker eftersom stölden av pengar slutade med mord och mordbrand.

I det kontantlösa samhället måste kriminellt pack hitta nya vägar. Arbeten med fin fasad, fin titel, lite utbildning som ger tillgång till finansiella instrument och folks förmögenheter. Den nya kriminaliteten är att nästla sig in i avtalsrättens träskmarker för att bli rik. Det går ju inte att råna banker och butiker i våra kontantlösa dagar med en puffra och be om kassan.

Dagens brottsling måste ta för sig genom att skaffa sig en image av trovärdighet.
Citera
2015-11-16, 22:13
  #608
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är just de modesta summorna i sammanhanget som gör brottet så vidrigt. Det visar hur lite han värdesatte andra människors liv i förhållande till sitt eget ego. Med tanke på summorna och de låga räntorna, som vi har nu så hade han kunnat låna pengarna, och berätta för sin familj och affärskompanjoner om spelmissbruket.

Det handlar om en macho och kriminell subkultur som integrerats in i finansvärlden!

Detta är bara början att polis och åklagare noterat att detta sker eftersom stölden av pengar slutade med mord och mordbrand.

I det kontantlösa samhället måste kriminellt pack hitta nya vägar. Arbeten med fin fasad, fin titel, lite utbildning som ger tillgång till finansiella instrument och folks förmögenheter. Den nya kriminaliteten är att nästla sig in i avtalsrättens träskmarker för att bli rik. Det går ju inte att råna banker och butiker i våra kontantlösa dagar med en puffra och be om kassan.


Dagens brottsling måste ta för sig genom att skaffa sig en image av trovärdighet.


Kan inte minnas att det framgick något om spelmissbruk. Det har jag i så fall missat.
Trodde bara att han ville leva på stor fot med bil av lagom pråligt märke, fin villa och lyxhustru; helt enkelt motsvara bilden av en framgångsrik företagare i finansbranchen.


Edit: Jo, du har rätt. Det finns spel på Unibet där han förlorat en del. Har inte gått igenom allt, men siffrorna är ju inte direkt astronomiska här heller. 700 000 är för all del inte kattskit, men det verkar ändå inte vara oöverstigligt med tanke på att familjen tar ut så där 60 000 i månaden ur firman.
__________________
Senast redigerad av MegaLomani 2015-11-16 kl. 22:30.
Citera
2015-11-17, 01:54
  #609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Kan inte minnas att det framgick något om spelmissbruk. Det har jag i så fall missat.
Trodde bara att han ville leva på stor fot med bil av lagom pråligt märke, fin villa och lyxhustru; helt enkelt motsvara bilden av en framgångsrik företagare i finansbranchen.


Edit: Jo, du har rätt. Det finns spel på Unibet där han förlorat en del. Har inte gått igenom allt, men siffrorna är ju inte direkt astronomiska här heller. 700 000 är för all del inte kattskit, men det verkar ändå inte vara oöverstigligt med tanke på att familjen tar ut så där 60 000 i månaden ur firman.

Det är stora summor att vara skyldig på spel i förhållande till inkomsterna och utgifterna, men inte för att mörda.

Han verkar vara så besatt av att hålla fasaden, att han bokstavligen går över lik. Han mördade och förstörde stora tillgångar för att bibehålla lyx som inte tillkom honom. Jag undrar om hans familj och vänner någonsin hade skrapat på ytan eller om de uppmuntrade detta ekorrhjul. Det finna alltid en vilja hos omgivningen att se positiva egenskaper som inte finns hos en bedragare, då pengar korrumperar. Familjen måste ha vetat om hans minskade inkomster och att han förändrades, men förnekelse är alltid enklast. Ett effektivt sätt att distansera sig på.
Citera
2015-11-17, 11:51
  #610
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är stora summor att vara skyldig på spel i förhållande till inkomsterna och utgifterna, men inte för att mörda.

Han verkar vara så besatt av att hålla fasaden, att han bokstavligen går över lik. Han mördade och förstörde stora tillgångar för att bibehålla lyx som inte tillkom honom. Jag undrar om hans familj och vänner någonsin hade skrapat på ytan eller om de uppmuntrade detta ekorrhjul. Det finna alltid en vilja hos omgivningen att se positiva egenskaper som inte finns hos en bedragare, då pengar korrumperar. Familjen måste ha vetat om hans minskade inkomster och att han förändrades, men förnekelse är alltid enklast. Ett effektivt sätt att distansera sig på.
frun är "hemmafru på heltid" som förklarar att hon inte hade insyn i hans affärer, samt att de aldrig diskuterade kunder.
Citera
2015-11-17, 15:21
  #611
Medlem
autostoperkas avatar
det handlade i stora hela om 5,7 miljoner som han lurats sig till och konsumerat/köpt aktier/spelat bort 3,5 av dessa


http://www.dn.se/nyheter/sverige/for...for-fyra-mord/
Citera
2015-11-18, 12:23
  #612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
det handlade i stora hela om 5,7 miljoner som han lurats sig till och konsumerat/köpt aktier/spelat bort 3,5 av dessa


http://www.dn.se/nyheter/sverige/for...for-fyra-mord/

Kan vi utgå ifrån att han inte har egna tillgångar som räcker för att ersätta stölden av pengar?

Det måste kännas surt för Vestigo, för det blir väl de som får ta smällen. Det blir något tänk om ställningsfullmakt, när borgenärerna ger in en stämningsansökan. Räntorna är häftiga i fall som dessa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback