Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-12, 23:02
  #829
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Om vi bortser från såna extremfall så finns det absolut inget som talar för att vi skulle se någon likadan utveckling här. Visst kan bostadsmarknaden stagnera och t.o.m. gå bakåt men att vi skulle se några prisfall på 30%+ så lär inte hända...

http://flutetankar.blogspot.se/2014/...mjuklanda.html
Citera
2015-11-12, 23:09
  #830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Det som sålde skulle väl köpa annan bostad, då var denna också billigare. Inte fasen finns det så många som är så obota korkade att dom sålde sin br för att sätta sej i hr när priserna var lägre....

Du missar att räntorna gick i taket samtidigt, vilket gjorde att folk inte hade råd med månadskostnaden och var tvugna att sälja. Räntan var under ett par dagar 500% eller något liknande och under en lång tid mångdubbelt högre än dagens räntor.
Citera
2015-11-12, 23:10
  #831
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Nej, det är inte en hyra. Det är en avgift som betalas för skötsel av gemensamma utrymmen. Du hur inget överhuvudtaget, du äger bostadsrätten.

Oavsett vad är det du som äger lägenheten, däremot om det finns ett lån så har du lägenheten som säkerhet för lånet. Det betyder dock inte att banken äger lägenheten.

Nej, du äger inte lägenheten. Du äger rätten att bo i en lägenhet. Därav bostadsrätt och inte ägarlägenhet.
Citera
2015-11-13, 08:51
  #832
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
http://flutetankar.blogspot.se/2014/...mjuklanda.html

"Hursomhelst anser jag"
"Tre år tycker jag"
"vilket jag anser är för mycket"
"ser det snarare ut som"
"ser ut att ha"
"lär vi inte ha"
"det möjligen kan hända"
"Det beror dock på"
"kan vara möjlig"
"verkar inte vara"
"med största sannolikhet"

Återkom gärna med en källa som inte går ut på att anse, tycka, konstatera att något "verkar", "ser ut att", "med största sannolikhet" eller "möjligen" kan vara en viss sak.

Jag kan också dra ihop ett blogginlägg där jag tycker, anser och tolkar statistik som fan tolkar bibeln. Det gör det inte mer sant för det.
Citera
2015-11-13, 09:23
  #833
Avstängd
MySpaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Säljer man ett objekt om värdet är 0 kr? Man Ger bort det och står kvar med skulderna. Det är skillnad på äpplen och päron, likaså diskussioner om två olika saker.
Vad menar du?
Nog för att priset sjönk en kort tid 1994, men det blev inga 0kr utan drygt 25% (Vilket var återställt ca 1år senare).
Citera
2015-11-13, 10:37
  #834
Medlem
JehovasFittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Stockholms innerstad. Har en hyreslägenhet där nu och en likadan ligger i dagsläget på 6 miljoner. En tvåa.
Att den ens skulle närma sig 12 kan jag inte ens i min vildaste fantasi tänka mig de närmaste 10 åren.

Och i mitt fall handlar det på grund av det höga priset att köpa att jag sparar cirka 1000 kronor i månaden (nu med låga räntor) på att riskera mina investeringar.
Behövs inte någon stor räntehöjning för att de där sparade 1000 kronorna är borta heller.

Du inser väl antagligen att din hyreslägenhet är grovt subventionerad och att den skulle ha en mycket högre hyra om Stockholms innerstad hade marknadshyror i stället för hyror enligt bruksvärdesprincipen? Självklart ska du bo kvar om du trivs. Utnyttja din besittningsrätt till max. Finns absolut ingen anledning för dig att köpa bostadsrätt. Det är vi andra som inte har stått 20 år i bostadskö eller har dom rätta kontakterna som tjänar på att köpa bostadsrätt i stället för att hyra en sunkig lägenhet i andrahand för 15000 kr/månad...
Citera
2015-11-13, 18:03
  #835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Varför skulle man bli av med jobbet? Det hör inte till vanligheterna. Och nej, det kan inte hända över en natt. Sluta leka domedagsprofet. Vågar du inte gå över gatan vid rött ljus heller för att det KAN komma en buss?

Har du lässvårigheter eller? Det var kris. Du vet, när folk får sparken och inte längre har råd att betala sina räkningar och upprätthålla samma livsstandard. När någon tar ett lån på t.ex. 2 miljoner kr. för att sedan inte längre ha råd att betala räntor eller amortera på lånet, och går därför ut med en skuld som inte kan lösas ut p.g.a. att "objektet" inte längre är värt något.

Antingen är du en person som aldrig sett besvär för något, är verklighetsfrånvänd, glidit genom livet på olika sätt eller bara blivit född med silversked i munnen och har därför ingen aning om vad ett "vanligt" liv innebär trots att 99%+ av världens befolkning gör det, d.v.s., när någon sliter ihop till sina slantar, kanske har långt att ta sig till sitt kneg med obekväma tider och sedan förlorar fotfästet i livet, etc. När det händer så kan man inte "vänta ut" eller "rida ut stormen" när hyror, räntor, amorteringar och övriga utgifter dimper ned i brevinkastet.

Samma sak kan givetvis sägas om hyresrätter också, fast skillnaden är att vederbörande lämnar lägenheten utan skuld. Du tror att skulder är något självklart och positivt i en persons liv, antagligen för att du A) jobbar inom utsugarbranschen som lever på folks blod, svett och tårar (t.ex. bankväsendet) eller B) själv har skulder upp över öronen eller C) något av de ovanstående. Fast faktum är fortfarande att skulder Aldrig är något positivt. Det gör dig till ingenting mindre än en slav i systemet, och det spelar ingen roll vem du tror att du är i samhället. Du är precis samma marionett som resten som du tror befinner sig under din standard.
__________________
Senast redigerad av Centurion77 2015-11-13 kl. 18:05.
Citera
2015-11-13, 18:53
  #836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
"Hursomhelst anser jag"
"Tre år tycker jag"
"vilket jag anser är för mycket"
"ser det snarare ut som"
"ser ut att ha"
"lär vi inte ha"
"det möjligen kan hända"
"Det beror dock på"
"kan vara möjlig"
"verkar inte vara"
"med största sannolikhet"

Återkom gärna med en källa som inte går ut på att anse, tycka, konstatera att något "verkar", "ser ut att", "med största sannolikhet" eller "möjligen" kan vara en viss sak.

Jag kan också dra ihop ett blogginlägg där jag tycker, anser och tolkar statistik som fan tolkar bibeln. Det gör det inte mer sant för det.

Du kan verkligen det där med att plocka russinen ur kakan. Kolla på graferna istället som är tagna från The Economists interaktiva bostadsprisindex.

Citat:
Ursprungligen postat av JehovasFittslem
Du inser väl antagligen att din hyreslägenhet är grovt subventionerad

Det är inget som är subventionerat med hyrorna. Knappast så att staten skjuter till pengar för att fastighetsägarna annars skulle gå back. Lär dig skilja på subvention och reglering.
Citera
2015-11-13, 22:09
  #837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Har du lässvårigheter eller? Det var kris. Du vet, när folk får sparken och inte längre har råd att betala sina räkningar och upprätthålla samma livsstandard. När någon tar ett lån på t.ex. 2 miljoner kr. för att sedan inte längre ha råd att betala räntor eller amortera på lånet, och går därför ut med en skuld som inte kan lösas ut p.g.a. att "objektet" inte längre är värt något.

Varför skulle någon ta ett lån på 2 miljoner kronor på nittiotalet, när en trea kostade en halv mille? Och som ensamstående? Det är ju bara korkat. Du använder dig av någon form av skräckscenario för att poängtera att lån är evil - jag har inte hört något vettigt argument för det senare ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Antingen är du en person som aldrig sett besvär för något, är verklighetsfrånvänd, glidit genom livet på olika sätt eller bara blivit född med silversked i munnen och har därför ingen aning om vad ett "vanligt" liv innebär trots att 99%+ av världens befolkning gör det, d.v.s., när någon sliter ihop till sina slantar, kanske har långt att ta sig till sitt kneg med obekväma tider och sedan förlorar fotfästet i livet, etc. När det händer så kan man inte "vänta ut" eller "rida ut stormen" när hyror, räntor, amorteringar och övriga utgifter dimper ned i brevinkastet.

99% av världens befolkning har blivit uppsagda från jobbet och förlorat sina hem pga att de tog dyra lån? Jag...vet inte varför jag ens försöker här.

Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Du tror att skulder är något självklart och positivt i en persons liv, antagligen för att du A) jobbar inom utsugarbranschen som lever på folks blod, svett och tårar (t.ex. bankväsendet) eller B) själv har skulder upp över öronen eller C) något av de ovanstående. Fast faktum är fortfarande att skulder Aldrig är något positivt. Det gör dig till ingenting mindre än en slav i systemet, och det spelar ingen roll vem du tror att du är i samhället. Du är precis samma marionett som resten som du tror befinner sig under din standard.

Jag undrar lite över vem av oss som har lässvårigheter? Jag säger "det är upp till varje person att besluta om huruvida det är klokt att ta ett lån, och gör man det med eftertanke kan det mycket väl vara en utmärkt lösning". Du säger att...ja, det vete fan vad du säger egentligen. Förutom att skulder "gör dig till ingenting mindre än en slav i systemet", vilket är hysteriskt roligt eftersom du verkar tro att bara det faktum att bli född INTE gör dig till en slav i systemet

Lika osäker är jag även på när jag har sagt att jag har någon form av "standard"? Jag jobbar inom nöjesbranschen på säsongsbasis, bor i en 120 år gammal hyresrätt, har inga lån förutom ett par tusen till CSN men tycker att lån är en skitbra möjlighet i Sverige. Nu kommer vi allt längre från ämnet så det kanske får vara bra nu?
__________________
Senast redigerad av Akademian 2015-11-13 kl. 22:15.
Citera
2015-11-13, 23:50
  #838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
- Varje månad betalar du på din hyresvärds räntor och amorteringar, det är väl kul att betala din hyresvärds amorteringar och göra han rik
Jag håller med om att man bör bosätta sig någon annanstans än i hyresrätt om man har möjlighet. Men den här punkten skiljer sig väl inte ett dugg ifrån bostadsrätt? Din avgift går ju även där till amorteringar och räntor.

Dessutom har jag inget större problem med att andra människor tjänar pengar på mig, när det ändå är ett aktivt val jag gjort. Jag är varken girig, snål, avundsjuk eller liknande.
Citera
2015-11-14, 22:30
  #839
Medlem
Akademian: Pappskalle, jag satte den tidens lån i förhållande till dagens. Och ska man spinna vidare på summor så är jag säker på att du kunde hitta en BR någonstans för 2 miljoner kr. 1989.

Eftersom du uppenbarligen inte begrep vad en kris per se innebär så ansåg jag att det var nödvändigt med ett litet utlägg. Sedan insinuerade du också att skulder skulle vara något positivt. Det är det säkert om man betraktar världen med tunnelseende. Du verkar också helt missa vad bankväsendet lever av och hur det är uppbyggt. Jag kan informera pappskallen att skulder kommer högst på listan.

Vanligt folk, d.v.s., "knegare", utgör majoriteten av världens befolkning i både I- och U-länder. Jag kan tyvärr inte peka ut varje undantag med namn och adress.

Sitter man med skulder upp över öronen eller är allmänt naiv och dum så försvarar man ju det här. Senast i går stod det något om bopriser med flukturerande marknad. Spricker bubblan som i början av 90-talet så är vi där igen.
__________________
Senast redigerad av Centurion77 2015-11-14 kl. 22:36.
Citera
2015-11-15, 11:24
  #840
Medlem
Bodde i hyresrätt i en massa år innan jag köpte och delvis har du fel.

Hyresrätt innebär att du betalar hyra och inte behöver bry dig. Det kostar lite extra. Hyran är inte dyrare än avgift till föreningen och ränta på det egna lånet oftast.

Visst du kan få en värdestegring på bostadsrätten men ifall du lägger undan de pengar du betalat i ränta på ditt lån och stoppar in dem i aktiefonder får du liknande värdeutveckling på pengarna. *

En bostadsrätt tvingar fram ett ganska rejält sparande. Ordnar men sparandet på eget initiativ så är det precis lika bra.

Finns andra fördelar med bostadsrätt, som att man får bo där man vill utan att stå i kö i decenier. Men ekonomiska fördelen skall inte överdrivas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback