2015-11-12, 02:55
Medlem
Hej alla goa Flashbackare,

Är det någon annan som dyrkar lås? Jag började dyrka lås ganska tidigt men efter 15 år uppehåll började jag igen och är numera medlem på ett par locksport forum.

Har gjort mycket dyrkar själv men också köpt nästan alla special verktyg man kan tänka sig.
Jag gör mina dyrkar av vindrutetorkare som har en insats av fjäderstål, finns många guider på nätet men man behöver någon form av slip typ dremel.

Kan inte dyrka upp alla lås men de flesta jag fått tag i har jag fått upp, även de med säkerhets pins.

/Thenewguy
Citera
2015-11-12, 03:01
Medlem
Dyrkar inte, men har väl haft tankar på att lära sig ett tag men det har ju aldrig blivit av...
Du som verkar lite erfaren, var ska man börja ? ;D

Har bara läst lite om låspistoler, olagligt för en vanlig svensson att köpa/äga om jag läst rätt?
Citera
2015-11-12, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krool
Dyrkar inte, men har väl haft tankar på att lära sig ett tag men det har ju aldrig blivit av...
Du som verkar lite erfaren, var ska man börja ? ;D

Har bara läst lite om låspistoler, olagligt för en vanlig svensson att köpa/äga om jag läst rätt?

Börja med ett nybörjar set och köp ett gäng billiga kinalås, kolla på guider på youtube och börja träna, ingen ide att köpa dyra lås till att börja med. Tar ett tag innan man får in själva känslan så att börja med lätta lås är bäst.

Som jag förstått lagen är det inte olagligt att äga och ha hemma, men man kan åka dit för förberedelse om man knatar med dom i fickan på stan. Så lämna grejjerna hemma när du åker ner på stan.

/Thenewguy
Citera
2015-11-12, 04:36
Medlem
KaptenOjojojs avatar
Jag började dyrka för 6 mån sen. Skitkul men har lite svårt med de med säkerhets pins. Har köpt en massa dyrkar från Kina. Det första folk säger när man nämner detta är "så du ska börja råna banker"..... Men kul är det
Citera
2015-11-12, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenOjojoj
Jag började dyrka för 6 mån sen. Skitkul men har lite svårt med de med säkerhets pins. Har köpt en massa dyrkar från Kina. Det första folk säger när man nämner detta är "så du ska börja råna banker"..... Men kul är det

Vad kul! Jo säkerhets pins kan vara lite kluriga, spools kan man få upp med en rake eller snake.
Oftast är det att man har för mycke torque.

/Thenewguy
Citera
2015-11-12, 09:39
Medlem
morkfromorks avatar
Jag gillar nyckelfria lås, typ olika slags kombinationslås som cykellås och hänglås, jag tror mig kunna öppna de flesta billiga lås ganska snabbt, det finns bra videos på youtube som visar hur ruttna många lås är.
Citera
2015-11-12, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Jag gillar nyckelfria lås, typ olika slags kombinationslås som cykellås och hänglås, jag tror mig kunna öppna de flesta billiga lås ganska snabbt, det finns bra videos på youtube som visar hur ruttna många lås är.

Ahh jo dom är roliga att öppna, ett tips är att göra en väldigt tunn "feeler gage" av bladmått eller något väldigt tunt fjäderstål som du sen kör ner i springan bredvid själva hjulet med siffror på. När du hittar rätt siffra glider din "feeler gage" ner och så kan man gå på nästa siffra.

Jag kör med special verktyg för att ta ut avbrutna nycklar ur lås, lite svårt att förklara men om du vill kan jag göra en liten filmsnutt och ladda upp.

/Thenewguy
Citera
2015-11-12, 13:04
Medlem
För er som gillar lås här är en kille som är rätt kul att titta på.
https://www.youtube.com/user/bosnianbill/videos
Citera
2015-11-12, 14:24
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thenewguy
Ahh jo dom är roliga att öppna, ett tips är att göra en väldigt tunn "feeler gage" av bladmått

Jag kör helt utan, jag känner i fingrarna hur den stegvis öppnas.
Citera
2015-11-12, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
För er som gillar lås här är en kille som är rätt kul att titta på.
https://www.youtube.com/user/bosnianbill/videos

Jepp kollar på alla hans klipp, det var han som fick mig att börja filma och ladda upp.

Ganska kul grej att byta lås med folk så man får utveckla sina skills billigt.

/Thenewguy
Senast redigerad av Thenewguy 2015-11-12 kl. 15:18.
Citera
2015-11-12, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Jag kör helt utan, jag känner i fingrarna hur den stegvis öppnas.

Grymt, men det kan bli svårt å köra utan verktyg när det gäller lite bättre kvalitets kombinationslås som samsonite lås, lite bättre slanglås och lås man låser fast sin laptop med.

/Thenewguy
Citera
2015-11-13, 01:34
Medlem
KaptenOjojojs avatar
Bosnian Bill var också den som fick mig att börja
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto