Citat:
Tror du skrev renovateur istället för renomat.
Ja, att jag buntade ihop renomat och kemisk ren bensin var kanske ingen höjdare. I vissa fall kan de ha samma funktion, men inte i detta fall med spya. Bra vetskap och detta misstag kommer inte göras igen. Det där med originalfärg var ju lite roligt också, även där är jag nu klokare.
Om jag inte varit aktiv här så hade jag än idag antagligen inte riktigt förstått skillnaden mellan kemisk ren bensin och renomat och även antagligen trott att det faktiskt finns en originalfärg på läder, så jag ser detta som påskyndade lärdomar. Hellre att jag blir slagen på fingrarna av er än att jag misshandlar ett par av mina skor på grund av att jag använt en produkt på fel sätt.
Vad det är jag en dag kommer förstå gällande schampoo över renomat vid spyfläckar förstår jag inte, du kanske kan förklara lite mer ingående så jag kan påskynda min lärokurva lite ytterligare. Att skriva så som du precis gjorde är ju som att klappa mig på huvudet och säga "lille vän, du förstår nog när du blir äldre". Det var kanske det du siktade på, vilket är finemang, men inte vidare hjälpsamt.
Ja, att jag buntade ihop renomat och kemisk ren bensin var kanske ingen höjdare. I vissa fall kan de ha samma funktion, men inte i detta fall med spya. Bra vetskap och detta misstag kommer inte göras igen. Det där med originalfärg var ju lite roligt också, även där är jag nu klokare.
Om jag inte varit aktiv här så hade jag än idag antagligen inte riktigt förstått skillnaden mellan kemisk ren bensin och renomat och även antagligen trott att det faktiskt finns en originalfärg på läder, så jag ser detta som påskyndade lärdomar. Hellre att jag blir slagen på fingrarna av er än att jag misshandlar ett par av mina skor på grund av att jag använt en produkt på fel sätt.
Vad det är jag en dag kommer förstå gällande schampoo över renomat vid spyfläckar förstår jag inte, du kanske kan förklara lite mer ingående så jag kan påskynda min lärokurva lite ytterligare. Att skriva så som du precis gjorde är ju som att klappa mig på huvudet och säga "lille vän, du förstår nog när du blir äldre". Det var kanske det du siktade på, vilket är finemang, men inte vidare hjälpsamt.
Ja menade Renomat.
Jag har redan svarat på varför det är bättre prova med schampo/tvål före renomat, därav min formulering ovan. Men jag kan ta det igen i sammanfattad form. Schampoo/tvål är främst smutsrengöring och fläckborttagning och tar inte bort kräm och polish och torkar inte ut lädret på samma sätt som renomat, som strippar av kräm och polish och även fläckar. Spya är en fläck. Han behövde få bort spyan, inte strippa skorna. Schampoo är skonsammare än renomat. Om du läst vad som orsakade uttorkningen så var det inte de omgångar med schampootvätt (med sannolikt tid innan de krämades igen) utan omgångar renomat och tid där det stod torrt och inte krämades.
Jag har själv tvättat bort spya från min frus skor som råkat hamna i korselden för en full ungdom på stan. Det gick utmärkt, så lädertvål kan absolut räcka.
Sedan skulle jag inte skriva "Detta är inte direkt något man lär sig, det är självskrivet att detta är väldigt fel." Tror många skulle anse att vissa saker du påstått här är självskrivna, men det är inte alltid så det är. Och som många här sagt innan, det är inget fel att fråga, inget fel att inte ha koll. Det är inte att du ställer frågor som folk har irriterat sig på.
Senast redigerad av AlisterG 2015-11-09 kl. 13:18.
Senast redigerad av AlisterG 2015-11-09 kl. 13:18.