På mitt jobb har jag hört flera olika personer säga "För några" istället för "för få".
Exempel: "Vi är för några nu i helgen eftersom så många är sjuka, vi måste ringa vikariepoolen".
Jag tyckte detta var jätteweird och var rätt nyfiken på om det var något dialektalt, men fick inget svar mer än att de tyckte att jag var en språkpolis.
Visst är det väl mina kollegor som pratar låtsasspråk och inte jag som är galen?
På mitt jobb har jag hört flera olika personer säga "För några" istället för "för få".
Exempel: "Vi är för några nu i helgen eftersom så många är sjuka, vi måste ringa vikariepoolen".
Jag tyckte detta var jätteweird och var rätt nyfiken på om det var något dialektalt, men fick inget svar mer än att de tyckte att jag var en språkpolis.
Visst är det väl mina kollegor som pratar låtsasspråk och inte jag som är galen?
Det är nog att betrakta som dialekt eventuellt kronolekt. Vet att det förekommer i Stockholm att prata om ...inte så några med innebörden ...inte så få.
Jag tänder på fula feta sura kvinnor
Jag tänder på fula, feta, sura kvinnor
Det beror på vad det är du försöker säga. Den första meningen syftar på att du gillar kvinnor som besitter alla tre egenskaperna, medan den andra meningen syftar på att du gillar kvinnor som besitter någon av de tre egenskaperna.