Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-06, 02:12
  #1657
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer
Hade ju varit kul att ha en tråd där vi delar med oss av korta, underhållande historiska anekdoter med kommentarer.

Som exempel: Det berättas om den store tyske generalstabschefen Helmuth von Moltke att han var en mkt bister man som bara skrattade två ggr i vuxen ålder. Den första gången var när hans svärmor dog, och den andra när han förevisades Vaxholms fästning..

Stoff som legender skapas av.

Vad jag vet så var aldrig Moltke i Sverige, så kanske var det nån dansk fästning han visades?
Citera
2015-10-14, 19:59
  #1658
Medlem
sebno1s avatar
1738 är den svenska majoren Malcolm Sinclair på diplomatiskt uppdrag i Konstantinopel, på hemvägen blir han mördad av ryska militärer. Då skriver studenten Anders Odell Sinclairvisan på 90 verser om mordet, den handlar om att Sinclair's vålnad blir mottagen av Karl XII vid de elyseiska fälten, de saligas hemvist enligt grekisk mytologi.

Låten blir omåttligt populär i Sverige och kan tänka mig bland krogar i Stockholm där fyllan börjar bli påtaglig, hur denna sång fick folk jävligt förbannade då detta bara är 20 år efter hjältekonungen Karl XII död och denna visar handlar om honom.

Till sist 1742 var det dags för anfallskriget mot Ryssland, och denna sång anses haft mycket inflytande på att få folk med sig på sin sida för hattpartiet. Det var dags att utkräva hämnd på morden på Karl XII (skitsamma att det var norrmännen som döda honom) och Malcolm Sinclair.

https://www.youtube.com/watch?v=lfSWPQ4FvDg

En fin version av Sven Bertil Taube, men alla 90 verser är inte med.
Citera
2015-10-25, 13:05
  #1659
Medlem
Moramannens avatar
Läser just nu "Duell - En sann historia om död och ära" av James Landale, där följande anekdot finns med:

Den franske adelsmannen och författaren Poulain de St Foix utmanades en gång på duell av en man som han hade bett flytta sig därför att han luktade illa. "Jag duellerar med er om ni insisterar, men jag förstår inte hur det skulle sätta punkt för det hela", svarade St Foix den stinkande figuren. "Om ni dödar mig kommer också jag att lukta illa. Om jag dödar er kommer ni att lukta om möjligt ännu mer illa än ni gör för ögonblicket."

Anekdoten uppges vara hämtad från Philip Rushs bok "The Book of Duels" från 1964.
Citera
2015-12-30, 21:40
  #1660
Medlem
Vitgardistens avatar
Under 1790-talet i Frankrike skedde det så kallade Vendéeupproret, en konservativ revolt bland rojalister och katoliker, som riktades mot den nya republikanska regimen.

Efter en seger mot republikanska trupper 1793, tog rojalisterna ca 500 fångar som blev inspärrade i en kyrka. På grund av tidigare övergrepp från den republikanska sidan, var hämndlusten stor bland de rojalistiska soldaterna, och flera av dem ville helt enkelt döda fångarna. De marscherade iväg mot kyrkan, men möttes av generalen Louise d’Elbée, som ställde sig mellan sina män och fångarna. Han bad dem visa nåd, och sa att om katoliker betedde sig lika brutalt som republikaner, så kunde de lika gärna bli republikaner. När de vägrade lyssna, bad han dem att i alla fall be ”Fader vår” innan de gick in i kyrkan. Männen föll på knä, och när de kommit till meningen ”Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss”, avbröt han dem och röt: ”Ljug inte inför Gud!” Männen förstod då vad de var på väg att göra, och djupt rörda vände de och gick därifrån.

Senare blev d’Elbée själv tillfångatagen av republikanerna, och 6 januari 1794 avrättades han. Han gick det öde till mötes som han knappt ett år tidigare räddat 500 fiender från.

----------------------------------

Läste det här för länge sedan, kan tyvärr inte svära på att det är sant, dock en ganska lustig historia. Under stora nordiska kriget råkade en svensk och en dansk fregatt på varandra i Östersjön. Eldstrid utbröt, och efter att ha skjutit rejält på varandra under några timmar, begärde slutligen danskarna eld upphör. De skickade över en liten båt till den svenska fregatten, och den danske officeren i båten hälsade svenskarnas kapten att de hade skjutit slut på kanonkulor, och undrade nu om svenskarna kunde låna dem kulor till fortsatt strid. Svenskarnas kapten svarade att han hade kulor kvar, men inte tillräckligt många för att det skulle räcka åt dem båda. Därmed var striden slut och till ljudet av trummor och trumpeter fick skeppen skiljas åt. Man kan ju tycka att svenskarna skulle ha passat på att ta den försvarslösa danska fregatten i det läget, men det hade väl inte varit tillräckligt ridderligt.
Citera
2016-01-08, 18:42
  #1661
Medlem
Piloten för en av de två Liberator-planen som nödlandade i Halmstad 1944 spenderade flera timmar i ett träd eftersom han var övertygad om att det fanns isbjörnar i Sverige.
Citera
2016-01-19, 12:55
  #1662
Medlem
Scaevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Jag hoppas denna inte redan tagits upp.
Kung Oscars II:s stabschef var en ganska egen typ, greven samt generalen Sven Lagerberg. Han var allmänt känd som "Sven i helvete" eftersom han svor så mycket.
Hursomhelst var Siams kung Chulalongkorn på stadsbesök och som gåva hade han med sig en livs levande elefant! Kungen blev då fundersam på vad som skulle vara en lämplig motgåva och frågade därför Sven, det fick inte vara för futtigt men inte heller alltför grandiost.
Sven ska då ha svarat: Ge honom Norge!

FEL! Det där kommer från ett tillfälle då Lagerbergs yngre bror (också militär) tilltalade honom med förnamn. Lagerberg ska då ha skrikit ut: Sven i helvete!
Citera
2016-01-21, 12:21
  #1663
Medlem
thestalkerdudes avatar
Charles Chaplin film ''Diktatorn'' som kom ut år 1940 och visade en satiriskt syn på Hitler och Tyskland under denna tidsperiod var som helt ej oväntat bannlyst i Tyskland och dom länder som var under nazi kontroll. Sägs att Hitler hade sett den två gånger men det finns inget skrivet om hur Herr Adolf tyckte om den. Vilket gjorde Chaplin lite besviken med att säga följande ''I'd give anything to know what he thought of it.''

Men den visades en gång till tysk publik och historien gick följande:

''Although this movie was banned in all occupied countries by the Nazis, it was screened once to a German audience. In the occupied Balkans, members of a resistance group switched the reels in a military cinema and replaced a comedic opera with a copy of this film, which they had smuggled in from Greece. So a group of German soldiers enjoyed a screening of this film until they realized what it was. Some left the cinema and some were reported to have fired shots at the screen.''

Detta ska ju ha hänt men ändå en komisk historia, Måste ha kränkt dom något så förbaskad om dom började skjuta rakt mot bioduken!
Citera
2016-04-16, 14:48
  #1664
Medlem
Moramannens avatar
"Krig utan eld är lika värdelöst som korv utan senap" är ett citat som ska ha yttrats av Henrik V av England. Det jag finner mest intressant med det är att det innebär att man hade senap på korven redan 1421! Tänk på det nästa gång ni står vid korvmojen, det är en månghundraårig tradition ni ägnar er åt. Korv med senap - en kunglig rätt med anor.

Källa: Skönlitterära "En god fiende" av Joe Abercrombie och Wikipedia.

En annan kulinarisk kuriositet är att det redan under Gustav II Adolfs festmiddagar serverades en för många välbekant rätt: Ärter med fläsk! Samma sak där, en anrik anrättning värdig en hjältekonungs festbord. Ha det i åtanke nästa gång ni står vid spisen.

Källa: Annan tråd här på FB.

(Jag har inte ätit lunch än, det är nog därför jag tänker på mat.)
__________________
Senast redigerad av Moramannen 2016-04-16 kl. 14:54.
Citera
2016-04-16, 19:59
  #1665
Medlem
Love-Diana-de-Nices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thestalkerdude
Detta ska ju ha hänt men ändå en komisk historia, Måste ha kränkt dom något så förbaskad om dom började skjuta rakt mot bioduken!

Recep Tayyip Erdoğan hade inte tvekat att beordra samma sak om en parodi gjordes om honom.
Citera
2016-04-17, 19:51
  #1666
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Tre dagar tidigare körde Rommel på en väg nära fronten när lågflygande plan angrep den. Hans bil välte, och han kastades ut ur den och fick en skallfraktur. Skådeplats för den olyckan var byn med det träffande namnet Sainte Foy de Montgommery.
Från boken På andra sidan kullen av B. H. Liddell Hart

Jag har inte läst franska, men Sainte Foy de Montgommery betyder enligt Google translate Holy faith of Montgommery.
Citera
2016-05-15, 19:47
  #1667
Medlem
thestalkerdudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love-Diana-de-Nice
Recep Tayyip Erdoğan hade inte tvekat att beordra samma sak om en parodi gjordes om honom.

Fast i det jag tog upp så visste ju inte tyskarna först att dom hade blivit trollade av motståndarrörelsen och reagerade som dom gjorde. Vet inte va Erdogan har med den historian att göra.

För att komma med lite nya anekdoter om allas favoritmördare och kommunist Stalin:

Stalin gillade sin privathet väldigt mycket och hade givit sina instruktioner till sina vakter att vad som än hände så fick dom på inga villkor alls gå in i hans privata sovrum. Även om han var i fara.

Som den lustiga lustigkurre han var så testade han sina vakter genom att börja skrika, vråla ut i smärta och på alla sätt bevisa att han var i fara.

Sen när vakterna sprang in för att hjälpa sin stora ledare i nöd så belönade Stalin dom genom att godtyckligen avrätta dom.

Stalin verkade ju ha ett sinne för humor? Även om det var lagt åt de sadistiska hållet.
Citera
2016-05-15, 20:00
  #1668
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thestalkerdude
Fast i det jag tog upp så visste ju inte tyskarna först att dom hade blivit trollade av motståndarrörelsen och reagerade som dom gjorde. Vet inte va Erdogan har med den historian att göra.

För att komma med lite nya anekdoter om allas favoritmördare och kommunist Stalin:

Stalin gillade sin privathet väldigt mycket och hade givit sina instruktioner till sina vakter att vad som än hände så fick dom på inga villkor alls gå in i hans privata sovrum. Även om han var i fara.

Som den lustiga lustigkurre han var så testade han sina vakter genom att börja skrika, vråla ut i smärta och på alla sätt bevisa att han var i fara.

Sen när vakterna sprang in för att hjälpa sin stora ledare i nöd så belönade Stalin dom genom att godtyckligen avrätta dom.

Stalin verkade ju ha ett sinne för humor? Även om det var lagt åt de sadistiska hållet.
Var det inte så också att han när han verkligen fick en hjärtattack/infarkt så kom de nya vakterna ihåg den händelsen, så därför gick de inte in förrän efter en lång stund av tystnad, då de till slut blev oroliga på riktigt. Varpå de fann honom död.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback