Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Sätter man upp som mål att ha 15 miljoner invånare i Sverige så är det givetvis en katastrof om befolkningen istället sjunker.
Men nu har du bytt ämne. Är det för att du inser hur fel du har i dina siffror?
Du började med att påstå att Sveriges befolkning kommer att minska snabbt om vi inte har en stor invandring. Då räknade jag ut att det var helt fel.
Du svarade inte på frågan:
Hur många år tar det enligt dig innan befolkningen har minskat från dagens 10 miljoner ner till de 7,5 miljoner som vi hade 1960?
Jasså, jag trodde att du missuppfattat mig när jag skrev att vi skulle tillbaka, demografiskt till samma situation som vi hade 1960. Alltså även vad gäller folkmängd och inte bara demografisk struktur.
Ja, hur lång tid tar det för Sveriges befolkning att minska med en fjärdedel, vid en demografisk katastrof? Först och främst så måste vi få en demografisk katastrof, just nu har vi bara ett 65+ problem. Den kan åstadkommas ganska snabbt vi nästan noll invandring. Om tio år så skulle vi då nått ungefär samma läge som Tyskland befinner sig idag, kanske något sämre, mitt i mellan Tysklands läge och Japans läge, med en tillväxttakt på över fem procent
enheter 65+ are på 10 år, dvs ca 25 procent 65+ are år 2025. Då skulle också vi fått en rejält ökad dödlighet, och ett negativt födelseöverskott. Detta skulle sedan accelerera de efterföljande 10 åren. Exakt när befolkningen skulle börja minska med en procent per år, dvs 100.000 människor per år, är lite svårt att sia om. Men låt oss vara konservativa och låta det ta tio år. Sedan skulle det krävas ytterligare 20 år innan vi når ned till 7,5 miljoner.
Ja, på 40-50 år så skulle vi nog hamnat långt nere i en
totalt ostoppbar 65+ katastrof. Teoretiskt sett så skulle vi då, vid en befolkning på 7,5 miljoner, kunna ta in 100.000 invandrare om året,
bara för att vidmakthålla befolkningsmängden. Men eftersom minskningen ständigt accelererar fram till 2/3 av befolkningen är utrotad, och endast, sedan avtar bara något i acceleration, så skulle det krävas att vi, i ca 40 år därefter, måste ta in en ständigt
ökad ström invandrare, bara för att upprätthålla en befolkningsnivå på 7,5 miljoner. Och för att detta skall hålla så krävs det,
dessutom att vi får upp födelsetalen till en nivå som börjar närma sig 2,1 barn per kvinna. Tar vi inte in ett ständigt ökat antal invandrare under de 40 extra åren, så kommer, naturligtvis, befolkningen att dö ut.
Så din "lösning" tar tid, och kräver, egentligen en större invandring över tid, om den, överhuvudtaget är möjlig att upprätthålla i längden, då befolkningsstrukturen inte förändrats till det bättre, utan istället ständigt försämras.
Min lösning är istället en lösning på vårt 65+ problem, som tar 10 år att implementera, under förutsättning att vi dessutom, under tiden lyckas höja det summerade fruktsamhetstalet till 2,1 barn per kvinna.
Men jag är även medveten om den "invandringskatastrof" som Tino förutsäger. Jag viftar inte bara bort den. Men jag är beredd att acceptera ganska stora integrationsproblem de närmaste 10 åren för att lösa 65+ problemet ganska snabbt. Därefter så får vi ta en titt på den teknologiska utvecklingen och fundera på om det inte kan behövas en invandringspaus fram till 2045, när vi hur som helst inte vet vad som kommer att hända därefter. Observera att vi, om det summerade fruktsamhetstalet höjds till 2,1 barn per kvinna och den demografiska strukturen är sund, utan problem, kan hålla en stabil och balanserad befolkning fram till 2045. Dvs. mellan 2025 och 2045.