Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-22, 00:53
  #2065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quraw
Någon som kan länka en bra köp och sälj sida med lägenheter, stugor och hus?

Letar lägenhet för 2000-10000 euro.
Så länge det finns vatten, avlopp och el är jag inte särskilt kräsen vad gäller boendet, snarare att jag hellre satsar på ett renoveringsobjekt.

Varmt land, god mat, billig sprit.


Vietnam eller Kambodja kanske? Jag bodde där i ett par år, kanske blir svårt att köpa sig ett bra boende för de pengarna i attraktiva områden. Maten är god, folket är trevliga och vädret är toppen. Men du hade kanske tänkt dig i Sverige eller i alla fall inom Europa?
Citera
2015-11-13, 13:18
  #2066
Avstängd
MrMadoffs avatar
Ni som lämnat Sverige pga politiken som råder, vart har ni flyttat och vilka länder rekommenderar ni och varför?
Citera
2016-01-10, 06:57
  #2067
Medlem
Zcapegoats avatar
Det börjar närma sig lite för min del. Har längtat tillbaka till England och London i över 10 år nu, och för ca ett år sedan bestämde jag mig för att nu fan är det dags. Hade en skuld sedan tidigare som jag skulle betala av innan sparandet till ett startkapital kunde påbörjas, så det kändes rätt hopplöst (vantrivs något oerhört där jag bor). Men det har gått bättre än väntat, så i mars eller april kommer jag kunna säga upp lägenheten och säga upp mig från jobbet. Har i åratal drömt om att åka till Ryssland, så jag velade lite fram och tillbaka. Tänkte att jag har betydligt större ekonomiska möjligheter att åka dit härifrån Sverige med de omkostnader och den inkomst jag har här, så en vecka själv i Moskva (där det är tänkt att jag ska klara mig på min ryska som jag jobbar på) är inbokad i Maj. Har varit så duktig på att lägga undan pengar, så jag kommer säga upp lägenheten innan jag drar till Ryssland.

Känns förbannat bra det här. Har ingen idé eller "plan" över hur länge jag kommer stanna, utan det är på mer permanenta premisser jag drar. Jag ska utvandra helt enkelt. Längtar som sjutton, men samtidigt är det ju självklart lite nervöst att dra ifrån allt och att etablera sig där man inte är etablerad. Men jag tror att det kommer gå bra.

Fler tankar av de som är på gång uppskattas.
Citera
2016-01-11, 23:16
  #2068
Medlem
xlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Det börjar närma sig lite för min del. Har längtat tillbaka till England och London i över 10 år nu, och för ca ett år sedan bestämde jag mig för att nu fan är det dags. Hade en skuld sedan tidigare som jag skulle betala av innan sparandet till ett startkapital kunde påbörjas, så det kändes rätt hopplöst (vantrivs något oerhört där jag bor). Men det har gått bättre än väntat, så i mars eller april kommer jag kunna säga upp lägenheten och säga upp mig från jobbet. Har i åratal drömt om att åka till Ryssland, så jag velade lite fram och tillbaka. Tänkte att jag har betydligt större ekonomiska möjligheter att åka dit härifrån Sverige med de omkostnader och den inkomst jag har här, så en vecka själv i Moskva (där det är tänkt att jag ska klara mig på min ryska som jag jobbar på) är inbokad i Maj. Har varit så duktig på att lägga undan pengar, så jag kommer säga upp lägenheten innan jag drar till Ryssland.

Känns förbannat bra det här. Har ingen idé eller "plan" över hur länge jag kommer stanna, utan det är på mer permanenta premisser jag drar. Jag ska utvandra helt enkelt. Längtar som sjutton, men samtidigt är det ju självklart lite nervöst att dra ifrån allt och att etablera sig där man inte är etablerad. Men jag tror att det kommer gå bra.

Fler tankar av de som är på gång uppskattas.

Hur har du tänkt dig med uppehållstillstånd alt. visum? Hoppas du har tänkt på det innan du åker
Citera
2016-01-14, 06:49
  #2069
Medlem
Den här tråden är rätt lång så jag vet inte om den här frågan har varit upp redan, jag ber om ursäkt i sånna fall.
Jag flyttade från Sverige för cirka 5 år sen och har sedan dess succesivt sålt av alla mina fastigheter i landet, förrut hade jag privileget att förvara alla mina möbler och prylar hos familjemedlemmar men eftersom hela min familj har nu tagit samma beslut som mig och lämnat landet så måste jag rätt omgående frakta ner mina möbler.
Är det någon som har information om hur man går till väga och vilka företag man kan vända sig till?
OBS, inte ett EU land.
Citera
2016-01-14, 06:52
  #2070
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Ni som lämnat Sverige pga politiken som råder, vart har ni flyttat och vilka länder rekommenderar ni och varför?

Norge, nära, enkelt, samma språk nästan, mycket jobb!
Citera
2016-01-20, 17:28
  #2071
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quraw
Någon som kan länka en bra köp och sälj sida med lägenheter, stugor och hus?

Letar lägenhet för 2000-10000 euro.
Så länge det finns vatten, avlopp och el är jag inte särskilt kräsen vad gäller boendet, snarare att jag hellre satsar på ett renoveringsobjekt.

Varmt land, god mat, billig sprit

Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
För de pengarna kan du bo i ett palats om du styr stegen åt rätt håll. Kolla olika Eu-länder där fattigdomen är hög.

Du måste läst en nolla för mycket; 20k-100k får du inte mycket bostad för oavsett vilket land du än befinner dig i. Om man bor några månader och hyr bostad kan du säkert bo riktigt fint, men som sagt bara i några månader. Som en annan nämnde så är väl dock något riktigt fattigt land i Sydostasien, t.ex. Kambodja och Nepal, det land du får mest valuta för de pengarna. Inom Europa skulle jag tippa ute på landsbygden i södra Ungern, Rumänien eller Bulgarien, finns endel gamla risiga bondehus där att finna för dem pengarna. Om du går upp mot 150k ungefär så kan du nog hitta en liten lägenhet i någon förort till en halvstor stad i Centraleuropa, Tjeckien t.ex. Här är ett exempel på vad du kan få för ungefär 80k (södra Ungern), då tillkommer säkert några skatteavgifter på det också.

Har läst på nätet att man i vilket fall som helst (i detta fallet handlade det om Kambodja) definitivt bör åka dit och bo på motell först innan man köper något. På nätet är det nämligen vanligt att mäklare sätter rejäla överpriser för att få oss västerlänningar att betala mer för dem än vad de egentligen är värda. Tydligen kan man troligtvis tjäna en hel del på att be någon ur lokalbefolkningen, t.ex. taxichauförrer för en liten extra peng, att hjälpa en hitta billiga fastigheter till salu.



Har själv några frågor till er som flyttat till något U-land:

- Hur funkar internetuppkopplingen? Är det så att man kan spela online på PS4:an utan att det laggar, och t.ex. streama fotbollsmatcher online felfritt?

- Är det svårt att hitta "rätt saker och märken" vad gäller framförallt mat? Här hemma vet jag liksom att den och den produkten vill jag ha, och det måste av exakt det märket för annars är risken stor att jag inte kommer tycka om det. Komjölk, säljs det ens?

- Ser folket i allmänhet på er annorlunda än lokalbefolkningen? Om ni går på diskotek t.ex., är det så att ni som svensk då har lättare eller svårare att attrahera motsatta könet? Eller bryr folk sig inte ens vad man har för nationalitet?

- Upplever ni att luften är obehagligare att andas än den mycket friska och sköna luften här i Sverige?

- Hur gör ni med vatten? Jag dricker själv mycket vatten, och om jag är i ett varmare land kommer jag förmodlingen behöva dricka ännu mer - Har tänkt tanken att om man flyttar utomlands kommer man antingen tvingas utstå det ofta äckliga dricksvattnet, eller gå fram och tillbaka till affären och köpa en 10-liters vattendunk ungefär varannan dag (och sen hälla över det till 1.5 liters flaskor med typ en tratt), eller har ni typ en lastvagn av nåt slag när ni handlar och lastar på typ 10 10-liters dunkar kanske en gång var tredje vecka?

- Hur tjocka avlopssrör har ni i era badrum? Är det som här hemma att man kan spola ner typ 2-meters toapapper utan att det blir stopp, eller tvingas ni spola flera gånger när ni gör nummer två?

- Sista frågan, kan ni ta en promenad eller löptur och komma bort från allt folk eller är det helt tätt i princip överallt med människor och fabriker? Skyr tanken över att inte kunna få gå ut i naturen och bara känna lugnet som här hemma.
__________________
Senast redigerad av next-chapter 2016-01-20 kl. 17:53.
Citera
2016-01-21, 04:04
  #2072
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlr
Hur har du tänkt dig med uppehållstillstånd alt. visum? Hoppas du har tänkt på det innan du åker
Storbritannien är ett EU-land smidigt nog, så det behövs varken visum eller uppehållstillstånd. Till min Ryssland-semester är det däremot en diger lunta papper som ska in till ambassaden för att de ska släppa in mig.
Citera
2016-01-23, 00:29
  #2073
Medlem
Hej!
Jag har alltid drömt om att flytta till England närmare bestämt Liverpool.
jag har jobbat 2 år som programmerare på ett företag här i Sverige.
jag har ungefär 500k sparat. och sparar idag mellan 30-45 i månaden.
Vart i Liverpool skulle ni rekommendera mig att bosätta mig? bara någon enkel lägenhet.
vilka pubar/barer/resturanger/kafeer i staden skulle ni rekomendera.
jag är ett stort fan av Liverpool FC och kommer troligtvis att investera i säsongskort varje år, vilka är de bästa sportbarerna? vill helst bo på den röda sidan av floden.
e: planen är att flytta om 1-2 år
__________________
Senast redigerad av Pierrejacobsson 2016-01-23 kl. 00:31.
Citera
2016-01-24, 02:33
  #2074
Medlem
LittleDaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierrejacobsson
Hej!
Jag har alltid drömt om att flytta till England närmare bestämt Liverpool.
jag har jobbat 2 år som programmerare på ett företag här i Sverige.
jag har ungefär 500k sparat. och sparar idag mellan 30-45 i månaden.
Vart i Liverpool skulle ni rekommendera mig att bosätta mig? bara någon enkel lägenhet.
vilka pubar/barer/resturanger/kafeer i staden skulle ni rekomendera.
jag är ett stort fan av Liverpool FC och kommer troligtvis att investera i säsongskort varje år, vilka är de bästa sportbarerna? vill helst bo på den röda sidan av floden.
e: planen är att flytta om 1-2 år

Man har uppenbarligen valt fel yrkesväg här i livet! Tjänar man så fasligt mycket som programmerare att du kan spara dom där summorna?
Citera
2016-01-24, 09:21
  #2075
Medlem
xlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Storbritannien är ett EU-land smidigt nog, så det behövs varken visum eller uppehållstillstånd. Till min Ryssland-semester är det däremot en diger lunta papper som ska in till ambassaden för att de ska släppa in mig.

Jo det var Ryssland jag tänkte på i högsta grad
Lycka till!
Citera
2016-01-25, 15:56
  #2076
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleDave
Man har uppenbarligen valt fel yrkesväg här i livet! Tjänar man så fasligt mycket som programmerare att du kan spara dom där summorna?
Är inte riktigt en vanlig programmerare, jag är mer ingenjör än programmerare, jag jobbar med att hitta lösningar till att koppla samman olika program i molnet, jag bor billigt (ca:2500 i månaden) i Karlstad. Jag jobbar mån, tid, ons i Norge.
Fast det hör inte hit, vad jag vill veta är fakta om staden liverpool
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f639754

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback