2015-10-21, 01:07
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlaceToBe
Tänkte klicka hem ett par boots från Meermin. Sulan är "Full rubber (double)". Hur mycket kommer jag halka runt när snön och isen lägger sig måntro?
Nu har jag visserligen hört att Meermins "dainite" skall vara lite hårdare än originalet, men vanlig dainite är inga problem alls.
Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
Förmodligen en hel del.
Och vad baserar du detta på? Egen empiri?
Citera
2015-10-21, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Och vad baserar du detta på? Egen empiri?
Det var inga fördomar om dålig kvalitet om det var det du antydde. Då jag inte känner till några renodlade vinterskor från Meermin utgick jag från att det inte var sådana det handlade om, och således antar jag att det är gummi avsett för hösten. Sådant gummit blir hårt och halt när det blir kallt, så jag förmodar att det blir ungefär lika halkigt som med mina kängor från C&J.
Citera
2015-10-21, 14:55
Medlem
Sapphiruss avatar
Halkar du i kängor från C&J? Märkligt, jag har inte haft några sådana erfarenheter. Jag ska försöka jämföra Meermin med andra märken när det kommer lite snö för att se om jag märker någon skillnad. Märkte inte av något förra vintern, men hade Meermin rätt lite då.
Citera
2015-10-21, 16:04
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Halkar du i kängor från C&J? Märkligt, jag har inte haft några sådana erfarenheter. Jag ska försöka jämföra Meermin med andra märken när det kommer lite snö för att se om jag märker någon skillnad. Märkte inte av något förra vintern, men hade Meermin rätt lite då.

Man kan halka på nästan allt. Är man en kärring får man väl köra med broddar.
Citera
2015-10-21, 16:18
Medlem
Jag kommer gå med lädersulade skor i höst/vinter, såvida det inte ösregnar eller snöar, så vi får se om jag har höfterna intakta i vår.
Citera
2015-10-21, 16:43
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Jag kommer gå med lädersulade skor i höst/vinter, såvida det inte ösregnar eller snöar, så vi får se om jag har höfterna intakta i vår.

och jag dricker kaffe...

Vi gör som de flesta andra, helt enkelt.
Citera
2015-10-21, 16:51
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Det var inga fördomar om dålig kvalitet om det var det du antydde. Då jag inte känner till några renodlade vinterskor från Meermin utgick jag från att det inte var sådana det handlade om, och således antar jag att det är gummi avsett för hösten. Sådant gummit blir hårt och halt när det blir kallt, så jag förmodar att det blir ungefär lika halkigt som med mina kängor från C&J.
Jag har kört dainitesulade skor senaste 5 åren och senaste året även tomir utan några som helst konstigheter. Jag har skor på så väl dubbel- som enkel dainite och det har inte varit någon större skillnad i styvhet eller halkande. En sko på dubbel dainite (som PlaceToBe hänvisade till) klarar definitivt temperaturer ner till -20 utan att uppfattas som för kalla och stela förutsatt att man inte vistas stillastående allt för länge – att t.ex. stå och vänta på tunnelbanan i 10 minuter har inte varit några problem för mig.
Citera
2015-10-21, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Jag har kört dainitesulade skor senaste 5 åren och senaste året även tomir utan några som helst konstigheter. Jag har skor på så väl dubbel- som enkel dainite och det har inte varit någon större skillnad i styvhet eller halkande. En sko på dubbel dainite (som PlaceToBe hänvisade till) klarar definitivt temperaturer ner till -20 utan att uppfattas som för kalla och stela förutsatt att man inte vistas stillastående allt för länge – att t.ex. stå och vänta på tunnelbanan i 10 minuter har inte varit några problem för mig.
Javisst klarar man sig, men jag tycker ändå att det är en jäkla skillnad på en riktig vintersula. Jag tycker både mina Northcote och Exmoor är rätt hala när halkan kommer. Mina Carmina kan jag inte uttala mig om eftersom jag köpte dem rätt nyligen, men jag skulle tro att det är samma där.

Jag har inte testat skor med vintersula som skulle platsa i den här tråden, men billigare vinterskor har jag testat och det är natt och dag i skillnad när det gäller grepp. En sula som är gjort för bra grepp vid minus tjugo skulle slitas väldigt fort vid temperaturer över nollan.

Enligt min skomakare är det många som tror att Snowdon ska ha bra grepp på vintern, vilket den enligt dem inte har, just på grund av att det är gummi för högre temperaturer.
Citera
2015-10-21, 18:25
Medlem
HungalaBungalas avatar
Blev väldigt sugen på ett par C&J Malton i brunt med single dainite nu till vintern. Har dock inte testat läst 360 innan, utan har endast kört på några 337, 341, 348, och 365-or (Islays som jag helst inte bär annat än om vädret kräver det). Där jag skulle säga att jag tycker de rankas utseendemässigt i ordningen 341 < 337 < 348 << 365 samt bekvämlighetsmässigt i 341<348 = 337 (bägge känns lite väl långa när de sitter bra runt foten trots att jag har ganska smala fötter) < 348. Vad har ni för erfarenheter till läst 360 och hur skulle ni säga att de förhåller sig till 341or t ex?
Citera
2015-10-21, 22:22
Medlem
Hej.

Nu kanske man svär i kyrkan men jag är mycket nyfiken på om någon som har en kvalificerad åsikt om skor från Paul Parkman. Turkiskt märke som det ser ut, med en hel del influenser från klassiska skor (även om de för min smak tar ut svängarna väl mycket på en del modeller). Prissättningen antyder onekligen att man vill associeras med kvalitetsskor.
Citera
2015-10-22, 00:21
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Enligt min skomakare är det många som tror att Snowdon ska ha bra grepp på vintern, vilket den enligt dem inte har, just på grund av att det är gummi för högre temperaturer.

Det är ett par rejäla kängor med grova gummisulor. Det duger fint på vintern. Jag tror man gör sig själv en otjänst om man "snöar in" för mycket på detaljer som den absolut optimala sulan för en viss temperatur.
Citera
2015-10-22, 11:25
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Det är ett par rejäla kängor med grova gummisulor. Det duger fint på vintern. Jag tror man gör sig själv en otjänst om man "snöar in" för mycket på detaljer som den absolut optimala sulan för en viss temperatur.

Tror jag med. Har inte haft några som helst halkproblem med andra kängor som Broggen nämner.. Vi kanske går olika?

Måste dock erkänna att min erfarenhet av dainitesulor när det blir ordentligt kallt, dvs under -20, är begränsad. Men ned till dess har det aldrig varit problem.. Det enda jag tänker på är att vara lite försiktig när jag går in från kylan, kall sula och vatten på stengolv kan vara förrädiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in