2015-10-19, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Du var mig en rolig en!
Det är naturligt att en person som blir inlåst mot sin vilja blir fientligt inställd mot personen som låser in denna men å andra sidan behöver vissa låsas in för personens och personer runt dennas säkerhet.

Om det inte riktigt är på detta stadiet så behöver du inte alls gå till en psykiatriker och bli förklarad som icke normal.

Det jag menar är att en läkare har alldeles för mycket makt. Finns många som blivit tvångsvårdde för skitsaker.

Dessutom är ju systemet så sjukt. " du ska låsas in för du mår jävligt dåligt" ahah. jo, man mår ju så mkt bättre om man blir inlåst med folk som kontrollerar en varje sekund. Fy fan, tänäk att sitta på sluten psykiatrisk vård. Sitter hällre i fängelsei thhailand.

Är du tvångsvårdad kan läkare göra nästan vad dom vill. " hehe, nu ska vi köra in lite elstötar i hjärnan på han och se om han blir normal", haha, så jävla tragiskt men sant. SANT!
Senast redigerad av trunan 2015-10-19 kl. 21:14.
Citera
2015-10-19, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trunan
Det jag menar är att en läkare har alldeles för mycket makt. Finns många som blivit tvångsvårdde för skitsaker.

Dessutom är ju systemet så sjukt. " du ska låsas in för du mår jävligt dåligt" ahah. jo, man mår ju så mkt bättre om man blir inlåst med folk som kontrollerar en varje sekund. Fy fan, tänäk att sitta på sluten psykiatrisk vård. Sitter hällre i fängelsei thhailand.

Är du tvångsvårdad kan läkare göra nästan vad dom vill. " hehe, nu ska vi köra in lite elstötar i hjärnan på han och se om han blir normal", haha, så jävla tragiskt men sant. SANT!

Maktlösheten är stor det håller jag med om.

Att läkaren skulle vilja köra elstötar i huvudet i dig i syfte att se om du blir normal och samtidigt skratta maniskt ställer jag mig frågande till. Det förekommer mer sällan än vad paranoida människor tenderar att tro.
Senast redigerad av DavidMiscavige 2015-10-19 kl. 21:33.
Citera
2015-10-19, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Ja, som titeln mycket riktigt säger så är det frågeställningen för denna tråd.
Jag har i viss mån haft erfarenhet av psykiatriker och jag har slagits av vilken nollkoll de har på saker och ting, där mycket faktiskt är spekulativt nonsens.

Jag antar att det ligger i sakens natur, jämför man med en "riktig" läkare som t.ex. en kirurg så blir det ju omedelbar återkoppling på kvaliten i arbetet när han gör fel, och blir det upprepade fel så blir han inte långlivad i sin yrkesroll.

En psykiatiker kan däremot ha fel rätt ofta utan att det blir uppenbart, så de som ofta gör feldiagnoser och spekulativt nonsens kan arbeta relativt ostört och tom förvärra för patienten då övrig psykiatri leds på fel spår.

Det är alltså min uppfattning efter det tvivelaktiga nöjet att ha sett hur många psykiatriker arbetar, så känns detta igen eller har jag bara haft otur?

Psykiatrin är ju ingen exakt vetenskap, och därför är det mycket svårare att komma åt olämpliga psykiatriker. Dessutom är ju patienten i en utsatt position, och har sällan möjlighet att tillvarata sina intressen på samma sätt som en person, som undergår somatisk vård.

Jag såg för en tid sedan en intressant dokumentär på tysk TV, om Gert Postel, som under lång tid arbetat som psykiater - utan att ha någon formell utbildning. Hans meriter var förfalskade! Av en ren tillfällighet uppdagades lurendrejeriet. Mannen sade sig ha gjort det, för att avslöja psykiatrin som "heiße Luft" ( övers: nonsens), efter det att hans mor begått självmord som psykiatripatient:

https://de.wikipedia.org/wiki/Gert_Postel.
Citera
2015-10-20, 00:22
Medlem
Citat:

Det är KRÄNKANDE att bli tvångsvårdad, utan tvekan. Kränkningen går inte att undkomma, och för den som blivit tvångsvårdad tyvärr kommer den känslan aldrig att försvinna eller kunna gottgöras.

Har en anhörig som blev tvångsvårdad, så länge sjukdomen löpte amok var denne en risk för sig själv och andra.

Allt det handlade om var att få denne på medicin, hålla denne där tills medicinen börjat verka. Sen kunde behandlingen fortsätta vidare i den öppna vården.

Det du nämner är nog ytterst ovanligt, möjligen att extrema metoder förekommer men tror nog att i de flesta fall handlar det bara om att få personen på medicin. Och att för de flesta räcker det, sen släpps de ut.

Däremot kan tänka mig att de våldsamma och som gör fysiskt motstånd blir behandlade på ett grövre sätt.
Citera
2015-10-21, 18:19
Medlem
p
Citera
2015-10-21, 18:22
Medlem
Psykiatri är väl närmast att likna vid en uppfostringsanstalt. Patienten skall lära sig att bocka och tiga samt ta sin medicin.
Citera
2015-10-21, 18:50
Medlem
Psykiatriker är nog den enda yrkesgrupp som kan göra 100% fel, kalla det professionellt och komma undan med det. De och astrologer/helbrägdagörare.
Citera
2015-10-21, 19:08
Medlem
Mjälls avatar
Psykiatriker (psykiatrar?) är riktigt vidriga människor överlag, ja. Arroganta, oempatiska, trista. Deprimerade, cyniska och hopplösa men inte ett dugg ödmjuka inför livet och medmänniskor ändå.
Citera
2015-10-22, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Psykiatriker är nog den enda yrkesgrupp som kan göra 100% fel, kalla det professionellt och komma undan med det. De och astrologer/helbrägdagörare.

Ja, det är det som är problemet, att det inte finns någon granskning utav dem. Jag har känt flera ggr med psykologer att de tar ut sina egna problem på mig, just för att de vet att de kan. Inte professionellt, men jag som patient kan ju egentligen inte göra något förutom att sluta gå dit. Och om man klagar kommer de förmodligen vända på det och mena att man är besvärlig och paranoid.

Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Psykiatri är väl närmast att likna vid en uppfostringsanstalt. Patienten skall lära sig att bocka och tiga samt ta sin medicin.

Haha! Exakt så har jag upplevt det också! Någon gång påtalade jag att jag kanske inte accepterar allt kärringen säger som absoluta sanningar och satan vad hon lackade ur. Känslan jag fick var "hur understår du dig att ifrågasätta mig din lilla skit!" även om hon såklart inte uttryckte sig så.
Senast redigerad av Fadingaway 2015-10-22 kl. 17:00.
Citera
2015-10-23, 18:44
Bannlyst
Jag har under många år haft kontakt med min beroendepsykiatriker tillsammans med några andra här på flashback. Dit gick jag och min dåvarandre missbrukande flickvän. Hon dog plötsligt för några år sen. Nu är de 4 alla döda och jag bara kvar. Hon jobbade in i det sista och var en erkänd auktoritet i hela landet och trots att jag manipulerande henne, så stod hon ändå vid hennes sida. Om jag bara visste hur sjuk hon var (somatiskt)... I praktiken räddade hon livet på mig då jag kom in i substitutionsprogrammet trots att jag var för jävlig och i praktiken hade dödat min flickvän och kanske andra på mottagningen med mina droger, och det visste hon. Det känns väldigt konstigt att jag bara är kvar nu och dessutom är drogfri.
Citera
2015-10-24, 14:06
Medlem
Även en blind höna kan finna ett korn.
Citera
2015-10-26, 15:48
Medlem
BetongNasses avatar
Citat:

Trams, ETC är väldigt resurskrävande. Mycket enklare att bara ge folk en hästdos Zyprexa eller något så de sover 23 timmar om dygnet. Då lär de inte ha energi till eller vara sammanhängande nog att överklaga något heller.

Sedan är det väl inte så jävla smart att man att man direkt sätter in mediciner på folk som varit psykotiska och inte sovit på flera dygn utan ge dem lite hjälp att somna och låta dem sova ut först så man kan göra en baslinjesbedöming innan man börjar proppa i dem tyngre och mer långtidsverkande grejor.

Det är inte helt ovanligt att pillerutdelare dvs psykiatrier har ett Guds-komplex nej. Den gamla historien är sann:
-Varför är du här?
-Därför att de inte tror på att jag är Jesus.
-Jag också, men berätta det inte för killen i den vita rocken, han tror att han är Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in