2015-10-19, 19:48
Medlem
Har en Saab 9-5 -02 och SID:en är paj som på många andra, kan inte läsa av vad det står. Är det spolarvätska etc. så känner jag igen den texten, men nu började motorlampan lysa (http://imgur.com/B1nKBqK) och denna text dök upp: http://imgur.com/1VofhNe

Bilen besiktades förra veckan, den gick inte igenom utan jag fick betala 7000kr för lagning. I fredags besiktade jag om den och den gick igenom...

Någon som vet vad det kan tänkas stå? Bilen startar och rullar men vill inte åka allt för mycket utan vetskapen om vad det kan vara..
Citera
2015-10-19, 19:57
Medlem
CEBZs avatar
Byt batteri i fjärrkontroll. Kanske.
Citera
2015-10-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CEBZ
Byt batteri i fjärrkontroll. Kanske.

Det stämmer nog! Det förklarar dessvärre inte motorlampan.. får kolla med verkstaden. De bör ju kunna ta en titt då den nyss varit där och rotat.
Citera
2015-10-19, 20:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqram
Det stämmer nog! Det förklarar dessvärre inte motorlampan.. får kolla med verkstaden. De bör ju kunna ta en titt då den nyss varit där och rotat.

Tror knappast det finns något samband mellan din SID och motorlampan.
Vill du spara lite pengar köper du en sådan här och installerar på din laptop.
http://www.tradera.com/item/343640/1...-bildiagnostik

Bara att plugga in via bilens diagnosuttag. Den kommer hitta en felkod som du kan googla fram betydelsen av. Ofta är det någon givare eller dyl som lagt av. Kanske behöver du köpa en del för någon hundralapp. Lämnar du in på SAAB för utläsning av felkod, plus reparation springer notan lätt iväg på ett par tusen. Bara ett tips.
Citera
2015-10-20, 05:17
Medlem
Citat:

Bor du i närheten av göteborg så kan jag hjälpa dig och läsa ut felkoden gratis
Citera
2015-10-20, 13:43
Medlem
Alla meddelanden som kan visas i SID som jag fått fram:

1. NYCKEL EJ ACCEPTERAD 2. ÖVERHETTAD VÄXELLÅDA 3. BROMSLJUS UR FUNKTION 4. FRAMLJUS UR FUNKTION 5. DIMLJUS UR FUNKTION 6. BAKLJUS UR FUNKTION 7. LÅG NIVÅ SPOLARVÄTSKA 8. FYLL PÅ KYLARVÄTSKA 9. SERVICE STÖLDLARM 10. BYT BATTERI I FJÄRRKONTR 11. DAGS FÖR SERVICE 12. SKRUVA ÅT TANKLOCK 13. KONTROLLERA OLJENIVÅ 14. FYLL PÅ BRÄNSLE

Motorlampan innebär att det finns en felkod lagrad. Om motorn var igång när du fotade.
Citera
2015-10-21, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snash
Bor du i närheten av göteborg så kan jag hjälpa dig och läsa ut felkoden gratis

Tyvärr! Ska kolla runt med kompisar om de har en sån pryl!

Citat:
Alla meddelanden som kan visas i SID som jag fått fram:

1. NYCKEL EJ ACCEPTERAD 2. ÖVERHETTAD VÄXELLÅDA 3. BROMSLJUS UR FUNKTION 4. FRAMLJUS UR FUNKTION 5. DIMLJUS UR FUNKTION 6. BAKLJUS UR FUNKTION 7. LÅG NIVÅ SPOLARVÄTSKA 8. FYLL PÅ KYLARVÄTSKA 9. SERVICE STÖLDLARM 10. BYT BATTERI I FJÄRRKONTR 11. DAGS FÖR SERVICE 12. SKRUVA ÅT TANKLOCK 13. KONTROLLERA OLJENIVÅ 14. FYLL PÅ BRÄNSLE

Motorlampan innebär att det finns en felkod lagrad. Om motorn var igång när du fotade.

Snyggt, tack! Den sparas
Citera
2015-10-21, 00:36
Bannlyst
Citat:
Har en Saab 9-5 -02 och SID:en är paj som på många andra, kan inte läsa av vad det står. Är det spolarvätska etc. så känner jag igen den texten, men nu började motorlampan lysa (http://imgur.com/B1nKBqK) och denna text dök upp: http://imgur.com/1VofhNe

Bilen besiktades förra veckan, den gick inte igenom utan jag fick betala 7000kr för lagning. I fredags besiktade jag om den och den gick igenom...

Någon som vet vad det kan tänkas stå? Bilen startar och rullar men vill inte åka allt för mycket utan vetskapen om vad det kan vara..

SIDen är inte trasig utan det är en kabel baktill som är glapp och det är ett fabriksfel som enkelt löses genom att man drar ut SIDen och löder om kabeln som är glapp...
Citera
2015-10-21, 00:39
Bannlyst
Citat:
Tyvärr! Ska kolla runt med kompisar om de har en sån pryl!

Snyggt, tack! Den sparas

När du startar bilen så ska felmeddelande komma upp på radion om det rör något vanligt.

Tryck annars på auto + off på ACC samtidigt tills det plingar till när bilen är på och läs av felkoder.
Citera
2015-10-21, 07:58
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
När du startar bilen så ska felmeddelande komma upp på radion om det rör något vanligt.

Tryck annars på auto + off på ACC samtidigt tills det plingar till när bilen är på och läs av felkoder.
Vad har felkoder i ACC med detta att göra?
Citera
2015-11-10, 22:34
Medlem
Uppdatering, när jag startar bilen hörs ett ljud från instrumentbrädan - vid ratten typ. Låter som något elektriskt eller något som snurrar, hörs efter några sekunder och låter i 3-4 sekunder bara.
Citera
2015-11-10, 22:49
Medlem
Det kan vara en stegmotor till luftspjället. Det är en automatisk reglering så den kanske låter lite när den justerar olika spjäll. Väldigt premium
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in