Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-17, 16:45
  #1201
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkompisen
Nej domaren som avgör häktningen. Och domaren var här jävig eftersom det är helt rätt att agera i nödvärn även om utgången kan bli dödlig.

Eeh, du vet inte vad jävig betyder va?
Citera
2015-10-17, 16:47
  #1202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Japp precis vad jag har påstått innan. Det var stora problem redan på lågstadiet med dom här bröderna och LVU kopplades in tidigt.

Det jag inte har fått riktigt klart för mig är var dom bodde då och har bott. Dom verkar ha flyttat runt en hel del.
Nyvång dagis/lågstadiet.
Citera
2015-10-17, 16:47
  #1203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkompisen
Nej domaren som avgör häktningen. Och domaren var här jävig eftersom det är helt rätt att agera i nödvärn även om utgången kan bli dödlig.

Ok, jag tar tillbaka vad jag skrev innan.
Du har inte lärt dig ordet och dess innebörd.

Det är rätt att agera i nödvärn, men vi vet inte vad som verkligen skett, åklagare och domare vet detta.
Det finns många olika saker som kan ha hänt.
Citera
2015-10-17, 16:48
  #1204
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkompisen
Nej domaren som avgör häktningen. Och domaren var här jävig eftersom det är helt rätt att agera i nödvärn även om utgången kan bli dödlig.

Jag menar att åklagaren lade ner misshandelsärendet pga bristande bevis mot en av bröderna där GM var målsägande.
Citera
2015-10-17, 16:49
  #1205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Vad baserar du det på?
Utveckla gärna!
Eller du har bara lärt dig ett nytt ord?


Lagen tillämpas på olika invidiver som utför samma brott är ingen ny företeelse. För när grisarna sköt ihjäl en man i en Stockholms förort för ett par år sedan häktas ingen. Likaså med grisen som sköt den där killen som hade en kniv i Halmstad och han i Stockholm som hade en replica vapen.
__________________
Senast redigerad av Knullkompisen 2015-10-17 kl. 16:53.
Citera
2015-10-17, 16:51
  #1206
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
En intressant fråga är om GM #2 utgjorde ett hot efter att GM #1 blivit skjuten.
Kom dom i samlad trupp mot honom och det var hagel så handlar det om sekunder mellan första och andra skottet, var det stutsare något något längre tid.
Ena gm var enligt uppgift skjuten i ryggen så han hann tydligen vända.
Skytten drog nog av skott no2 av reflex även fast gm no2 inte utgjorde hot längre.
Citera
2015-10-17, 16:52
  #1207
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Han häktas nu för mord. Hävdar själv nödvärn och att han bör släppas.

http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/...te-67-aringen/
Den här passagen är lite kufisk:

Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborgs Dagblad
Eva-Marie Persson uppger också att det inte har varit aktuellt med någon alternativ gärningsbeskrivning, som dråp.
Det kufiska är att mord och dråp har exakt samma gärningsbeskrivning. Men om vi nu utgår från att åklagaren inte har avsett gärningsbeskrivning, utan brottsrubricering, anser alltså åklagaren inte att det öht föreligger förmildrande omständigheter nog för att få ner gärningen till dråp. Och eftersom det, i den berättelse som har nått oss, fullkomligt dräller av förmildrande omständigheter tillräckliga för att få ner brottsrubriceringen till dråp, måste vi anta att åklagaren är oenig med betydande delar av den berättelse vi har fått oss till livs.
Citera
2015-10-17, 16:53
  #1208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkompisen
Lagen tillämpas på olika invidiver som utför samma brott är ingen ny företeelse.
Jag har att tacka flashback att ha lärt mig nya ord. För när grisarna sköt ihjäl en man i en Stockholms förort för ett par år sedan häktas ingen. Likaså med grisen som sköt den där killen som hade en kniv i Halmstad och han i Stockholm som hade en replica vapen.

Eh.. du vet uppenbarligen inte vad det betyder.
https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4v

Polisen har rätt att använda sitt tjänstevapen om de känner sig hotade. Därför blev de inte häktade!
Inget jävigt där!
Det är svårt att se skillnad på en replika och en riktig, därav ordet replika. (Replika = kopia)
__________________
Senast redigerad av chrisemil 2015-10-17 kl. 17:02.
Citera
2015-10-17, 16:56
  #1209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
vallåkra är ju mer en liten skithåla med lite problem i övrigt.. förmodligen en fylla som gått fel hos de lokala äldre alkisarna.. eller som vissa påpekat.. ett självförsvars scenario.
känns i övrigt som att det vanligaste brottet i byn är väl de som kör för fort och gillar vallåkraträffen


Men nu har Vallåkras egen Calle Bronson satt orten i dagordningen. Bättre reklam kunde det ej blivit.
Citera
2015-10-17, 16:58
  #1210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssnad
Fel - ringer han inte till polisen trots att tid finns till det så kan man utgå att han vill lösa problemet själv.

Till alla er som inte fattat att han inte ringt till polisen: Hans telefon var upptagen med grannen på andra änden.

Fanns tid? Man måste beakta att två herrar med besöksförbud slagit sönder en fönsterruta, att det var mörkt, att tiden var knapp och att han var paralyserad av skräck.

Det finns ingen som helst anledning att betvivla att han fruktade för sitt liv och att det var därför han försvarade sig.
Citera
2015-10-17, 16:58
  #1211
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Äh, du sitter här framför datorn och identifierar dig med 67-åringen för att du håller på att tänka på dina egna personliga fiender och vad du skulle vilja göra med dom...FAST...det kan vara en helt annan historia bakom ditt fall och det här!
Visst tänker jag på senariot, vad som hänt men inte så jag har något personligt vendetta med någon, har nog aldrig haft sen jag fick hår på pungen.
En del kriminella ser det som en personlig förolämpning att bli anmälda och straffade det vet jag dock av erfarenhet
Citera
2015-10-17, 17:00
  #1212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Fanns tid? Man måste beakta att två herrar med besöksförbud slagit sönder en fönsterruta, att det var mörkt, att tiden var knapp och att han var paralyserad av skräck.

Det finns ingen som helst anledning att betvivla att han fruktade för sitt liv och att det var därför han försvarade sig.

Men sluta, han hade tid att ringa släktingen, inte en utan två gånger. (eller tre?)
Därmed fanns det tid att slå en pling till 112.
Han litar antagligen inte på polisen dock, därför inget samtal dit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback