Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-17, 14:44
  #1129
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
.
VARFÖR skulle han då ta källaringången? Av tidningsartiklarna att döma så visste han att det var något skumt, och valde därför att gå via källaren (där han har sitt vapenskåp).

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
.
Dock är det så att det genom övriga omständigheter, så förstod ju gärningsmannen att han skulle mötas av rätt kraftigt våld iom att han tydligen visste om att det var "dem där med besöksförbud". Då är den andra nödvärnssituationen onödig, eftersom han hade kunnat tillkalla polis i lugn och från säker plats.

Nödvärn är något som bara är sista sista sista utväg.
Citera
2015-10-17, 14:44
  #1130
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssnad
Fast nu talar du ju om hämnd vilket är nödvärn väldigt avlägset. Oerhört avlägset.
Hämnd?
Det var väl inte den 67åriga gubben som brutit sig in beväpnad i de stackars brödernas bostad för att hämnas?
Efter tidigare möten så tog han fram bössan, efter tidigare fall av misshandel blivit nerlagda i brist på bevis ides han inte ringa polisen.

Han sparade mycket pengar åt samhället genaom att avliva bröderna, det skulle gjorts mycket tidigare och bespartat vanligt folk en massa problem.

Bryter någon sig in hemma hos mig så tar jag fram geväret, inget konstigt med det, är det dessutom snorungar som misshandlat och terroriserat mig tidigare så känns det fullt normalt.
Citera
2015-10-17, 14:46
  #1131
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorernasuger
Det är inte klarlagt att skotten föll under samtalet.
Skotten förefaller ha avlossats i en paus mellan två samtal mellan GM och den anhöriga.

- Under det första samtalet säger GM inget alls, men den anhöriga hör glaskross och oväsen och det pågår i flera minuter.

- Under det andra samtalet säger GM att det är folk inne i huset.

- I det tredje samtalet säger GM att det ligger två skadade på altanen.

I det här inlägget (FB) Vallåkra: Misstänkt dubbelmord 2015-10-14 finns en litet utförligare redogörelse.
__________________
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2015-10-17 kl. 14:50.
Citera
2015-10-17, 14:51
  #1132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Skotten förefaller ha avlossats i en paus mellan två samtal mellan GM och den anhöriga.

- Under det första samtalet säger GM inget alls, men den anhöriga glaskross och oväsen och det pågick i flera minuter.

- Under det andra samtalet säger GM att det är folk inne i huset.

- I det tredje samtalet säger GM att det ligger två skadade på altanen.

I det här inlägget (FB) Vallåkra: Misstänkt dubbelmord 2015-10-14 finns en litet utförligare redogörelse.

Är det klarlagt att 2 skott avfyrats?
Jag menar, om det rör sig om en älgstudsare från kort avstånd kan man ju lyckas göra två flugor på smällen så att säga.
Citera
2015-10-17, 14:52
  #1133
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Är det klarlagt att 2 skott avfyrats?
Jag menar, om det rör sig om en älgstudsare från kort avstånd kan man ju lyckas göra två flugor på smällen så att säga.
Såvitt jag vet finns inga säkra uppgifter om vare sig ammunitionstyp eller antal skott. Har spekulerats både i hagel och kula.
Citera
2015-10-17, 15:00
  #1134
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
VARFÖR skulle han då ta källaringången? Av tidningsartiklarna att döma så visste han att det var något skumt, och valde därför att gå via källaren (där han har sitt vapenskåp).


Dock är det så att det genom övriga omständigheter, så förstod ju gärningsmannen att han skulle mötas av rätt kraftigt våld iom att han tydligen visste om att det var "dem där med besöksförbud". Då är den andra nödvärnssituationen onödig, eftersom han hade kunnat tillkalla polis i lugn och från säker plats.

Nödvärn är något som bara är sista sista sista utväg.

Du har som privatperson rätt att frihetsberöva en person som utfört ett brott som har fängelse på straffskalan, sk envarsgripande. Du har också om det är nödvändigt rätt att använda rimligt våld för att förebygga brott mot person eller egendom.
Om du i ett sådant agerande hamnar i en nödvärnssituation gäller nödvärnsrätten alldeles oavsett om det i efterhand konstateras att du kunde ha gjort andra val.
Citera
2015-10-17, 15:04
  #1135
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Altså gjorde 67-åringen fel. Vet man att det finns kriminella/inbrottstjuvar i ens hus - speciellt med hotnivån som förelåg med tanke på besöksförbudet, så går man inte in. Gör man det ändå får man skylla sig själv, ungefär som att bege sig ut på ett aktivt minfält. Han VISSTE att det fanns kriminella i huset som han kunde undvikit konfrontation med om han bara dragit iväg igen och kontaktat polis.

Han sökte sig till en fara och utplånade liv. Ungefär som att bära omkring på en skylt "Slå mig" och sedan använda nödvärn mot de som slår en.
Det var hans hus, klart som fan han gick in i sitt hus när hunden markerade.
Lika självklart att han tog fram geväret efter tidigare erfarenheter av dess bröder.
Polisen har uppenbarligen inte gjort något tidigare eftersom däggen fortfarande var ute och kunde trakasera folk, gör inbrott helt fritt (vet att polisen haffar buset och åklagaren släpper fortare än de hinner skriva raport)
Han VISSTE att det inte hjälper att kontakta polis, de tog ju över en timma att masa sig dit ut även när de hörde att det låg skottskadade utanför huset.
I det läget gör man jobbet själv, och i det här fallet dog de, bara!
Citera
2015-10-17, 15:06
  #1136
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Här har vi den anhörigas egna ord:



Kan väl inte tolkas på annat sätt än att 67-åringens samtal med den anhöriga pågick under hela bråket (för 67-åringen har inte gärna haft sinnesnärvaro nog att stänga av telefonen mitt under bråket.)

Det uppstår en del frågor: Krossat glas? Men bröderna var ju redan inne. Har alltså fler rutor krossats under bråket? Hördes det inga röster? Inga skott?

Sen kommer nästa utttalande:



Den anhöriga har alltså ringt polisen och sedan ringt upp 67-åringen som tydligen svarat. Och då ska bröderna fortfarande vara i huset och vara vid liv.

Uppenbarligen lägger dom på igen, men får förnyad kontakt några minuter senare och då säger han att två personer ligger skadade på altanen. (Men av bröderna hittas 30 meter bort i ett dike).

Jag tycker det känns rätt konstigt med allt ringande. Varför ha 3, 4 kanske 5 telefonsamtal med en anhörig medan man jagar inbrottstjuvar med gevär i sitt eget hem?


Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21596613.ab
Du citerar aftonbladet och här citerar jag HD och då är det olika. Personligen litar jag mer på HD än på AB och i HD skrivs inget om två samtal från början utan det är ett sammanhängande där han säger att dom är i huset och hon hör glaskross och saker som kastas. Våldsamma höga ljud. Sen lägger dom på och hon ringer polisen.
Nästa gång dom får kontakt så ligger två skadade på altanen.

Vad är det för konstigt med glaskrosset. Dräggen har ju varit där förut och slagit sönder hans fönster och nu är dom inne i huset och slår troligen sönder allt dom kan.

Han har ju inte flera samtal med den anhöriga under själva bråket. Ett samtal innan och ett efter när dom låg skadade på altanen. Men däremot så har kvinnan ringt polisen 3-4 ggr då dom inte kommer till platsen förän ca 1,5 timme efter första larmet.

K-G vågar ju inte gå ut och tror att bröderna ligger på altanen men en av dom kunde trots skadorna ta sig en bit... kanske...

Citat
"Kvinnan, som vill vara anonym, berättar att hon vid 22.50-tiden i onsdags kväll fick ett telefonsamtal av den 67-årige mannen.
– Han hade just gått in i sitt hus källarvägen. Han sa inget när han ringde mig men lade luren med högtalaren på. Plötsligt hörde jag ljudet av krossade fönster och av saker som kastades. Våldsamma höga ljud. Det lät som att någonting gick sönder, det pågick i två-tre minuter och sedan blev det alldeles tyst.

Efter en stund sa den 67-årige mannen ”de är i huset”. Kvinnans tankar gick genast till de två nu döda bröderna. Förra året var de nämligen misstänkta för misshandel och olaga hot sedan de enligt kvinnan slagit sönder fönsterrutorna på mannens hus och sparkat honom på benet. En av bröderna belades då med kontaktförbud mot 67-åringen men polisutredningen lades ner i brist på bevis.

Kvinnan fortsätter berätta om onsdagskvällen:
– Vid 23.10 hade vi ny telefonkontakt. Nu sa han att två personer låg skadade på altanen och att polisen måste skynda sig. Själv befann han sig på ovanvåningen och vågade inte gå ner, berättar kvinnan."
http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/...en-dryg-timme/
Citera
2015-10-17, 15:07
  #1137
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Fortfarande pratar vi inte om nödvärnsrätt över huvud taget fanns. För det fanns en nödvärnsrätt.
Utan vi pratar om våldsnivån. Så här säger lagen:



Då har vi 4 rekvisit som ska vara uppfyllda:
1: Nödvärnet skall vara ett motvärn mot 4 olika angreppstyper, nämligen brott mot person eller egendom, hindrandet av att egendom återtas, att någon tränger in på privat egendom eller vägrar lämna en bostad efter tillsägelse.
Detta rekvisit är uppfyllt, eftersom brottsoffren försökte tränga sig in i gärningsmannens bostad.

2: Nödvärnet ska vara försvarligt med hänsyn till angreppets beskaffenhet.
Detta rekvisit är uppfyllt, eftersom brottsoffren var beväpnade med basebollträ och kniv. Det betyder att angreppet var så pass grovt att det fanns en fruktan för liv, varför dödligt våld kan vara försvarligt.

3: Nödvärnet skall vara försvarligt med hänsyn till betydelsen av det som skyddas genom nödvärnet.
Här brister det.
Eftersom gärningsmannen blev förvarnad tidigt av sin hund, enligt tidningsartikeln, och därför valde källaringången, så är detta tecken på att gärningsmannen hade kunnat gå därifrån.
Det fanns med andra ord inget dödligt hot mot gärningsmannens liv. Om han hade lämnat hemmet så hade visserligen egendom blivit förstörd/förlorad, men gör man då en avvägning så är dödligt våld ALDRIG okej för att skydda egendom. Dessutom var han ensam så det fanns heller inga familjemedlemmar att skydda mot livsfara.

4: Nödvärnet skall vara försvarligt med hänsyn till övriga omständigheter.
Här brister det också.
Detta då han gått in i huset och var fullt medveten om situationen som försiggick, när han istället kunde ha lämnat hemmet och sökt skydd. Han visste att "polisen inte skulle hjälpa till" och valde därför att ta rättvisan i egna händer för att bli "kvitt" sitt problem, något som rättsväsendet ser väldigt strängt på. Av bilderna att döma fanns det stora möjligheter för honom att lämna platsen INNAN brottsoffren upptäckte honom, och därför fanns det ingen anledning att ge sig in i fight med brottsoffren.

Det finns en anledning till att exempelvis larmbolag ber husägare hålla sig borta från huset när dem upptäcker ett larm och de ser att det är inbrottstjuvar på kamerorna... Tex Verisure och Gardio och sådant.

Mitt fetade: Vissa av oss tycker säkert att GM blev förvarnad av hunden, men det kan också upplevas som röjd av hunden. Hur som visste genast ynglingarna att de inte var ensamma i huset (om de var inne i huset). GM står i källaren och har två vägar att retirera, trappan upp som leder upp i huset eller trappan ut från huset.
Varför är ynglingarna där?
Är de där för att göra inbrott eller där som hämnare för gamla oförrätter?

Hunden har precis röjt husbonden och nu vidtar akuta beslut hos honom.
Har ynglingarna uttalat hot mot mannen, typ dödshot, att de ska ge honom när han minst anar det?
Eller är de ute efter hans egendom?
Stor skillnad.
Hur som är huset lite avlägset och risken att bli ifattsprungen och nerslagen, kanske t o m mördad är ju uppenbar. Att bussa en ev. jakthund (kan vara en fågelhund om bröderna är skjutna med hagel) på ynglingarna ger ju knappast någon större vinst tidsmässigt.
Kanske har GM ett vapenskåp i källaren och greppar den färdiga bössan och ger sig upp i huset.

Vid förra misshandeln: Larmades polisen, som inte kom då heller?
Sådana erfarenheter kan också avgöra kommande beslut, att vara utlämnad åt sitt öde.
Citera
2015-10-17, 15:08
  #1138
Medlem
TilleyHats avatar
Pågår häktningsförhandlingen fortfarande? Det är lite oklart om man läser Aftonbladet eller Expressen.
Citera
2015-10-17, 15:08
  #1139
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Idag har jag fått bekräftat från en bekant som kände mycket väl till bröderna när de var små. Soc. kopplades in redan på lågstadiet. Mordbrand och dylikt. Avlivningarna var en rejäl samhällsvinst.
Japp precis vad jag har påstått innan. Det var stora problem redan på lågstadiet med dom här bröderna och LVU kopplades in tidigt.

Det jag inte har fått riktigt klart för mig är var dom bodde då och har bott. Dom verkar ha flyttat runt en hel del.
Citera
2015-10-17, 15:10
  #1140
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackiee76
Om ni lyssnar på nyheterna så vet även polisen , precis som jag att det finns en förhistoria bakom detta. Detta är inget rån, inbrott eller liknande. Det är en hämnd för något som hänt för några år sedan och satt spår i brödraparet.
Jag hade också hittat ett vapen eller liknande om någon skulle attackerat mig. I nödvärn. Men detta som hände i vallåkra är en infekterat bråk som eskalerat. Ingen planerad handling utan en impulshandling.

Men tala ur skägget! 90% av tråden är ointressant skitsnack och du påstår att du sitter på förklaringen till varför bröderna hatade GM. Upplys oss!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback