Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-16, 03:33
  #589
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo det får du. Du kan liksom inte få licens för nödvärn på ett vapen om du inte innehar en sådan tjänst - t ex polis.

Och med får du betyder att du inte kommer att straffas för det - om bedömningen blir att det var nödvärn.

Det finns en paragraf som heter nödvärn - och den benämns vanligen som nödvärnslagen.

Du har vare sig rätt eller fel - du diskuterar enbart för diskussionens skull.

Jag kan för övrigt säga att du har i sak fel -- även om en person har jaktlicens för jakt så får denne faktiskt avliva djur med sitt vapen - t ex hund.

Herregud vad folk har svårt att förstå rena jävla fakta.
Jag är både utbildad jägare (jagar Inte) och sportskytt på både pistol och gevär.
Jag har dessutom haft en del med rättsväsendet att göra och mycket hade med incidenter där just nödvärn var aktuellt.
Vi har poliser i klubben och i grannklubbarna och givetvis dyker sådana här ämnen upp då dom är med.
Ja du får förvisso skjuta ihjäl din gamla slitna jakthund med din jaktbössa då det någonstans innebär att ta djur av daga.
Men gudarnas skall veta att du får skaka galler om du gör det med din glock på målskyttelicens.

Du FÅR aldrig försvara dig med licensvapen MEN,Du kan komma undan med det SÅ ÄR DET BARA.

Nu skiter jag den här jävla diskussionen som går som en repig vinylskiva.

Kanske vi kan återgå till det aktuella fallet med 67åringen och de två döingarna Nu?
Citera
2015-10-16, 03:43
  #590
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamspace
Såg det var diskussion om vapenslag.
Om det var ingångshål stora som CD skivor men inget utgångs så är det hagel. Och det skulle dessutom vara mitt val i en närstrids situation då du inte behöver ha samma precision när du avfyrar skottet mot målet eftersom haglen sprider ut sej. Hur mycket beror på vilken hagelammo samt om pipan är trångborrad eller ej.