Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-16, 03:33
  #589
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo det får du. Du kan liksom inte få licens för nödvärn på ett vapen om du inte innehar en sådan tjänst - t ex polis.

Och med får du betyder att du inte kommer att straffas för det - om bedömningen blir att det var nödvärn.

Det finns en paragraf som heter nödvärn - och den benämns vanligen som nödvärnslagen.

Du har vare sig rätt eller fel - du diskuterar enbart för diskussionens skull.

Jag kan för övrigt säga att du har i sak fel -- även om en person har jaktlicens för jakt så får denne faktiskt avliva djur med sitt vapen - t ex hund.

Herregud vad folk har svårt att förstå rena jävla fakta.
Jag är både utbildad jägare (jagar Inte) och sportskytt på både pistol och gevär.
Jag har dessutom haft en del med rättsväsendet att göra och mycket hade med incidenter där just nödvärn var aktuellt.
Vi har poliser i klubben och i grannklubbarna och givetvis dyker sådana här ämnen upp då dom är med.
Ja du får förvisso skjuta ihjäl din gamla slitna jakthund med din jaktbössa då det någonstans innebär att ta djur av daga.
Men gudarnas skall veta att du får skaka galler om du gör det med din glock på målskyttelicens.

Du FÅR aldrig försvara dig med licensvapen MEN,Du kan komma undan med det SÅ ÄR DET BARA.

Nu skiter jag den här jävla diskussionen som går som en repig vinylskiva.

Kanske vi kan återgå till det aktuella fallet med 67åringen och de två döingarna Nu?
Citera
2015-10-16, 03:43
  #590
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamspace
Såg det var diskussion om vapenslag.
Om det var ingångshål stora som CD skivor men inget utgångs så är det hagel. Och det skulle dessutom vara mitt val i en närstrids situation då du inte behöver ha samma precision när du avfyrar skottet mot målet eftersom haglen sprider ut sej. Hur mycket beror på vilken hagelammo samt om pipan är trångborrad eller ej.
Kula skulle ge ett litet ingångs, men ett stort utgångs. Jaktammo expanderar ju likt dumdumkulor för att skapa en stor anslagsenergi och chockverkan i kroppen. Problemet är att du måste göra en rörelse med slutstycket mellan skotten och då riskerar ha bandit nummer 2 för nära samt att du måste ha bättre precision i målet.
Mitt tips är en dubbelpipig hagel. Då har du 2 smällar på kort tid med stor skadeverkan.

1. likt dumdumkulor? det heter halvmantlad ammunition, eller hålspets(vanligare i pistolkalibrar)
Dom går under samlingsnamnet expanderande ammunition.

2. Nej det finns semiautomatiska jaktgevär(kul) i alla kalibrar. behövs ingen mantelrörelse mellan skotten då.

3. Det kan lika gärna varit en ett semi-hagel, eller en pump. Pump skulle innebära ungefär 0.5 sek extra för repetering.

Citera
2015-10-16, 03:45
  #591
Medlem
HarmonicAces avatar
Hoppas 67- åringen får ett mycket milt straff, om ens något.

De ansvariga politiker och tjänstemän som aktivt avpolisierat stora delar av Sverige bör däremot få skaka galler länge.
Citera
2015-10-16, 03:48
  #592
Avstängd
GatorGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
Hoppas 67- åringen får ett mycket milt straff, om ens något.

De ansvariga politiker och tjänstemän som aktivt avpolisierat stora delar av Sverige bör däremot få skaka galler länge.

Håller med x2 men med nuvarande praxis i rättsystemet så tror jag tyvärr att MGM åker in. Hoppas på ett milt straff med tanke på ålder och nödvärn.
Citera
2015-10-16, 03:51
  #593
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Kommer att bli ett intressant rättsfall. Det skulle förvåna mig om gubben får ett särskilt hårt straff med tanke på att det var killarna som sökte upp gubben (en väldigt viktig sak). Den ene hade dessutom kontaktförbud och båda var beväpnade. De hade gett sig på honom tidigare och det spelar också definitivt roll. Kan bli lite svårt med nödvärn, men en särskilt hård dom tror jag ingen domstol vågar sig på med tanke på omständigheterna. Det finns nåt som heter det allmänna rättsmedvetandet och jag tror nog att gubben kommer att få allmänhetens sympatier så det skriker om det. I USA hade han gått gått helt fri och i princip så skulle han kunna göra det även i Sverige, men domstolar brukar fega vad det gäller våldsanvändning om nån tränger sig in i någons hem. Alla tänker bara på nödvärnsrätten, men om nån tränger sig in i ditt hem, så har du också rätt till en betydande våldsanvändning för att försvara inte bara dig själv utan också ditt hem.

Gissar att det blir dråp och några år i fängelse. Hårdare straff skulle leda till ramaskri.

Fel, du har inte rätt att skydda egendom med dödligt våld. Om du ens pucklade på någon som tex är påväg att sno din tv så åker du dit på det.

Att spekulera i straff redan nu är alldeles för tidigt enligt mig. Det som kommer avgöra frågan är historian,händelseutvecklingen under dagen och den tekniska bevisningen.

EDIT: Sebnie är ett känt troll på forumet, bara att ignorera
__________________
Senast redigerad av Moderatorernasuger 2015-10-16 kl. 03:54.
Citera
2015-10-16, 03:53
  #594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redpitbull
Jo. Och det vara inga blattar som majoriteten av inläggen ogrundat spekulerade i.

Nej, de inläggen är i klar minoritet.

Citat:
Ursprungligen postat av Redpitbull
Sakupplysning: mord=överlagt (planerat), dråp=i stundens hetta, vållande till annans död=olycka

Nej.

Brottsbalken 3 kap.:
1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid.

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.
Citera
2015-10-16, 03:55
  #595
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melankoliker



Nej.

Brottsbalken 3 kap.:
1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid.

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.


Och skillnaden från det jag påstår är?


Mord är ett uppsåtligt dödande av en annan människa, med definition i olika staters lagar. Mord särskiljs oftast från andra typer av dödande, såsom former där uppsåt inte existerar. Alla rättsväsen, antika som moderna, ser mord som ett mycket allvarligt brott. En människa som mördat kallas mördare.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mord
__________________
Senast redigerad av Redpitbull 2015-10-16 kl. 03:57.
Citera
2015-10-16, 04:00
  #596
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
NEJ NEJ NEJ NEJ.
Du FÅR aldrig använda ett vapen du har licens för att försvara dig PUNKT SLUT.

Om du söker licens och frågar vapenhandläggaren om du FÅR använda vapnet för att försvara dig så kommer hon säga NEJ,och på grund av att du ens frågar förmodligen också neka dig din licens.
INTE FAN SÄGER HON,JADÅ OM NÖDEN KRÄVER DET OCH OM DU ÄR HOTAD TILL LIVET SÅ SKJUT FÖR FAN!

Däremot så kan säkert nödvärnslagen (finns inte ens en lag som heter nödvärnslagen) göra så att du ändå blir friad OM du nu skulle skjuta någon med ditt licenspliktiga vapen.

JAG HAR RÄTT PUNKT SLUT

Det där är bara semantik, det började med frågeställningen om huruvida man skulle bli dömd för självförsvar med skjutvapen.

Vilket man inte skulle bli, enligt lagen.

Jag har läst dina inlägg i tråden och noterat din kursändring så försök inte ens.
Citera
2015-10-16, 04:06
  #597
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redpitbull
Sakupplysning: mord=överlagt (planerat), dråp=i stundens hetta, vållande till annans död=olycka

Nej du har fel som så många andra man tvingas upplysa ikväll.

Ett mord tex behöver inte vara planerat.
Citat:
Av 3 kap. 1 § brottsbalken (1962:700) framgår att den som berövar annan livet kan dömas för mord.

I den tidigare gällande strafflagen skilde man mellan att döda någon med berått mod och av hastigt mod. I det förstnämnda fallet dömdes vanligen för mord, medan dödande i hastigt mod vanligen betecknades som dråp. Att gärningen förövades med berått mod ansågs betyda att gärningen var överlagd eller att gärningsmannen haft tid till sådan överläggning.[2]

Enligt brottsbalken graderas brottet i stället med hänsyn till samtliga omständigheter. Mord anses därvid vara ”normalfallet” av att beröva en annan människa livet, medan den mindre grova graden betecknas som dråp. Vid speciella omständigheter (främst förlossningspsykos) kan en kvinnas uppsåtliga dödande av sitt nyfödda barn anses mindre grovt och rubriceras som barnadråp.[3]

Det har ingen betydelse för bedömningen av om det är ett mord eller inte som begåtts på vilket sätt offret dödats, att exempelvis skrämma ihjäl någon kan lika gärna vara mord som att hugga ihjäl någon med yxa. Gärningsmannen behöver inte heller ha avsikt att döda, det räcker med ett indirekt uppsåt eller ett så kallat likgiltighetsuppsåt. Det innebär att det räcker att gärningsmannen insåg att handlingen skulle kunna innebära att offret dog och var likgiltig inför detta. Om avsikten i ett sådant fall är att grovt misshandla någon men våldet (uppsåtligen) blir så grovt att offret avlider klassas brottet alltså som mord, eller i vissa fall dråp, inte grov misshandel. Om gärningsmannen inte kan anses haft uppsåt att döda offret men varit oaktsam blir brottsrubriceringen istället vållande till annans död.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mord#Sverige

Läs detta och försök förstå nyanserna
Citera
2015-10-16, 04:08
  #598
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorernasuger
Nej du har fel som så många andra man tvingas upplysa ikväll.

Ett mord tex behöver inte vara planerat.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Mord#Sverige

Läs detta och försök förstå nyanserna


Överlagt, uppsåtligt. Slå upp det.
Citera
2015-10-16, 04:08
  #599
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redpitbull
Och skillnaden från det jag påstår är?


Mord är ett uppsåtligt dödande av en annan människa, med definition i olika staters lagar. Mord särskiljs oftast från andra typer av dödande, såsom former där uppsåt inte existerar. Alla rättsväsen, antika som moderna, ser mord som ett mycket allvarligt brott. En människa som mördat kallas mördare.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mord

Idiot det krävs uppsåt vid dråp också.

Du måste va helt bäng
Citera
2015-10-16, 04:19
  #600
Medlem
tuffkatts avatar
Ser onekligen ut att röra sig om white trash, utifrån deras Facebook-profiler. Alltså, den värsta sortens avskum. Jag hoppas att han sköt dem i huvudet, och framförallt att han får ett kortvarigt straff.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback