Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-15, 14:05
  #121
Medlem
Det känns som att vissa paralleller kan dras till Rödebymålet, där pappan i familjen till en trakasserad familj sköt ihjäl en tonåring.
Citera
2015-10-15, 14:08
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpe0000
Pricksäker gubbe måse jag säga. Är inte så hemma på vapen men ett jaktgevär lär väl laddas om efter varje skott? Och när han träffat den ena av bröderna så antar man ju att den andra börjar springa för sit liv och då ska gubben ladda om och ta nytt sikte. Och om det även var mörkt så måste gubben verkligen haft skills Helt rätt av han att skjuta i självförsvar, för dom var ju knappast där för att ta en fika. Well done

Om det var en älgstudsare, vilket verkar sannolikt i det här fallet, behöver man bara göra en rörelse med slutstycket för att mata in en ny patron i loppet. Tar bara någon sekund. I min studsare har jag plats för fyra patroner - en i loppet och tre i magasinet.
Citera
2015-10-15, 14:10
  #123
Medlem
TilleyHats avatar
Man kan ju tänka sig ett möjligt scenario: En av de unga männen angriper den äldre mannen som skjuter ihjäl honom. När brodern förstår vad som hänt flyr han men blir också skjuten. Resultatet kan i så fall bli att den äldre mannen frias för det första dådet, men döms för mord för det andra dådet, alternativt att han döms för dråp i det första fallet.
Citera
2015-10-15, 14:10
  #124
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Alltså, att plocka ut ett gevär i syftet att skydda sig själv eller egendom i ett akut läge kan ju knappast vara olagligt?

JO DET ÄR TOTALT JÄTTEOLAGLIGT.
Du får enbart använda vapnet till ändamålet du har på licensen.
För att hårdra det så får du egentligen enligt låta en snygg brud posera med din bössa för att fotograferas,för det är INTE ändamålet med vapeninnehavet,punkt.
Citera
2015-10-15, 14:10
  #125
Medlem
Nu har det inte riktigt kommit fram, vad jag kan läsa, vem som larmade polisen 22.55.
Det har nämnts något om att polisen larmats om bråk, så det verkar som att en granne larmat.
Man kan tycka att "gubben" borde larmat direkt när han hörde rutan krossas, och även efter skotten om det verkligen rör sig om nödvärn.

Kan man dra slutsatser till vad som kan ses på google maps?
Finns en massa märken på vägen utanför infarten mot huset, varav ett är från motorcykel.
Kanske finns kopplingar till Bandidos?
Ja, jag spekulerar vilt nu.

Och ja jag vet vad Vallåkraträffen är
Men verkar lite konstigt att märkena är isolerade till hans infart.
https://www.google.se/maps/@55.96335...2!8i6656?hl=sv
__________________
Senast redigerad av chrisemil 2015-10-15 kl. 14:12.
Citera
2015-10-15, 14:13
  #126
Medlem
45-70s avatar
Med tanke på att älgjakten startade i måndags kanske mannen höll på med vapenvård och hade bössan framme då rutorna krossades och det började viftas med knivar. I så fall lär det bli svårt att åtala mannen.
Citera
2015-10-15, 14:13
  #127
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
JO DET ÄR TOTALT JÄTTEOLAGLIGT.
Du får enbart använda vapnet till ändamålet du har på licensen.
För att hårdra det så får du egentligen enligt låta en snygg brud posera med din bössa för att fotograferas,för det är INTE ändamålet med vapeninnehavet,punkt.

Älskling, du har rätt att nyttja det våld situationen nödgar. Även om det inbegriper ett vapen med licens. Mordförsök väger tyngre än att du tar fram din älgstudsare i självförsvar.
Citera
2015-10-15, 14:13
  #128
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta kommer säkert att bli vanligare i framtidens "Sverige".

Vapenlagen i Sverige borde ändras så att den blir mer som i USA. Alla bör ha rätt att äga vapen om det är så kallade smarta vapen som bara kan användas av ägaren.

Sedan bör det bli tillåtet att använda våld för att få bort folk från sin egendom, något i stil med "make my day"-lagen som man har i delstaten Colorado. Den ger rätt att utöva dödligt våld mot en inkräktare.

Håller delvis med men man ska veta att det kan bli väldigt tokigt också,tex har jag själv på fyllan "gått lite fel"och varit på väg in till grannen..en hel våning fel,inget jag velat bli ihjälskjuten för direkt.
Citera
2015-10-15, 14:13
  #129
Medlem
RoyKeanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
JO DET ÄR TOTALT JÄTTEOLAGLIGT.
Du får enbart använda vapnet till ändamålet du har på licensen.
För att hårdra det så får du egentligen enligt låta en snygg brud posera med din bössa för att fotograferas,för det är INTE ändamålet med vapeninnehavet,punkt.


Även ifall du känner dig så pass hotad att du fruktar för ditt eget liv?
Citera
2015-10-15, 14:14
  #130
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Återigen.

Kl var 23.

Det var kväll. Mörkt.

Två invandrare som tidigare varit våldsamma mot dig bryter sig in.

Med sig har de flertalet vapen.

Och vissa här talar om att KF ska invänta polisen, tala killarna till rätta, uppträda lugnt och rationellt.

En fråga; hur hade DU reagerat? Hade DU vågat invänta polisen?

För fan, dessa två kräk fick vad de förtjänade. Var GLADA att KF gjorde det enda rätta.

Givetvis har han ingen som helst skyldighet att gömma sig, eller på något sätt backa från en fara.

Frågan är ju dock hur situationen såg ut när han sköt männen. Sköt han dem bakifrån utan någon varning? Flydde de? Avancerade de mot honom? Osv.


Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
JO DET ÄR TOTALT JÄTTEOLAGLIGT.
Du får enbart använda vapnet till ändamålet du har på licensen.
För att hårdra det så får du egentligen enligt låta en snygg brud posera med din bössa för att fotograferas,för det är INTE ändamålet med vapeninnehavet,punkt.

Nödvärn omkullkastar i grund och botten alla andra lagar... Beror helt på situationen.
I värsta fall är den biten vapenbrott, vilket är tämligen milt i detta sammanhang.
__________________
Senast redigerad av Oformad 2015-10-15 kl. 14:17.
Citera
2015-10-15, 14:14
  #131
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Nu har det inte riktigt kommit fram, vad jag kan läsa, vem som larmade polisen 22.55.
Det har nämnts något om att polisen larmats om bråk, så det verkar som att en granne larmat.
Man kan tycka att "gubben" borde larmat direkt när han hörde rutan krossas, och även efter skotten om det verkligen rör sig om nödvärn.

Hur hade DU gjort en mörk kväll kl 23? Inväntat polisen i en halvtimme? Och varit helt lugn och rationell när två beväpnade invandrare bryter sig in hos dig. Trots kontaktförbud.
Citera
2015-10-15, 14:16
  #132
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Givetvis har han ingen som helst skyldighet att gömma sig, eller på något sätt backa från en fara.

Frågan är ju dock hur situationen såg ut när han sköt männen. Sköt han dem bakifrån utan någon varning? Flydde de? Avancerade de mot honom? Osv.

Jag har svårt att tro att en i övrigt helt laglydig gammal farbror väljer att skjuta ihjäl två personer som väljer att frivilligt fly.

Hade de flytt utan bråk hade han inte skjutit

Folk är så naiva så det är inte sant
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback