Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-15, 13:42
  #97
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjurenFerdinand
Vilken ort?

Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
2 bröder....luktar zigenare,MENA eller socialbidragsalkoholistmorsab svenskar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mildster
För i vanliga fall är alla påståenden 100% tillförlitliga och den perfekta scoren vill vi ju inte sabba...

Har bara fått namn från ett håll. Om uppgifter droppas i tråden så lär rykten uppstå, och då blir det svårt att få det bekräftat. Men om någon annan PM:ar samma namn, eller postar samma namn i tråden, så stärks ju det om samma namn kommit också från annat håll.

Så därför avvaktar vi med att posta vidare uppgifter.
Citera
2015-10-15, 13:44
  #98
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Utan att veta någonting sätter jag en 25-öring på en landskrona-connection. Andrahandsalternativ Bjuv/Billesholm.
Citera
2015-10-15, 13:46
  #99
Medlem
Det ryktas att det ena brottsoffret bland annat var dömd för misshandel på 67-åringen. De ska även kommit beväpnade.
Citera
2015-10-15, 13:46
  #100
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PSBM
Stämmer ålder på "namnen"?

Har det stått något annat än "20-årsåldern" någonstans?
Citera
2015-10-15, 13:46
  #101
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
2 bröder....luktar zigenare,MENA eller socialbidragsalkoholistmorsab svenskar.
Kan nog vara öststatare, polacker eller balter ligger nära till hands. Kanske albaner.
Finns otaliga fall med öststatare som rånat, misshandlat och också ibland mördat svenska äldre människor.
För att det ska vara svenskar krävs nog att de är knarkare.
2 bröder, sannolikt utlänningar. Nu har jag vädrat mina fördomar, som oftast brukar stämma.
Citera
2015-10-15, 13:47
  #102
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Tyvärr kommer hjälten att dömas och ganska hårt dessutom.
Vapenlagen i kombination med "nödvärnslagen".

Något enkelt kan man säga att man inte får använda ett skjutvapen till någonting annat än vad ändamålet på licensen medger,tex jakt och övning eller målskytte.

Vapen skall alltid stå inlåsta i ett vapenskåp säkerhetsklassat SS3492 när vapnet inte brukas.
Det finns ingenting som säger att vapnet måste vara oladdat i skåpet.

Polisen kommer fråga vår gamle hjälte ungefär följande.

-Du hörde glaskross,vad gjorde du då?
-Jag hämtade älgstudsaren.
-Och var förvarade du den?
-I vapenskåpet.
-Varför tog du fram vapnet ur skåpet?
-För att skydda mig mot dom kriminella ligisterna.

Redan här blir brottet uppsåtligen.

-Ringde du polisen.
-Ja.
-Före eller efter att du tog fram vapnet?
-Före. (svaret spelar ingen roll)
-Vad hände sedan?
-Jag sköt skurkarna.
-Vart var dom då?
-En var inne och en på väg in.
-Ok,hade polisen kommit fram?
-Nej det hade dom inte.
-Hur vet du det?
-Jag tror inte det.
-Hur långt ifrån sköt du dom?
-5 meter.
-Varför väntade du inte in polisen?
-För att dom skulle ha hunnit våldta och döda mig.
-HUR VET DU DET,POLISEN KANSKE HADE STORMAT IN O,O77 SEKUNDER SENARE.

Tyvärr är det så lagen ser ut,speciellt när det handlar v om lagliga vapenägare.

Vad han kan säga är att han stod och precis hade gjort vapenvård och därav hade vapnet "i bruk".
Då han också hade patroner i fickan gick det på någon sekund att ladda.

Vidare så måste han "fruktat för sitt liv" för att detta våld och vapenanvändning skall kunna tilldömas ansvarsfrihet enligt brottsbalken 24 kap 1 § om nödvärn.

Han kan ju frias på "nödvärnsexess" men då krävs nästan att ena gangstern var i full färd med våldtäkten och kumpanen redo med kniven över halsen skrikandes ALLAHU AKBAR.

Nödvärnsexess kan man inte hävda själv,utan det är en bedömning rätten kan göra i speciella fall.

Alltså, att plocka ut ett gevär i syftet att skydda sig själv eller egendom i ett akut läge kan ju knappast vara olagligt? Nu vet vi inte hur situationen såg ut, men det borde han kunna frias från om det rörde sig om ett inbrott.

Det som är mest intressant är väl hur konfrontationen gick till. "Skjuta först och fråga sen" är en princip som en domstol inte kommer se på med blida ögon på. Att skjuta på någon som flyr är ännu värre.
Kan bröderna ha försökt attackera mannen? Eller var det mer av en avrättning?
__________________
Senast redigerad av Oformad 2015-10-15 kl. 13:51.
Citera
2015-10-15, 13:48
  #103
Medlem
Inte omöjligt att han kan åberopa nödvärn. Med tank på historian och omständigheterna. Förmildrande omständigheter lär det absolut bli om han döms. Han får kanske några år.
Citera
2015-10-15, 13:48
  #104
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Kan nog vara öststatare, polacker eller balter ligger nära till hands. Kanske albaner.
Finns otaliga fall med öststatare som rånat, misshandlat och också ibland mördat svenska äldre människor.

För att det ska vara svenskar krävs nog att de är knarkare.
2 bröder, sannolikt utlänningar. Nu har jag vädrat mina fördomar, som oftast brukar stämma.

Fetmarkerat:

Fast då har det ofta rört sig om rån i kombination med misshandel eller mord, inte om att åldringen/åldringarna trakasserats.
Citera
2015-10-15, 13:49
  #105
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Farbrorn verkar ha gjort sin årliga skjutövning på älgbanan. Det hade han god nytta av den här gången. Om man ska tro vad som skrivits i den här tråden hittills räddade han sitt eget liv, eller åtminstone undvek en framtid i rullstol. Jag tror inte på hagelbössa, snarare älgstudsare med tanke på att båda bröderna påstås vara skjutna i huvudet.

Det tror tidningarna också:
"Enligt Aftonbladet ska mannen ha avlossat ett kulgevär mot de två männen när de dök upp i trädgården."
Citera
2015-10-15, 13:49
  #106
Avstängd
BillyBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Att GM skulle ha använt ett jaktvapen kan inte stämma, eftersom jaktvapen aldrig används i brottsliga sammanhang i Sverige.
Vadå brottsligt? Gubben borde nomineras till galan Svenska Hjältar för fan.

Qui vivra verra
Citera
2015-10-15, 13:50
  #107
Medlem
SergeantPreppers avatar
Någon nämnde tidigare i tråden "rödebyfallet" vilket också var min första tanke.

Just detta med långvariga och återkommande trakasserier.
Jävligt märkligt att samhället inte "tar ansvar" (tänk Löfven) utan låter avskum som dessa gång på gång sitta korta straff och sedan komma ut och hoppa på samma tåg igen,fy fan.
Citera
2015-10-15, 13:51
  #108
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mildster
Aaron, Abdulla, Abel, Achmed, Anders, Anton... Undrar hur länge jag måste hålla på innan jag får träff och samma namn postats t

Albaner från Landskrona kommer väl högst i gissningslistan. Och de heter inte så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback