2015-10-13, 21:50
Medlem
emma80s avatar
Intressant faktiskt, att Ghost verkar ha gjort sina första spelningar just utomlands. Tyskland och England. Någon här inne som vet hur det kommer sig?

Man tar väl bara helt enkelt för givet att de första officiella framträdandena, utanför replokalen, är i artistens / bandets hemstad eller i alla fall i hemlandet.

Nu vet jag inte hur det var i deras fall, men har ett band redan klart med manager, skivbolag o.s.v. genom en demo eller liknande, då kanske utlandsgig inte är några konstigheter innan inhemska.

Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Det har kommit upp ett klipp från Ghost allra första spelning.
Lite skakig bild men annars rätt så ok

GHOST - NEW FULL SET - FIRST EVER BOOKED SHOW (LIVE EVIL 2010) @ THE UNDERWORLD, CAMDEN

https://www.youtube.com/watch?v=8pIM-aV4kWQ
Citat:
Ursprungligen postat av Billmo316
Ghost allra första spelning var i Würzburg den 23 okt 2010. Finns på youtube. Camden var dagen efter den 24 okt. 👍
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Första spelningen skedde alltså utanför landets gränser, jag som trodde att alla band tar sin jungfrufärd i hemlandet!
Citera
2015-10-13, 23:04
Medlem
Monotheists avatar
Marmoth. Du verkar ju ha grym koll på medlemmarna. Vet du (eller någon annan med koll) om det är samma trummis och basist på Meliora, som de som är med live nu?
Citera
2015-10-14, 03:41
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Ja, det finns Sabbath-riff och ja, det dyker upp influenser från ABBA, m fl, men jag tycker ändå allt kokar ihop till en samlad stil, och ljudbild, som ligger inom just dessa "ramar", d v s det låter Ghost.

Vill också vidare betona att detta är min ytterst subjektiva åsikt vilken jag inte presenterar som någon sorts sanning.
De har blandat genres och gjort det till något eget. Det var det jag påstod. De har blandat från vitt skida genres. Tex 60-talspop och hårdrock. Klassiskt och folkmusik med mera. De har inte blandas från samma genres, eller från samma ramverk, utan tagit influenser från vitt skilda håll. Man kan inte säga att de endast, eller till största del tagit influenser ifrån deras musikaliskt närliggande landskap.
Det är en i min mening alltför bred definition att säga att det är "samma ramar".
Citera
2015-10-14, 08:59
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
De har blandat genres och gjort det till något eget. Det var det jag påstod. De har blandat från vitt skida genres. Tex 60-talspop och hårdrock. Klassiskt och folkmusik med mera. De har inte blandas från samma genres, eller från samma ramverk, utan tagit influenser från vitt skilda håll. Man kan inte säga att de endast, eller till största del tagit influenser ifrån deras musikaliskt närliggande landskap.
Det är en i min mening alltför bred definition att säga att det är "samma ramar".
Jag tror vi någonstans är rätt överens ändå men jag menar lite att "Tex 60-talspop och hårdrock." ändå är åt samma håll kontra, t ex, disco och same-jojk.

Och hur jag, ytterst subjektivt – helt klart, sätter min ramverk är det ju ingen idé att diskutera ur perspektiven rätt eller fel så jo, jag kan, med min smak och med mina referenser enkelt säga att de plockar idéer ur hyfsat närliggande landskap.
Citera
2015-10-14, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Vet inte om jag har skrivit om det men Meloria har sålt Guld nu

Hörde nånstans att dom sålt guld i enbart fysiska exemplar. vinyl och cd.

Tror helt ärligt det stämmer.
Citera
2015-10-14, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
Intressant faktiskt, att Ghost verkar ha gjort sina första spelningar just utomlands. Tyskland och England. Någon här inne som vet hur det kommer sig?

Man tar väl bara helt enkelt för givet att de första officiella framträdandena, utanför replokalen, är i artistens / bandets hemstad eller i alla fall i hemlandet.

Nu vet jag inte hur det var i deras fall, men har ett band redan klart med manager, skivbolag o.s.v. genom en demo eller liknande, då kanske utlandsgig inte är några konstigheter innan inhemska.

Grejen med Ghost var att dom la ju upp några demos osv våren och sommaren 2010 utan att ha några spelningar eller ens visa sig på bilder eller ens säga deras namn som nu)))

Sen så hade dom ju blivit signade på skivbolag osv och sedan släppte dom OPUS i Oktober 2010. och den blev ju rätt så hypad dååå så klart att dom bokade en turné på en gång. och seeeeeen... bandet spelade ju på roskilde, swedenrock, hellfest, getaway, wacken sommaren 2011, alltså ett halvår efter opus

ett halv år efter deras debut album och dom åker på den sjukaste turnén. :P:P:P

''Bandet har funnits sen 2008'' jaop. men de släppte låtar första gången 2010.
Senast redigerad av OCHVAFANN 2015-10-14 kl. 09:07.
Citera
2015-10-14, 11:28
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monotheist
Marmoth. Du verkar ju ha grym koll på medlemmarna. Vet du (eller någon annan med koll) om det är samma trummis och basist på Meliora, som de som är med live nu?
Gällande trummisen så är det en studio-trummis, som i och för sig lirar live med andra band, som spelade in Meliora och det var även han som lirade på Opus. Dock så gick det ju rykten när Opus kom att det var TF själv som spelade in bas då så gällande bassist så vet jag inte. Varken nuvarande livebassist eller livetrummis var dock med förra turnén och inför Meliora.
Citera
2015-10-14, 12:50
Medlem
Monotheists avatar
AP alltså? Tack för svar!

Citat:
Gällande trummisen så är det en studio-trummis, som i och för sig lirar live med andra band, som spelade in Meliora och det var även han som lirade på Opus. Dock så gick det ju rykten när Opus kom att det var TF själv som spelade in bas då så gällande bassist så vet jag inte. Varken nuvarande livebassist eller livetrummis var dock med förra turnén och inför Meliora.
Citera
2015-10-14, 13:52
Medlem
Deras två första spelningar var på små festivaler. Vad jag tror så tog dom de första giggen som erbjöds. Och det kanske kändes bra att "träna" och ta oskulden på att uppträda utanför sin hemmapublik.

Jag såg dom i mars i Umeå 2011, visst var det grymt, helt underbart, man inte så professionellt, koreograferat och visuellt så som det blev med tiden! En kul händelse är att basisten trampar ur sladden i Ritual och kör första versen och refrängen innan han får hjälp av Alpha att sätta i den igen!! (Smått berusad?) Det märktes tydligt på Papa att han störde sig på honom, då han ofta ville stå i centrum. Jag gick stolt därifrån med en fångad trumpinne 😃

Första spelningen, Hammer of doom, var tillsammans med bland annat Griftegård, Solitude Aeturnus.

Andra spelningen, Live Evil, var med bland annat Angel Witch, Volcano.
Citera
2015-10-14, 13:53
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monotheist
AP alltså? Tack för svar!
Trummor
Meliora/Opus – LK
Live från början och, tror jag, Infestissumam – AH
Live nu – MH
Citera
2015-10-14, 14:04
Medlem
Monotheists avatar
Citat:
Trummor
Meliora/Opus – LK
Live nu – MH

LK? Vad fan. Jag som trodde jag hade koll på detta Har hört att AP spelade på Opus... Ja ja. Kul att få lära sig nåt nytt. MH är förövrigt riktigt bra live nu!
Citera
2015-10-14, 18:46
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Trummor
Meliora/Opus – LK
Live nu – MH

Vem är vem om man får veta
Citera