Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-08, 01:22
  #7681
Medlem
Landales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
För er som har stora abstinensbesvär så fungerar nikotintuggummi utmärkt.
Det är ytterst få som lyckas sluta med hjälp av substitut. Under mina år känner jag inte till något fall, alla har misslyckats. Mitt enda tips: bort med alla former av substitut från dag ett. ACCEPTERA ATT DET ÄR SLUTSNUSAT istället för att skuta det jobbiga framför er!
Citera
2015-10-08, 09:37
  #7682
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landale
Det är ytterst få som lyckas sluta med hjälp av substitut. Under mina år känner jag inte till något fall, alla har misslyckats. Mitt enda tips: bort med alla former av substitut från dag ett. ACCEPTERA ATT DET ÄR SLUTSNUSAT istället för att skuta det jobbiga framför er!

Den sista och slutgiltiga gången som jag slutade snusa var första gången jag varken körde nedtrappning, Onico eller nikotinläkemedel. Snart 17 månader sen. Så jag kan inget annat än att hålla med!
Många lyckas sluta med dessa metoder, men de börjar alltid igen. Enda undantaget jag vet är IndyHermesKink men han körde ju nicotabs en extremt kort och avgränsad period.
Citera
2015-10-08, 12:38
  #7683
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Den sista och slutgiltiga gången som jag slutade snusa var första gången jag varken körde nedtrappning, Onico eller nikotinläkemedel. Snart 17 månader sen. Så jag kan inget annat än att hålla med!
Många lyckas sluta med dessa metoder, men de börjar alltid igen. Enda undantaget jag vet är IndyHermesKink men han körde ju nicotabs en extremt kort och avgränsad period.
Nikotinhjälpmedel är onekligen lätta att fastna i. Så fort man slutar tycka att de känns konstiga är det dags att lägga av. Jag känner många som sedan år tillbaka håller på med nikotintuggummin och bara låter det löpa på. Inte bra.
Citera
2015-10-08, 13:02
  #7684
Medlem
Nikotinläkemedel är tänkt att fungera som så att man ska trappa ner med även dessa. Man börjar med starka varianter och går sedan över till milda för att sedan sluta helt. Det handlar bara om att göra avtändningen mer uthärdlig även om man kommer att få en avtändning och dipp i humöret och psyket även på nikotinläkemedel.

Det är bara att sluta cold turkey och inse att det kommer vara en period i början som är jobbig, så enkelt är det. När man mår som sämst så får man tänka att det är tobaken och nikotinet som lämnar kroppen, det är den som gör att man mår på ett visst sätt och tänker på ett visst sätt. Man kommer må lika bra utan nikotin som med nikotin när man gjort sin avtändning.

En vanlig tankevurpa som vissa gör som slutar med tobak är att dessa redan efter någon dag/dagar tänker i termer av "jag mår ju sämre utan nikotin än med nikotin" och sen går personerna ifråga och handlar en dosa snus eller ett pack cigaretter. Man måste förstå som individ att rastlösheten, depressionen eller vad det nu må vara beror på tobaken och nikotinet och att man inte är botad från gifterna på någon vecka, det tar betydligt längre tid än så om man varit snusare i flera års tid. Många är på tok för naiva.
Citera
2015-10-10, 09:57
  #7685
Medlem
Nikotintuggummi fungerade utmärkt för mig när jag äntligen lyckades sluta för 3 år sedan. Men man måste välja varianten utan smak eftersom då känner man den vedervärdiga nikotinsmaken vilket gör att man per automatik tuggar mindre på det.

Tuggummi är också ett bra sätt att först göra sig av med vanan och därefter trappa ner beroendet.
Citera
2015-10-10, 20:21
  #7686
Medlem
slemwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wotoo
Det SnobbenL säger stämmer väldigt bra. När jag går in med den inställningen har jag inga svårigheter att lägga ner och det kommer inte du heller ha(nåväl klart man tänker på snus men man ser ner på det).

Min dag idag har varit bra, jag har pluggat en del och tänkt ett par gånger på nikotin - främst cigg faktiskt. Nu då kvällskvisten har jag ett sug men löser detta med sött te med extra honung i. Värt att tänka på är att man kör koffeinfritt té så att man inte får det svårt att somna.

Ge inte upp nu slemwalker utan bit ihop istället. Jag vet att det kan kännas jobbigt men när du väl är fri från nikotin kommer du få upp din livskvalitet så mycket.

En grej föresten. Den här "lättretliga, energiska känslan" den kommer som du förstår från nikotinabsen. Vad jag gör när jag har detta(främst under de första dagarna utan nikotin) är att jag omvandlar tiden till "produktiv tid". Testa städa, ta tag i uppgifter(inte tankeuppgifter, det funkar inte bra) som att sortera igenom garderober/byrålådor, rensa igenom alla dina mail, eller som jag gör. Ut och spring.

Konditionsträning fungerar rakt igenom klockrent mot nikotinabs. Den här frustrerande känslan har väl egentligen med nån slags energi som uppkommer när man lägger av med nikotinet. Jag har även en känsla av att denna energi är den här "extra pigga känslan" man får ut samt känner efter man väl slutat. I början kan man inte hantera extraenergin utan lägger all denna energi mot snuset vilket gör att man blir grinig och så.. Senare när man väl inte är beroende längre kommer energin till annan bättre användning.

Denna energin hjälper mig bland annat ta tag i saker enklare, ha enklare att gå upp på morgonen med mera.. med mera.

Tryck på bröstet: Jag har också ett tryck mot bröstet nu och jag är helt säker på att det är psykiskt och kommer gå över.. Jag har varit med om det förut!

Liten uppdatering, plåsterna är borta. Har inte snusat ett smack sedan plåsterna sattes på, och inget efter heller.

Har väl börjat ställa om huvudet om man känner något sug att snus är äckligt och nikotin e skit. Man får göra lite "jag kan flyga jag e inte rädd" så försvinner snustankarna.

Har även blivit erbjuden men tackat nej.
Enklast är att inte läsa om eller tänka på snus för då kommer ett litet sug. Men snus är äckligt och det vill man inte syssla med längre.

Lycka till alla.
Citera
2015-10-11, 23:54
  #7687
Medlem
Danlos avatar
Jag har funderat på att sluta snusa i några veckor då jag märkt att konsumtionen ökat på sistone.. Dessutom så är snuset samma gamla missbruk som alla andra.. -en snus som tröst, en snus för jag är trött, en snus för jag är glad, en snus för att fira! -en snus för fattigdomen, en snus för att bilen är på service o jag måste gå till jobbet, en snus för jag känner mig tjock, en snus för någon blev arg på mig osv osv i all oändlighet! Är så jävla trött på att tycka synd om mig själv alltid behöva "tröst" DET ÄR FAN INTE SYND OM MIG! När man låg på 3-4 påsar snus om dan var det liksom aldrig nåt problem.. men när jag legat på 1/2 dosa grov om dagen så har jag börjat bli förbannad! Spottade ut min sista snus idag vid 18-tiden. Håll tummarna och TYCK FÖR FAN INTE SYND OM MIG!
Citera
2015-10-12, 12:05
  #7688
Medlem
Danlos avatar
Snusfri sen 18-tiden igår Känns faktiskt förvånansvärt lite i kroppen, visst lite huvudvärk och dimma, jag har verkligen stålsatt mig den här gångebän, är så trött på att ge eftet och tycka synd om mig själv! Nu jävlar! O inget substitut heller de första dagarna jävlar anamma!
Citera
2015-10-12, 13:19
  #7689
Moderator
tobess avatar
Snusfri i 2½ vecka nu. Det är väldigt enkelt att sluta när man inte kan köpa snus i affären (bor i Finland).

Nästa projekt blir att sluta med ciggen också för att bli helt nikotinfri, men det lär bli ett betydligt svårare projekt. Kanske borde hitta något land där även cigg är förbjudet och flytta dit någon tid
Citera
2015-10-12, 13:28
  #7690
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danlo
Snusfri sen 18-tiden igår Känns faktiskt förvånansvärt lite i kroppen, visst lite huvudvärk och dimma, jag har verkligen stålsatt mig den här gångebän, är så trött på att ge eftet och tycka synd om mig själv! Nu jävlar! O inget substitut heller de första dagarna jävlar anamma!
Efter 72 h är nikotinet ur kroppen.

Cold Turkey är bäst, fast mentalt kan vissa få tendenser att vilja snaska p.g.a. ökat sötsug, vilja tugga tuggummi mm.

Jag skulle inte säga att falla tillbaka första dagarna är ett jättestort misslyckande, utan kan vara en del av processen att bli fri. Vissa som får återfall börjar snusa mer än vad de gjorde innan de försökte sluta snusa, så förbli snusfri. Annars kan du skriva här och personer kan hjälpa och stötta dig.
Citera
2015-10-12, 13:37
  #7691
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Nästa projekt blir att sluta med ciggen också för att bli helt nikotinfri, men det lär bli ett betydligt svårare projekt.
E-cigarett med nikotinfri e-juice? Om du inte tycker att substituera håller dig beroende. Mentalt får du vara på vakt när du inte kör CT, tänker du fortsätta med snus om du åker till Sverige?
Citera
2015-10-12, 13:56
  #7692
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
E-cigarett med nikotinfri e-juice? Om du inte tycker att substituera håller dig beroende. Mentalt får du vara på vakt när du inte kör CT, tänker du fortsätta med snus om du åker till Sverige?

Jag är permanent bosatt i Finland, i början på halvåret var jag dock på arbete i Stockholm i 6 månader och då trillade jag dit på snuset (igen). Före det hade jag haft ett uppehåll på nästan 2 år.

När man ser en dosa i affären är det fan så mycket svårare att motstå. Skulle jag av någon anledning bosätta mig någon längre tid i Sverige igen skulle det knappast ta länge före man satt där med snusdosan igen, tyvärr

Ciggen måste jag nog försöka söka motivation till ännu, är så jävla svårt att låta bli på jobbet. När jag är ledig eller hemma röker jag knappt något alls men efter en stund på kontoret så blir suget alltid så jävla stort. Försökt med nikotintabletter och tuggummi men tycker att de inte hjälper nämnvärt. Blir mest frustrerad på tabletterna då det tar så jävla länge per tablett.

Men snuset var lätt att ge upp (igen). Ett par dagar med irritation och riktigt rejält sug men nu har det redan sen länge gått över. När man dessutom vet att man inte bara kan köpa en ny dosa så är det något man inte tänker på heller. Kan med andra ord inte alls hålla med om att det är svårare att sluta snusa än med ciggen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback