Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-10, 16:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuFarInteVeta
Jag är tjej.
Är inte rädd att dö, det låter inte så troligt. Är rädd att få maskar i magen. Då kan jag tala om för dig att jag dör på toa av hjärtinfarkt
Du är inte rädd för att dö, men rädd för lite mask i magen.
Lustigt hur en del funkar.
Citera
2015-10-10, 16:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingersclub
När min mamma gör typ köttbullar, pannbiff, köttfärslimpa eller andra rätter baserad på fläskfärs eller blandfärs (även nötfärs såklart) så innan hon börjar steka så smakar hon alltid några gånger på den råa färsen för att kolla att den är rätt saltad, kryddad mm och hon har aldrig råkat ut för några tarmsjukdomar. Å andra sidan är det inga större mängder hon avsmakar utan en tesked på sin höjd.
Nu när EHEC ökar, så ska man undvika smaka på köttfärsen.
Det är väldigt lite chans att bli smittad, men varför chansa?
Sen behöver man inte smaka på köttfärsen om man tex gör en ströbrödsgrund.
Det går även prov steka en lite bit.
Citera
2015-10-10, 17:02
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du är inte rädd för att dö, men rädd för lite mask i magen.
Lustigt hur en del funkar.
Jo, jag har mask -och spindelfobi, så det är det värsta som kan hända mig.
Citera
2015-10-10, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miraclecure
Många som äter rått bacon och överlever alldeles utmärkt! Och googla trikiner så får du se att du inte kommer dö. Men hoppas du håller dig till svenskt fläsk!

Bacon är rökt, dvs, tillagat.
Citera
2015-10-10, 18:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuFarInteVeta
Jo, jag har mask -och spindelfobi, så det är det värsta som kan hända mig.
Men dö måste väl vara värre?
Citera
2015-10-10, 18:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catch22
Kallrökt känns inte så tillagat.
Sen är ju det en jävla massa salt och en del socker.
Det är i sig antiseptiskt.
Citera
2015-10-10, 18:42
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men dö måste väl vara värre?
Nja, dör man så slipper man lida av skräk
Citera
2015-10-10, 18:51
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miraclecure
Många som äter rått bacon och överlever alldeles utmärkt! Och googla trikiner så får du se att du inte kommer dö. Men hoppas du håller dig till svenskt fläsk!

Bacon är inte rått kött, det är rökt.

Har också hört att svenskt fläsk ska vara OK att äta rått. Har käkat det själv, inte helt rått dock men inte genomstekt och jag blev inte sjuk.
Citera
2015-10-10, 19:43
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catch22

Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare

Satans vad konstiga idéer vissa har i denna tråd. Det är en jävla skillnad på rökt och rökt. Bacon o dyl är kallrökt (oftast inte ens det utan har bara rökarom tillsatt) och inte tillagat.

Kassler och de flesta korvar är däremot varmrökta och är redan tillagade. Om man sedan väljer att äta sådant kallt eller uppvärmt är en smaksak.

Tittar och känner ni aldrig på det ni ska äta eller laga? Det är ju helt uppenbart på konsistens och textur om en köttprodukt är rå eller tillagad! Frågan är berättigad även till TS.
Citera
2015-10-10, 20:00
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:

Har också hört att svenskt fläsk ska vara OK att äta rått. Har käkat det själv, inte helt rått dock men inte genomstekt och jag blev inte sjuk.

Vad jag har hört utan att kunna presentera någon källa, är att den stora faran är trikiner, vilket inte är något problem i svensk djurhållning. Om det finns annat att akta sig för utöver trikiner vet jag inte.

EDIT: Vad fint att jag sitter här och skriver utan att läsa tråden ordentligt.. /EDIT
Citera
2015-10-10, 21:30
Medlem
Reidjis avatar
Citat:

Fast läser man på Scans baconpaket så står det att det skall tillagas innan man äter det. Så frågan är HUR det är rökt eller varför man ens skriver så då rökta livsmedel är en tillagnings/konserveringsmetod.

(tror det var scans paket det stod så på. Vet ej om det gör det längre men jag vet att jag sett det stå så. Någon som har ett Scan baconpaket hemma ? )
Senast redigerad av Reidji 2015-10-10 kl. 21:32.
Citera
2015-10-10, 23:25
Medlem
Aspsusas avatar
Hjälp vad folk är nojjiga här; och försöker trolla den stackars TS.

Kallrökt skinka eller grisytterfilé är utomordentligt gott, en verklig delikatess. Lufttorkad skinka likaså.
Och i Tyskland äter man mett på brötchen - riktigt gott, också om det känns ovant först.

Det där med att det på vissa baconpaket står att det skall tillagas har jag funderat över - litet misstänker jag att det har att göra med att fabrikören inte vågar garantera varan till 100%, eftersom jag tycker att det är vanligare på de allra billigaste sorterna. Men jag har inte studerat frågan närmare.

Överlag så tål nog de flesta mer än de tror. Och så finns det ju också en ordentlig variation mellan människor, endel har känsligare magar och andra "plåtmagar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in