Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-01, 11:13
  #2893
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hubbe11
Finns mycket att gnälla om i trafiken och det Orkakommapanamn beskriver är en utav dem. Detta fallet så anser jag att ni bägge gjorde fel uppenbarligen så höll du för hög fart in mot cikulationsplatsen eftersom du var tvungen att tvärnita även om det även var helt fel av den som kom ner för backen att hålla för hög hastighet. Och varför inte bara be om ursäkt för att man gjorde fel genom att höja handen och låta den som ligger bäst till på vägen ge sig av först.
Problemet löst snabbt och smidigt. Varför hetsa upp sig när man kör jag fattar inte det.


Man kan "tvärnita" vid 30km/h med.

Jag bromsade för att Han höll alldeles för hög fart för att hinna stanna i tid. Och jag hade redan passerat 1 avfart (Alltså gjort 1/3 utav rondellen) OCH jag är jävligt noga med att använda blinkers i rondeller, den enda platsen jag har blivit påkörd i. (Jag är en utav dem som blinkar Vänster när jag ska passera en utfart, eller blinkar Höger när jag ska svänga ut från en rondell)

Om han bara hade fortsatt åka efter att han bromsat skulle det glidit på som normalt igen.
Istället valde han att stanna, stänga av bilen och gå ut för att skrika på mig.

Förövrigt var det 60km/h väg, får inte jag lov att hålla 60 i rondellen då?
__________________
Senast redigerad av Orkakommapanamn 2015-10-01 kl. 11:16.
Citera
2015-10-01, 11:23
  #2894
Medlem
Hubbe11s avatar
Trodde du var på väg in i rondellen, sorry missade det. Jo det är uppenbart vem som gjorde fel men min ståndpunkt är ändå att det är onödigt att bli irriterad på idioter i trafiken det gör oftast situationerna värre än vad de är från början.

Jo visst kan man köra 60 i en stor rondell men i de flesta rondeller är det ganska snabbt.
Citera
2015-10-01, 12:17
  #2895
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hubbe11
Finns mycket att gnälla om i trafiken och det Orkakommapanamn beskriver är en utav dem. Detta fallet så anser jag att ni bägge gjorde fel uppenbarligen så höll du för hög fart in mot cikulationsplatsen eftersom du var tvungen att tvärnita även om det även var helt fel av den som kom ner för backen att hålla för hög hastighet. Och varför inte bara be om ursäkt för att man gjorde fel genom att höja handen och låta den som ligger bäst till på vägen ge sig av först.
Problemet löst snabbt och smidigt. Varför hetsa upp sig när man kör jag fattar inte det.
Det där har lite med psykologi att göra.
Jag själv är lugn i trafiken på så sätt att jag visar hänsyn, även om mina tidigare inlägg i närtid i tråden kan tolkas annorlunda.
Ser jag att någon gör ett fel o jag hinner förbereda mig utan panik så suckar jag o rycker på axlarna. Men i en paniksituation så slänger även jag mig på tutan o ger handtecken, passande situationen. Efteråt så skäms jag en smula.
Men det handlar om att man blir rädd. Iaf för mig. Därigenom skapas en reaktion.

Kan i o med det även ta upp en sådan situation som även passar in i trådens tema.
I lördags förmiddag körde jag lyckligtvis 100 på en 100-väg. Fanns inte en bil inom synhåll, varken före eller efter mig. Vägen har även mitträcke för att förhindra omkörningar (RV 34 söder ut från Linköping)
Normalt ligger trafiken i 120 där.
Jag har mötande trafik samt ett räcke som skymmer sikten ordentlig mot mötande körbana.
Rätt var det är kommer en tjej gående rakt över vägen. Ålder är ca25 år. Hon är klädd i ridkläder så jag förutsätter att hon bodde utmed vägen o kände väl till den.
Jag såg henne först när hon passerat räcket in på min körbana o då hade hon även gått över den mötande fast det kom tät trafik.
Självklart lät jag bromsarna jobba o var berädd på att sätta bilen i räcket. Fick stopp på bilen under undanmanövern två meter från henne.
Det jävla skåpet reagerade först när jag såg att hon hade hörlurar i öronen samt telefonen i selfieläge. Det innebar att jag slängde mig på tutan samt visade detta tecken
Av hennes min att dömma hade hon noll koll på att jag kom fast hon borde veta att trafiken rusar fram där.
Tror vi var två med adrenalinkick då.
Citera
2015-10-01, 12:59
  #2896
Medlem
Hubbe11s avatar
Det där med mobil och lurar i öronen är ett jätteproblem både bland gående och cyklister. kör mycket i stan och det är ett under att inte fler blir skadade eller dödade.
Citera
2015-10-04, 15:51
  #2897
Medlem
lobstoks avatar
Idiotjävlar som inte fattar att de har företräde pga högerregeln

Man saktar ner för att hinta me nädå, ska man behöva rulla ut röda mattan gah argh
Citera
2015-10-04, 15:58
  #2898
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Idiotjävlar som inte fattar att de har företräde pga högerregeln

Man saktar ner för att hinta me nädå, ska man behöva rulla ut röda mattan gah argh


Som cyklist är det helt hopplöst, man blir framvinkad i kanske 80% av fallen man har bromsat in och lämnar företräde till bilister från höger.
Citera
2015-10-04, 22:32
  #2899
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hubbe11
Det där med mobil och lurar i öronen är ett jätteproblem både bland gående och cyklister. kör mycket i stan och det är ett under att inte fler blir skadade eller dödade.

Det håller jag med om. Det är som sagt förvånansvärt att inte fler blir påkörda.
Citera
2015-10-11, 15:40
  #2900
Medlem
dayweeds avatar
Ouppmärksammade förare. Ni har blivit fler. Försök ha lite jävla koll på trafiken runt omkring er än er själva hela tiden. Om ni inte ska bry er om andra så ta bussen nästa gång. That is all.
Citera
2015-10-11, 16:36
  #2901
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Favorit i repris: Mittenfisare.

Åkt rätt mycket på Nynäsvägen mellan Trångsund och Handen sista tiden. Det är en motorvägssträcka på ca 13 km som har tre körfält i vardera riktning.

Ingen, jag menar INGEN, använder höger körfält utom just innan de ska använda en avfart. Gamla kärringar ligger i 70 med sina Atos, liksom lastbilar, släpvagnar och bussar i 90. Alla bastant fastklistrade i mittenkörfältet. Skyltad hastighet är 110 km/h.

Många ska säkert fortsätta på motorvägen när den blir tvåfilig om 13 km och tycker därför det är oerhört skrämmande att ligga i högerfilen "man vill förbereda sig i god tid, minsann". Men riktigt underligt är det med de som ska svänga av vid Handen där högerfilen blir avtagsfil, men ändå ligger i mittenfilen tills i sista stund.

Aaaaaaaargghhhhh!
__________________
Senast redigerad av Hurt-Åke 2015-10-11 kl. 16:47.
Citera
2015-10-11, 16:53
  #2902
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Favorit i repris: Mittenfisare.

Åkt rätt mycket på Nynäsvägen mellan Trångsund och Handen sista tiden. Det är en motorvägssträcka på ca 13 km som har tre körfält i vardera riktning.

Ingen, jag menar INGEN, använder höger körfält utom just innan de ska använda en avfart. Gamla kärringar ligger i 70 med sina Atos, liksom lastbilar, släpvagnar och bussar i 90. Alla bastant fastklistrade i mittenkörfältet. Skyltad hastighet är 110 km/h.

Många ska säkert fortsätta på motorvägen när den blir tvåfilig om 13 km och tycker därför det är oerhört skrämmande att ligga i högerfilen "man vill förbereda sig i god tid, minsann". Men riktigt underligt är det med de som ska svänga av vid Handen där högerfilen blir avtagsfil, men ändå ligger i mittenfilen tills i sista stund.

Aaaaaaaargghhhhh!

Åh fyfan! Kan tänka mig att det är riktigt jobbigt. Jag brukar ligga i höger rätt så nära deras döda vinkel, sen tröttnar jag och ligger längst till vänster och öser på tillbaka till höger. Då brukar de fatta vinkeln och gå in till höger körfält. Det är förjävligt! Att vissa inte fattar. Man blir ganska lack.
Citera
2015-10-11, 18:18
  #2903
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Åh fyfan! Kan tänka mig att det är riktigt jobbigt. Jag brukar ligga i höger rätt så nära deras döda vinkel, sen tröttnar jag och ligger längst till vänster och öser på tillbaka till höger. Då brukar de fatta vinkeln och gå in till höger körfält. Det är förjävligt! Att vissa inte fattar. Man blir ganska lack.

Visst är dom irriterande - men dom allra värsta är nog ändå dom som blockerar vänsterfilen på 2-filiga sträckor genom att ligga och sakta, sakta köra om bilar till höger. Då kommer man ju verkligen inte förbi. På 3-filiga sträckor där högerfilen är tom så kan man ju köra om i den också
Komiskt nog kan högerfilen ibland vara den snabbaste filen. Vänsterfilen korkar också fort igen p g a alla som ligger och kör om mittenfisarna i skyltad hastighet. Sen kan man ligga och glida om allihopa i sådär 120-130 km/h (man får va lite försiktig bara och beredd på att nån kan byta fil - speciellt vid avfarter)

Det bästa vore såklart att dom långsammaste höll till höger och dom som vill köra skyltad fart i mitten och dom snabba till vänster. Men lycka till att få igenom det i praktiken. Så det är bara göra det bästa av situationen och jag tycker nog ändå att 3-filiga motorvägar har bättre framkomlighet än 2-filiga - även som det är nu.
__________________
Senast redigerad av C20 2015-10-11 kl. 18:20.
Citera
2015-10-11, 18:28
  #2904
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Komiskt nog kan högerfilen ibland vara den snabbaste filen.

Så är det absolut. Högerfilen är ju oftast helt tom så där kan man köra hur fort man vill.

Problemet är att man gör sig skyldig till lagbrott om man kör om på höger sida. Dock funderar jag på att börja skita i det och bara köra om på insidan. Finns ju knappt några poliser ändå på vägarna numera. Dessutom så är bötesbeloppet inget som sätter en i personlig konkurs direkt.

Ja så får det bli! Bestämt mig för det nu. Ska aldrig mer låta dessa idioter störa mig. Jag kommer glida som en kung i högerfilen!

EDIT: Också kul att samma fenomen ofta uppstår på vägar med 70 eller lägre, där man ju faktiskt får köra om på vilken sida man vill. Essingeleden, tex där det ofta är mera fritt ju längre till höger du kör. Alla stresskukar korkar igen vänsterfilen istället för att fatta att de kan köra om hur de vill.

Men men. Med tanke på att Mats från En annan del av Köping fick körkort så ska man väl inte ha för höga förväntningar på sina mottrafikanter...
__________________
Senast redigerad av Hurt-Åke 2015-10-11 kl. 18:35.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback