Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-27, 22:03
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag undrar dock hur man mäter och om det verkligen stämmer. Läste nyligen något liknande om engelskspråkig Hip-Hop; att de stora (oftast ihjälskjutna typer med öknamn) har större ordförråd än Shakespeare och Churchill. Hur hinner de ens med så många ord på ett livsverk som normalt består av ett halvdussin skivor, alltså mindre än 3 timmar musik, där alltså dessa ord ska trängas med trumbreaks och en massa 'niggah ass niggah'.

[ edit: http://sploid.gizmodo.com/largest-vo...-th-1642686644 ]

Om inget annat får mange hiphop artisterna eloge för att vara påhittiga och produktiva som Shakespeare och liknande när det komemr till att skapa nya ord och uttryck, dvs utveckla språket. Sen kan man ju med sin säck fördomar givetvis tyck att deras språk är skit och inte värt fem öre men då är man något trångsynt och "färgad".
Citera
2015-09-27, 22:09
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Rapplåten är dock så innehållslös att de aldrig kommer till skott. I stort sett handlar den om att de tänker rappa och då ska de vara bäst på det.

[Intro: Ol' Dirty Bastard] jag ska vara med
[Verse 1: Inspectah Deck] jag ska också vara med och jag ska rappa jättebra
[Verse 2: Method Man] jag ska vara med också och jag kommer att rappa bäst
[Verse 3: Cappadonna]Jag ska rappa och jag kommer att vara som en gud
[Interlude: Ol' Dirty Bastard] Hela Wu-tang-gänget ska rappa
[Verse 4: U-God] Vi ska rappa så vi vinner på att vara bästa rapparna som rappat
[Verse 5: RZA] Vi ska rappa bättre än punkare och ha överjävligt bra baslinjer
[Verse 6: GZA] Negrer ska mördas av vår sång
[Verse 7: Masta Killa]Vi ska rappa så att alla respekterar oss
[Verse 8: Ghostface Killah] Titta på alla kassa negrer i jämförelse med dem så är jag en jättebra rap-neger
[Verse 9: Raekwon] Vi är fantastiska och vilka vassa pennor vi har

Kort sagt: verkshöjden är knappast noll, utan snarare negativ

Det är väl hyfsat oschyst att översätta hiphop (dess intro dessutom!) med extremt mycket slang och peka på hur värdelös det är utanför sitt kontext. Det blir minuspoäng på det argumentationsdraget....
Citera
2015-09-27, 22:17
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Det är väl hyfsat oschyst att översätta hiphop (dess intro dessutom!) med extremt mycket slang och peka på hur värdelös det är utanför sitt kontext. Det blir minuspoäng på det argumentationsdraget....

Nejdå, det är ett okej sammandrag av texten.
Precis som jag kan beskriva hemsöborna på detta vis.
Snubbe drar till en ö i skärgården, knegar, bråkar lite, blir olyckligt kär, gifter sig och typ drunknar.
(vilket iofs är jävligt mycket bättre rent språkligt än det usla pekoral till bok jag sammanfattar med den raden)
Däremot säger det ju inget om textens kvalitet, ordrikedom, finurlighet, rytmik eller nått annat.
Citera
2015-09-27, 22:17
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkanskaFlaggan
Är det på tiden att vi börjar utmönstra dom här gamla stofilerna från bibliotek och finkultursarenor?

Om det visar sig att hiphop är likvärdig ja till och med överlägsen den gamle patriarkalen så vore det väl inte fel.

Eftersom hiphop har både ett klass och ett etniskt perspektiv som skulle kunna lyftas fram som positivt för stigmatiserade grupper skulle det kunna vara dags att slå till nu?

Är inte ditt kriterium för att slänga ut litteratur jävligt dåligt? För att vissa hiphopare använder massa ord är har större kvalitet än de som inte använder lika många ord. Jag får inte ihop resonemanget att kvantitet = kvalitet inom litteratur. Detta får mig osökt att tänka på Faulkner Hemingway fejden...

Varför inte låta de båda uttryckformeran samexistera? De säger väl något om de ämnen de tar upp oavsett hur många ord.
Citera
2015-09-27, 22:23
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nejdå, det är ett okej sammandrag av texten.
Precis som jag kan beskriva hemsöborna på detta vis.
Snubbe drar till en ö i skärgården, knegar, bråkar lite, blir olyckligt kär, gifter sig och typ drunknar.
(vilket iofs är jävligt mycket bättre rent språkligt än det usla pekoral till bok jag sammanfattar med den raden)
Däremot säger det ju inget om textens kvalitet, ordrikedom, finurlighet, rytmik eller nått annat.

Jag ställer mig tveksam till att man kan visa ett alsters 'verkshöjd' genom att sammanfatta det i syfte att förlöjliga...

Man kan visst sammanfatta och beskriva men något vidare djuplodad analys framkommer knappast på det viset.
Citera
2015-09-27, 22:36
Medlem
Hip-hop och rap har sina poetiska kvaliteter, detta är någonting vi måste ha i beaktning vid närmare analys av ämnet, definitionen lyder som ger uttryck åt känslor el. stämningar. Och det måste man understryka att just denna genre av musik stämmer väl in i. Samtidigt – om man kan sin musik – blir hip-hoppen och rappens verkshöjd i de allra flesta fall problematisk, ty lyriken – det känslomässiga budskapet – härleds alltför ofta till stora bakdelar, flashiga bilar, våldstendenser och sexuella aspirationer; inte till livets mystik, människans essens eller den känsloladdade komplexitet som människans väsen ständigt konfunderas över. Alltså ställer man sig frågan vari ordets styrka ligger: språngbrädan (som poetiska giganter erbjuder) in i någonting fantastiskt, eller känslan som dunket, tillsammans med hårda ord och förolämpningar, skapar? Ett lackmustest i sammanhanget, och som kanske kan ses som en riktlinje för vad som är bra eller inte, är att separera hip-hoppen och rappens musik från dess lyrik. Vad får vi då? Dessvärre är svaret att det oftast är skräp: halvdåliga rader av idioti beblandat med pekoral, men –som med rätt musik – kan ge oss en viss känsla av upprymdhet. För vem vill inte hamna i slagsmål efter att ha lyssnat på Big L:s '98 Freestyle, eller känner sig som en kung när man pumpar Petters Mikrofonkåt Röda linjen remix? Men visst är det poesi, det är det.

Vers 1 från Big L

Fuck all the glamours and glitz, I plan to get rich
I'm from New York and never was a fan of the Knicks
And I'm all about expanding my chips
You mad cause I was in the van with your bitch
With both hands on her tits
Corleone hold the throne, that you know in your heart
I got style plus the way that I be flowing is sharp
A while back I used to hustle, selling blow in the park
Counting g stacks and rocking ice that glow in the dark
Forever hottie hunting, trigger temper I'm quick to body something
You looking at me like I'm probably fronting
I fuck around and throw three in your chest and flee to my rest
I'm older and smarter this is me at my best

Fritt översatt:

Fan ta all glamour och glitter, jag planerar att bli rik
Jag är ifrån New York och var aldrig ett fan av Knicks
Och jag är allt för att utöka mina chanser
Du är galen för jag var i bilen med din hynda
Med båda händerna på hennes tuttar
Corleone håller tronen, du vet innerst inne
Att jag har stil plus att sättet jag flowar är skarpt
För ett tag sen brukade jag hustla, sålde kokain i parken
Räknade pengabuntarna och rockade is som lyste i mörket
Förevigt jagandes brudarna, avtryckarglad är jag snabb att sänka någon
Du kollar på mig som att jag bara snackar
Jag fuckar runt och skjuter tre i ditt bröst och flyr till min vila
Jag är äldre och smartare, det här är jag när jag är som bäst

Preludium av Tranströmer

Uppvaknandet är ett fallskärmshopp från drömmen
Fri från den kvävande virveln sjunker
resenären mot morgonens gröna zon.
Tingen flammar up. Han förnimmer – i dallrande lärkans
position – de mäktiga trädrotsystemens
underjordiskt svängande lampor. Men ovan jord
står – i tropiskt flöde – grönskan, med
lyftade armar, lyssnande
till rytmen från ett osynligt pumpverk. Och han
sjunker mot sommaren, firas ned
i dess blänkande krater, ned
genom schakt av grönfuktiga åldrar
skälvande under solturbinen. Så hejdas
denna lodräta färd genom ögonblicket och vingarna breddas
till fiskgjusens vila över ett strömmande vatten.
Bronsålderslurens
fredlösa ton
hänger över det bottenlösa.

I dagens första timmar kan medvetandet omfatta världen
som handen griper en solvarm sten.
Resenären står under trädet. Skall,
efter störtningen genom dödens virvel,
ett stort ljus vecklas ut över hans huvud?
Senast redigerad av Logique 2015-09-27 kl. 22:48.
Citera
2015-09-27, 22:44
Bannlyst
Citat:
Kan vi höra lite vettiga argument till varför det inte skulle anses vara poesi och därmed skönlitteratur? Din reaktion är lika infantil och tramsig som de vars negativa åsikter haglade om diverse modernistiska uttryck inom andra konstarter och poesins jälv så fort något nytt kom och bröt mark och tog avstån från det etablerade.

Jag backar också upp hiphop som poesi, alla dagar i veckan. Om du inte gör det kan du förklara för oss varör hiphop inte är poesi. Det hade varit klädsamt tycker jag...

Visst. (Svensk) Hiphop är till 99.99% substanslös förortspoesi med en massa engelska/amerikanska låneord och krafttord. Även om texter om utanförskap och annat kan vara betagande så är det ändå så långt från poesi och lyrik man kan komma.
Senast redigerad av FromAfar 2015-09-27 kl. 23:04.
Citera
2015-09-27, 22:58
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique
Hip-hop och rap har sina poetiska kvaliteter, detta är någonting vi måste ha i beaktning vid närmare analys av ämnet, definitionen lyder som ger uttryck åt känslor el. stämningar. Och det måste man understryka att just denna genre av musik stämmer väl in i. Samtidigt – om man kan sin musik – blir hip-hoppen och rappens verkshöjd i de allra flesta fall problematisk, ty lyriken – det känslomässiga budskapet – härleds alltför ofta till stora bakdelar, flashiga bilar, våldstendenser och sexuella aspirationer; inte till livets mystik, människans essens eller den känsloladdade komplexitet som människans väsen ständigt konfunderas över. Alltså ställer man sig frågan vari ordets styrka ligger: språngbrädan (som poetiska giganter erbjuder) in i någonting fantastiskt, eller känslan som dunket, tillsammans med hårda ord och förolämpningar, skapar? Ett lackmustest i sammanhanget, och som kanske kan ses som en riktlinje för vad som är bra eller inte, är att separera hip-hoppen och rappens musik från dess lyrik. Vad får vi då? Dessvärre är svaret att det oftast är skräp: halvdåliga rader av idioti beblandat med pekoral, men –som med rätt musik – kan ge oss en viss känsla av upprymdhet. För vem vill inte hamna i slagsmål efter att ha lyssnat på Big L:s '98 Freestyle, eller känner sig som en kung när man pumpar Petters Mikrofonkåt Röda linjen remix? Men visst är det poesi, det är det.

Äntligen lite seriösare ansats. Dock har du fel om hiphopens budskap. All hiphop handlar absolut inte om feta rövar, pang pang och 40 oz. Men det är ju som du skriver, "om man kan sin musik". Vilket många givetvis inte kan, precis såsom de inte "kan" litteratur och känner till mer än deckarna från Pressbyrån och bästsäljarna i övrigt. Precis som med dagens skönlitteratur kan man göra en indelning i fint och fult, om man vill hasta och vara trubbig med sin kategorisering, men bara för att det fula syns mest och förpestar vyn över det litterära landskapet så är inte hiphopens elelr rappens verkshöjd endast en o femti.

För det första går det att diskutera om människans essens, livets mystik och annat klurigt på tusen oliak sätt. Att analysera en modern (ungdoms till och med i viss omfattning) stil utifrån kriterier som man analyserar klassiker är att inte vara metodisk eller kritisk nog, anser jag.

Sen kan vi ju i evigheters evigheter debattera var i ordets styrka ligger, som endast språngbräda in i analys av de "stora" frågorna eller kanske även språkbräda i vardagens banala tillvaro, låt oss kalla det köksbänksrealism.

Jag anar illa dolt förakt för genren. Herrn verkar ha hittat nya höjder att språngbräda sig in i. Kanske något så tung som Vergilius eller Dante? Där har vi ju de riktiga tungviktarna, poesi visst är det.
Citera
2015-09-27, 23:02
Medlem
PiusXIIIs avatar
Det viktiga är inte hur många ord man använder, utan hur man använder dem.
Citera
2015-09-27, 23:05
Medlem
Citat:
Äntligen lite seriösare ansats. Dock har du fel om hiphopens budskap. All hiphop handlar absolut inte om feta rövar, pang pang och 40 oz. Men det är ju som du skriver, "om man kan sin musik". Vilket många givetvis inte kan, precis såsom de inte "kan" litteratur och känner till mer än deckarna från Pressbyrån och bästsäljarna i övrigt. Precis som med dagens skönlitteratur kan man göra en indelning i fint och fult, om man vill hasta och vara trubbig med sin kategorisering, men bara för att det fula syns mest och förpestar vyn över det litterära landskapet så är inte hiphopens elelr rappens verkshöjd endast en o femti.

För det första går det att diskutera om människans essens, livets mystik och annat klurigt på tusen oliak sätt. Att analysera en modern (ungdoms till och med i viss omfattning) stil utifrån kriterier som man analyserar klassiker är att inte vara metodisk eller kritisk nog, anser jag.

Sen kan vi ju i evigheters evigheter debattera var i ordets styrka ligger, som endast språngbräda in i analys av de "stora" frågorna eller kanske även språkbräda i vardagens banala tillvaro, låt oss kalla det köksbänksrealism.

Jag anar illa dolt förakt för genren. Herrn verkar ha hittat nya höjder att språngbräda sig in i. Kanske något så tung som Vergilius eller Dante? Där har vi ju de riktiga tungviktarna, poesi visst är det.

Nej, jag lystrar endast till ordmagiker likt Promoe, AOTP och Jedi Mind Tricks för min intellektuella stimulans. Veganism, NWO och livsregler.
Citera
2015-09-27, 23:10
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAfar
Visst. Hiphop är till 99.99% substanslös förortspoesi med en massa engelska/amerikanska låneord och krafttord. Även om texter om utanförskap och annat kan vara betagande så är det ändå så långt från poesi och lyrik man kan komma.

Så det är poesi men det är inte poesi? Hur ska du ha det? Är det poesi eller är de inte poesi?

Det finns inget som heter förortspoesi. Det var ett bra tag den slutade vara förortspoesi. Så de nedvärderande epiteten kan vi lägga åt sidan.

Det är ju bara så roligt att se folk på fb trasha en stil endast baserat på sina fördomar och motvilja. Med vad skulle man ha förväntat sig av eliten?

Hade ni kunnat er historia hade ni dragit paralleller direkt till både dada och surealismen. Pratade inte Linde om att Duchamp är viktigare än det mesta av modern konst? Men föraktet står väl i vägen antar jag.... Det ska vara verk av beständigt värde minsann! Ge mig lite Vergili ge mig lite Dante!
Citera
2015-09-27, 23:14
Bannlyst
Citat:
Så det är poesi men det är inte poesi? Hur ska du ha det? Är det poesi eller är de inte poesi?

Det finns inget som heter förortspoesi. Det var ett bra tag den slutade vara förortspoesi. Så de nedvärderande epiteten kan vi lägga åt sidan.

Det är ju bara så roligt att se folk på fb trasha en stil endast baserat på sina fördomar och motvilja. Med vad skulle man ha förväntat sig av eliten?

Hade ni kunnat er historia hade ni dragit paralleller direkt till både dada och surealismen. Pratade inte Linde om att Duchamp är viktigare än det mesta av modern konst? Men föraktet står väl i vägen antar jag.... Det ska vara verk av beständigt värde minsann! Ge mig lite Vergili ge mig lite Dante!

Ge mig några exempel på hiphop-poesi med ordrikedom som kan kallas lyrik.

Alltså utan kraftord och svengelska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in