Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-23, 22:48
  #1921
Medlem
flaffen1s avatar
jag kommer ihåg en gammal joakim-tidning där musse snackade omnån helvetes-maskin som svarte-petter hade byggt
Citera
2015-08-24, 11:08
  #1922
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Enligt Don Rosa är knattarnas mamma Dumbella "Della" Anka, så egentligen är farbror Kalle "morbror" Kalle. Vem fadern är är dock ett stort mysterium... Har läst nånstans, att knattarna sprängde honom i samband med ett busstreck... Men jag tror inte på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Likaså är ju Joakim von Anka Kalles morbror (Kalles mor är Joakims lillasyster Hortensia)
Det hela är ju en översättning av Uncle som ju kan betyda både farbror och morbror på engelska. Men översättningen gjordes ju också innan Don Rosa tog fram hela släktträdet, så jag vet inte hur original morbrorsrelationen är

När knattarna kom till Kalle, så var de ena riktiga busungar. De sprängde inte sin farsa, men de gjorde slut på hans nerver (med smällare under stolen). När Kalle får ta över knattarna, så är det för att knattarnas föräldrar skall kunna ta en semester på obestämd tid för att vila upp sig.
(en av de längsta semestrarna i serievärlden)


Jag tror att fadern avled av sina skador, vilket gjorde att Dumbella inte ville ta tillbaka sina mordiska ungar, däremot är alla för finkänsliga för att berätta för knattarna hur det ligger till.
Såvitt jag vet baserade Don Rosa släktträdet, åtminstone de närmaste släktingarna till huvudpersonerna, på Barks anteckningar. Dumbella nämndes som Kalles syster redan i knattarnas debut (en kortfilm från 30-talet). Även om det kanske inte nämndes i klarspråk i Barks serier får man anta att Joakim alltid varit Kalles morbror — de har ju inte samma efternamn, och Joakim (och hans systrar, som dock inte syntes i bild förrän Rosa tecknade dem) är första generationens invandrare, medan Kalles farmor verkar vara en hederlig gammaldags amerikansk bondänka.
Jag vill minnas att Rosa spekulerat i att knattarnas fader är en okänd bror till Kajsa Anka (därav efternamnet — Anka tycks vara ett vanligt efternamn).

Här kan man läsa lite om släktträden: https://en.wikipedia.org/wiki/Duck_family_(Disney)
Citera
2015-09-10, 23:00
  #1923
Medlem
2anRuless avatar
Slint Westwood är väl det i särklass mest klockrena jag kan komma på just nu. En bekant till Musse, en militär, hette Mille Thär, vilket jag tyckte var löjligt kul. Det tycker jag fortfarande, om ni är nyfikna på den saken.

Jag minns när Kalle satt och sökte jobb en gång, och då kommer en av knattarna in och frågar hur det går för honom. Kalle svarar: "Bah! Här finns ju bara jobb för slödder och pack!"
__________________
Senast redigerad av 2anRules 2015-09-10 kl. 23:04.
Citera
2015-09-11, 08:22
  #1924
Medlem
Knattarna dricker : läskeblask
Kalle dricker : läskeblask
Alla : läskeblask

T.om dom utsatta i Ankeborg exempelvis Luffare och "uteliggare" dricker väl läskeblask?
Faktum är att jag själv använder uttrycket läskeblask i verkliga livet då och då allt
tack vare Kalle&Co.

Kan dock tillägga att det var längesen jag läste Kalle Anka nu, saker och ting kanske har ändrats?
Kanske kommer jag ihåg fel? Men i mitt stilla sinne var i alla fall just "läskeblask" en rätt vanligt förrekommande dryck i Ankeborg förr i tiden.
Citera
2015-09-16, 01:39
  #1925
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 432PARK
Knattarna dricker : läskeblask
Kalle dricker : läskeblask
Alla : läskeblask

T.om dom utsatta i Ankeborg exempelvis Luffare och "uteliggare" dricker väl läskeblask?
Faktum är att jag själv använder uttrycket läskeblask i verkliga livet då och då allt
tack vare Kalle&Co.

Kan dock tillägga att det var längesen jag läste Kalle Anka nu, saker och ting kanske har ändrats?
Kanske kommer jag ihåg fel? Men i mitt stilla sinne var i alla fall just "läskeblask" en rätt vanligt förrekommande dryck i Ankeborg förr i tiden.
Läskeblask har använts olika i serien, men i de gamla Barks-serierna är det ju någon form av milkshake vill jag minnas!

Finns väl minst en serie där Kalle är gravt beroende av läskeblask och försummar både jobb och familj, tydlig referens till alkolism!
Citera
2015-09-23, 21:26
  #1926
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lettmjolk
Läskeblask har använts olika i serien, men i de gamla Barks-serierna är det ju någon form av milkshake vill jag minnas!

Finns väl minst en serie där Kalle är gravt beroende av läskeblask och försummar både jobb och familj, tydlig referens till alkolism!

Jag minns också en serie när Kalle skulle gå upp i boxningsringen mot en motståndare från Gåseborg, och satte sig på den lokala baren innan matchen. Han drack läskeblask efter läskeblask, ända tills han blev snurrig, och när han skulle gå upp i ringen hade han druckit så mycket blask att han knappt kunde stå
Citera
2015-09-23, 21:30
  #1927
Medlem
Riktig sprit har faktiskt förekommit i en serie vad jag kan komma ihåg. Kalle misstänker att knattarna har nåt lurt på gång och går upp för att genomsöka deras rum. Där hittar han en sönderslagen spargris. Han ser framför sig hur knattarna gått till en spritshop och druckit sig fulla.

Knattarna har gått ut på stan med sina pengar, och när Kalle springer för att leta på dem råkar han hamna i en gränd där ungdomar sitter och dricker sprit, röker och spelar tärning (gud förbjude!)

Sedan ser han knattarna stå utanför en spritshop. De går dock förbi den och går och köper cigarrer istället.
Citera
2015-09-23, 21:31
  #1928
Medlem
Lite kul att alkohol och sprit alltid har varit tabu i Kalle Anka, men pistoler och andra typer av vapen dyker upp lite här och där hos tveksamma personligheter som Björnligan, Flinthjärta och von Pluring.
Citera
2015-09-24, 13:13
  #1929
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Riktig sprit har faktiskt förekommit i en serie vad jag kan komma ihåg. Kalle misstänker att knattarna har nåt lurt på gång och går upp för att genomsöka deras rum. Där hittar han en sönderslagen spargris. Han ser framför sig hur knattarna gått till en spritshop och druckit sig fulla.

Knattarna har gått ut på stan med sina pengar, och när Kalle springer för att leta på dem råkar han hamna i en gränd där ungdomar sitter och dricker sprit, röker och spelar tärning (gud förbjude!)

Sedan ser han knattarna stå utanför en spritshop. De går dock förbi den och går och köper cigarrer istället.
Finns en tecknad film på samma tema, där knattarna har gått och köpt cigarrer för att ge till fabror Kalle. Kalle kommer på dem och straffar knattarna genom att röka ner dem totalt i deras trädkoja! Han hittar sedan en lapp med "grattis farbror Kalle" och blir då mindre och mindre innan han trillar ner i ett kvisthål i trädkojan de befinner sig i. Ridå

Mycket moral i de gamla filmerna.
Citera
2015-09-24, 13:32
  #1930
Medlem
Carl Serungs avatar
Racerföraren Öset Jönsson
Forskaren T.E Skedén
Citera
2015-09-24, 14:20
  #1931
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lettmjolk
Finns en tecknad film på samma tema, där knattarna har gått och köpt cigarrer för att ge till fabror Kalle. Kalle kommer på dem och straffar knattarna genom att röka ner dem totalt i deras trädkoja! Han hittar sedan en lapp med "grattis farbror Kalle" och blir då mindre och mindre innan han trillar ner i ett kvisthål i trädkojan de befinner sig i. Ridå

Mycket moral i de gamla filmerna.

Exakt så var det i serien också. Antar att det är samma manus (och sensmoral naturligtvis)
Citera
2015-10-10, 13:30
  #1932
Medlem
Scaevolas avatar
Drog hem ett gäng Carl Barksserier (bästa tecknaren) där jag stötte på Alla barns vän (Ehm, nej, det lät likadant i mitt huvud) Kulbert Klabbhuvud.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback