2015-09-22, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Hjälmen har inte hittats i delar, det var en tidningsanka.

Jag har för mig att det som sades vara en tidningsanka var att man hittade hjälmen samtidigt som de tre uppmärksammades av MSP.

Inte att delar av hjälm hittats vid Medelplana kyrka.
2015-09-22, 01:22
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Här är bl.a ett inlägg om brutna ben.

Det kom ut väldigt tidigt att LH blivit mördad. Om hon råkat ut för en olycka så skulle resultatet dvs att hon blivit bragd om livet inte kunnat presenterats så snabbt. För då hade rättsläkaren varit tvungen att göra undersökningar om huruvida de yttre skadorna som skulle kunnat uppkommit pga olycka även hade lett till hennes död. Det är en procedur som tar väldigt lång tid så det där med olycka som det tjatas om gång på gång i tråden kan ni avskriva.
Senast redigerad av Kellywoman 2015-09-22 kl. 01:33. Anledning: glömt ord
2015-09-22, 01:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Jo, det var vad GP erfarit.. Alltså ingen info som är säker på något vis.
Om nu NB placerade ut handsken i ladan så blir det lite mer logiskt för mig i vart fall om han/dom åkte direkt till Martorp med LH för att sedan försöka vilseleda med att placera ut handsken i ladan vid cafét.

Förstår vad du menar men vet inte om just handsken har en central betydelse i slutsatsen att hon mördats på annan plats än där kroppen hittades. Man undersöker ju kroppen och om man hittat spår av jord, växtrester, damm o.s.v då så kan de genom analyser få vetskap om att en kropp flyttats, sen gäller att spåra resterna till rätt plats/område.
2015-09-22, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Det kom ut väldigt tidigt att LH blivit mördad. Om hon råkat ut för en olycka så skulle resultatet dvs att hon blivit bragd om livet kunnat presenterats så snabbt. För då hade rättsläkaren varit tvungen att göra undersökningar om huruvida de yttre skadorna som skulle kunnat uppkommit pga olycka även hade lett till hennes död. Det är en procedur som tar väldigt lång tid så det där med olycka som det tjatas om gång på gång i tråden kan ni avskriva.

Har man sagt att hon har blivit mördad? Det har aldrig gått att läsa om dödsorsak!
Jag har bara läst att hon bragts om livet på annan plats, kan detta inte innebära att Bo blivit påkörd.
Om man planlagt och avsiktlig kör på någon och den dör betraktas väl det som mord.
Obduktionen tog lång tid det kanske inte gick att avgöra
Visserligen gäller brottet mord men det är väl tills det är uppklarat..
2015-09-22, 01:38
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Har man sagt att hon har blivit mördad? Det har aldrig gått att läsa om dödsorsak!
Jag har bara läst att hon bragts om livet på annan plats, kan detta inte innebära att Bo blivit påkörd.
Om man planlagt och avsiktlig kör på någon och den dör betraktas väl det som mord.

Ja det har konstaterats att hon avsiktligt blivit bragd om livet vilket innebär att hon mördats.
Det innebär således inte att hon råkat bli påkörd. För om de skall påstå att hon blivit bragd om livet så innebär det uppsåt. Om du kör på någon och den dör så har du bragt någon om livet. Däremot kan de inte säga att du avsiktligt gjort detta förrän det föregås av diverse förhör och undersökningar. Det var relativt tidigt vi fick reda på att detta var mord
2015-09-22, 01:40
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Förstår vad du menar men vet inte om just handsken har en central betydelse i slutsatsen att hon mördats på annan plats än där kroppen hittades. Man undersöker ju kroppen och om man hittat spår av jord, växtrester, damm o.s.v då så kan de genom analyser få vetskap om att en kropp flyttats, sen gäller att spåra resterna till rätt plats/område.

Nej, precis. Handsken har ingen betydelse alls egentligen. Det var en lång diskussion om denna handske och jag fick inte ihop det hela varför MGM skulle ha placerat ut handsken som en del skrev.
Det blir som sagt mer logiskt för mig om han kört med LH direkt till Martorp för att sedan i sin enfald försökt placera ut handsken i tron att det skulle vilseleda. Det är en rimligare förklaring för mig än att handsken skulle ha blåst in i ladan vilket för mig låter helt osannolikt.

Tja, som sagt var, inget är säkert här i tråden förstås.
2015-09-22, 02:01
Bannlyst
Citat:

Uttrycket bragts om livet betyder att någon tagit hennes liv, att hon blivit mördad. Kommer av ordet bringa - "bringa om livet" = döda.
Hur hon har mördats, "bragts om livet", återstår att se. Brottsrubriceringen är mord och MGM är på sannolika skäl misstänkt för mord.
2015-09-22, 02:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Nej, precis. Handsken har ingen betydelse alls egentligen. Det var en lång diskussion om denna handske och jag fick inte ihop det hela varför MGM skulle ha placerat ut handsken som en del skrev.
Det blir som sagt mer logiskt för mig om han kört med LH direkt till Martorp för att sedan i sin enfald försökt placera ut handsken i tron att det skulle vilseleda. Det är en rimligare förklaring för mig än att handsken skulle ha blåst in i ladan vilket för mig låter helt osannolikt.

Tja, som sagt var, inget är säkert här i tråden förstås.

Jag tror inte heller på någon blåsteori om handsken. Mer logiskt, som du beskriver, är att han kört med LH direkt till Martorp och sedan av icke logiskt tänkande, förorsakat av panik - så har han placerat ut handsken i ren desperation, i hopp om att det ska vilseleda polisen och ge honom tid till att frakta kroppen från Martorp, dumpa den i sjö eller gräva ner någon annanstans, bort från området.
När sen sökinsatserna utökades, blev mer och mer intensiva med poliser och en massa folk från MP och man närmade sig mer och mer....kände han nog att snaran började dras åt, paniken växte och han ( & ev brodern om han är inblandad ) agerade irrationellt, med panik och kanske med aggressivitet mot MP, när de kom för "nära".
2015-09-22, 03:35
Bannlyst
Källa på ditt påstående här, tack! D.v.s att polisen har den kunskapen inom psykiatri för att "veta" när de ska misstänka en psykisk störning. Och, "även om de inte kan göra en fullständig diagnos" som du påstår så undrar jag då - menar du att polisen är kapabel till att göra en nästan fullständig diagnos, bara genom att ha en del kontakt med den häktade?

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Polisen vet tillräckligt för att misstänka en psykisk störning, även om den inte kan göra en fullständig diagnos.

Det fetade 1 - vad vet du om vad som är intressant för icke-vänner? Även en icke-fb-vän som är intresserad av Lisa kan väl mycket väl vara inne på hennes fb och kolla, även om hen bara kan se det som är officiellt?
Det fetade 2 - källa på att det inte finns spår av psykisk störning hos NB? Har han genomgått någon psykiatrisk utredning som du tagit del av?

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha, och syftet var att mörda Lisa? Han kan inte ha följt Lisa på Facebook. Hennes sida är ointressant för icke-vänner. Det finns inte ett spår av psykisk störning hos NB, inte ens en §7 är begärd. Du fantiserar och hittar på.
2015-09-22, 04:01
Medlem
Theforeigners avatar
Om polisen hade öga på bröderna, som möjligt misstänkta mördare, redan från dag 2, den 8 Juni, iom att MGM plockade upp Lisa's handske på morgonen den 8 Juni (då båda bröderna toppsades, och förhördes flera gånger), hur skulle det då vara möjligt att någon av bröderna skulle kunnat närma sig Martorp för att evt. flytta Lisa's kropp utan att polisen sökt Martorp innan den 12 Juni?

Jag menar, om någon av bröderna dödade Lisa, och i först hand gömde henne på Martorp, så skulle man ju tro att dom, på något sätt, skulle försöka flytta Lisa's kropp bort ifrån Martorp så fort som möjligt iom att det var så enormt stort sök i området.
Och om polisen hade öga på dom, varför fattade inte polisen att Martorp var en location som dom skulle söka redan innan den sena eftermiddag den 12 Juni, 2015 ???
2015-09-22, 04:22
Medlem
Theforeigners avatar
Teoretikerna tror tydligen att Lisa mördades/attackerades otroligt snabbt och därefter snabbt kördes direkt till Martorp.

Men hur tänker dom då? hur förklarar dom då? angående det fortfarande avspärrade mjölkrummet/slaktrummet ???

http://www.expressen.se/gt/gw-perssons-teori-har-dog-lisa-holm/

GW Perssons teori: Här dog Lisa Holm

Publicerad 22 sep, 2015

Att mjölkrummet fortfarande är avspärrat trots att förundersökningen börjar bli klar tolkar polisprofessor Leif GW Persson så här:
– Det är den förmodade brottsplatsen.
2015-09-22, 04:29
Medlem
Theforeigners avatar
http://www.expressen.se/gt/gw-perssons-teori-har-dog-lisa-holm/
Publicerad 22 sep, 2015

Utredarna hoppas få fler bitar på plats genom förhören med de medmisstänkta, 35-åringens fru och yngre bror, som ska hållas i Litauen under nästa vecka.
Även åklagare Lars-Göran Wennerholm tänker sitta med när duon frågas ut.
– Vi åker dit för att hålla slutförhör med dem och förhoppningsvis klarlägga vissa saker som framkommit under utredningens gång, säger Lars Johansson.
Leif GW Persson ställer sig undrande till vad Litauenförhören syftar till.
– Jag har ingen aning om vad som är tanken. Vet inte om de ska höras som misstänkta eller upplysningsvis, i relation till brorsan och maken. Jag har inte en susning om vad de sysslar med i utredningen och jag blir mer undrande för varje dag, säger han.
Senast redigerad av Theforeigner 2015-09-22 kl. 04:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in