Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-15, 22:48
  #13
Medlem
DennisOlofs avatar
Bruggen, märkligt.

Det ska funka, om du fått det att fungera med t.ex. en laptop som du säger, då ska det funka. Din IPTV box kan inte avgöra skillnaden, om det är kabel eller går över trådlöst. Däremot kan det bli problem med tappade packet, buffrande och lite sådant, men sånt händer ju också även på Internet.

Funkar det om du pluggar in kabel i digitalboxen, och sedan när du kör med din AP så funkar det inte ?

Prova att köra med "channel width" 20Mhz och se till att HT 20 / 40 Coexistence är disable. Du får sämre fart, men tillräckligt för att det ska funka bra. Det är inte alltid det funkar bra med channel bonding och sådant, mellan olika produkter för det finns inte med i standarderna.

En sak till, vad är det för hårdvara och firmware i den (version) tror inte det spelar någon roll. Men intressant att veta.
Citera
2015-09-16, 11:24
  #14
Medlem
Bruggens avatar
Jepps, får fin trådbunden uppkoppling till min laptop så det är ju skumt.

Min dlink dap 1360 är hårdvara C och jag uppdaterade till senaste fw (3.06)

Det är nog nån för mig okänd inställning som felar.

- TP-sladd från väggen direkt in i boxen: funkar

- TP-sladd från min router (asus rt n66u) in i boxen: funkar bara efter att jag konfat upp en av portarna i routern som "iptv" port. Jag följde denna guide: http://m.sweclockers.com/forum/trad/...nan-utrustning

Fattar inte riktigt vad det är för svart magi som händer när man sätter en port till iptv-port i inställningarna. Men om jag inte gör det får jag samma problem som nu, inge ljud & bild men ser att boxen har uppkoppling (epg funkar)
Citera
2015-09-16, 11:39
  #15
Medlem
Bruggens avatar
Hm ok, såg nu att den länken till sweclockers uppger specifik inställning, när jag konfar min asusrouter väljer jag bara att port 4 ska vara "iptv". Måste vara olika firmware.

Men jag får spana mer på om det går att konfa dlink på liknande sätt.
Citera
2015-09-16, 13:21
  #16
Medlem
Det är ingen svart magi, men IPTV sänds i ett eget virtual network, som inte är tillgängligt via ditt wifi, du anger ju i IPTV inställningar en specifik port som det ska vara tillgängligt på, rent tekniskt skulle du ju kunna sätta ytterligare en acesspunkt mot denna port och få ut IPTV via denna länk, finns säkert sätt att fixa det på en Asus, hade ju varit perfekt om man kunde ange ett visst VID på ett WIFI gästnätverk..
Citera
2015-09-16, 14:47
  #17
Medlem
Bruggens avatar
Ah, ok. Jo jag har också funderat på att sätta en separat sändare på port 4 som skulle sätta upp ett eget wifi utan att broadcasta ssid, och sedan att min wireless client tar emot detta separata wifi...

Är dock inte 100% säker på att det skulle funka, och blev lite demoraliserad när jag såg att Bredbandsbolaget (som jag har) säljer en wifi enabled STB för typ 790 kr...
Citera
2015-09-16, 19:23
  #18
Medlem
DennisOlofs avatar
Bruggen, jaha, är det så att din router (liknande telias grejer) så måste du koppla APn till den port som är markerad för IPTV annars kommer det inte funka. Det är för att just TV-delen oftast går i ett eget VLAN (eller hur det nu funkar) men dom är oftast separerade.

Då blir det ju KNAS eftersom du bara har en AP men om din router inte har något trådlöst annat än för just internet så kan du inte få ut IPTV biten trådlöst från routern. Då måste du ha en till AP så att säga. Så blir din kabeln du använder nu "konverterad" till trådlöst. Det var ju lite synd att det inte framgick tidigare då har du inte någon nytta av din DAP-1360 annat än att du har en accesspunkt för Internet.

Tyvärr är just IPTV ganska krångligt, pga att leverantörerna vill att man ska använda deras boxar osv, samt mjukvarukryptering för att man inte ska vidaresända program till andra över internet osv.
Citera
2015-09-20, 21:32
  #19
Medlem
Bongomans avatar
Jag har löst detta åt en person. Visserligen hade han TV på en kabel sista biten ur en switch men principen var densamma. Det behövs inget mer komplicerat än en router för 700:- eller en lite piffigare för 1300:- och lite programmering.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback