Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-18, 02:15
  #121
Medlem
zharkovs avatar
Citat:
Nu har Ariel släppt Olga Tokarczuks Jakobsböckerna en hel månad före utsatt tid. Ett tecken?
Kvinna, feminist och miljöpartist. Det perfekta valet!

Har faktiskt läst Styr din plog över de dödas ben men det var inte riktigt min typ av bok.
Citera
2015-09-18, 13:03
  #122
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
HBTQ-certifierade Lotta Lundberg är en stark kandidat för de som vill få inblick i det lesbiska dockskåpet.

Citat:
Ylva går sista året på gymnasiet. Hon är en ung, frisk och sprudlande tjej. Kanske t om lite vild. Det är en klipsk och intelligent ung dam med stor brinnande lust och förväntan inför livets allvar.
Marit är 53 år, dvs tre gånger så gammal som Ylva, och är Ylvas lärare i tyska.

http://www.rfsl.se/?p=3815&aid=5145
Citera
2015-09-18, 14:43
  #123
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreyer
Nu har Ariel släppt Olga Tokarczuks Jakobsböckerna en hel månad före utsatt tid. Ett tecken?

Inte för att jag brukar ha någon koll på vem som kommer att få priset, men det här verkar intressant!

Ser att inget av spelbolagen Unibet, Paf eller Ladbrokes har Tokarczuk på listan över odds-satta kandidater i dag (ca 75 namn). Lite märkligt, hon har ju figurerat även tidigare år.

Lågoddsare just nu är Svetlana Aleksijevitj, Haruki Murakami och Ngugi Wa Thiong'o. Att Murakami hör till dem visar väl att oddsen inte är så mycket att rätta sig efter, för om det är någon som inte kommer att få priset är det i alla fall han. Tror jag.
Citera
2015-09-18, 14:45
  #124
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Att Murakami hör till dem visar väl att oddsen inte är så mycket att rätta sig efter, för om det är någon som inte kommer att få priset är det i alla fall han. Tror jag.
Nä, det är väl så gott som uteslutet, då kan ju lika gärna Joyce Carol Oates få det...
Citera
2015-09-18, 18:20
  #125
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitchener
Är det dags för Murakami i år?
Är Haruki Murakami den nye Bob Dylan?
Citera
2015-09-19, 01:53
  #126
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Nä, det är väl så gott som uteslutet, då kan ju lika gärna Joyce Carol Oates få det...

Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Är Haruki Murakami den nye Bob Dylan?

Har bara läst kanske 1 ½ roman av Murakami men det känns som att han mest skriver surrealistiskt flum. Vad är dröm/fantasi och vad är verklighet verkar vara hans tema. Intressant att läsa men kanske inte direkt nobelprismaterial, även om han skriver bra. Oates har väl däremot valt att skildra mer mörka, hemska och realistiska sidor hos människor och i samhället. Man kan ta med sig mer djupgående lärdomar (?) efter att ha läst hennes böcker tycker jag. Hon väger lite tyngre än Murakami är min åsikt. Tyvärr har hon kanske skrivit för mycket för att Akademin ska ta henne på allvar.


Lite vid sidan om: Har funderat på om det är värt att försöka luska ut vad de tidigare nu levande pristagarna kan tänkas rösta på för kandidat och därigenom dra några slutsatser eller om det bara är lönlöst spekulerande. Är ju mer kvinnliga pristagare som kan rösta nu, även om Szymborska, Nadine Gordimer och Doris Lessing har dött. Kvar då Alice Munro, Herta Müller, Elfride Jelinek och Toni Morrison. Kan de gå ihop i en pakt och välja på en enskild (kvinnlig) kandidat?

Eller ska man kolla nationalitet/språk och se vilka som är i majoritet och om det finns något tänkbar kandidat från det landet/språkområdet? Fast i vilket fall som helst är de ju akademin som har sista ordet så det kanske bara är lönlösa spekulationer.
Citera
2015-09-19, 16:21
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Lite vid sidan om: Har funderat på om det är värt att försöka luska ut vad de tidigare nu levande pristagarna kan tänkas rösta på för kandidat och därigenom dra några slutsatser eller om det bara är lönlöst spekulerande. Är ju mer kvinnliga pristagare som kan rösta nu, även om Szymborska, Nadine Gordimer och Doris Lessing har dött. Kvar då Alice Munro, Herta Müller, Elfride Jelinek och Toni Morrison. Kan de gå ihop i en pakt och välja på en enskild (kvinnlig) kandidat?

Eller ska man kolla nationalitet/språk och se vilka som är i majoritet och om det finns något tänkbar kandidat från det landet/språkområdet? Fast i vilket fall som helst är de ju akademin som har sista ordet så det kanske bara är lönlösa spekulationer.

"Som Nobelprisvinnare har du möjligheten att nominera kommande kandidater till priset. Har du gjort det?
– Jag kommer alltid att finnas där för Thomas Pynchon. Han är den störste, levande författaren enligt mig."

Såhär svarade Elfriede Jelinek till DN i en intervju. Hon ska också ha översatt hans Gravity's Rainbow till tyska på 70-talet. Det kanske kan vara intressant att titta på vilka nu aktuella som tidigare pristagare har översatt och se vad man hittar.

Och minns att Wästberg i en amerikansk tidning försvarade valet av Tranströmer med att han nominerats i åratal av tidigare vinnarna Brodsky, Walcott och Heaney. Så poeter kanske i första hand nominerar andra poeter.

Klart att våra spekulationer är lönlösa. Men jag tycker de är intressanta och har hittat många författare jag vill läsa bland dem.
Citera
2015-09-26, 13:06
  #128
Medlem
Dreyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Lite vid sidan om: Har funderat på om det är värt att försöka luska ut vad de tidigare nu levande pristagarna kan tänkas rösta på för kandidat och därigenom dra några slutsatser eller om det bara är lönlöst spekulerande. Är ju mer kvinnliga pristagare som kan rösta nu, även om Szymborska, Nadine Gordimer och Doris Lessing har dött. Kvar då Alice Munro, Herta Müller, Elfride Jelinek och Toni Morrison. Kan de gå ihop i en pakt och välja på en enskild (kvinnlig) kandidat?

Eller ska man kolla nationalitet/språk och se vilka som är i majoritet och om det finns något tänkbar kandidat från det landet/språkområdet? Fast i vilket fall som helst är de ju akademin som har sista ordet så det kanske bara är lönlösa spekulationer.

Akademiens sammansättning är i det här fallet mer intressant än vilka som nominerar från världens alla hörn. För precis som du skriver är det ju Akademien som sovrar bland nomineringarna och har sista ordet. Jag som hoppas lite på Tokarczuk sätter mina förhoppningar till Lotta Lotass. Tror hon också gillar Olga.
Citera
2015-10-01, 10:26
  #129
Medlem
Carobnjaks avatar
Hur tycker ni att Antoni Lobo Antunes och Buchi Emecheta står sig då?

Dessa brukar inte nämnas så ofta av fb folket.
Citera
2015-10-01, 11:23
  #130
Medlem
macys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Hur tycker ni att Antoni Lobo Antunes och Buchi Emecheta står sig då?

Dessa brukar inte nämnas så ofta av fb folket.

Jag avgudade Antunes förr i tiden. Läste (och läste om) allt som kom ut. Men nu är det kanske 10 år sedan sist. Kanske dags att återvända...
Ibland har jag läst recensioner där han anklagas för effektsökeri - oerhört skicklig, javisst - men varför sätta igång hela det här modernistiska krumbuktandet? Vad är det för fel att bara berätta historian rakt upp och ner?

Whatever, jag skulle inte må dåligt om han fick priset. Tvärtom vore det lite rörande: i en av sina första böcker (De förrådda), skriven på 70-talet, låter han sitt unga alter ego dagdrömma om att en gång få Nobelpriset:
Citat:
Och jag onanerade i mitt rum under färgfotot med fotbollslaget i Benfica och hoppades att en dag bli en litteraturens Águas, centern som satt på huk mitt i bilden och utmanade hela världen med det marmorsvala högmodet hos en triumferande diskuskastare.
I den här hålan i världens ände, där jag befann mig iförd en kamouflagefärgad uniform som fick mig att se ut som en desillusionerad kameleont, uppsköt jag min resa till Stockholm ombord på en pappersbåt och for i stället i helikopter med blodplasma mellan knäna för att hämta dem som sårats under bakhåll i bushen, soldater som häpna över att de lyckats överleva försökte resa sig med kropparna vajande som skeppsbrutna.
Citera
2015-10-02, 14:24
  #131
Medlem
Såg nu att Cees Nooteboom fått lägre odds hos Ladbrokes. Har bara läst hans I de nederländska bergen men tycker mig ha sett att flera böcker av honom har återutgivits nyligen. Nederländska är ju ett språk som aldrig tilldelats priset men det känns kanske inte jättetroligt att det blir en västeuropeisk man i år igen. Vad säger ni andra?
Citera
2015-10-04, 04:26
  #132
Medlem
gato12s avatar
Dagens Nyheter och Maria Schottenius, som berömmer sig över att ha gissat rätt på ett antal pristagare, går ut hårt och lanserar Svetlana Aleksijevitj. Det är dags för en reporter i år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback