2015-09-16, 23:01
Medlem
kuddenchristos avatar
Jag såg nyss Ett päron till farsa: Nästa generation för andra gången på bio, eftersom jag tycker att den är så bra och rolig.
Citera
2015-09-17, 01:14
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Gran Torino (2008)

Mr. Kowalski är en gammal stofil och patriotisk (rasistisk) krigsveteran. Frugan är död, resten av familjen suger och det bästa man kan göra är väl att sitta på verandan med några kalla. Kvarteret består mest av booga-booga asiater och storyn tar fart när en av grannarna försöker stjäla hans Ford Torino. Kulturkrock deluxe.

Clintan står för regi och spelar verkligen världens värsta surgubbe. Var på väg att ge upp honom efter att bara sett American Sniper och Mystic River men den här var bra. Tycker att den var ganska bred då jag både skrattade och blev rörd.

Roligaste scenerna: https://youtu.be/Vo3woDSkDfc och https://youtu.be/VXD8yOxIPB0

4/5
Citera
2015-09-17, 01:33
Medlem
Psyktabus avatar
Donnie Brasco: orkade inte se hela ens. Som en sämre maffiabröder. Kändes inte äkta eller smart alls tyvärr. Ska dock försöka se klart på den nån gång.

2/5

Innan dess var det I Am Legend med Will Smith. Skön film! Gillar hela temat och speciellt att det utspelar sig i New York. Men lite av spänningen försvinner dock när dem visar monsterna så mycket..dem borde varit mer sparsamma med det tycker jag. Annars funkar Will bra i rollen, har hört att han ska ha varit malplacerad från ett par håll men håller inte med.

3/5
Citera
2015-09-17, 02:13
Medlem
The notebook. Kärleksdrama 5/5.
Citera
2015-09-17, 02:22
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
The notebook. Kärleksdrama 5/5.
Varför tycker du att den är så bra?
Citera
2015-09-17, 02:32
Medlem
SkoterBengts avatar
råka se,
Sin City: a dame to kill for.
som gick på cmore first här alldeles nyss.

första rullen var bättre!
Citera
2015-09-17, 10:00
Medlem
Merwinnas avatar
"Anne of the Thousand Days" från 1969. Om Anne Boleyns uppgång och fall. Den bästa skildring jag sett av Henry VIII och hans fruar, och då har jag nog sett de flesta filmer och TV-serier som gjorts på detta tema! Det är detaljrikt, spännande, med intelligent dialog och följer den verkliga historien bra. Richard Burton är helt perfekt som Henry VIII (ja utom att han inte har rött hår och skägg då, men Burton skulle nog sett konstig ut i röd peruk): han får fram alla känslor så exakt: passionen, tvivlen, det dåliga samvetet, försöken att övertyga sig själv och omgivningen om att han gör rätt...

Irene Papas är perfekt som Catharina av Aragon - ståtlig, drottninglik, värdig och med säkerheten som kommer ur att hon (ur sin synvinkel och religion) vet att hon är den som har Gud med sig. Hon är också tillräckligt mörk - ofta spelas ju Catharina av en alltför ljus kvinna, och det blir fel då hon ju var spanjorska. Anthony Quayle som Kardinal Wolsey och John Colicos som Cromwell är också mycket trovärdiga i sina roller.

Sämst var nog huvudrollsinnehaverskan själv: Geneviève Bujold. Hon har varken utseende eller personlighet i linje med den magi, som man ännu känner inför namnet "Anne Boleyn"... hon drar ner betyget från 10 till 9.

Ger den 9/10.
Senast redigerad av Merwinna 2015-09-17 kl. 10:02.
Citera
2015-09-17, 10:51
Medlem
Merwinnas avatar
Har även sett en riktigt hyfsad spökfilm nyligen: "Regreso a Moira" ("Spectre" på engelska) från 2006. Själva historien om en man i övre medelåldern som återvänder till sin hemby, efter att i hela sitt liv ha förföljts i minnet av händelser i byn som han blev inblandad i som 16-åring, är i sig inte ny eller originell. Slutet är också det förväntade i en sådan historia. Men den har mycket mer som de vanliga amerikanska skräckfilmerna inte har: intelligent dialog, vackert poetiskt språk, eftertänksamhet och allvar... Alla spelar bra, även ynglingarna som spelar männen i byn då de var tonåringar. Några "good scares" finns här också, fast det är inte det viktiga i denna film tycker jag. Det finns även mycket obehagliga scener, så den är inget för känsliga.

Ger den 8/10.
Citera
2015-09-17, 11:04
Medlem
Merwinnas avatar
Måste slutligen recensera en riktigt USEL film jag sett nyligen också: "Turist" från 2014. Om en svensk-norsk familj på skidsemester i franska alperna. Den är långsam och tråkig och full av kvasipsykologiskt dravel. Det är rörigt och ointressant. Skådespelarna har inte heller några kvaliteter som skulle kunna väga upp.

Observera också att detta INTE är en katastroffilm eller överlevnadsfilm, som marknadsförarna nog vill få publiken att tro. Jag har hört om många som har blivit besvikna.

Huvudhandlingen: en incident inträffar som skulle kunna leda till en stor katastrof men inte gör det. Pappan i familjen får panik och tänker bara på att rädda sig själv. Efter detta ser frun och barnen på honom som en annan person... Relationer diskuteras hit och dit, och vi får bland annat ta del av tankarna hos en gift kvinna som lever i ett helt öppet förhållande - hon och maken har sex med vilka de vill...

Slutet är mycket märkligt:

Det enda som var lite bra var naturbilderna (även om det är begränsat av dom också, med tanke på att de faktiskt spelade in på plats i franska alperna...) och att man kan känna igen sig i de olika momenten på en skidsemester med familjen, om man varit på en sådan.

Ger den 2/10.
Senast redigerad av Merwinna 2015-09-17 kl. 11:06.
Citera
2015-09-17, 13:06
Medlem
Scarabeos avatar
Såg Southpaw precis. En av dom bästa filmerna jag någonsin sett. Ruggigt bra! Rekommenderas starkt. 10/10!

http://www.imdb.com/title/tt1798684/
Citera
2015-09-17, 16:12
Medlem
MisterLoni666s avatar
Blue Velvet
Jäkligt konstig film men ändå bra på något sätt. Jag tappade bort mig lite i slutet men jag tror inte meningen med filmen är att man ska förstå allting.
Som sagt lite konstig men Dennis Hopper är bara för bra.

7.5/10
Citera
2015-09-17, 16:43
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterLoni666
Blue Velvet
Jäkligt konstig film men ändå bra på något sätt. Jag tappade bort mig lite i slutet men jag tror inte meningen med filmen är att man ska förstå allting.
Som sagt lite konstig men Dennis Hopper är bara för bra.

7.5/10

Hopper är riktigt bra i den, lagom galen. Skönt titelspår också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in